iTrader
    56 (100%)
    https://www.hln.be/nieuws/buitenland...enen~ac60b7d1/

Omgekeerd racisme, ja het bestaat dus
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nessaja Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat hebben kledingvoorschriften tout court te maken met racisme of discriminatie?

Je bent niet beknot in je moslim zijn omdat je geen hoofddoek draagt anders zouden alle moslima's er een dragen. Blijkbaar vinden sommigen dat dat er wel bij hoort wel dan moeten ze ook de gevolgen hiervan dragen in plaats van te eisen dat hun specifieke interpretatie maar door iedereen aanvaard moet worden.

Da's net hetzelfde als met tolerantie ten opzichte van asociaal gedrag, is diegene die asociaal gedrag vertoont in fout of diegene die er intolerant tegenover staat?

voorbeeld,

Persoon X wast zich nooit en stinkt dus uren in de wind, als persoon Y daar een opmerking over maakt is die dan intolerant of is persoon X asociaal omdat hij anderen laat mee genieten van zijn lijfelijk aroma en er een aparte hygiene op nahoudt?

Wie is hier schuldig aan wat? Wiens standpunt is volgens jullie het meest correct?
    Je bent wel beknot in je moslim-zijn als je geen hoofddoek mag dragen, aangezien dat één van de voorschriften is van je erkende geloof. Heeft niks te maken met "vinden" dat het erbij hoort, het is wettelijk erkend en dat moet erbij mogen horen. Beetje een kromme zin, maar je moet de mogelijkheid krijgen om dat erkende geloof uit te oefenen.

Wassen is dan weer geen erkend geloof, dus daar houdt die vergelijking al op. Ten tweede wordt in je tweede voorbeeld een ander verplicht te leven met de gevolgen van de keuze van de eerste. Of iemand nu een hoofddoek aanheeft of niet, heeft geen gevolgen voor de persoon die hem ziet. Maar zoals ik al zei: Dat is puur voor de vorm, want de vergelijking gaat al niet meer op zodra het niet gaat over de vrijheid van geloof.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LOBO0901 Bekijk bericht
    https://www.hln.be/nieuws/buitenland...enen~ac60b7d1/

Omgekeerd racisme, ja het bestaat dus
    Nee, dat is gewoon racisme. En in dit geval nog een heleboel andere -ismes.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Niemand ontkent hier toch dat "omgekeerd" racisme bestaat uiteindelijk? Het zal door de band genomen nu wel minder tot sociale achterstand leiden als de Marokkaanse gemeenschap (om er één te noemen) over vuile blanken praat, omdat die nu niet echt vaak bedrijfsleiders of andere machtposities bekleden.

Allezja, we kunnen ook weinig meer doen dan voor onze eigen deur vegen hé. Het is niet omdat de andere ook racist is dat wij het moeten zijn.

Wat ik al van veel mensen heb gehoord is "ik ben geen racist, ik moet gewoon niet hebben van Marokkanen". Niet onlogisch (wel ironisch) aangezien dat de grootste groep is van eerder achtergestelde allochtonen dacht ik. Mijn vrouw heeft een collega die haar altijd zuur bekeek, en wat ontweek. Tot die haar eens in het Spaans hoorde bellen, meteen dikke vrienden want ze was van een tof land. Mijn vrouw heeft een kleurtje, dus ik gok dat ze eerst de stempel van Noord-Afrikaanse kreeg.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Racisme louter op basis van afkomst valt wat mij betreft niet goed te praten, het probleem is dat hier in België onder meer door instellingen als Unia racisme te veel op één hoop gegooid wordt met discriminatie om andere reden, waarvan één van de belangrijkste de religie en/of cultuur is. Iets waar ik ondanks dat het misschien in de wet staat dat het niet mag, eigenlijk geen probleem mee heb. Ik ben ook niet één van die mensen voor wie de wet heilig is, omdat die nu toevallig zo is...

Zo is het wat mij betreft fout om iemand te discrimineren louter omdat die uit Marokko komt i.p.v. uit Spanje.
    Als echter zou blijken dat die persoon uit Marokko een salafistische moslim is, en die uit Spanje een katholiek - zelfs nog een vrij strenge katholiek voor mijn part -, tja dan weet ik wie ik het liefst als collega zou hebben:
    degene die niet denkt dat ik als ongelovige de doodstraf moet krijgen, want vandaag is dat toevallig nog eens in het nieuws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...moskeescholen/
    In zo'n situatie zou ik dus discrimineren tegen Marokkanen, maar ben ik dan een racist? Wat mij betreft niet, want bij een keuze tussen een gebruinde atheïst of een blanke salafist, zou ik ook voor die eerste kiezen, huidskleur kan me wat dat betreft niets schelen.
    De jammerlijke realiteit is echter dat er omwille van historische redenen een zekere correlatie zit tussen diezelfde verderfelijke religieuze stromingen en biologische afkomst.
    In een ideale wereld zou je dat moeten kunnen loskoppelen.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Racisme louter op basis van afkomst valt wat mij betreft niet goed te praten, het probleem is dat hier in België onder meer door instellingen als Unia racisme te veel op één hoop gegooid wordt met discriminatie om andere reden, waarvan één van de belangrijkste de religie en/of cultuur is. Iets waar ik ondanks dat het misschien in de wet staat dat het niet mag, eigenlijk geen probleem mee heb. Ik ben ook niet één van die mensen voor wie de wet heilig is, omdat die nu toevallig zo is...

Zo is het wat mij betreft fout om iemand te discrimineren louter omdat die uit Marokko komt i.p.v. uit Spanje.
    Als echter zou blijken dat die persoon uit Marokko een salafistische moslim is, en die uit Spanje een katholiek - zelfs nog een vrij strenge katholiek voor mijn part -, tja dan weet ik wie ik het liefst als collega zou hebben:
    degene die niet denkt dat ik als ongelovige de doodstraf moet krijgen, want vandaag is dat toevallig nog eens in het nieuws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...moskeescholen/
    In zo'n situatie zou ik dus discrimineren tegen Marokkanen, maar ben ik dan een racist? Wat mij betreft niet, want bij een keuze tussen een gebruinde atheïst of een blanke salafist, zou ik ook voor die eerste kiezen, huidskleur kan me wat dat betreft niets schelen.
    De jammerlijke realiteit is echter dat er omwille van historische redenen een zekere correlatie zit tussen diezelfde verderfelijke religieuze stromingen en biologische afkomst.
    In een ideale wereld zou je dat moeten kunnen loskoppelen.
    Dat op één hoop gooien heeft Unia niet gedaan, dat heeft ten eerste het EVRM gedaan en ten tweede de antiracismewet en antidiscriminatiewet in België.
    En wel omdat er meer persoonskenmerken zijn waarop je mensen niet mag beoordelen, omdat iedereen ze heeft en daar niks aan kan doen (of het recht heeft om ze te hebben). Dus Unia heeft daar op zich niets mee te maken.

Maar je voorbeeld klopt dan weer niet. Liever die persoon uit Spanje als collega hebben, is géén racisme volgens de wet. Niemand kan je verplichten om iemand even graag te hebben als iemand anders. Als je hem ongelijk behandeld, dan is het weer wel racisme. Als je iemand niet aanneemt omdat hij salafistische moslim is, dan is dat discriminatie. Want moslim is een erkend geloof.

Jouw aanname "salafistisch moslim = hij wil me de doodstraf geven" is niet gebaseerd op je ervaringen met die collega, maar op een vooroordeel dat je hebt over hem en zijn geloof. Als die salafistische collega echter jou ongelijk zou behandelen omdat je zijn geloof niet uitoefent, dan is hij degene die racistisch is. Ik mag hopen dat als je vindt dat hij jou niet anders mag behandelen op basis van je geloof, dat je ook vindt dat jij dat niet mag doen bij hem.

Je stelling dat je zou discrimineren tegen Marokkanen klopt ook helemaal niet. Je zou discrimineren tegen (een stroming onder de) moslims. Heel wat anders.

Dus de dingen die jij stelt als "jammerlijke realiteit" zijn noch juridische realiteit, noch logisch correct.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    0
    x

Nessaja's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Je bent wel beknot in je moslim-zijn als je geen hoofddoek mag dragen, aangezien dat één van de voorschriften is van je erkende geloof. Heeft niks te maken met "vinden" dat het erbij hoort, het is wettelijk erkend en dat moet erbij mogen horen. Beetje een kromme zin, maar je moet de mogelijkheid krijgen om dat erkende geloof uit te oefenen.

Wassen is dan weer geen erkend geloof, dus daar houdt die vergelijking al op. Ten tweede wordt in je tweede voorbeeld een ander verplicht te leven met de gevolgen van de keuze van de eerste. Of iemand nu een hoofddoek aanheeft of niet, heeft geen gevolgen voor de persoon die hem ziet. Maar zoals ik al zei: Dat is puur voor de vorm, want de vergelijking gaat al niet meer op zodra het niet gaat over de vrijheid van geloof.

Dus alle moslima's die geen hoofddoek dragen zijn dan niet de voorschriften van hun geloof aan het volgen?

De vrijheid van godsdienst is, en voor alle duidelijkheid deze moet er zijn, voor mij een evidentie, maar hoe je die uitdraagt is iets persoonlijks.

Ter verduidelijking het wassen slaat op een persoonlijke keuze die iemand maakt net als het dragen van een hoofddoek een persoonlijke keuze is die je niet meer of minder een moslim maakt, tenzij jij meer weet. Staat dit in het EVRM dat de vrije beleving van je geloof je ook toelaat dit op elke manier je wil uit te dragen? (oprechte vraag ik heb het verdrag nog nooit gelezen)

En inderdaad in mijn geval wordt een ander verplicht te leven met iemands keuze en in het geval je een bepaalde job niet kan uitvoeren omdat jij per se je geloof op een bepaalde manier wil uitdragen ben jij het die de gevolgen draagt, maar dat is een persoonlijke keuze, je kan die niet maken en dan verwachten dat de rest van de wereld dit maar aanvaard.

Mss moet er eens een imam opstaan die verklaart dat het dragen van een hangertje van een hoofddoekje de hoofddoek symboliseert en volstaat om "in regel" te zijn (voor zie die hun geloof zo willen interpreteren) net zoals je de ramadam achteraf kan inhalen als je ziek was tijdens, of je geld kan geven ipv een schaap te slachten,... dan is iedereen happy en goed voor de business van de hangertjes.
    A government big enough to give you everything that you want, is big enough to take away everything that you have - Thomas Jefferson

iTrader
    0
    Dus alle moslima's die geen hoofddoek dragen zijn dan niet de voorschriften van hun geloof aan het volgen?...
    Wat is dat nu voor een vraag.
    Natuurlijk volgen die de voorschriften niet.
    Het voorschrift is wel een hoofddoek dragen.
    Idem varkensvlees, alcohol...
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

iTrader
    16 (100%)
    @Dieter85, ik hoop dat dat sarcasme is... zo niet, who died and made you king of Islam?
    A government big enough to give you everything that you want, is big enough to take away everything that you have - Thomas Jefferson

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht

die hoofddoek nonsens mag toch is ophouden
    Altijd dat gedans of het niet of wel een religieus hoofddoeksel is.

Bij mijn weten is het dat niet.

Maar goed

Als het dat wel is: dan hebben we toch geen probleem met dat ding te verbannen uit elke publieke functie, zoals elk ander religieus teken?
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Altijd dat gedans of het niet of wel een religieus hoofddoeksel is.

Bij mijn weten is het dat niet.

Maar goed

Als het dat wel is: dan hebben we toch geen probleem met dat ding te verbannen uit elke publieke functie, zoals elk ander religieus teken?
    Voor mij is het simpel.

Op plaatsen waar een pet of muts of zo verboden is moet hetzelfde gelden voor een hoofddoek,keppel,.... Geen uitzonderingen voor religieuze zever. (Hetzelfde voor die kapjes die de nonnekes dragen).

Op plaatsen waar een pet, muts,... Toegelaten is 0,0 problemen met hoofddoek, keppel,...
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    is het een religieus symboolkin je het verbieden onder eutraliteit
    is het geen religieus symbool dan is het een stukje stof en kun je het verbieden zoals petjes en klakjes

iTrader
    16 (100%)
    ivm de hoofddoek, persoonlijk heb ik er geen problemen mee moest ik een bedrijf hebben zou iedereen dat mogen dragen als ze willen hoor, ik zie dagelijks zoveel hoofddoeken dat het mij zelfs niet opvalt, maar ik begrijp als een bedrijf zegt dat dit bij hen niet past en ik vind ook dat er geen enkel "recht" afdwingbaar is op het dragen van speciale kledij voor je geloof tijdens je werkuren.

Het staat iedereen vrij om ergens te gaan werken en dus als je ergens gaat werken dan volg je de regels die de werkgever je oplegt in plaats van de werkgever onder druk te zetten om zijn reglementen of voorschriften te veranderen omdat dit jou zou beletten om je persoonlijke overtuiging uit te dragen.

Er zitten ook geen Chassidische joden in vol ornaat aan de kassa van de Delhaize en ik denk men bij AH ook wel eens zou fronsen moest er zo'n sollicitant komen aandraven of iemand die er al werkte en ineens "het licht" zag.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dadels Bekijk bericht
    Wat een muggenzifterij.

Racisme is een hardnekkig feit in België. Kijk maar naar Albert Heijn, plots massaal hoofddoeken aan de kassa. Nooit gezien in Delhaize, carrefour en colruyt.
    Pas de wet toe en zwijgt.
    Dus je begint met de zeuren over muggenzifterij, en vervolgens begin je op basis van het aantal hoofddoeken aan kassa te insinueren dat Delhaize , carrefour en colruyt dan maar racistisch zijn? Dit spreekt vooral boekdelen over je eigen karikaturale/stereotype denkbeeld over het uiterlijk van een moslima.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Niemand ontkent hier toch dat "omgekeerd" racisme bestaat uiteindelijk? Het zal door de band genomen nu wel minder tot sociale achterstand leiden als de Marokkaanse gemeenschap (om er één te noemen) over vuile blanken praat, omdat die nu niet echt vaak bedrijfsleiders of andere machtposities bekleden.
    Posts als deze kunnen er toch wat. Neen, omgekeerd racisme wordt niet ontkend, maar wanneer de kleinste strohalmen worden vastgeklampt om racisme bij blanken te insinueren is het op zijn minst opmerkelijk dat over de ergste vorm van racisme die sinds WOII in onze samenleving broedt, opgeroepen wordt om daar vooral niet te zwaar aan tillen.

Geen hoofddoeken in de delhaize? Moet wel racisme zijn ... maar salafistische instituten in Nederland waar moslim jongeren letterlijk geïndoctrineerd worden dat:
    'ongelovigen de doodstraf verdienen',
    'Nederland niet hun land is'
    'vriendschappen met niet-moslims vermijden dienen te worden'
    'of homo's nu best gestenigd worden, zweepslagen krijgen of gewoon het zwaard verdienen'

Blijkbaar is dat dus allemaal niet zo erg zolang het maar niet leidt tot 'sociale achterstand' en alleen maar tot terroristische aanslagen, haat & geweld jegens homo's, vrouwen en niet-moslims valt het allemaal nog wel mee. Ik denk dat je de ernst en impact hier nogal hard op zijn kop aan het draaien bent.
    Vorig pagina werd hier nog een hoop geïnsinueerd over de 'niet zo welwillende vlaming' als schuldige van slechte integratie, en hier wordt in een moslimschool aan jongeren letterlijk geïnstrueerd om vriendschappen met niet-moslims te mijden. Als er nu iets tot sociale achterstand van moslim jongeren zal leiden, dan is het toch deze salafistische leer.

If anything wordt in deze discussie het nut van de term 'omgekeerd racisme' bewezen. Het is een vorm van overduidelijk racisme van de ergste soort dat massaal genegeerd en geminimaliseerd wordt ,zoals je zelf illustreert. En dit eigenlijk zelf op een (racistische) basis van ethnische afkomst, aangezien men bij autochtonen dan weer hypersensitief over racisme wordt.

Ik zie de splinter in het oog van de autochtone vlaming, maar niet de balk in het ook van de salafistische moslim.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!
    5 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    @Dieter85, ik hoop dat dat sarcasme is... zo niet, who died and made you king of Islam?
    Jij beweert dus dat de hoofddoek geen voorschrift is in de islam? Who died and made you king of Islam?

Ik hoef niet alle Koran en sahih Hadith bronnen te citeren:

https://www.islamweb.net/en/article/...ran-and-sunnah

Of ga je ook nog ontkennen dat het vasten, moskee bezoek, bedevaart, de dagelijkse gebeden, verbod alcohol en varkensvlees geen voorschriften zijn van de islam en alle voorschriften verzonnen zijn door zelfverklaarde islaam koningen? Jij hebt je eigen Koran geschreven misschien?
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

Pagina 212 van 225 Eerste ... 112162202208209210211212213214215216222 ... Laatste

Regels voor berichten