Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat is niet waar. Uithuwelijken houdt niet "vaak" geen rekening met de vrijheid van 1 van de 2 partijen. Als het dat wel doet, is het natuurlijk een probleem en iets wat we moeten tegengaan. En dan is dat op dit moment al illegaal, hè.

Maar wat ik al de hele tijd zeg, gaat dus over heel andere dingen. Het gaat over het herbekijken van de integratie, met stokken achter de deur. Zoals Creeping Death al zei, het kan een schakel zijn in een cyclus, waarmee je die cyclus wat kunt doorbreken. Ik ben daar niet van overtuigd, omdat ik denk dat het net meer zal polariseren dan verenigen (=integreren). Maar dat wil niet zeggen dat alle uitwassen van alle soorten "importbruiden" opeens zomaar kunnen. Wat tegen de wet is, is tegen de wet. Gedwongen huwelijken zijn tegen de wet. Aangezien Gonzo zei dat we "importbruiden" moesten verbieden, neem ik aan dat het niet alleen om gedwongen huwelijken gaat, hè. Want die regel is er gewoon al. Dat lijkt me niet bepaald een "supergedurfde, vooruitstrevende regel", omdat ze al bestaat.
    @KnightOfCydonia: Daarin zit dus ook gewoon het verschil. Wat ik al van in het begin zeg. Trouwen met minderjarigen is illegaal. Vrouwenbesnijdenis is illegaal Gedwongen huwelijken zijn illegaal. En terecht, dat gaat ook niet meer veranderen. Maar mensen gaan verbieden om te trouwen met iemand uit een ander land, da's schieten met een kanon op een mug.
    Ik zeg nergens kortweg "importbruiden verbieden". Wel bvb dat ze 1 van onze talen moeten leren op voorhand. Niet dat gaan vragen na ze eerst een paspoort en een eventuele uitkering op een presenteerblaadje te geven, want dan is de belangrijkste stok achter de deur al weggegeven. En een taaltest eer er sprake kan zijn van naar hier komen. Dus in het thuisland de taal en liefst ook een opleiding om hier mee te kunnen werken, zodat het een normale bruid wordt van buitenlandse origine ipv een importbruid.

En voor alle duidelijkheid: dit is geen pleidooi om lessen nederlands in marocco te gaan financieren. Dat hare toekomstige eens de standaard boekhandel binnenstapt voor een handboek of een dvd met lessen, en haar de basis leert wanneer hij bij haar op vakantie gaat. En moest dat niet lukken, dat hij daar dan wat aan doet eerst, want dat is dan nog niet de juiste persoon om zelf al een bruid te importeren en hier te helpen integreren.
    Laatst gewijzigd door Gonzo the Great; 15 januari 2020 om 15:35

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Persoon A kan of wil geen autochtone vriendin of vriendin die "te Westers" (lees: vrijgevochten) is en beslist dan maar iemand uit z'n thuisland te halen. De hele discussie over in hoeverre voor sommigen België nog niet het thuisland is, hoe gaat het naar hier halen van een persoon die de taal niet spreekt, uit een cultuur komt waar de vrouw nog steeds als minderwaardig gezien wordt precies integratie bevorderen? Integratie bevorderen of bevolkingsgroepen verenigen hoort niet gelijk te staan aan alles maar toestaan omdat dit het minste problemen oplevert.
    Natuurlijk niet. Wat ik dus ook al gezegd heb in mijn reactie op Creeping Death, en in de reactie die jij citeert.
    Alleen moet je je wel bewust zijn van alle facetten van een maatregel, en dan kun je pas goed inschatten hoe die praktisch gaat uitpakken. Ik heb een heleboel voorbeelden van maatregelen gegeven, en heb gezegd dat de lijst eindeloos is. Ook met stokken achter de deur, plichten en verantwoordelijkheden. En dat daar (zwaar) werk van gemaakt moet worden.

Maar dat éne specifieke geval van "importbruiden" vind ik praktisch gezien niet iets wat integratiebevorderend kan werken. En daar ging het wel om in mijn eerste posts.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    @Loser
    Jij hebt een naïeve moraliteit als die louter gestoeld is op wat nu illegaal is en wat niet. Het homohuwelijk is nu legaal, maar is het dan volgens jou immoreel wanneer homo's samenleven in landen waar het homohuwelijk nog niet legaal is? Wat mij betreft staan dient de wet gestuurd te worden door de moraliteit, niet omgekeerd.

Of als we uithuwelijken illegaal maken zoals ik het voorstel, dan is dat volgens jou dan ook fout, maar nu is het "oké" omdat het nog niet illegaal is?

Idem met jouw visie op "polariseren". Het is niet omdat er door een bepaalde maatregel toevallig meer moslims of bepaalde groepen van migranten getroffen worden, dan moet je er plots omzichtig mee omspringen want oh nee "polarisatie"... Wil je dan eigenlijk ook niet vrouwenbesnijdenis terug legaal maken? Want in jouw optiek zou het dan terug oké zijn, het is dan immers niet meer illegaal, en je gaat er méér mensen van allochtone origine een plezier mee doen, dan dat je er Belgen een plezier mee doet.
    Dat is ten eerste helemaal niet wat ik zeg, en ten tweede heeft dat niks te maken met waar het hier om ging.
    Ik heb nooit gezegd "het is niet oké, want het is tegen de wet" of "het is oké, want het is niet tegen de wet". Ik vind het wel aanmatigend, hoor.

Hier ging het om, hè:

Het is onder andere bekend dat een groep zijn identiteit zoekt als ze in de minderheid zitten, en dat kan door oa net extremer te leunen op hetgeen waarin ze verschillen van de meerderheid. In dit geval het geloof. Dat is gewoon sociologie. Dus inwijkelingen zullen vanzelf makkelijker conservatiever/extremer worden in hun geloof dan mensen die bijvoorbeeld nooit zijn geëmigreerd. Dat zijn dingen die moeten aangepakt worden. De taalachterstand, dat moet aangepakt worden. Het feit dat ze geen diploma hebben, het feit dat de nieuwste inwijkelingen altijd problemen hebben om zich op te werken op de sociale ladder, al die dingen. Maar die kosten geld en inzet van de hele maatschappij. Alleen, dan zeggen ze: "Zie, het is weer onze fout". En dan zit het weer vast.
    Spoiler:

Dat is wat ik zei. Ik zeg "kijken naar de factoren waardoor ze oa in een extremer geloof duiken". Een ander zegt: Eén van die redenen is de importbruiden, ben je daar dan ook tegen?
    En dan leg ik uit dat ik niet tegen importbruiden ben (wel tegen gedwongen huwelijken, maar dat behoeft geen betoog, want dat is al illegaal), en eerder heil zie in hun integratie dan in het verbieden. Omdat dat de integratie niet zou verder helpen, maar zou tegenwerken, volgens mij.

Edit:
    @Gonzo the Great: Behalve een paar details is dat dus wat ik zei. Dan treed je niet op tegen importbruiden, dan ga je hun integratie bevorderen. En dat kan de cyclus inderdaad doorbreken. We zeggen dus letterlijk hetzelfde.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)

Edit:
    @Gonzo the Great: Behalve een paar details is dat dus wat ik zei. Dan treed je niet op tegen importbruiden, dan ga je hun integratie bevorderen. En dat kan de cyclus inderdaad doorbreken. We zeggen dus letterlijk hetzelfde.
    Hmm, toch niet... Jouw zoektocht naar meerdere oorzaken enz is de boel opengooien om de concrete problemen die we al zeker weten te verdoezelen. En als men spreekt over verstrenging van de wet tegen die toestanden ga je direct op de rem.

Wat vind je concreet dan van de taaltest eisen VOOR men naar hier kan komen als importbruid? Ik ben voor. Jij?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo the Great Bekijk bericht
    Hmm, toch niet... Jouw zoektocht naar meerdere oorzaken enz is de boel opengooien om de concrete problemen die we al zeker weten te verdoezelen. En als men spreekt over verstrenging van de wet tegen die toestanden ga je direct op de rem.

Wat vind je concreet dan van de taaltest eisen VOOR men naar hier kan komen als importbruid? Ik ben voor. Jij?
    "Zoals Creeping Death al zei, het kan een schakel zijn in een cyclus, waarmee je die cyclus wat kunt doorbreken. Ik ben daar niet van overtuigd, omdat ik denk dat het net meer zal polariseren dan verenigen (=integreren). Maar dat wil niet zeggen dat alle uitwassen van alle soorten "importbruiden" opeens zomaar kunnen. Wat tegen de wet is, is tegen de wet. Gedwongen huwelijken zijn tegen de wet. Aangezien Gonzo zei dat we "importbruiden" moesten verbieden, neem ik aan dat het niet alleen om gedwongen huwelijken gaat, hè."

"Het probleem met een schijnhuwelijk, is dat daarbij één van de partners niet écht van plan is om 'n leven samen te delen. Uithuwelijken is gewoon een andere cultuur dan de onze, maar heeft niks met schijnhuwelijken te maken. Ik zou gewoon volop inzetten op integratie van zowel de partner die al hier is, als de uitgehuwelijkte bruid die naar hier komt. Met dezelfde plichten en verantwoordelijkheden. Want het probleem is niet dat ze het instituut van het huwelijk misbruiken om iets te bekomen, maar dat er niet genoeg integratie is. Maar ik kan beiden volgen, inderdaad."

In beide citaten zeg ik toch dat het probleem de integratie is, niet het uithuwelijken. Maar dat een schijnhuwelijk wél een probleem zou zijn (net als een gedwongen, maar dat is uiteraard geïmpliceerd in "de wet is de wet").

Mijn zoektocht naar meerdere oorzaken is dus net een zoektocht naar hoe het komt, zodat we niet alleen symptomen blijven bestrijden, maar de wortel kunnen aanpakken. Dat heeft niks met verdoezelen te maken. Dat je dat zo noemt, verraadt alleen dat jij maar één antwoord wil horen: De islam is de Grote Schuldige. Niet de meest ideale plek om integratie vanuit te starten, natuurlijk.
    Ik heb op verschillende punten gesproken over een verstrenging van de wet, over stokken achter de deur en over plichten en verantwoordelijkheden. Op welke manier sta ik dan op de rem? Omdat dat ene idee van je ondoordacht was?

Die taaltest... Hoe zie je zo'n taaltest praktisch? Ik ben op zich niet tegen. Dat beide partners een gezamenlijke taal machtig zijn. Ik denk dat je niet echt kunt eisen dat een importbruid plots vloeiend Nederlands moet spreken voor ze hierheen komt, maar een gezamenlijke taal lijkt me niet zo'n raar idee. Maar je zegt het zelf: "zodat het een normale bruid wordt van buitenlandse origine en geen importbruid". Dan wil ik het verschil wel eens weten? Welke "normale bruid van buitenlandse origine" heeft wel Ndl-taallessen gekregen voor ze naar België kwam en heeft wel 'n opleiding gekregen om hier aan het werk te kunnen?

Het punt is dat je blijft kijken naar: Zij zijn de schuldigen! Zij moeten het maar doen!
    Maar dat dat niet de weg is naar integratie. Ik geef aan dat dat een zwaar werk zal worden, dat er heel veel maatregelen mogelijk zijn, en NODIG zijn. Alleen, het eerste wat jij al zegt is: Het is niet de bedoeling dat wij dat gaan financieren. Dat is het dus wel, hè. Het is integratie in ONZE maatschappij. Waar we allemaal beter van worden. Zeggen dat zij het maar moeten doen, en zij alles moeten betalen, dat is geen integratie.

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Loser of wij opdraaien voor de kosten of zij draaien ervoor op is in beide gevallen integratie.

Het ene is gewoon aantrekkend terwijl het andere afstotend werkt.

En de keuze hieromtrent is ideologisch geïnspireerd. Maar is wel verschoven naar de afstotende Versie. Dat dit niet uw ideologie is weten we, maar dat sluit niet uit dat het evengoed een integratietraject is.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Loser of wij opdraaien voor de kosten of zij draaien ervoor op is in beide gevallen integratie.

Het ene is gewoon aantrekkend terwijl het andere afstotend werkt.

En de keuze hieromtrent is ideologisch geïnspireerd. Maar is wel verschoven naar de afstotende Versie. Dat dit niet uw ideologie is weten we, maar dat sluit niet uit dat het evengoed een integratietraject is.
    Dat je denkt in "wij" en "zij" is dus al geen integratie.
    Dat je anderen opzadelt met de kosten zonder zelf verantwoordelijkheden te nemen (in het extreemste geval) is anti-solidair, en ook geen integratie. Wat je dan in het allerbeste geval krijgt, is goed aangepaste mensen in de groep "zij", maar nog altijd die groepen. En dat is alleen in een utopisch beeld het geval, want in de praktijk komt het erop neer dat je eist dat ze goed hun talen spreken, werk vinden en meedraaien zodat ze kunnen bijdragen aan ons systeem, maar tegelijk wil je van ons systeem uit het niet vergemakkelijken om die taal te leren, om werk te vinden...

Integratie kost heel wat geld, maar dat is evenzeer voor hen goed als voor ons. Niks doen, dat kost geen geld. Maar dat gaat niemand vooruithelpen.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dat je denkt in "wij" en "zij" is dus al geen integratie.
    Dat je anderen opzadelt met de kosten zonder zelf verantwoordelijkheden te nemen (in het extreemste geval) is anti-solidair, en ook geen integratie. Wat je dan in het allerbeste geval krijgt, is goed aangepaste mensen in de groep "zij", maar nog altijd die groepen. En dat is alleen in een utopisch beeld het geval, want in de praktijk komt het erop neer dat je eist dat ze goed hun talen spreken, werk vinden en meedraaien zodat ze kunnen bijdragen aan ons systeem, maar tegelijk wil je van ons systeem uit het niet vergemakkelijken om die taal te leren, om werk te vinden...

Integratie kost heel wat geld, maar dat is evenzeer voor hen goed als voor ons. Niks doen, dat kost geen geld. Maar dat gaat niemand vooruithelpen.
    Integratie Moet niet solidair zijn. Jij vindt dit echter omdat dit volgens uw ideologie zo moet zijn. Dit is echter niet open staan voor het hebben van een andere mening. Wat asociaal is.

Hiernaast is het logisch dat er gesproken wordt over wij en zij. Want het is pas na de integratie dat zij, wij zijn. Indien we al startte bij het feit dat het allemaal wij zijn. Dan was integratie niet nodig, want dan waren ze al geïntegreerd.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    "
    Die taaltest... Hoe zie je zo'n taaltest praktisch? Ik ben op zich niet tegen. Dat beide partners een gezamenlijke taal machtig zijn. Ik denk dat je niet echt kunt eisen dat een importbruid plots vloeiend Nederlands moet spreken voor ze hierheen komt, maar een gezamenlijke taal lijkt me niet zo'n raar idee. Maar je zegt het zelf: "zodat het een normale bruid wordt van buitenlandse origine en geen importbruid". Dan wil ik het verschil wel eens weten? Welke "normale bruid van buitenlandse origine" heeft wel Ndl-taallessen gekregen voor ze naar België kwam en heeft wel 'n opleiding gekregen om hier aan het werk te kunnen?

Het punt is dat je blijft kijken naar: Zij zijn de schuldigen! Zij moeten het maar doen!
    Maar dat dat niet de weg is naar integratie. Ik geef aan dat dat een zwaar werk zal worden, dat er heel veel maatregelen mogelijk zijn, en NODIG zijn. Alleen, het eerste wat jij al zegt is: Het is niet de bedoeling dat wij dat gaan financieren. Dat is het dus wel, hè. Het is integratie in ONZE maatschappij. Waar we allemaal beter van worden. Zeggen dat zij het maar moeten doen, en zij alles moeten betalen, dat is geen integratie.
    Schuldige is weer een groot woord. Liefde laat zich niet sturen, want deze regels zouden dus ook gelden voor iemand die op vakantie ergens verliefd wordt, en besluit zich samen hier te vestigen.

Maar zoals int school, de goede leerlingen moeten vaak opdraaien en regeltjes naleven omdat de slechtsten van de klas er keer op keer niets van bakken als je ze vrijheid geeft om zelf te doen wat er verwacht wordt. Daarom de taaltest op voorhand.

Een taalexamen aan de belgische ambassade ginder ofzo? Zoiets praktisch uitwerken kan altijd, en naar die praktische uitwerking vissen lijkt me eerder een poging deze eis te ondergraven.

En waarom moet een taal leren per se geld kosten? Zoals ik al zei, de man die van plan is ze naar hier te halen moet hier maar een boekske kopen en ze wat les geven. Iedereen weet dat men in bed het snelst een taal oppikt, en men moet maar iets over hebben voor de vrouw van je leven.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Schuldige is weer een groot woord. Liefde laat zich niet sturen, want deze regels zouden dus ook gelden voor iemand die op vakantie ergens verliefd wordt, en besluit zich samen hier te vestigen.

Maar zoals int school, de goede leerlingen moeten vaak opdraaien en regeltjes naleven omdat de slechtsten van de klas er keer op keer niets van bakken als je ze vrijheid geeft om zelf te doen wat er verwacht wordt. Daarom de taaltest op voorhand.

Een taalexamen aan de belgische ambassade ginder? Ik zie het praktisch probleem niet.

En waarom moet een taal leren per se geld kosten? Zoals ik al zei, de man die van plan is ze naar hier te halen moet hier maar een boekske kopenen ze al wat les geven. Iedereen weet dat men in bed het snelst een taal oppikt.
    Oké, dat snap ik. Ik weet totaal niet wat de huidige regels zijn voor buitenlandse bruiden die naar hier willen komen, of wat de eventuele tests voor een schijnhuwelijk inhouden. Jij misschien wel? Want ik vroeg al wat het verschil tussen een importbruid en een "normale bruid van buitenlandse origine" precies is, gewoon om te weten wat er dan zou moeten veranderen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Oké, dat snap ik. Ik weet totaal niet wat de huidige regels zijn voor buitenlandse bruiden die naar hier willen komen, of wat de eventuele tests voor een schijnhuwelijk inhouden. Jij misschien wel? Want ik vroeg al wat het verschil tussen een importbruid en een "normale bruid van buitenlandse origine" precies is, gewoon om te weten wat er dan zou moeten veranderen.

Het lijkt me duidelijk dat die eisen momenteel veel te slap zijn, en dat eraan sleutelen achteraf weinig uithaalt. Zelfs voor jan met de pet zoals jij en ik is dat vrij duidelijk, nee? In brussel zijn veel vrouwen die hulpeloos zijn zonder tolk aan een loket bvb.

Dus, nog steeds voorstander van de taaltest op voorhand? Soms moet je kleur bekennen he.

En er is geen verschil tussen die 2 bruiden, maar die eerste heeft gewoon een negatievere bijklank, das al, een definitie discussie hoef je daar niet van te maken.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Het lijkt me duidelijk dat die eisen momenteel veel te slap zijn, en dat eraan sleutelen achteraf weinig uithaalt. Zelfs voor jan met de pet zoals jij en ik is dat vrij duidelijk, nee? In brussel zijn veel vrouwen die hulpeloos zijn zonder tolk aan een loket bvb.

Dus, nog steeds voorstander van de taaltest op voorhand? Soms moet je kleur bekennen he.

En er is geen verschil tussen die 2 bruiden, maar die eerste heeft gewoon een negatievere bijklank, das al, een definitie discussie hoef je daar niet van te maken.
    Ik ben mee, je wilt ze "bruid van buitenlandse afkomst" kunnen noemen, en dat gaat nu niet. Omdat ze zo slecht geïntegreerd zijn, noem jij ze nu "importbruiden", dat bedoel je.
    Maar je hele vraag naar strengere eisen is toch gestoeld op het feit dat de eisen tegenwoordig veel te slap zijn, en je geeft aan wat er wel zou moeten gebeuren. Voor we daarover kunnen praten, moet je toch weten wat de eisen momenteel zijn? Misschien is het namelijk een maat voor niets, wat je voorstelt.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Brussel? Ha, ik heb vorig jaar een aanrijding gehad in Hasselt, net buiten de kleine ring dus een steenworp van het centrum. Gelukkig de andere bestuurster in fout.
    In plaats van dat ze terug vooruit in de parkeerplaats reed, zodat ik kon uitstappen uit de deur waar ze achteruit tegen aan gereden was, is ze uitgestapt en heeft ze familie opgebeld... Ik ben dan maar naar de andere kant van de wagen gekropen, langs de passagierskant uitgestapt. Afgaande op de kinderen die ze bij zich had, woonde die toch al minstens een goede 8 à 9 jaar in België. Géén enkel woord Nederlands sprak ze, ook geen Frans/Engels/Duits - de normale talen van onze buurlanden die je hier nog zou mogen verwachten, enkel een soort Arabische taal veronderstel ik. Omdat elke communicatie met de dame zelf onmogelijk was - enkel haar zoontje sprak Nederlands - om zo het aanrijdingsformulier in te vullen, heb ik dan maar van ellende de politie opgebeld... tegen dan was gelukkig haar familie die kon tolken ook ter plaatse.

Goed, dat heeft me toen iets meer tijd gekost dan een aanrijding met een autochtone Belg gekost zou hebben, maar zo erg vond ik dat nu ook weer niet. Ik vind het principe an sich echter wél onverantwoord: hoe kan iemand die duidelijk taalkundig onbekwaam is, hier veilig toegelaten worden op de weg? Ik heb het toen in de ergernissen op de weg thread ook reeds gepost: géén beheersing van één van de landstalen of een andere Europese taal, zou wat mij betreft gelijk moeten staan aan het niet kunnen verkrijgen van een rijbewijs in België als particulier chauffeur. Is dat racisme? Wat mij betreft niet, want zo'n maatregel zou evengoed een Chinees treffen die geen woord Nederlands/Engels/Frans spreekt als iemand uit Marokko of Turkije. In realiteit is dit volgens Loser waarschijnlijk "polariseren" omdat je natuurlijk op voorhand al kan voorspellen dat het merendeel van de "slachtoffers" van een dergelijke wet, net géén Chinezen zouden zijn, maar dergelijke importbruiden waar we het hier over hebben.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Brussel? Ha, ik heb vorig jaar een aanrijding gehad in Hasselt, net buiten de kleine ring dus een steenworp van het centrum. Gelukkig de andere bestuurster in fout.
    In plaats van dat ze terug vooruit in de parkeerplaats reed, zodat ik kon uitstappen uit de deur waar ze achteruit tegen aan gereden was, is ze uitgestapt en heeft ze familie opgebeld... Ik ben dan maar naar de andere kant van de wagen gekropen, langs de passagierskant uitgestapt. Afgaande op de kinderen die ze bij zich had, woonde die toch al minstens een goede 8 à 9 jaar in België. Géén enkel woord Nederlands sprak ze, ook geen Frans/Engels/Duits - de normale talen van onze buurlanden die je hier nog zou mogen verwachten, enkel een soort Arabische taal veronderstel ik. Omdat elke communicatie met de dame zelf onmogelijk was - enkel haar zoontje sprak Nederlands - om zo het aanrijdingsformulier in te vullen, heb ik dan maar van ellende de politie opgebeld... tegen dan was gelukkig haar familie die kon tolken ook ter plaatse.

Goed, dat heeft me toen iets meer tijd gekost dan een aanrijding met een autochtone Belg gekost zou hebben, maar zo erg vond ik dat nu ook weer niet. Ik vind het principe an sich echter wél onverantwoord: hoe kan iemand die duidelijk taalkundig onbekwaam is, hier veilig toegelaten worden op de weg? Ik heb het toen in de ergernissen op de weg thread ook reeds gepost: géén beheersing van één van de landstalen of een andere Europese taal, zou wat mij betreft gelijk moeten staan aan het niet kunnen verkrijgen van een rijbewijs in België als particulier chauffeur. Is dat racisme? Wat mij betreft niet, want zo'n maatregel zou evengoed een Chinees treffen die geen woord Nederlands/Engels/Frans spreekt als iemand uit Marokko of Turkije. In realiteit is dit volgens Loser waarschijnlijk "polariseren" omdat je natuurlijk op voorhand al kan voorspellen dat het merendeel van de "slachtoffers" van een dergelijke wet, net géén Chinezen zouden zijn, maar dergelijke importbruiden waar we het hier over hebben.
    ALS kennis van een Europese taal nodig zou zijn om goed met de auto te kunnen rijden, zou ik je helemaal gelijk geven. Het argument dat je me in de mond legt, zo ik ook helemaal niet gebruiken. Want dat kun je zelfs geen indirecte discriminatie noemen. ALS kennis van een Europese taal nodig zou zijn om je veilig in het verkeer te kunnen begeven.

Dat is alsnog geen vereiste, als ik het goed heb. Lijkt mij dat dat geen vereiste is omdat kennis van die taal niet nodig is om je veilig in het verkeer te kunnen begeven. Zou het makkelijker zijn? Uiteraard. En het is zeer zeker een belangrijk streefdoel. Maar opnieuw: Helpt het de integratie vooruit als je mensen die volgens jou (en iedereen) dus werk moeten zoeken, gaat zeggen dat ze niet met de auto mogen rijden, niet omdat dat onveilig zou zijn, maar omdat het vervelender is?

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik ben mee, je wilt ze "bruid van buitenlandse afkomst" kunnen noemen, en dat gaat nu niet. Omdat ze zo slecht geïntegreerd zijn, noem jij ze nu "importbruiden", dat bedoel je.
    Maar je hele vraag naar strengere eisen is toch gestoeld op het feit dat de eisen tegenwoordig veel te slap zijn, en je geeft aan wat er wel zou moeten gebeuren. Voor we daarover kunnen praten, moet je toch weten wat de eisen momenteel zijn? Misschien is het namelijk een maat voor niets, wat je voorstelt.
    Het lijkt eerder dat het een maat voor niets is het aan jou uit te leggen, omdat je gewoon bepaalde problemen niet WIL zien. Als complete onwil of halfslachtigheid zoals jij tov integratie blijkbaar het hoogst haalbare is, vind je het dan niet normaal dat er sommige mensen kortweg "vreemdelingen buiten" zeggen, omdat het in hun ogen toch geen avance is? En is die reactie dan geen logisch gevolg van die houding, ipv racisme?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Het lijkt eerder dat het een maat voor niets is het aan jou uit te leggen, omdat je gewoon bepaalde problemen niet WIL zien. Als complete onwil of halfslachtigheid zoals jij tov integratie blijkbaar het hoogst haalbare is, vind je het dan niet normaal dat er sommige mensen kortweg "vreemdelingen buiten" zeggen, omdat het in hun ogen toch geen avance is? En is die reactie dan geen logisch gevolg van die houding, ipv racisme?
    Wat ik raar vind, is dat je hele argumentatie gestoeld is op het feit dat het nog niet streng genoeg gaat, maar dat je me dus niet kunt zeggen wat de regels precies zijn op dit moment. Dat lijkt me wel de essentie voor ik kan aangeven of ik vind dat het streng genoeg is of niet, toch? Maar goed, ik mag dus concluderen dat jij ook geen idee hebt wat de regels nu zijn. Dus je vindt dat iets een groot probleem is, en de reden is dat de regels (die je niet kent) niet streng genoeg zijn.

Heel mijn vorige posts waren allemaal uitleg waar ik vind dat het best moet verbeteren. Met concrete voorstellen, concrete ideeën, inclusief rechten en plichten. Het totale tegenovergestelde van onwil. Het staat er klaar en duidelijk, en herhaaldelijk. Ik weet niet wat ik nog meer kan schrijven, hoor. Maar kijken naar oorzaken noem jij "wegmoffelen". Je wilt alleen horen "islam moet buiten". Maar je snapt toch dat dat net een oplossing in de weg staat, als de hoofdoorzaak niét de islam is, maar de complexe achterliggende oorzaken die net van die islam een issue maken?

Pagina 276 van 297 Eerste ... 176226266272273274275276277278279280286 ... Laatste

Regels voor berichten