Pagina 67 van 78 Eerste ... 175763646566676869707177 ... Laatste

Discussie: Regering De Croo I

t511413's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    In artikel staat: te duur om 'elders' op te slaan. -> dat wil zeggen dat er ook verhuiskosten waren
    awel ja mss was de aankoop van nieuwe in die berekening ook vergeten, zeker aangezien er geen nieuwe gekocht is. Nog veel goedkoper, mooie besparing.
    Mensen zijn hun dankbaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Oké, maar is dat een goed iets, veel huur woningen? Geen idee, ik vraag het me af.
    New york is daar een mooi voorbeeld van, allemaal opgekocht door het buitenland en niet willen verhuren onder x prijs en alles is er peperduur en staat leeg of na korte tijd terug leeg.
    Laatst gewijzigd door t511413; 8 oktober 2020 om 21:48
    MyAnimeList
    Nintendo Network ID: kokorono

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Als je huurgelden zwaarder belast, neem je de incentive weg voor verhuurders om kwalitatieve woningen te verhuren.
    Wat dan overschiet zijn huisjesmelkers die woekerprijzen zullen vragen of meer verloederde woningen.
    Want wie steekt er zijn geld in een verlieslatend project? Dan laat je uw spaarcenten beter op een rekening staan of koop je er aandelen of iets anders mee.

Natuurlijk gaat dat niet 1 op 1 stijgen met de extra belasting, maar stijgen lijkt me wel aannemelijker dan dalen.

Huurders die nu niet kunnen kopen, gaan dan veelal ook nog niet kunnen kopen.
    In een véél slechtere huurmarkt waar waarschijnlijk de prijzen zijn gestegen.

Stuyfmans's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oldskooler Bekijk bericht
    Vaak echt blijven steken patronen waarvan je denk...
    Al meermaals gezien bij vrienden, dat als de moeder wegvalt, de man totaal hulpeloos is. Niet kunnen koken, niets van was&plas, niet eens naar de winkel kunnen of vooral willen gaan.
    Het beste is eentje haar pa, die kijkt recht uit op een winkel als hij in het midden van de straat gaat staan. Maar die weigert te gaan, want hij 'kan' dat niet.

Een andere zijn moeder heeft meerdere breuken, ligt er dus uit. Die vader totaal niet weten waaraan, al is hij nog perfect goed. De zoon moet voor alles zorgen nu, heel zijn weekends gaan eraan op. Naar de winkel gaan, poetsen...
    Totaal ook niet de waarde van geld kennen. Kan zijn eigen bankrekening niet eens nazien, weet niet hoeveel er de maand binnenkomt. Carpe diem, en als het te moeilijk wordt, het gewoon bij een andere gooien. Gewoon altijd geleefd volgens patronen waar niet werd vanaf geweken, weinig besef, maar omgeven door luxe.

Soit, dit zullen nu wel uitzonderingen zijn, maar toch.
    Is ook zo typisch aan die generatie. Aangezien ze toen makkelijk met één inkomen een deftige woning konden kopen, en afhankelijk van het al dan iet krijgen van een bouwgrond zelfs een mooie villa konden betrekken, moest de vrouw dus zelden voltijds gaan werken. Veel van die mannen hadden/hebben echt een luxeleven, hun uurtjes kloppen op het werk en thuis direct de voetjes onder tafel schuiven en zich afkappen in de zetel voor het nieuws van 18u. Alles van huishouden en de kinderen werd gedaan door de vrouw.

Dat je vandaag de dag met twee moet gaan werken, en vaak zelfs verder dan het kantoor onder de kerktoren of de fabriek net buiten het dorp en daardoor lange en slopende dagen hebt dat gaat er bij die generatie ook niet in.

En ook dat van die bankrekening komt zeer bekend voor. Altijd geweigerd van met een computer te leren werken, wegens toch niet nodig. De dag dat het lokale bankkantoor sloot mocht dan iemand in zijn plaats de overschrijvingen doen op de laptop...
    Laatst gewijzigd door Stuyfmans; 9 oktober 2020 om 09:31

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    43 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oldskooler Bekijk bericht
    Vaak echt blijven steken patronen waarvan je denk...
    Al meermaals gezien bij vrienden, dat als de moeder wegvalt, de man totaal hulpeloos is. Niet kunnen koken, niets van was&plas, niet eens naar de winkel kunnen of vooral willen gaan.
    Het beste is eentje haar pa, die kijkt recht uit op een winkel als hij in het midden van de straat gaat staan. Maar die weigert te gaan, want hij 'kan' dat niet.

Een andere zijn moeder heeft meerdere breuken, ligt er dus uit. Die vader totaal niet weten waaraan, al is hij nog perfect goed. De zoon moet voor alles zorgen nu, heel zijn weekends gaan eraan op. Naar de winkel gaan, poetsen...
    Totaal ook niet de waarde van geld kennen. Kan zijn eigen bankrekening niet eens nazien, weet niet hoeveel er de maand binnenkomt. Carpe diem, en als het te moeilijk wordt, het gewoon bij een andere gooien. Gewoon altijd geleefd volgens patronen waar niet werd vanaf geweken, weinig besef, maar omgeven door luxe.

Soit, dit zullen nu wel uitzonderingen zijn, maar toch.
    Ik ken er zo best veel. Letterlijk de vrouw die eens weg is van huis, en dan geen idee hebben hoe ge moet koken, niks weten staan in de keuken, uit miserie naar het frituur rijden, dan pas beseffen dat ge eigenlijk ook niet weet naar welk frituur uw vrouw altijd rijdt, ...
    Laat staan dat ze zouden weten hoe ge een afwasmachine of wasmachine op zet.

Ik weet er zo een aantal (meestal rond de 60) die effectief hulp zouden moeten inroepen als hun vrouw zou vertrekken, puur omdat die ZO weinig van het huishouden kennen.

Andersom geldt trouwens ook, vrouwen die altijd huisvrouw geweest zijn en compleet wereldvreemd zijn over hoe de maatschappij werkt en wat een voltijdse job nu inhoudt.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    97 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
    Euh nee. Ten eerste weten ze al niet of die 1500 euro netto is of niet, dus dat is al een leugen
    Indien bruto schiet er nog +/- 1410 euro tegen 2024 (!), aan een inflatie van 1.92% is dat werkelijk nog 1307 euro koopwaarde.

1500 euro netto pensioen voor iedereen is gewoon een leugen, dat je dat nog wil ontkennen...
    Het is geen leugen, wel een cijfer dat deels hol is.

Jouw cijfers echter ook: als je de inflatie verrekent op het bruto-bedrag, moet je ook de belastingen corrigeren: want op 1500 nu wordt natuurlijk hogere belastingen gegeven dan op 1500 als de inflatie er 4 keer op toegepast is. De belastingen in dat geval zullen ongeveer 34 euro zijn, wat een uiteindelijke koopwaarde van 1359 euro zou opleveren.

Nu, ik heb niemand horen beweren dat die 1500 euro er nu zal komen, wel tegen 2024. De discussie gaat dus niet over die inflatie, wel over of dat nu bruto of netto is. En dan gaat je discussie niet over 193 euro die er verkeerd vermeld zou zijn, maar slechts over een 34 euro.

De leugen is dus groter langs jouw kant dan langs hun kant.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    97 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Als je huurgelden zwaarder belast, neem je de incentive weg voor verhuurders om kwalitatieve woningen te verhuren.
    Wat dan overschiet zijn huisjesmelkers die woekerprijzen zullen vragen of meer verloederde woningen.
    Want wie steekt er zijn geld in een verlieslatend project? Dan laat je uw spaarcenten beter op een rekening staan of koop je er aandelen of iets anders mee.

Natuurlijk gaat dat niet 1 op 1 stijgen met de extra belasting, maar stijgen lijkt me wel aannemelijker dan dalen.

Huurders die nu niet kunnen kopen, gaan dan veelal ook nog niet kunnen kopen.
    In een véél slechtere huurmarkt waar waarschijnlijk de prijzen zijn gestegen.
    Stijgen zal idd aanneembaar zijn, maar:
    - als overheid heb je meer inkomsten door de belastingen van huurgelden
    - als overheid heb je minder uitgaven door minder aftrekken voor mensen die "lage inkomens" hebben, maar gewoon hun inkomen uit een relatief laagbelaste bron halen

Die 2 zaken kan je gebruiken om mensen met een laag inkomen en problemen op de huurdersmarkt te helpen. En imho zal er daar dan nog geld voor overblijven om andere nuttige dingen te doen.

- als overheid vergroot je de financiële eerlijkheid: een inkomen is een inkomen, ongeacht de bron ervan. Er is geen morele reden om inkomen uit fysieke arbeid (beroepsinkomen) harder te belasten dan inkomen uit mentale arbeid (verhuur). Men doet dat toch ook niet door inkomen uit handarbeid zwaarder te belasten dan inkomen uit een bediende-job?
    Mij nodig? Tag me @JPV

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    97 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Moest een verhuurder kunnen kiezen hoeveel winst hij wil maken dan zou hij niet stoppen bij het vragen van 1000 euro voor een appartement in Gent, dat gaat ie voor veelvouden van dat bedrag. Het feit dat de verhuurder zich nu beperkt tot het vragen van 1000 euro huur is omdat de markt hem daartoe dwingt. Ook in het geval van een belastingverhoging zal de prijs gezet worden door de markt, niet de wil van de verhuurder. Misschien dat die belastingverhoging volledig wordt doorgerekend aan de huurder maar dat zal dan niet enkel komen door de wil van de verhuurder. Die wil na die belastingverhoging net hetzelfde als ervoor: zoveel mogelijk huur, net zoals huurders zo weinig mogelijk willen.
    Je zal natuurlijk voor een deel een verschuiving hebben van huur naar verkoop. De opties van een verhuurder zijn niet enkel verhuren, maar ook verkopen.

Er zal imho een stijging van de huurprijzen komen, maar evenzeer een stagnering van verkoopprijzen doordat relatief wat mensen een woning te koop zullen zetten. Ik denk dat dit zelfs mss nog meer zal gebeuren met garages en dergelijke. Dat is immers momenteel een verhuur waar je relatief weinig kosten aan hebt, waar je dus mogelijks relatief hoger belast zal worden op de inkomsten.
    Mij nodig? Tag me @JPV

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Over die actualisering aanpassing KI. Het zou terecht om die te actualiseren als men ervoor kiest in dat systeem te blijven. Maar weet wel, veel jonge gezinnen gaan nogal wat scheten laten als hun KI (quasi altijd) naar omhoog wordt bijgestuurd.
    Veel jonge gezinnen hebben indertijd een huis kunnen kopen, mede dankzij de 'lage KI, registratierechten, klein beschrijf' etc.

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    34 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

Jouw cijfers echter ook: als je de inflatie verrekent op het bruto-bedrag, moet je ook de belastingen corrigeren: want op 1500 nu wordt natuurlijk hogere belastingen gegeven dan op 1500 als de inflatie er 4 keer op toegepast is. De belastingen in dat geval zullen ongeveer 34 euro zijn, wat een uiteindelijke koopwaarde van 1359 euro zou opleveren.

Nu, ik heb niemand horen beweren dat die 1500 euro er nu zal komen, wel tegen 2024. De discussie gaat dus niet over die inflatie, wel over of dat nu bruto of netto is. En dan gaat je discussie niet over 193 euro die er verkeerd vermeld zou zijn, maar slechts over een 34 euro.

Ik heb dan ook niet met leugens campagnes gevoerd of politiek gedaan, klein of groot

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    43 Post(s)

Je kan wel zeggen dat het een heel holle campagne is he. Er is enorm campagne gevoerd met "de pensioenen gaan omhoog". NVA heeft op een gegeven punt aangegeven dat die €1500 maar amper boven de index ging uitkomen.
    Dan inderdaad nog heel de discussie bruto vs netto.

EN dan als laatste heb ik nog de indruk dat héél veel stemmers niet doorhadden dat dit enkel over de minimumpensioenen ging. Je zou daar bvb maar eens net boven moeten zitten, dan heb je in verhouding véél meer afgedragen voor amper iets extra te krijgen.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Die 2 zaken kan je gebruiken om mensen met een laag inkomen en problemen op de huurdersmarkt te helpen. En imho zal er daar dan nog geld voor overblijven om andere nuttige dingen te doen.
    Wanneer het aanbod aan huurwoningen verschraalt én verkleint door extra belastingen, dan mag je nog een stuk huursubsidie geven.
    Als het aanbod aan kwalitatieve huurwoningen op is dan blijf je op het einde van de rit met een woonnood zitten.
    Het alternatief is dit opvangen door het aanbod aan sociale woningen drastisch te verhogen en dat kost ook handenvol geld. (Dan hou je nog geen rekening met de stigmatisering/gettovorming van de bewoners die in zulke wijken wonen...)
    Of de woonbonus terug invoeren is ook een optie, maar die hebben ze net afgeschaft.

Door belastingen op verhuur relatief laag (what's in a name, heb je een hoog KI dan betaal je wel stevig) te houden zoals nu, voorkom je dat de huurprijs ontploft + het aanbod keldert.

als overheid vergroot je de financiële eerlijkheid: een inkomen is een inkomen, ongeacht de bron ervan. Er is geen morele reden om inkomen uit fysieke arbeid (beroepsinkomen) harder te belasten dan inkomen uit mentale arbeid (verhuur). Men doet dat toch ook niet door inkomen uit handarbeid zwaarder te belasten dan inkomen uit een bediende-job?
    Mentale arbeid wordt nu ook in bepaalde gevallen véél minder belast, zie bijvoorbeeld auteursrechten.
    En de ene verloning voor fysieke arbeid wordt compleet anders belast dan de andere, zie bedrijfswagens, maaltijdcheques, ...

Ook is het m.i. niet gelijk te stellen met 'arbeid', want er steekt veelal een gigantisch stuk spaargeld in. Dividenden worden bijv ook niet progressief belast én daar heb je zelfs een vrijstelling op.
    Tot nu wordt een extra woning fiscaal gezien als langetermijnsparen, zelfs mét een federale aftrek. Dit is de enige vorm van fiscaal 'sparen' dat je nog zelf grotendeels in de hand hebt. Ipv alle andere alternatieven die via een bank of verzekeraar dienen te verlopen die op zijn beurt een heel stuk van de winst afroomt omdat er toch een fiscale aftrek is.

Edit:
    Ik wist niet dat de huurmarkt nu al blijkbaar oververhit is en daar zou je dan nog wat aan zitten prutsen...

https://www.9lives.be/forum/algemene...-50-a-315.html
    Laatst gewijzigd door TNTim; 9 oktober 2020 om 14:03 Reden: edit

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Exact.
    Nu nog één stapje verder denken: de koopmarkt zal dus wat minder verhitten, prijzen zullen minder snel stijgen waardoor de drempel om een eerste woning te kopen relatief lager zal liggen. Het aantal verhuurde huizen zal dus misschien afnemen maar het aantal potentiële huurders ook. De huurprijzen zullen dus niet veel beïnvloed worden denk ik... Daarnaast zullen er meer mensen zijn die hun eigen huis kunnen kopen waardoor ze minder kwetsbaar worden voor armoede.
    Laatst gewijzigd door mac-bc; 9 oktober 2020 om 14:41

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    43 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Exact.
    Nu nog één stapje verder denken: de koopmarkt zal dus wat minder verhitten, prijzen zullen minder snel stijgen waardoor de drempel om een eerste woning te kopen relatief lager zal liggen. Het aantal verhuurde huizen zal dus misschien afnemen maar het aantal potentiële huurders ook. De huurprijzen zullen dus niet veel beïnvloed worden denk ik... Daarnaast zullen er meer mensen zijn die hun eigen huis kunnen kopen waardoor ze minder kwetsbaar worden voor armoede.
    Zoals door de afschaffing van de woonbonus? Ahnee wacht, dat effect bleek er helemaal niet te zijn en de woningprijzen zijn enkel gestegen.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Zoals door de afschaffing van de woonbonus? Ahnee wacht, dat effect bleek er helemaal niet te zijn en de woningprijzen zijn enkel gestegen.
    Volgens mij was de studie over die woonbonus dan ook poppycock. Als men mensen nu 1600€ per maand laat afbetalen op een inkomen van 4000€. En dit wordt als niet problematisch gezien. Ook al gaat daar tgv de woonbonus per maand 400€ vanaf wegens effect belastingsvoordeel. Dan wordt dat niet mee in rekening genomen wanneer dit wordt afgeschaft. Toch zeker niet in het begin. Misschien wanneer er problemen naar boven komen dan wel, maar op de korte termijn neen. Dat wordt als gewoon normaal gezien al zouden ze 2000€ als onaanvaardbaar zien.

Dan heb je de prijsduwende werking van de daling van de registratierechten en van de verdere verlaging van de rentes. Want uiteindelijk wordt de prijs van een woning bepaald op basis van welke totaal budget men ter beschikking heeft en dat is inclusief alle kosten. Dalen uw kosten dan kan de verkoper meer vragen. Dat is gewoon standaard vraag en aanbod.

Met corona heb je dan ook nog eens de dissuaderende sturing voor appartementen in de richting van woningen die dan ook nog eens een prijsimpact geeft voor woningen die al gewild zijn.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht

Met corona heb je dan ook nog eens de dissuaderende sturing voor appartementen in de richting van woningen die dan ook nog eens een prijsimpact geeft voor woningen die al gewild zijn.
    De dissuaderende sturing, verklaar u nader.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Regels voor berichten