Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Salafistisch is het nieuwe woord voor moslims die zichzelf informeren over de islaam door het bestuderen van de islaamgeschiedenis en de islaam bronnen.
    Wat kan je daar op tegen hebben? Is eigenlijk juist heel erg goed nieuws.
    Dan gaan ze eindelijk misschien beseffen wat voor geloof ze aanhangen en de islaam eventueel verlaten.
    De Vlaming is gelukkig totaal ongeinformeerd en gaat verder in zijn naieviteit. "Salafisten" jawel.
    In de zin dat orthodoxe Joden een nieuw woord zijn voor Joden die de letter van de tekst volgen. Of dat Evangelisten dat zijn bij de christenen. Er bestaan nu eenmaal verschillende stromingen binnen religies.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Gelieve in deze topic niet meer de 'opinie' van de islaam te verkondigen, als je mening daarbij indruist tegen de koran, hadith of de 4 voornaamste islaam rechtscholen.
    Dat doet het niet. Nergens, waar dan ook, wordt in de koran gezegd dat de vrouw een hoofddoek moet dragen. Enkel dat ze zich zedig moet kleden en de rest is puur Hermeneutieke interpretatie.
    Het feit dat de hoofddoek in sommige moslimculturen wel en andere niet gedragen wordt, bewijst dat het dragen van een hoofddoek op zich geen religieus voorschrift, maar een cultureel voorschrift is.

Je kan net zo goed beweren dat het verbieden van gebruik van condooms een religieus voorschrift is. Ook dat is puur interpretatie gebasserd op “Wees vruchtbaar en word talrijk”.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Dit is dus wel degelijk een probleem. En daar moet naar gekeken worden. Een orthodoxe of fundamentalistisch geloof aanhangen moet wat mij betreft zelfs kunnen. Hoe minder mensen hoe liever, maar dat is niet aan mij om te beslissen, dat is godsdienstvrijheid. Haat verspreiden en oproepen tot geweld heeft daar echter niks mee te maken, en kan niet goedgepraat worden door "vrijheid van geloof". Vrijheid van geloof betekent ook niet vrijheid van inspectie. Zoiets moet grondig en fundamenteel aangepakt worden. Gisteren op tv gehoord dat het een miljardenindustrie is om dat uit te voeren, dus het is vechten tegen de bierkaai, maar duidelijk is het wel erg nodig. Ik schrik er wel van, moet ik zeggen.
    En waarom zou het aan de maatschappij zijn om de spirit van de religie gezond te houden dmv diepgaande inspecties? Als we zien dat er teveel mensen criminele feiten plegen in naam van een bepaalde religie of haatgedrag vertonen tov ongelovigen, dan mag die religie van mij op de sekte lijst. Want dat is nu net het verschil tussen religie en een sekte: al dan niet spanning veroorzaken met de rest van de maatschappij.

Maar een beetje beinvloedbare mensen een hoop onzin in hun oor gieten met oog op macht of geldgewin, en dan de factuur van de inspecties, psychiaters, gevangenissen en instellingen naar de maatschappij doorschuiven als er daarin te ver opgaan, en we die terug een beetje met de voetjes op de grond moeten zetten? Waanzin! Voedsel- en milieu inspectie zijn zaken dat de overheid moet financieren, maar inspecties binnen verenigingen kunnen we echt zoveel geld niet inpompen. Gewoon duidelijke regels qua transparantie, zoals enkel preken in 1 van de 3 landstalen, en een correcte boekhouding, zodat men makkelijk kan controleren op strafbare feiten in geval van een klacht. Een legertje inspecteurs op pad sturen zoals bij de voedselinspectie is gewoon te duur en onbegonnen werk.

De religie moet dus ZELF maar zien dat er interne controles gevoerd worden om wantoestanden te voorkomen. En als de religie intern zo versplinterd is dat er intern zelfs geen lijn in te trekken valt, is dat hun probleem. Als gematigde gelovigen vrezen mee op de sektelijst gezwierd te worden, moeten ze zich maar afscheuren van de harde kern, en zichzelf anders noemen. Er is vrijheid van religie, gebruik ze dan.

En qua hoofddoek: als een petje van Bonzai ni mag, een hoofddoek ook niet. Mag een petje wel, mag een hoofddoek ook. Heel simpel. Als de school of werkgever vindt dat hobby's voor thuis zijn, moet je dat respecteren. Wie daar ni mee akkoord wil gaan kan nog naar de middenjury gaan of zelfstandige worden. Zo lang er niemand met een fundamenteel verschil kan komen tussen bvb gabber en moslim, zou dat toch mijn standpunt zijn als rechter in zo'n hoofddoek zaak.
    Laatst gewijzigd door Gonzo the Great; 13 september 2019 om 00:57
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Jij kan vooral goed mensen woorden in de mond leggen. Het gaat mij om voor de eigen deur vegen, in plaats van "jamaar die andere dit en dat" zoals in de kleuterschool. Uiteraard is terrorisme en dergelijk veel erger dan jos-met-zijn-pint die over vuile makakken praat, maar alles hier weer zo mooi in twee groepen opdelen is wat de discussie hier altijd verziekt. Verder, wat op een andere pagina wel of niet door iemand anders werd "geïnsinueerd", heeft met mijn post niets te maken. Ik had misschien dat artikel niet moeten quoten nee, maar het leek mij wel duidelijk dat ik die school niet aan het goedpraten was.

Oei zeg, ik heb gezegd dat een Marokkaan die opmerkingen maakt over blanken tot minder problemen leidt dan het omgekeerde, tijd om de recht-conservatieve politie over mij te krijgen met hyperbolen over terrorismen geweld tegen homo's, en wat meer, wat ik natuurlijk automatisch goedpraat.
    En nu doe je het gewoon weer he.

Salafistische scholen zitten moslim kinderen te indoctrineren dat ongelovigen en homo's de doodstraf verdienen en jij minimaliseert dat hier tot 'marokkanen die opmerkingen over blanken maken'. Aanzetten tot haat en geweld is zoveel meer dan 'blanken vuilpraten'. En daarmee vervalt ook heel je pleidooi van 'wij doen dat ook' tot een false equivalence drogargument. Nee, wij doen dat niet.

Ik vind het erg dat je vervolgens dan ook nog eens doet alsof dat geweld tegen homo's allemaal maar recht-conservatieve hyperbolen zijn terwijl uit undercover rapportages blijkt dat die kinderen daar letterlijk met multiplechoice vragen geëxamineerd worden of homo's A. steniging B. zweepslagen C. dood met het zwaard verdienen. Dan wil je de realiteit gewoon niet zien en ben je gewoon je hoofd in het zand aan het steken ...

En hup: ook in Vlaanderen
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190911_04603444
    Genkse lerares getuigt: “Leerlingen vertellen me dat homo’s in de hel zullen branden”

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...-koranscholen/
    Moslimkinderen in Vlaanderen worden vanaf de derde kleuterklas in het weekend naar de koranschool gestuurd waar andere waarden en normen aangeleerd worden die niet stroken met onze eigen westerse. De juffrouw is een heidens hoer omdat ze make-up op heeft, homo's mogen niet van allah en ouders zijn niet bereid om in dialoog te treden want 'ze leven in een andere wereld'.

Tot zover de fabel van de multiculturele samenleving alweer.

En nog maar eens over 'geen sociale achterstand zolang ze niet in machtsposities zitten' -> de zoveeslte HR getuigenis op sociale media:
    'Sollicitant komt binnen met wit keppeltje en baard, het eerste wat ie vraagt: kom ik met vrouwen te werken? Want dat wil ik niet'
    -> Het worden leuke tijden als progressief links tegelijkertijd meer vrouwen en allochtonen aan het werk wil wat dan uiteindelijk neerkomt op ofwel racisme ofwel discriminatie. Zoals in ofwel pest ofwel cholera.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo the Great Bekijk bericht
    En waarom zou het aan de maatschappij zijn om de spirit van de religie gezond te houden dmv diepgaande inspecties? Als we zien dat er teveel mensen criminele feiten plegen in naam van een bepaalde religie of haatgedrag vertonen tov ongelovigen, dan mag die religie van mij op de sekte lijst. Want dat is nu net het verschil tussen religie en een sekte: al dan niet spanning veroorzaken met de rest van de maatschappij. (...) Zo lang er niemand met een fundamenteel verschil kan komen tussen bvb gabber en moslim, zou dat toch mijn standpunt zijn als rechter in zo'n hoofddoek zaak.
    Ik zeg nergens dat het aan de maatschappij is om de spirit van een religie gezond te houden dmv inspecties. Wat ik zeg, is dat scholen (want daar ging het hier om) gecontroleerd moeten worden door inspecties.
    Het geloof is de fundamentalistische islam. Zelfs daar is op zich niet echt iets mis mee. Dat mag gewoon, volgens de vrijheid van geloof. Waar wel iets mis mee is, is het verspreiden van haat en aanzetten tot geweld. Dat is een probleem, maar dat is dan weer niét beschermd door vrijheid van geloof. Dus er hoeft niks veranderd te worden aan de wetten om dat illegaal te maken. De religie "zelf" bestaat niet als entiteit. Er is geen één groot controleorgaan die alle mensen binnen de wet houdt, behalve onze uitvoerende macht. En maar goed ook.

Maar het verschil tussen een sekte en een geloof is helemaal niet wat jij zegt. Je stelt het als vaststaand feit, maar het verschil is niet "al dan niet spanning veroorzaken met de rest van de maatschappij", want dan is elk geloof een sekte. Meer nog, dan is supporter zijn van een voetbalploeg een sekte. Dus je definitie deugt niet.

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Nog zo'n voorvalletje van racisme in de westerse wereld:

Nigeriaanse migrant in Zweden roept via youtube kanaal met 280.000 abonnees volgers op om blanke zweden te vermoorden
    https://samnytt.se/rapartist-fran-lu...ita-skjut-dem/

je gaat er wel google translate moeten op loslaten.

Sylverscythe, je hebt hier gesteld dat zolang je geen bedrijfsleider bent of een machtspositie in de samenleving bekleed, je met je racisme niet veel schade van berokkenen. Die stelling moet met de komst van sociale media toch dringend eens bijgeschaafd worden. De grootste onbenul kan dankzij youtube 280.000 volgers toespreken en aanzetten tot rassenhaat. Als je dat dan vergelijkt met de ophef van racistische memes in een gesloten discordgroepje van S&V waarin 20 man en een paardenkop rondhangt, tsja ... de impact hiervan op onze maatschappij ligt vele malen hoger.

Zo iemand moet je nu toch onmiddelijk zijn Zweedse nationaliteit kunnen afnemen en op de eerste vlieger terug naar Nigerie kunnen zetten?
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 13 september 2019 om 11:28
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Zelfs daar is op zich niet echt iets mis mee. Dat mag gewoon, volgens de vrijheid van geloof. Waar wel iets mis mee is, is het verspreiden van haat en aanzetten tot geweld. Dat is een probleem, maar dat is dan weer niét beschermd door vrijheid van geloof.
    Zie je doet dit vaak en het is redelijk irritant in een discussie over politiek. ELKE discussie over politiek gaat over het aanpassen, behouden, verwerpen of maken van regels. Als het argument dan gewoon is ' dit is de regel en zo is het' waarom dan nog een discussie hebben?

Zeggen dat er niks mis mee is omdat er op dit moment een regel is die zegt dat het zo is voegt niet echt iets toe aan de discussie imo. Het is niet omdat het legaal is dat er niks mis mee is en vice versa is het niet omdat iets illegaal is dat het per definitie mis is. Als dat echt zo zou vast liggen dan hebben we geen politiek meer nodig want alles ligt al vast.
    *** Also sprach Zarathustra ***
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Zie je doet dit vaak en het is redelijk irritant in een discussie over politiek. ELKE discussie over politiek gaat over het aanpassen, behouden, verwerpen of maken van regels. Als het argument dan gewoon is ' dit is de regel en zo is het' waarom dan nog een discussie hebben?

Zeggen dat er niks mis mee is omdat er op dit moment een regel is die zegt dat het zo is voegt niet echt iets toe aan de discussie imo. Het is niet omdat het legaal is dat er niks mis mee is en vice versa is het niet omdat iets illegaal is dat het per definitie mis is. Als dat echt zo zou vast liggen dan hebben we geen politiek meer nodig want alles ligt al vast.
    Nee, je begrijpt me verkeerd, maar ik zie waarom. Ik zeg niet dat er niet mag gepraat worden over het veranderen van de regel.
    Gonzo geeft aan waarom de huidige regels niet werken, maar wat hij aangeeft, valt al binnen de huidige regels. Dus ze werken in dit geval wel. Dan mag ik het toch hebben over de regel, en dat zijn foute interpretatie ervan niet wegneemt dat ze wel gewoon werkt, ook in dit geval?

Mijn eerste zin in je quote kon zeker duidelijker: Daar vind ik zelfs op zich niet iets mis mee. Ik vind op zich niets mis met een fundamentalistische interpretatie van een geloof. Of beter gezegd: Ik vind dat iedereen die interpretatie erop mag nahouden. Ik vind er namelijk van alles mis mee, maar ik vind niet dat ik mensen dat kan verbieden.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Nog zo'n voorvalletje van racisme in de westerse wereld:

Nigeriaanse migrant in Zweden roept via youtube kanaal met 280.000 abonnees volgers op om blanke zweden te vermoorden
    https://samnytt.se/rapartist-fran-lu...ita-skjut-dem/

je gaat er wel google translate moeten op loslaten.

Sylverscythe, je hebt hier gesteld dat zolang je geen bedrijfsleider bent of een machtspositie in de samenleving bekleed, je met je racisme niet veel schade van berokkenen. Die stelling moet met de komst van sociale media toch dringend eens bijgeschaafd worden. De grootste onbenul kan dankzij youtube 280.000 volgers toespreken en aanzetten tot rassenhaat. Als je dat dan vergelijkt met de ophef van racistische memes in een gesloten discordgroepje van S&V waarin 20 man en een paardenkop rondhangt, tsja ... de impact hiervan op onze maatschappij ligt vele malen hoger.

Zo iemand moet je nu toch onmiddelijk zijn Zweedse nationaliteit kunnen afnemen en op de eerste vlieger terug naar Nigerie kunnen zetten?
    Ja maar racisme tegen blanke zweden bestaat niet aangezien zij meer privilege hebben dan nigerianen.

...althans volgens de linkse religie.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lavabo Bekijk bericht
    Ja maar racisme tegen blanke zweden bestaat niet aangezien zij meer privilege hebben dan nigerianen.
    ...althans volgens de linkse religie.
    Ik heb getwijfeld of ik hem zou verwijderen, maar ik laat 'm staan. Iets meer argumentatie mag wel, dit is wel bijzonder low effort. Er staat alleen een stropop in, meer niet.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Waar Lavabo op doelt is de scheve Prejudice plus power definitie die bepaalde linkse anti-racisme activisten erop nahouden en hier ook al geopperd werd om 'omgekeerd' racisme onder de mat te moffelen.

Dat is ouwbollige definitie uit de jaren '70 die de ex-directeur van Unia er 10 jaar geleden ook nog op nahield en die met de opkomst van sociale media al helemaal nutteloos geworden is aangezien youtube en twitter de nieuwe internationale en digitale instituten zijn iedere onbenul de macht geven om racisme te spreiden, ongeacht hun maatschappelijke machtspositie of die van hun bevolkingsgroep.

Sowieso is het definiëren van een minderheid en meerderheid in een samenleving ifv. racisme definities al even achterlijk. Als een meisje door een groepje van 8 allochtonen aangerand wordt, dan is dat groepje de lokale meerderheid die in een machtspositie zit. Het heeft weinig baat om op basis van de nationale statistieken van hun ethniciteit hen tot minderheid te declareren.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 13 september 2019 om 12:41
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Het heeft weinig baat om op basis van de nationale statistieken van hun ethniciteit hen tot minderheid te declareren.
    en dan kun je er een karikatuur van maken als je het internationaal opentrekt, loser houdt van stropoppen

autochtone vlamingen is een groep van pakweg 5 miljoen mensen
    moslims is een groep van pakweg 2 miljard en negers/zwarten/centraalafrikanen/... zijn ook met een paar 100 miljoen

wiz is dan de minderheid?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Maar mag ik nu eens vragen wie er op dit moment volhoudt dat minderheden niet racistisch kunnen zijn? Dat racisme tegen blanken niet kan? En dan liefst iets relevants voor ons hier.
    Want ik zie het alleen maar komen van Lavabo, Tolya en Moonblade, die alle drie het tegenovergestelde vinden, en alle drie zeggen dat "links" dat wel zegt. Ik zie het hier echter nergens komen van dat zogenaamde links dan.

KingOfWoods's schermafbeelding
    iTrader
    18 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk dat het eerder het minimaliseren is van problemen met migratie. Dat "Links" te vaak zijn hoofd in het zand steekt, de problemen minimaliseerde of gewoon zelf niet erkende in het verleden en aan de Vlamingen vroeg om zich verdraagzamer op te stellen. Je ziet in het straatbeeld ook constant campagnes tegen racisme, of berichtgevingen over racisme, maar altijd maar in een richting. En ik denk dat sommige dat gewoon strontbeu zijn.
    Een dikke 10 jaar geleden herinner ik mij nog dat ik station Mechelen moest afstappen elke dag (ging er naar Hogeschool voor 3 jaar) en daar hing het vol affiches van "meld racisme", wees verdraagzaam etc... En dat maakte mij eigenlijk redelijk pissed omdat de enige die zich eigenlijk onveilig voelde de blanke mensen waren die er s'avonds de trein moesten nemen omdat het altijd wel ambras was met Marokkaanse jongeren. Ik merk dat die buurt daar nu opgekuist is, maar voor de volle 3 jaar heb ik de andere kant mogen aanschouwen en ik kon er niet bij dat er geen affiches hingen van "val geen mensen lastig, steel geen telefoons of porteffeules. Roep de buurt niet bijeen en gebruik geen geweld". Ik heb er expres geen blanke achter geschreven, maar het waren wel die die alle problemen ondervonden.

En op die manier creëer je imo wel zo een gedachte dat links echt nog liever aan de andere kant staat dan toegeven dat er problemen zijn met bepaalde ethniciteiten/groepen, waarmee ook eigenlijk ook niet iedereen over dezelfde kam wil scheren.

Dat zou het zelfde zijn als dat we met skinheads in een bepaalde buurt wat bruine jongeren bijeen gaan timmeren op geregelde basis en dat hun gemeenschap posters hangt met "stop met kale mensen te beledigen" of "meld pestgedrag tegen kalende mannen".

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KingOfWoods Bekijk bericht
    Ik denk dat het eerder het minimaliseren is van problemen met migratie. Dat "Links" te vaak zijn hoofd in het zand steekt, de problemen minimaliseerde of gewoon zelf niet erkende in het verleden en aan de Vlamingen vroeg om zich verdraagzamer op te stellen. Je ziet in het straatbeeld ook constant campagnes tegen racisme, of berichtgevingen over racisme, maar altijd maar in een richting. En ik denk dat sommige dat gewoon strontbeu zijn.
    Een dikke 10 jaar geleden herinner ik mij nog dat ik station Mechelen moest afstappen elke dag (ging er naar Hogeschool voor 3 jaar) en daar hing het vol affiches van "meld racisme", wees verdraagzaam etc... En dat maakte mij eigenlijk redelijk pissed omdat de enige die zich eigenlijk onveilig voelde de blanke mensen waren die er s'avonds de trein moesten nemen omdat het altijd wel ambras was met Marokkaanse jongeren. Ik merk dat die buurt daar nu opgekuist is, maar voor de volle 3 jaar heb ik de andere kant mogen aanschouwen en ik kon er niet bij dat er geen affiches hingen van "val geen mensen lastig, steel geen telefoons of porteffeules. Roep de buurt niet bijeen en gebruik geen geweld". Ik heb er expres geen blanke achter geschreven, maar het waren wel die die alle problemen ondervonden.

En op die manier creëer je imo wel zo een gedachte dat links echt nog liever aan de andere kant staat dan toegeven dat er problemen zijn met bepaalde ethniciteiten/groepen, waarmee ook eigenlijk ook niet iedereen over dezelfde kam wil scheren.

Dat zou het zelfde zijn als dat we met skinheads in een bepaalde buurt wat bruine jongeren bijeen gaan timmeren op geregelde basis en dat hun gemeenschap posters hangt met "stop met kale mensen te beledigen" of "meld pestgedrag tegen kalende mannen".
    Maar je ziet toch het probleem? Als er een bordje ophangt met "neen tegen racisme", zie je dat als bewijs dat "links" alleen maar denkt aan racisme van blanken tegen mensen met een andere huidskleur.
    Het maakt je zelfs boos. Maar op dat bord staat toch niet dat het alleen bedoeld is tegen racisme door blanken? Dat is opnieuw jouw interpretatie daarvan. Dus je bewijs van de correctheid van jouw interpretatie, is jouw interpretatie.

Allee, ik snap waar het vandaan komt, hè. Maar ik vroeg dus wie er op dit moment volhoudt dat minderheden niet racistisch kunnen zijn. Want de enigen die dat beweren, zijn drie posters die eigenlijk het tegendeel vinden, en zo'n stelling makkelijker kunnen weerleggen dan wat er echt gezegd wordt.

Pagina 216 van 243 Eerste ... 116166206212213214215216217218219220226 ... Laatste

Regels voor berichten