Pagina 1 van 27 1234511 ... Laatste
    Timborius's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Ambtenarenpensioenen

België telt meer dan één miljoen ambtenaren. Dat is meer dan dertig procent van alle werknemers. Dan heb je nog een heleboel mensen die van een uitkering leven of van de ziekenzorg. Ambtenaren worden in België competitief betaald. Over het algemeen mag ik wel stellen dat er van een werknemer in de privé meer wordt verwacht. Hierbij komen nog al de voordelen die ambtenaren krijgen. En daarboven hebben ze een enorme werkzekerheid.

Hun ambtenaren pensioenen worden berekend op het gemiddelde inkomen over de laatste 10jaar. (voorlopig nog 5jaar) Wat een zeer mooi pensioen op levert. In de privé daarentegen is het pensioen gelimiteerd 27.431,04 euro per jaar. Als ambtenaar kan je een maximum pensioen krijgen van 61.861,80 euro per jaar.

Nu er een crisis heerst en de overheid op zoek is naar enkele miljarden om het begrotingstekort binnen de perken te houden. Kan er op deze onrechtvaardig hoge pensioenen niet drastisch worden bespaard? En valt dit heilig huisje nog wel te verantwoorden? Ik begrijp dat deze geldstroom zeker een vorm van werkgelegenheid creëert in de dienstensector. Maar dit is geen excuus om het hoge verschil tussen de privé te verklaren.

Ook geloof ik erin dat een afbouw in het ambtenarenbestand de loonkostenkloof kan omlaag brengen. Kwestie van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

Dit wanbeleid van ons inefficiënt overheidsapparaat begint mij meer en meer te frustreren. Vooral omdat veel van deze mensen ver boven hun stand leven.
    Waarschijnlijk moet ik mij er gewoon bij neerleggen dat heel het systeem onrechtvaardig is. Of zit ik er naast en is dit alles op een of andere manier wel te verantwoorden?
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Verworven rechten afbouwen is niet makkelijk en ligt héél gevoelig.
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.
    no votes  

Drew's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja maar, dé mensen.
    no votes  

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Verworven rechten afbouwen is niet makkelijk en ligt héél gevoelig.
    De privé maakt de ene herstructurering na de andere door. Deze zaken liggen even gevoelig.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Wanneer zijn de pensioenen in de privé het laatst gedaald?

De redenering achter hoge ambtenarenpensioenen was dat deze eigenlijk uitgesteld loon waren. Ambtenaren verdienden in de regel minder dan in de privé, maar kregen een hoger pensioen als compensatie. De laatste decennia is die kloof wel gedicht, maar de pensioenen zijn gebleven. Misschien terug die richting uitgaan. Je kan moeilijk de huidige pensioenen gaan verminderen.
    no votes  

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Wanneer zijn de pensioenen in de privé het laatst gedaald?

De redenering achter hoge ambtenarenpensioenen was dat deze eigenlijk uitgesteld loon waren. Ambtenaren verdienden in de regel minder dan in de privé, maar kregen een hoger pensioen als compensatie. De laatste decennia is die kloof wel gedicht, maar de pensioenen zijn gebleven. Misschien terug die richting uitgaan. Je kan moeilijk de huidige pensioenen gaan verminderen.
    Heb ik gezegd dat de pensioenen in de privé zijn gedaald? Nee
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dan moet je ook niet gaan vergelijken. Pensioenen bouw je op door te werken, maar zijn uiteindelijk een toekenning van de overheid. Herstructureringen van privébedrijven staan daar los van. (En bij de overheid herstructureren ze ook, het valt alleen minder op)
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Timborius Bekijk bericht
    België telt meer dan één miljoen ambtenaren. Dat is meer dan dertig procent van alle werknemers. Dan heb je nog een heleboel mensen die van een uitkering leven of van de ziekenzorg. Ambtenaren worden in België competitief betaald. Over het algemeen mag ik wel stellen dat er van een werknemer in de privé meer wordt verwacht. Hierbij komen nog al de voordelen die ambtenaren krijgen. En daarboven hebben ze een enorme werkzekerheid.
    kan iemand me eens zeggen waar die cijfers vandaan komen? Heb nog hier ergens op het forum die bewering gezien...
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    no votes  

Gertos45's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vergeet niet! Ik ben zelf ambtenaar en dat van die hoge pensioenen (althans op onze dienst) is iets dat aan het uitsterven is. je hebt twee soorten hé,

de "statutaire", vastbenoemden, en de jongere generatie, de "contractuelen" en wij hebben gewoon dezelfde voorwaarden als in de privé hoor.

Zeer frustrerend, want die oude, "statutairen" krijgen wel dubbel pensioen dan ons, contractuelen. Voor hetzelfde werk. Voor minder "felexibiliteit", maar dat is maar normaal.

het is maar om te zeggen. De ene ambtenaar is de andere niet.
    no votes  

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    kan iemand me eens zeggen waar die cijfers vandaan komen? Heb nog hier ergens op het forum die bewering gezien...
    Vlaams Belang Kamerfractie - Salus populi suprema lex esto - Het aantal ambtenaren in België blijft stijgen.
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kandul Bekijk bericht
    hmm... een link van het VB, kan je moeilijk betrouwbaar noemen.

Dit is betrouwbaarder: zo'n 850.000 ambtenaren ( BelgoStat - Domein 812 Tabel 1230 - HTM)

Totaal aantal werknemers: zo'n 4,5 miljoen ( BelgoStat - Domein 812 Tabel 1200 - HTM).

Verhouding: nog geen 20%.

Als je natuurlijk als ambtenaar neemt iedereen die ietwat met de overheid verbonden is (onderwijzers, de post, belgacom-personeel, ...), kan je aan zo'n aantal komen. Maar zélfs dan nog kom je niet aan 30%.

Nu, waar ik écht naartoe wil, is dit:
    http://webs.hogent.be/~fn246/CFOTeve...enColumnFN.pdf Gedateerd qua cijfers, niet qua inhoud.

Bij een discussie over de federale begroting is een discussie waarbij je smijt met 1 miljoen ambtenaren een nutteloos argument. Er zijn hoop en al 'slechts' zo'n 175000 mensen die werken voor de federale overheid (oude cijfers, en die zullen wss alles overdrijven).
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    no votes  

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Overheid betaalt loon van één Belg op drie

BRUSSEL - Ruim 1,3 miljoen Belgen werken rechtstreeks of onrechtstreeks voor een overheid. Dat is een stijging met 13,6 procent in tien jaar. De overheid betaalt nu een derde van alle lonen in dit land.

Tussen 2000 en 2010 steeg de werkgelegenheid bij de overheidsdiensten met 13,6 procent. Dat het percentage niet nog hoger ligt, is te danken aan het afvloeien van 7.000 militairen en andere werknemers bij Defensie. Als met die daling geen rekening wordt gehouden, loopt de stijging op tot 17,6 procent. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Nationale Bank van België, dat vandaag verschijnt. [...]

Het aantal jobs groeide niet op alle overheidsniveaus even sterk. De sterkste stijging, met ruim een kwart, was er bij de gemeenten en andere lokale overheden. Daarvoor is niet meteen een verklaring. Er werden, alleszins formeel, geen nieuwe bevoegdheden naar het lokale niveau overgeheveld.

Zo'n overheveling speelde wel tussen de federale overheid en de deelstaten. De groei van het personeel op federaal niveau bleef daardoor ‘beperkt' tot bijna 5 procent, als men geen rekening houdt met de daling van de tewerkstelling bij Defensie. Parallel daarmee nam de werkgelegenheid in de deelstaten toe met bijna 23 procent. Door die sterke stijging van de werkgelegenheid betaalt de overheid nu jaarlijks zo'n 60 miljard euro aan haar personeel en aan de sociale zekerheid. Dat is ongeveer een derde van de totale loonmassa – de som van alle lonen – in dit land. Tien jaar geleden nam de overheid maar 29 procent voor haar rekening. De meerkosten bedragen zeven miljard.

Overheid betaalt loon van één Belg op drie - De Standaard
    In een vervolgartikel meen ik te herinneren dat er stond dat 40% van de Waalse jobs door de overheid werd betaald, en het lagere Vlaamse percentage leverde een totaal van 1 op 3 op.

Ik denk dat dit debat zich niet zozeer toespitst enkel op ambtenaren rechtstreeks tewerkgesteld aan een overheid, maar ook aan afgeleide instellingen. Aan de unief is men bvb ook vastbenoemd en krijgt men een royaal pensioen, maar is men geen ambtenaar aan een overheid. Het draait hier vooral over de kostprijs van grootschalige overheidstewerkstelling nu en later.
    ___/The Things Network Ghent
    Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    ik weet ook wel dat je ruim boven het miljoen komt als je alle afgeleiden meerekent, maar ik haat de foute conclusies die o.a. de OP daaruit afleidt.

Als je alles meetelt (dienstencheques bvb) betaalt de overheid nog een héél stuk meer lonen uit (of subsidieert ze ze sterk). Maar als men over de federale begroting spreekt, is het stuk 'loon van ambtenaar" marginaal. Dat men dit in een breder debat wil kaderen: voor mij goed, maar niet doen uitschijnen dat je in de ambtenaren bij de federale overheid zomaar kan snijden en het wel goed zal komen.
    Rosa Parks
    no votes  

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    hmm... een link van het VB, kan je moeilijk betrouwbaar noemen.

Dit is betrouwbaarder: zo'n 850.000 ambtenaren (*BelgoStat* - Domein 812 Tabel 1230 - HTM)

Totaal aantal werknemers: zo'n 4,5 miljoen (*BelgoStat* - Domein 812 Tabel 1200 - HTM).

Verhouding: nog geen 20%.

Als je natuurlijk als ambtenaar neemt iedereen die ietwat met de overheid verbonden is (onderwijzers, de post, belgacom-personeel, ...), kan je aan zo'n aantal komen. Maar zélfs dan nog kom je niet aan 30%.

Nu, waar ik écht naartoe wil, is dit:
    http://webs.hogent.be/~fn246/CFOTeve...enColumnFN.pdf Gedateerd qua cijfers, niet qua inhoud.

Bij een discussie over de federale begroting is een discussie waarbij je smijt met 1 miljoen ambtenaren een nutteloos argument. Er zijn hoop en al 'slechts' zo'n 175000 mensen die werken voor de federale overheid (oude cijfers, en die zullen wss alles overdrijven).
    Zowel contractuele als statutaire ambtenaren zijn meegerekend. Wat is er niet betrouwbaar aan?
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kandul Bekijk bericht
    Zowel contractuele als statutaire ambtenaren zijn meegerekend. Wat is er niet betrouwbaar aan?
    de discussie gaat hier over de hoge overheidspensioenen. Wat hebben contractuele ambtenaren (die onder het privé-stelsel vallen) te maken met statutaire pensioenen?

Wat heeft het personeel in de rusthuizen/... (zie link Epyon) te maken met statutaire pensioenstelsels?
    Rosa Parks
    no votes  

Regels voor berichten