Discussie: De energiethread

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Behoeft dat enige uitleg? Technisch gezien zal dat ding wel zijn werk doen en elektriciteit leveren maar voor de rest verwacht nu toch niemand hoera-geroep hoop ik? Het feit alleen al dat dit toegejuicht wordt door onze regering is werkelijk tenenkrommend. Hoe kun je nu toejuichen dat er in zo'n strategische sector plots een oliesjeik afkomt waar nog nooit iemand van gehoord heeft en zegt: "hier, ik zal jullie energieprobleem eens oplossen! Neenee, ik hoef geen subsidies. Of ik iets van plan ben? Neen hoor, het is voor uw schone ogen."

Die naïviteit, dat gebrek aan strategie, dat gebrek aan visie, ... For Chrits's sake. Dat het politiek geklungel in dit land ons veel geld kost, dat wisten we al. Maar dat het nu blijkbaar al zover gekomen is dat de brandjes moeten geblust worden door onze baxters aan onvoorspelbare oliesjeiks te hangen met een onzichtbare politieke agenda... Tja, how low can you go zeker? Of zoals Jonathan Holslag het zegt:
    Dat is het politieke aspect, waar ik Jonathan Holslag wel in kan volgen. Ik las echter graag Epyon's technische inzichten, ook al was ik het niet altijd met hem eens. Jammer om zo'n forumlid te verliezen blijkbaar.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    50 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht

Iets concreter is de subsidie voor het installeren van thuisbatterijen. Had ook wel graag de mening van Epyon daarover gehoord, en ergens een berekening van mogelijk rendement.
    Epyon heeft hierover al een onderzoek geschreven en de synthese gepost.

De consensus was dat enkel zeer kleine batterijen voor korte pieken rendabel zijn.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht

De consensus was dat enkel zeer kleine batterijen voor korte pieken rendabel zijn.
    Heb je toevallig een link?

Ik mis Epyon zijn bijdrages hier ook wel. Is hij nog actief op het forum?

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik denk dat de cijfers mogelijk wel wat veranderd zijn nu dat er ook een subsidie is voor de batterijen?
    Gezien we dit jaar een nieuwbouw zetten waar ineens een grote lap zonnepanelen op gaan komen is het bekijken van de batterij piste misschien de moeite waard als die subsidie het effectief rendabel maakt.

...aan de andere kant, nog 15 jaar terugdraaiende teller. Waarom uberhaupt de moeite doen. De extra complexiteit en up-front costs zijn het mogelijk alleen maar waard als de thuisbatterij heel het PV systeem rendabeler maakt met een ruim genoege marge.

Als het hoop en al 100 euro op 10 jaar zou schelen dan is het ook de moeite niet.
    Luck > Skill

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht

Maar was dit met of zonder subsidie voor batterij gerekend (want daar sprak hij over, maar de details waren toen nog niet bekend)?
    Als er ooit een capaciteitstarief komt kan een kleine batterij trouwens ook nuttig worden. Enfin, elke studie moet je met een korrel zout nemen want geen kat die weet wat exact de politiek gaat doen met de tarifering.

iTrader
    50 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Maar was dit met of zonder subsidie voor batterij gerekend (want daar sprak hij over, maar de details waren toen nog niet bekend)?
    Als er ooit een capaciteitstarief komt kan een kleine batterij trouwens ook nuttig worden. Enfin, elke studie moet je met een korrel zout nemen want geen kat die weet wat exact de politiek gaat doen met de tarifering.
    Post van 11 januari 2019 dus vrij recente info.

https://www.9lives.be/forum/bouwen-w...t21755629.html

Als je het onderzoek wilt lezen ga je gang.
    https://biblio.ugent.be/publication/...le/8612661.pdf

Conclusie is dat vooral een zeer kleine batterij rendabel is. Zoals hij ook al op 11 januari aangaf.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

iTrader
    50 (100%)
    Toch maar een pijnlijk staaltje anti-media.
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02...r-belgie-heef/

Het is duidelijk merkbaar dat Lieven Verstraete hier duidelijk de negativistische standpunten aanhaalt om de man in een bepaalde hoek te drijven. Voor het klimaat zijn en voor kernenergie zijn twee zaken die perfect rijmbaar zijn. Ook steeds maar weer het afval aanhalen. Wat tot in de treure al herhaald is geweest dat dit zuiver een technisch probleem is, en geen onmiddelijk gevaar voor de mens. In tegenstelling tot broeikasgassen.

Eind deze maand komt elia met zijn studie uit. We zullen zien hoe grof de prognose gestegen is naar pro nuclear. Wat in 2017 ook al het geval was. Het zal geen kwestie zijn van of de cijfers pro nuclear hoger zullen zijn. Maar eerder hoeveel hoger.

Velen beseffen het misschien niet maar er komt amper capacitief bij in ons land. Maar ook in de buurlanden. Integendeel het daalt alleen maar. De exporteurs van vandaag zullen morgen importeurs of marginale exporteurs worden. En met het huidige plan zitten we tegen 2025 met een zeer groot probleem, dat is iets wat al vaststaat aangezien er enkel maar een liquidatie van capaciteit is. Maar nog geen concreet plan, laat staan een vergunningsaanvraag om vervangcapaciteit te bouwen.

Het ergste is dat bijna alle politieke actoren dit beseffen. Maar enkel maar achter de schermen hier openlijk over kunnen praten. De schrik is goed voelbaar. Enerzijds om capaciteittekort te hebben, en anderzijds om uw ideologische standpunten pijnlijk te moeten intrekken.

Voor zij die interesse hebben, een memorandum waar veel zaken opgehelderd worden.
    https://nucleairforum-5143.kxcdn.com...eair-Forum.pdf
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je komt af met en filmpje van februari... Ik heb het ook zo niet met de figuur van Shellenberger, die doet mijn inziens de pro nucleaire zaak meer kwaad dan goed. Claims en overdrijvingen die allemaal niet waar te maken zijn, omgekeerd dan ook wat zwaktes minimaliseren. Dat hij maar in de VS blijft.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

iTrader
    50 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Je komt af met en filmpje van februari... Ik heb het ook zo niet met de figuur van Shellenberger, die doet mijn inziens de pro nucleaire zaak meer kwaad dan goed. Claims en overdrijvingen die allemaal niet waar te maken zijn, omgekeerd dan ook wat zwaktes minimaliseren. Dat hij maar in de VS blijft.
    Wel pijnlijk actueel nu Elia klaar staat om zijn rapport voor te stellen.
    Shellenberger is de tegenpool van de tegenstander. Van geen van beide ga je een rationeel verhaal horen.

Maar zijn claims zijn niet allemaal zwaar overdreven uit of de context getrokken. Het gaat hem nu ook niet over de bouw van nieuwe centrales, maar over het verlengen van onze huidige.

Want daar is het al vijf voor twaalf. Dit is gewoon pijnlijk actueel. In deze materie moest er gisteren al een beslissing genomen zijn om klaar te zijn voor morgen. 2025 lijkt nog lang, maar is peanuts in de realiteit.

Pagina 183 van 183 Eerste ... 83133173179180181182183

Regels voor berichten