Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat bijvoorbeeld wel opvalt is dat moslims in België (en ik vermoed bij uitbreiding in Europa) een pak conservatiever zijn dan in de "modernere" Moslimlanden (Marokko, Turkije, Tunesië, ...). Daar zou ik oprecht wel eens een onderzoek van willen lezen hoe dat eigenlijk komt. Ooit eens gebabbeld met een Turk die dat verklaarde doordat die migranten zijn vertrokken in een periode dat die landen nog veel conservatiever waren, en die evolutie dus niet hebben meegemaakt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    Je haalt Turkije aan als voorbeeld, maar ik denk dat ze daar sinds het Erdogan tijdperk begon juist terug meer en meer de conservatieve tour aan het op gaan zijn. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat het gros van de Turkse immigranten hier uit Emirdağ komt, een Turks dorpje, ik denk dat ze op het moment van de emigratie daar nog verre van de verlichting stonden.
    Dat zijn dus die gekende sociologische fenomenen waar ik het over had. Ik ben absoluut geen kenner op dat vlak. Toevallig ging het er op onze Discord pas ook over, en daar noemde iemand de naam van die theorie: De differentiatie-polarisatietheorie. Dat is redelijk basis, redelijk aangenomen en normaal. Dat is al lang beschreven en geduid.
    Mensen met slechte jobs, een slechte sociale status, enz, grijpen meer terug naar hun etnische identiteit. Hetgeen wat hen "eigen" maakt, en waarin ze zich volledig kunnen storten. En dan voeg je daaraan toe dat ze zich niet aanvaard voelen in die samenleving (of dat zo is, maakt dan niks uit), en dan grijpen ze nog meer terug naar datgene waar ze volledig in aanvaard worden, datgene wat hen onderscheidt van die samenleving die hen niet aanvaardt: Hun geloof.

Datzelfde gebeurt ook bij bijvoorbeeld arme blanke gezinnen die tussen de mazen van het net glippen. Daar zal de politie bij ondervragingen ook heel zelden bruikbare dingen krijgen. Ook niet als ze er zelf beter af zouden komen, gewoon omdat dat "het establishment" is, en daar hoor je tegen te zijn.

Maar ten overvloede: Dat betekent dus niet dat ik zeg dat er geen persoonlijke schuld of verantwoordelijkheid zou zijn. Dat betekent gewoon dat er sociologische en economische redenen zijn waarom sommigen naar een extreme versie van hun geloof grijpen. Als we dàt weten, dan kunnen we dat proberen aan te pakken. Door de integratie en de aanpak daarvan daarop toe spitsen.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Je haalt Turkije aan als voorbeeld, maar ik denk dat ze daar sinds het Erdogan tijdperk begon juist terug meer en meer de conservatieve tour aan het op gaan zijn. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat het gros van de Turkse immigranten hier uit Emirdağ komt, een Turks dorpje, ik denk dat ze op het moment van de emigratie daar nog verre van de verlichting stonden.
    Ja, de persoon waar ik mee sprak was dan ook enorme tegenstander van Erdogan he . Dat was eigenlijk waar het gesprek over ging, dat het zo raar was dat geëmigreerde Turken zo'n aanhangers waren van een conservatieveling. En vandaar dus het punt dat zij zijn vertrokken voor de "verlichting" waardoor Erdogan in hun ogen een held. Terwijl dat bij de "moderne" Turk (ik gok dan op Istanbul, Antalya, Ankara, ...) een heel pak minder is, volgens hem.

Een beetje een soortgelijk situatie als de Amerikaanse Hillbilly die op Trump stemt he.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    De groep die zoekt naar zijn identiteit tegenover de meerderheid is zelf per definitie uiteraard de meerderheid in zijn eigen groep.
    ik denk niet dat de autochtone bomma, de autochtone minderheid in Molenbeek, zich op 1 of andere manier tot die groep rekent en daar een minderheid van is
    zij stelt wel vast dat die moslims hun normen en waarden opleggen in haar buurt en zij er zich dus best naar schikt om geen miserie te hebben.

Antwerpen telt meer godsdiensten, nationaliteiten en verschillende volkeren onder haar inwoners als new-york (het zal niet veel schelen)
    toch is er maar 1 groep allochtonen waar er miserie mee is.
    dat is een simpele, droge vaststelling. Ook bij die andere godsdiensten zitten vree extreme conservatievelingen, is er schoolachterstand, taalproblemen, werkloosheid, ....

Maar het woordje islam mag blijkbaar niet gebruikt worden want dan zeg je eigenlijk dat de Islam het enige probleem is.
    mag je zeggen dat het 1 vd fundamentele problemen is? of gaat dat ook al te ver?

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Een deel van de problemen hangen gewoon samen met de islam.
    Om maar 1 van de effecten ervan te beschrijven: Een moslim heeft graag een vrome en brave moslima als vrouw, dat leidt dan naar importbruiden, dat leidt dan naar keer op keer taalachterstand bij de kinderen, dat leidt tot leerachterstand of vroegtijdig schoolverlaten, dat leidt steeds tot de identiteitscrisis van de jongeren, dat leidt tot een identiteit vinden in conservatieve islam, en dan herbegint de cyclus.

Dus @Loser: daar heb je al een oorzaak van de identiteitscrisis: het steeds moeten herbeginnen vanaf nul van de integratie door oa importbruiden, of weinig integratie inspanningen van de ouders indien al langer hier. En voor die laatste groep, zullen de preken van die buitenlandse imams ook niet echt helpen. Want echt vriendjes met het westen zullen die niet echt zijn, dus de raad om zich beter te integreren zal niet van hen komen, eerder integendeel.
    Dus @Loser als je die identiteitscrisis graag wil voorkomen, ben je dan ook tegen importbruiden en buitenlandse imams?

En neen, als men in brussel een vuilbak in brand steekt is dat niet omdat de islam dat letterlijk voorschrijft, maar ergens is er dus wel een verband, net zoals we diezelfde correlatie zien tussen de meeste van die daders en hun godsdienst. Maar zoiets op een nuchtere manier aankaarten en men is heel snel daar met de term racisme inderdaad.
    Laatst gewijzigd door Gonzo the Great; 14 januari 2020 om 14:47

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dan kom je weer bij wat ik 'de linkse paradox' noem. De mensen aan de linkerkant van het spectrum hebben hopen begrip voor moslims en aanzien hen als dé verrijking van onze maatschappij.
    Om eens even kort door de bocht te gaan ... is het niet de rechtse paradox dat conservatief rechts continue zit te kappen op de islam, terwijl moslims net de grootste bondgenoten zijn voor hun conservatieve ideeën? Enige verschil tussen hen is dat het bij de ene is ingegeven door Jezus en bij de andere door Mohammed.

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sir.Killalot Bekijk bericht
    Om eens even kort door de bocht te gaan ... is het niet de rechtse paradox dat conservatief rechts continue zit te kappen op de islam, terwijl moslims net de grootste bondgenoten zijn voor hun conservatieve ideeën? Enige verschil tussen hen is dat het bij de ene is ingegeven door Jezus en bij de andere door Mohammed.
    wat zijn volgens u de rechtse conservatieve ideeën die overeenstemmen met die van katholieken/moslims?
    Want ik beschouw mezelf rechts-liberaal, maar zie toch amper overeenkomsten

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Rechts-conservatief heeft niks met godsdienst te maken? Extreem rechts gaat zo wat lijnrecht in tegen het christendom (de waarden van christendom: gelijkheid, vrede, vergeving, behulpzaam, ...)

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Vallen buiten het "vrouwen aan de haard" principe, de conservatieve katholieke en islamitische tradities en gebruiken zo goed met elkaar te rijmen?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    wat zijn volgens u de rechtse conservatieve ideeën die overeenstemmen met die van katholieken/moslims?
    Want ik beschouw mezelf rechts-liberaal, maar zie toch amper overeenkomsten
    Ik zei toch dat ik even net zo kort door de bocht ging gaan? .

Maar de grootste roepers tegen de islam zijn niet zelden net zo gekant tegen bijvoorbeeld gelijkheid man/vrouw en homorechten als de moslims waartegen ze ageren.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Rechts-conservatief heeft niks met godsdienst te maken? Extreem rechts gaat zo wat lijnrecht in tegen het christendom (de waarden van christendom: gelijkheid, vrede, vergeving, behulpzaam, ...)
    Dat moet je dan misschien eens tegen al die rechts-conservatieve bewegingen zeggen. Ik denk dat ze een vergaderinkje gemist hebben dan.

Die waarden heb je ook in de islam he, maar bij rechts-conservatieve moslims zou godsdienst er dan wel volledig mee te maken hebben? Jihadi's gaan ook lijnrecht in tegen de waarden van de islam hoor.

Een christen is dan dus ondanks zijn geloof rechts-conservatief en een moslim dankzij zijn geloof rechts-conservatief?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Dat is een beetje moedwillig blind zijn, hè. De linkt tussen sociaal oerconservatief-extreemrechts en het christendom is zowel historisch als feitelijk zeer sterk. N-VA en VB hebben een erg katholieke achterban en traditionele, katholieke ideeën. Dat gaan we toch niet ontkennen? Niet dat het op zich veel uitmaakt, zoals Sir.Killalot opmerkt is dat evenzeer een paradox als die zogenaamde "linkse paradox" die ook niet bestaat tenzij je alleen kunt denken in zwart-witte blokken.

Vallen buiten het "vrouwen aan de haard" principe, de conservatieve katholieke en islamitische tradities en gebruiken zo goed met elkaar te rijmen?
    Vraag eens wat de conservatieve katholieken vinden over de rol van de vrouw in een gezin. Over seks zonder voortplanting. Homoseksualiteit. Over wat er met andersgelovigen zal gebeuren. Over of je alles zomaar mag eten, of sommige dingen niet. Over of wat God zegt gelijk is aan wat de mens zegt.

Ze vergelijken is nutteloos, en gaat altijd fout aflopen. Maar doen alsof er geen overeenkomsten zijn, is fout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo the Great Bekijk bericht
    Een deel van de problemen hangen gewoon samen met de islam.
    Om maar 1 van de effecten ervan te beschrijven: Een moslim heeft graag een vrome en brave moslima als vrouw, dat leidt dan naar importbruiden, dat leidt dan naar keer op keer taalachterstand bij de kinderen, dat leidt tot leerachterstand of vroegtijdig schoolverlaten, dat leidt steeds tot de identiteitscrisis van de jongeren, dat leidt tot een identiteit vinden in conservatieve islam, en dan herbegint de cyclus.

Dus @Loser: daar heb je al een oorzaak van de identiteitscrisis: het steeds moeten herbeginnen vanaf nul van de integratie door oa importbruiden, of weinig integratie inspanningen van de ouders indien al langer hier. En voor die laatste groep, zullen de preken van die buitenlandse imams ook niet echt helpen. Want echt vriendjes met het westen zullen die niet echt zijn, dus de raad om zich beter te integreren zal niet van hen komen, eerder integendeel.
    Dus @Loser als je die identiteitscrisis graag wil voorkomen, ben je dan ook tegen importbruiden en buitenlandse imams?

En neen, als men in brussel een vuilbak in brand steekt is dat niet omdat de islam dat letterlijk voorschrijft, maar ergens is er dus wel een verband, net zoals we diezelfde correlatie zien tussen de meeste van die daders en hun godsdienst. Maar zoiets op een nuchtere manier aankaarten en men is heel snel daar met de term racisme inderdaad.
    Je trekt wel heel twijfelachtige conclusies, hè. Ik weet niet of er een verband is tussen dat sociale kader dat ik daarnet geschetst heb, met alle invloeden en psycho-sociologische en economische oorzaken en "importbruiden". Jij gaat er heel vlot vanuit dat die bruiden een oorzaak zijn van je zogenaamde "identiteitscrisis" (waar ik het nooit over heb gehad).
    Ik denk dat je veiliger kunt stellen dat die "importbruiden" een gevolg zijn van een verstrenging van de religie, het vluchten in een extremere vorm van die religie. Geen oorzaak. Dus dan zijn die "importbruiden" niet veel anders dan gelijk welke uiting van die verstrenging. Zoals bijvoorbeeld de problemen die je ziet in Femme de la Rue. Hoogstens een soortgelijk gevolg, niet de oorzaak. En ik ben geen voorstander van gevolgen te gaan verbieden, maar wel van oorzaken aan te pakken.

En ik weet niet of je het gezien hebt, maar dat wordt hier al een hele poos op een nuchtere manier aangekaart, en nog geen enkele keer is iemand beschuldigd van racisme. Dus misschien is men toch niet zo snel daar met de term racisme...
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ja? Buiten dat ze een andere slagerij en een ander religieus gebouw frequenteren, verschilt er fundamenteel toch weinig tussen beide conservatieve strekkingen?

Moesten ze beide niet continue de drang hebben om tegenover elkaar hun gelijk te krijgen over wie nu de ware god is, dan zijn dat gewoon de beste bondgenoten.

Maar zoals ik al zei: ik ging bewust uit de bocht om jullie te doen beseffen hoe idioot zo'n 'linkse paradox' wel klinkt.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Ja? Buiten dat ze een andere slagerij en een ander religieus gebouw frequenteren, verschilt er fundamenteel toch weinig tussen beide conservatieve strekkingen?

Moesten ze beide niet continue de drang hebben om tegenover elkaar hun gelijk te krijgen over wie nu de ware god is, dan zijn dat gewoon de beste bondgenoten.
    Behalve dat de grondbeginselen van Christendom om vergeving draaien, en die van de Islam rond Jihad?

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    @Loser: uit uw eerste alinea moeten we concluderen dat CD&V oer conservatief extreem rechts is?

Want dat is de enigste partij die nog een christelijke achterban heeft (in België)
    Ja er is een link met extreem rechts & christelijken, maar ik zie niet in hoe die hier in België zich vertolkt in politieke partijen.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Behalve dat de grondbeginselen van Christendom om vergeving draaien, en die van de Islam rond Jihad?
    Da's niet kort door de bocht maar gewoon rechtdoor gereden he.

Pagina 273 van 297 Eerste ... 173223263269270271272273274275276277283 ... Laatste

Regels voor berichten