Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nessaja Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Stop eens met dramatiseren man, waar vel ik ergens een oordeel wat al dan niet halal slachten is, ik zeg alleen dat ik -bijna- overal tegenkom dat de slachter moslim moet zijn, op mijn 2e link nr de Wikipedia pagina ivm dhabiha, waarvan jij zegt dat er staat dat het een andersgelovige mag zijn, staat letterlijk de slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten; en ik wijs verder alleen op de vermoedelijke geschiedenis achter die manier van slachten zonder ergens voor of tegen te argumenteren.
    Ik dramatiseer niks. Ik mis alleen totaal de feitelijkheid in de discussie. Ik snap dat je geen standpunt inneemt, maar het is dat gebrek aan feitelijkheid dat maakt dat het nergens écht over kan gaan. En jouw post is inderdaad niet het probleem, het zijn alle posten daarna die dat gaan gebruiken als startpunt van hun standpunt, dat bedoel ik.

De Dhabihah (het slachten) wordt beschreven in de Koran, in Soera 5 (Aan Tafel): "Op deze dag zijn alle goede (zaken) voor jullie toegestaan gemaakt. Het voedsel van de mensen van het Boek is jullie toegestaan en jullie voedsel is wettig voor hen."

'Mensen van het Boek' is daarbij essentieel. De vraag is of dat een moslim moét zijn, en of een rechter dat zou aanvaarden. Maar het is in ieder geval geen ongelovige dan.
    Ik zou gewoon graag hebben dat de mensen die met lukrake stellingen komen, hun stellingen niet bouwen op zand, maar op echte feiten.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

Nessaja's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Volgens de consensus bij moslims hier op het werk moet je moslim zijn om halal te slachten want stel dat het gebeurt door een niet moslim en die eet daarna varkensvlees dan is het “niet waarachtig” voor allah.
    A government big enough to give you everything that you want, is big enough to take away everything that you have - Thomas Jefferson

MikeHunt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Ik dramatiseer niks. Ik mis alleen totaal de feitelijkheid in de discussie. Ik snap dat je geen standpunt inneemt, maar het is dat gebrek aan feitelijkheid dat maakt dat het nergens écht over kan gaan. En jouw post is inderdaad niet het probleem, het zijn alle posten daarna die dat gaan gebruiken als startpunt van hun standpunt, dat bedoel ik.

De Dhabihah (het slachten) wordt beschreven in de Koran, in Soera 5 (Aan Tafel): "Op deze dag zijn alle goede (zaken) voor jullie toegestaan gemaakt. Het voedsel van de mensen van het Boek is jullie toegestaan en jullie voedsel is wettig voor hen."

'Mensen van het Boek' is daarbij essentieel. De vraag is of dat een moslim moét zijn, en of een rechter dat zou aanvaarden. Maar het is in ieder geval geen ongelovige dan.
    Ik zou gewoon graag hebben dat de mensen die met lukrake stellingen komen, hun stellingen niet bouwen op zand, maar op echte feiten.

Maar dus nog altijd discriminatie van ongelovigen en andersgelovigen die niet tot de boekenclub behoren.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nessaja Bekijk bericht
    Stop eens met dramatiseren man, waar vel ik ergens een oordeel wat al dan niet halal slachten is, ik zeg alleen dat ik -bijna- overal tegenkom dat de slachter moslim moet zijn, .
    we stellen gewoon vast, zonder dama, dat er dus geen consensus is binnen de islam over de details van wat halal is. Daar kun je veel conclusies uittrekken tem eht feit dat moslims in jouw omgeving blijkbaar democratisch en per consensus gaan beslissen hoe het moet of is

Los vh drama, mensen discrimineren op geloof, of de afwezigheid, is en blijft nog steeds een misdaad. Dat geldt voor zowel de bange blanke man die een moslim uitsluit maar ook andersom.
    Het is die andersom waar mensen als Loser het moeilijk mee hebben om te veroordelen,

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeHunt Bekijk bericht
    Maar dus nog altijd discriminatie van ongelovigen en andersgelovigen die niet tot de boekenclub behoren.
    Zoals dus al 100x gezegd: Ja. ALS de rechter dan beslist dat de vereiste géén bepalende en wezenlijke vereiste is voor het beroep (dus beslist dat ook ongelovigen halal kunnen slachten), en beslist dat het directe onderscheid niet objectief wordt gerechtvaardigd door een legitiem doel, of de middelen voor het bereiken van dat doel niet passend en noodzakelijk zijn (dus in verhouding zijn met het doel), dan is het strafbare discriminatie. In alle andere gevallen niet.

https://www.ejustice.just.fgov.be/cg...table_name=wet

(ik ga eens tellen hoe vaak ik dezelfde post moet schrijven, of dezelfde wet moet linken)

@tolya: we stellen vooral vast dat je het zelf niet weet. En van daaruit beslist dat niemand het dus weet en het zelfs democratisch geregeld kan worden.
    Maar herhaal nog eens dat ik het alleen maar in de ene richting doe en niet in de andere, dan wordt het zeker waar. Ook al heb ik het omgekeerde voorbeeld ook al gegeven.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als er bronnen elkaar tegenspreken of het precieze hoe en wat, of niet eenduidig zijn, en er geen consensus is over dat een slachter per sé moslim moet zijn om halal te kunnen slachten, dan gaat een rechter niet beslissen dat het het moslim zijn een bepalende en wezenlijke vereiste is voor het beroep. Lijkt mij. Dus dan zou iedereen dat beroep moeten kunnen/mogen uitoefenen.

Ik vind het evenwel vreemd dat scholen of créches zich verbinden tot het volledig niet meer geven van varkensvlees in het geval van Kelderke. Het is voedzaam en relatief goedkoop. Eventueel kan je een halal alternatief aanbieden op de vaste 'varkensvlees-dag' moest daar zo'n grote nood aan zijn? (al blijf ik het persoonlijk vreemd vinden dat varken niet gegeten wordt omwille van religieuze redenen)

Bij de broodjeszaak bij mijn werk heb ik klanten ook al horen informeren naar het al dan niet halal zijn. De eigenaar stelt van wel, en zijn kip of koe ligt gewoon naast het spek en de hesp in de toonbank.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloembak Bekijk bericht
    (al blijf ik het persoonlijk vreemd vinden dat varken niet gegeten wordt omwille van religieuze redenen)
    zo goed als alle religeuze regels rond hygiene en voedsel komen nog uit de tijd dat de mens als een nomade door de woestijn trok. Daar vindt ge de, vaak logische, redenen voor veel regels.

MikeHunt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Zoals dus al 100x gezegd: Ja. ALS de rechter dan beslist dat de vereiste géén bepalende en wezenlijke vereiste is voor het beroep (dus beslist dat ook ongelovigen halal kunnen slachten), en beslist dat het directe onderscheid niet objectief wordt gerechtvaardigd door een legitiem doel, of de middelen voor het bereiken van dat doel niet passend en noodzakelijk zijn (dus in verhouding zijn met het doel), dan is het strafbare discriminatie. In alle andere gevallen niet.

https://www.ejustice.just.fgov.be/cg...table_name=wet

(ik ga eens tellen hoe vaak ik dezelfde post moet schrijven, of dezelfde wet moet linken)

@tolya: we stellen vooral vast dat je het zelf niet weet. En van daaruit beslist dat niemand het dus weet en het zelfs democratisch geregeld kan worden.
    Maar herhaal nog eens dat ik het alleen maar in de ene richting doe en niet in de andere, dan wordt het zeker waar. Ook al heb ik het omgekeerde voorbeeld ook al gegeven.

Dus nu moet er plots wel aan een hele lijst voorwaarden voldaan worden én moet er een uitspraak van de rechter zijn vooraleer we kunnen spreken van discriminatie maar in elk ander geval volstaat jouw buikgevoel om de racismekaart boven te halen? En je blijft onironisch volhouden dat je geen dubbele standaard hanteert?
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dus nu moet er plots wel aan een hele lijst voorwaarden voldaan worden én moet er een uitspraak van de rechter zijn vooraleer we kunnen spreken van discriminatie maar in elk ander geval volstaat jouw buikgevoel om de racismekaart boven te halen? En je blijft onironisch volhouden dat je geen dubbele standaard hanteert?
    Inderdaad, is lachwekkend aan het worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dikke +1. Als er iets discriminerend gezegd wordt over moslims, zwarten of andere minderheden dan staat men direct klaar om te roepen racisme en discriminatie. Als het in de andere richting is zou de rechter moeten beslissen. Maar toch roepen dat je iedereen neutraal behandeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Voor mij is de oplossing nochtans simpel:
    1. ofwel bied je elke dag (indien er vraag naar is) een 'traditioneel' gerecht aan, een vegetarisch, een halal, een koosjer alternatief aan, zodanig dat iedereen een maaltijd naargelang zijn overtuiging kan nuttigen.
    2. ofwel is er geen alternatief, maar wordt er een gezond evenwicht tussen alle varianten aangeboden.

Optie 1 is praktisch niet evident. Optie 2 is praktisch iet makkelijker, alhoewel je voor halal/koosjer aan zodanig veel 'voorschriften' moet voldoen dat het weer onpraktisch wordt. Echter beide situaties kunnen eventueel via catering service.

Hoe dan ook zegt mij iet (voorgevoel, buikgevoel) dat optie 2 voor bepaalde religieus geinspireerden ook niet voldoende zal zijn en er klachten zullen volgen. Waarbij er dan in de andere richting gediscrimineerd wordt. En daar wringt imo het schoentje

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Optie 1 met vlees/vis, geen halal, geen speciale religieuze teksten over uit gesproken
    Optie 2: veganistisch (Wat automatisch ook halal, vegetarisch, koosjer...) is

Voila. Er zijn dus maar 2 keuzes nodig. En als dat ook al teveel werk is, doe dan alleen nog veganistisch.

Dat is algemeen gezien ook het beste voor het milieu met de laagste co2 uitstoot en het laagste risico op hart en vaat ziektes (doodsoorzaak nr 2 na kanker).
    Dell Latitude E6500 - 4GB RAM - EVO 250GB - Core 2 Duo T9600 - Samsung 27'' 1080p

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Voor mij is de oplossing nochtans simpel:
    1. ofwel bied je elke dag (indien er vraag naar is) een 'traditioneel' gerecht aan, een vegetarisch, een halal, een koosjer alternatief aan, zodanig dat iedereen een maaltijd naargelang zijn overtuiging kan nuttigen.
    2. ofwel is er geen alternatief, maar wordt er een gezond evenwicht tussen alle varianten aangeboden.

Optie 1 is praktisch niet evident. Optie 2 is praktisch iet makkelijker, alhoewel je voor halal/koosjer aan zodanig veel 'voorschriften' moet voldoen dat het weer onpraktisch wordt. Echter beide situaties kunnen eventueel via catering service.

Hoe dan ook zegt mij iet (voorgevoel, buikgevoel) dat optie 2 voor bepaalde religieus geinspireerden ook niet voldoende zal zijn en er klachten zullen volgen. Waarbij er dan in de andere richting gediscrimineerd wordt. En daar wringt imo het schoentje

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Optie 1 met vlees/vis, geen halal, geen speciale religieuze teksten over uit gesproken
    Optie 2: veganistisch (Wat automatisch ook halal, vegetarisch, koosjer...) is

Voila. Er zijn dus maar 2 keuzes nodig. En als dat ook al teveel werk is, doe dan alleen nog veganistisch.
    Optie 1: eten wat de pot schaft, zoals in de goede ouwen tijd.

Optie 2: breng zelf uw boterhammekes mee.

nog simpeler. Al dat gezever zeg

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Optie 1: eten wat de pot schaft, zoals in de goede ouwen tijd.

Optie 2: breng zelf uw boterhammekes mee.

nog simpeler. Al dat gezever zeg
    Zolang je op voorhand aangeeft wat de pot zal schaffen is dat logisch ja. En zolang hetgeen de pot schaft periodiek rekening houdt met iedereen.
    Dell Latitude E6500 - 4GB RAM - EVO 250GB - Core 2 Duo T9600 - Samsung 27'' 1080p

Pagina 257 van 287 Eerste ... 157207247253254255256257258259260261267 ... Laatste

Regels voor berichten