Pagina 3 van 268 Eerste 12345671353103 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik vind dat we in zo'n geval van "kuifje in afrika" of zelfs de "hut van ome tom" (of was dat vertaald naar "negerhut"?) in zijn oorsprong moeten laten. Maar! Ik zou bij een volgende druk wel een stuk "context" plaatsen. Een stukje geschiedenis als het ware.

Maar jah. Hoe zeg je dat ? "Ja, vroeger mocht dat nog"
    Vroeger mocht het omdat je daar niet bij stilstond. Die naamgevingen waren de normaalste zaak van de wereld. Nu dat de migratiestroom geëxplodeerd is en we dus met veel meer culturen te maken hebben, komen dergelijke naamgevingen/gewoontes vrij racistisch over voor buitenstaanders.

Anders gezegd: In uw eigen wereldje van vroeger waar er niet veel immigranten te bespeuren waren en het stereotyperen van andere bevolkingsgroepen geen probleem was -omdat niemand daar een probleem van maakte aangezien niemand daar aanstoot aan nam (omdat je voornamelijk tussen een blanke (eensgezinde) bevolking zat)- neemt men daar nu wel aanstoot aan; te wijten aan meer culturen, meer wetgeving, meer verschillende invalshoeken. Probeer dus rekening te houden met uw naaste (anderskleurige) vriend.

Uw slogan "ja, maar vroeger mocht dat" wijst op een zekere bekrompenheid en het vertikken om verder na te denken. Wat voor u niet aanstootgevend is kan dat voor anderen wel zijn.

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Homeros Bekijk bericht
    Vroeger mocht het omdat je daar niet bij stilstond. Die naamgevingen waren de normaalste zaak van de wereld. Nu dat de migratiestroom geëxplodeerd is en we dus met veel meer culturen te maken hebben, komen dergelijke naamgevingen/gewoontes vrij racistisch over voor buitenstaanders.

Anders gezegd: In uw eigen wereldje van vroeger waar er niet veel immigranten te bespeuren waren en het stereotyperen van andere bevolkingsgroepen geen probleem was -omdat niemand daar een probleem van maakte aangezien niemand daar aanstoot aan nam (omdat je voornamelijk tussen een blanke bevolking zat)- neemt men daar nu wel aanstoot aan; te wijten aan meer culturen, meer wetgeving, meer verschillende invalshoeken. Probeer dus rekening te houden met uw naaste (anderskleurige) vriend.

Uw slogan "ja, maar vroeger mocht dat" wijst op een zekere bekrompenheid en het vertikken om verder na te denken. Wat voor u niet aanstootgevend is kan dat voor anderen wel zijn.
    mijn "slogan"? Ik vroeg me gewoon af hoe je zoiets in een stripverhaal zet dat 12-jarigen in hun handen krijgen. Ik zeg toch niet dat dat de slogan moet zijn. Verdraai mijn woorden eens niet compleet man.

"Mijn wereldje". De sociale wijken van Vilvoorde waren inderdaad een plek waar enkel d BBB-elite rondliep en als we een neger zagen, dan liepen we er allemaal naartoe om samen op de foto te gaan oO. Waar ben jij dan opgegroeid oh benevolente geestverruimer?
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    Ik moet u teleurstellen, het was niet sarcastisch.

Ik kan uiteraard niet instaan voor het beeld dat anderen aan zwarte piet geven. Maar ik zal mijn kinderen opvoeden met het beeld van zwarte piet als toffe joviale kompaan. De zwarte piet uit 'Dag sinterklaas' van Bart Peeters. Hij zal niet met een stok slaan, geen kindjes in een zak steken en niet speciaal onderdanig zijn aan sinterklaas. Dat is hoe IK zwarte piet aan mijn kinderen zal meegeven.

Uiteraard weet ik dat er anderen zijn die de 'oude' versie verkondigen. Ik sta alleen in voor mijn eigen opvoeding van mijn kinderen hé... Ik keur die andere interpretaties van zwarte piet ook niet goed.

Dus IK ben alleszins niet racistisch in mijn beleving van zwarte piet. Dat is gewoon mijn punt. Ik herhaal, wat anderen ervan maken, is niet mijn verantwoordelijkheid. In tegendeel, hoe meer mensen de 'propere' en 'correcte' versie van zwarte piet zullen aannemen zoals ik doe, hoe sneller de transformatie van zwarte piet naar de joviale toffe kompaan zal vervoltooien.
    Door het racisme topic elk jaar opnieuw naar boven te brengen zal dat niet lukken, in tegendeel, dan mag je de kinderen gaan beginnen uitleggen waarom er mensen zijn die zwarte piet (ja die toffe joviale kompaan) racistisch noemen... Doet een mens dan de moeite om er een positief verhaal van te maken, zijn er mensen die eeuwenoude interpretaties naar boven halen elk jaar om het toch maar aan racisme te blijven linken!

Beetje alsof ik elke keer mijn kind een moslim ziet of een moslim medeleerling in zijn klas heeft, dat ik zou beginnen uitleggen over 9/11 en moslimterroristen tegen mijn kind.

Spijtig genoeg is het niet zo belangrijk van hoe jij dit beziet (jij kan er nu eenmaal de beste intenties aan koppelen), het is echter belangrijk hoe dit voor buitenstaanders ervaren wordt (vandaar ook dat ik vraag om een beetje rekening te houden met andermans perceptie en dat het zo een gedoe was voor de UN). Het algemeen beeld -blanke man op een prachtig wit paar gevolgd door de onderdanige (nar-achtige) piet die zich NIET te paard voortbeweegt (let op de verdoken hiërarchie aka symbolisme) en die de vuile klusjes moet opknappen (door de schoorsteen klimmen, kinderen in de zak steken, pakketjes afleveren ,...)- is inderdaad helemaal niet racistisch, louter onschuldig...

Ik denk dat jullie het ook niet leuk zouden vinden moest er een feest bestaan waar er een nabootsing is op hoe de Walen het land redden van Willem I (het waren de rijke Walen die de revolutie op gang trokken) en de Vlaming daar als aanhangsel bij marcheert. Of de Vlaming die voornamelijk om ideologische redenen met "den Duitser" ging samenwerken.

Dit staat trouwens ook los van enige geschiedkundig correctheid, het draait dus allemaal om perceptie.

jesitim's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Racisme, discriminatie op gronde van ras. Iets wat in Belgie, maar ook in andere landen een grote opmars maakt.
    Veel gevallen hebben een politieke of historische achtergrond. De zwarten kennen we uit het koloniale verleden, de slavenhandel naar Europa en de VS. Vooral in de VS zit het zwart racisme er nog diep in, het verbeterd wel.

Dan heb je de koolmijntijden, gastarbeiders kwamen naar hier en er ontstonden vreemde gemeenschappen. Die gemeenschappen zijn vandaag de dag soms gigantisch. Maar hoe komt het racisme hier? Wel die mensen hebben hun eigen culturen en talen, velen leefden in die gemeenschappen en verwaarloosden daardoor hun nieuw land. Die mensen begonnen te profiteren van ons systeem, zonder zich aan te passen. (Let op, dit is de minderheid. Deze wordt echter veralgemeend) Wij begonnen daar frustraties op te maken die uiteindelijk leiden tot de veralgemening: Alle vreemdelingen zijn profiteurs. Wij denken te algemeen, zonder eigenlijk stil te staan bij gevolgen. Maar ook omgekeerd werkt dit, niet elke immigrant heeft respect voor onze cultuur. Racisme komt hier dus van 2 kanten. Het feit is er dat de wereld globaliseert, culturen komen samen. Diversiteit ontstaan, echter is niet iedereen heer blij mee. Maar toch is het de toekomst. Nu is het de taak van iedereen, om respect te hebben voor elkander. Elk individu is gelijk, iedereen heeft dezelfde plichten en rechten.

Nog een voorbeeld: Oost-Europa is over het algemeen russofoob. Dit komt door de Stalindictatuur. Het zijn dingen die conflicten opleveren, met als voorbeeld Oekraine. Mensen zien hun visie als de beste, zonder rekening te houden met de anderen. Het egoistisch denken kent een opmars.

Ook tradities kennen de gevolgen van racisme, kijk naar de zwarte Piet discussie. Het is iets traditioneel, met historische achtergrond. Men mag geen tradities doen lijden hieronder. Men moet ze gebruiken om het gevecht tegen racisme te winnen.

Kortom, racisme is iets raars. Het beinvloed ons, en zorgt voor conflicten. Het is dus van groots belang dat het globaliseringsvraagstuk ook aandacht besteed hieraan.
    'As long as I breathe I hope. As long as I breathe I shall fight for the future, that radiant future, in which man, strong and beautiful, will become master of the drifting stream of his history and will direct it towards the boundless horizons of beauty, joy and happiness!' - Leon Trotsky

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Homeros Bekijk bericht
    Spijtig genoeg is het niet zo belangrijk van hoe jij dit beziet (jij kan er nu eenmaal de beste intenties aan koppelen), het is echter belangrijk hoe dit voor buitenstaanders ervaren wordt (vandaar ook dat ik vraag om een beetje rekening te houden met andermans perceptie en dat het zo een gedoe was voor de UN). Het algemeen beeld -blanke man op een prachtig wit paar gevolgd door de onderdanige (nar-achtige) piet die zich NIET te paard voortbeweegt (let op de verdoken hiërarchie aka symbolisme) en die de vuile klusjes moet opknappen (door de schoorsteen klimmen, kinderen in de zak steken, pakketjes afleveren ,...)- is inderdaad helemaal niet racistisch, louter onschuldig...

Ik denk dat jullie het ook niet leuk zouden vinden moest er een feest bestaan waar er een nabootsing is op hoe de Walen het land redden van Willem I (het waren de rijke Walen die de revolutie op gang trokken) en de Vlaming daar als aanhangsel bij marcheert. Of de Vlaming die voornamelijk om ideologische redenen met "den Duitser" ging samenwerken.

Dit staat trouwens ook los van enige geschiedkundig correctheid, het draait dus allemaal om perceptie.
    Tot hoever moet er rekening gehouden worden met iemands perceptie?
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

Legatus's schermafbeelding
    iTrader
    18 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jesitim Bekijk bericht
    Racisme, discriminatie op gronde van ras. Iets wat in Belgie, maar ook in andere landen een grote opmars maakt.
    Veel gevallen hebben een politieke of historische achtergrond. De zwarten kennen we uit het koloniale verleden, de slavenhandel naar Europa en de VS. Vooral in de VS zit het zwart racisme er nog diep in, het verbeterd wel.

Dan heb je de koolmijntijden, gastarbeiders kwamen naar hier en er ontstonden vreemde gemeenschappen. Die gemeenschappen zijn vandaag de dag soms gigantisch. Maar hoe komt het racisme hier? Wel die mensen hebben hun eigen culturen en talen, velen leefden in die gemeenschappen en verwaarloosden daardoor hun nieuw land. Die mensen begonnen te profiteren van ons systeem, zonder zich aan te passen. (Let op, dit is de minderheid. Deze wordt echter veralgemeend) Wij begonnen daar frustraties op te maken die uiteindelijk leiden tot de veralgemening: Alle vreemdelingen zijn profiteurs. Wij denken te algemeen, zonder eigenlijk stil te staan bij gevolgen. Maar ook omgekeerd werkt dit, niet elke immigrant heeft respect voor onze cultuur. Racisme komt hier dus van 2 kanten. Het feit is er dat de wereld globaliseert, culturen komen samen. Diversiteit ontstaan, echter is niet iedereen heer blij mee. Maar toch is het de toekomst. Nu is het de taak van iedereen, om respect te hebben voor elkander. Elk individu is gelijk, iedereen heeft dezelfde plichten en rechten.

Nog een voorbeeld: Oost-Europa is over het algemeen russofoob. Dit komt door de Stalindictatuur. Het zijn dingen die conflicten opleveren, met als voorbeeld Oekraine. Mensen zien hun visie als de beste, zonder rekening te houden met de anderen. Het egoistisch denken kent een opmars.

Ook tradities kennen de gevolgen van racisme, kijk naar de zwarte Piet discussie. Het is iets traditioneel, met historische achtergrond. Men mag geen tradities doen lijden hieronder. Men moet ze gebruiken om het gevecht tegen racisme te winnen.

Kortom, racisme is iets raars. Het beinvloed ons, en zorgt voor conflicten. Het is dus van groots belang dat het globaliseringsvraagstuk ook aandacht besteed hieraan.
    En laten we maar zwijgen over racisme/discriminatie in Rusland zelf.

Farewell & goodnight Hitchens

"Honesty is the first chapter in the book of wisdom." Thomas Jefferson

iTrader
    18 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als Zwarte Piet verboden zou moeten worden, begin dan maar al eerst met de Koran & Bijbel.
    De haat dat ik daar lees tgov ongelovigen is ziekelijk.

jesitim's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Legatus Bekijk bericht
    En laten we maar zwijgen over racisme/discriminatie in Rusland zelf.
    In elk land is er racisme, ook in Rusland, ook in Belgie, ook in de VS, ook in China,...
    Maar waarom jij hier plots over Rusland begint is mij een raadsel. Mijn post is niet bedoeld om het Westen te bekritiseren, het gaat over het feit dat racisme overal vandaan komt, uit verschillende tijdsperiodes. Niet over waar er al dan niet racisme is.
    'As long as I breathe I hope. As long as I breathe I shall fight for the future, that radiant future, in which man, strong and beautiful, will become master of the drifting stream of his history and will direct it towards the boundless horizons of beauty, joy and happiness!' - Leon Trotsky

glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een discussie over Zwarte Piet in juni, da's nieuw
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Racisme is terug van nooit weggeweest in Belgie! Echter denken vele wel dat het beter gaat ,integendeel .Als ze iemand willen discrimineren dan gebeurt het meestal op een heel tactische wijze.Zeker als het gaat over: werk, school en vrije tijd.Een tijdje terug deden mensen heel openlijk aan racisme ,meestal door middel van directe actie's,zowel fysiek als met woorden.Nu gebeurt het veel subtieler!,op school bv:

de leerkracht is gefrustreerd ,hij reageert zeer fel tegen een allochtoon met de intentie dat hij een tegenreactie geeft ,ze gaan in de clinch en de jongen wordt onverwijld uit geschreven echter legt de leerkracht meestal een foutieve verklaring af ,dat de jongen plots agressief werd en hem aanviel!

Als je op het werk het slachtoffer wordt van racisme dan is het zeer onwaarschijnlijk dat je het kunt staven , want meestal doen ze het op een zeer tactische wijze ,en niet consistent!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Tot hoever moet er rekening gehouden worden met iemands perceptie?
    Goeie vraag, zou zo een vraag kunnen zijn voor een sociologische thesis. Daar zou ikzelf nu niet direct een antwoord op kunnen geven. Is ook zeer delicaat hé.

Echter ik quote even uit volgende blog, die ook aangehaald werd door de schrijfster van de geciteerde tekst in de openingspost.

"Je kiest niet of een woord neutraal is of niet, zeker niet als het woord jou niet treft. Met andere woorden, als blanke kan je moeilijk beslissen dat het woord 'neger' neutraal is. Je moet altijd rekening houden met de betekenis die het heeft voor de mensen die het slachtoffer worden van zo’n woord."

2 belangrijke dingen in dat stukje tekst die ik zal toepassen op de zwarte piet-kwestie én die mijn stellingen bevestigen:

I. "Je kiest niet of een woord neutraal is of niet, zeker niet als het woord jou niet treft. Met andere woorden, als blanke kan je moeilijk beslissen dat het woord 'neger' neutraal is."

Het is niet aan de blanke Vlaming/Belg/Nederlander om te zeggen of de traditie van Sinterklaas etc. al dan niet niet-racistisch is. Jij (of jouw gemeenschap) kan er immers de betekenis aan geven die je (zij willen) wilt. En ik vind het fijn dat Hiapoe het uiteindelijk toch niet racistisch bedoelt, en al de positieve aspecten tracht te belichten. Toch is dit niet genoeg.

II."Je moet altijd rekening houden met de betekenis die het heeft voor de mensen die het slachtoffer worden van zo’n woord."

Je moet inderdaad rekening houden met de perceptie van de buitenstaanders of met de 'slachtoffers' van deze traditie. Is het voor hen aanstootgevend, dan zal er iets ondernomen moeten worden, dit impliceert daarom niet de onmiddellijke afschaffing van die bepaalde traditie maar wat wel gevraagd wordt is om dit door een kritischere invalshoek proberen te benaderen. De ludieke oplossing 'alle kleuren pieten' vond ik bv. wel goed gevonden.

iTrader
    18 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jesitim Bekijk bericht
    In elk land is er racisme, ook in Rusland, ook in Belgie, ook in de VS, ook in China,...
    Maar waarom jij hier plots over Rusland begint is mij een raadsel. Mijn post is niet bedoeld om het Westen te bekritiseren, het gaat over het feit dat racisme overal vandaan komt, uit verschillende tijdsperiodes. Niet over waar er al dan niet racisme is.
    Blablabla, in elk land zijn er ook moorden met vuurwapens, in de VS is het gewoon een epidemie, in Japan bijna onbestaande.
    Net zoals racisme in Rusland een pak erger is dan hier.
    Gij wou er wel zo'n discussie van maken, gij begon er weer Oekraine en Oost-bloklanden bij te betrekken. Als er één goed voorbeeld is waar racisme en nationalisme hand in hand gaan is het wel Rusland.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik geloof dat Vlaams Belang niet de enige "racistische" partij is ,zij zijn diegene die het durven tonen .De rest zijn gewoon zeer hypocriet ! Op zich was het programma van de VB zeer schappelijk en realistisch (buiten de onafhankelijkheid),het is gewoon op een onverbloemde manier neergepend.Ik ben er zeker van dat andere partijen de zelfde uitkomst zullen hebben dan als de VB in macht was ,hun programma is feitelijk bijna hetzelfde echter op een eufemistische wijze !

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bnjmnA Bekijk bericht
    Racisme is terug van nooit weggeweest in Belgie! Echter denken vele wel dat het beter gaat ,integendeel .Als ze iemand willen discrimineren dan gebeurt het meestal op een heel tactische wijze.Zeker als het gaat over: werk, school en vrije tijd.Een tijdje terug deden mensen heel openlijk aan racisme ,meestal door middel van directe actie's,zowel fysiek als met woorden.Nu gebeurt het veel subtieler!,op school bv:

de leerkracht is gefrustreerd ,hij reageert zeer fel tegen een allochtoon met de intentie dat hij een tegenreactie geeft ,ze gaan in de clinch en de jongen wordt onverwijld uit geschreven echter legt de leerkracht meestal een foutieve verklaring af ,dat de jongen plots agressief werd en hem aanviel!

Als je op het werk het slachtoffer wordt van racisme dan is het zeer onwaarschijnlijk dat je het kunt staven , want meestal doen ze het op een zeer tactische wijze ,en niet consistent!
    Eerste deel kan ik me wel in vinden, uw tweede en derde alinea echter... Je moet het echt wel nuanceren. Binnenkort heb je het vlaggen met een vlaamsgezinde conservatieveling die u toe gaat schreeuwen dat de lln geen regenreactie moest geven, of dat, als hij reageert het goed is dat ze hem direct buiten smijten.

Pagina 3 van 268 Eerste 12345671353103 ... Laatste

Regels voor berichten