Pagina 2 van 33 Eerste 12345612 ... Laatste
    Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Suphafly Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik weet niet of jullie het artikel gelezen hebben met de reconstructie opgesteld adhv de whatsapp gesprekken?

maar ik vind dat foltering toch wel in de buurt komt. (...)
    Wat is zeg, is hetgeen waar het parket de studenten voor vordert.

Strafwetboek:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Artikel 417bis
    Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder:

foltering: elke opzettelijke onmenselijke behandeling die hevige pijn of ernstig en vreselijk lichamelijk of geestelijk lijden veroorzaakt;
    Je kant dat denken, je kan vinden dat het daar thuis hoort. Maar je moet het ook kunnen bewijzen. Het parket zal geoordeeld hebben, op basis van de verhoren, dat zoiets niet haalbaar is.

Waarvoor ze vervolgd worden, daar staan straffen op van max 2 en 10 jaar. Is ook niet niets hé.

Ik vind het ook lastig om te zeggen dat "de studenten beter hadden moeten weten". Die proeven komen jaarlijks terug, alleen is het net nu fataal afgelopen. Ik vind wel dat er andere pistes te weinig zijn onderzocht, zoals zijn de rol van zijnachtergrond (niet-migratiegerelateerd zelf), maar helaas.
    Als die proeven vaak gedaan worden, dan ga je niet snel stilstaan bij de mogelijke consequenties. Ik wist voor deze case niet eens dat die visolie zo gevaarlijk was, en ik ben ook naar school geweest. Die cultuur van die club (en ook van andere clubs) zorgen er gewoon soms voor dat je de "realiteit" niet meer ziet, of zelfs blind wordt voor gevaren. Genoeg studies binnen de sociale psychologie die de mogelijke negatieve effecten van groepsdruk/groepsgevoel aantonen.
    Dat spreekt ze niet vrij, maar helpt wel om te nuanceren. Alleen, zoals je terecht aanhaalt, die gesprekken en reconstructie hebben genoeg zaken blootgelegd waarover ze wél controle hadden en wél hadden moeten ingrijpen.
    Laatst gewijzigd door Pieterjan94; 7 augustus 2020 om 09:32

Suphafly's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Wat is zeg, is hetgeen waar het parket de studenten voor vordert.

Strafwetboek:

Je kant dat denken, je kan vinden dat het daar thuis hoort. Maar je moet het ook kunnen bewijzen. Het parket zal geoordeeld hebben, op basis van de verhoren, dat zoiets niet haalbaar is.

Waarvoor ze vervolgd worden, daar staan straffen op van max 2 en 10 jaar. Is ook niet niets hé.

Ik vind het ook lastig om te zeggen dat "de studenten beter hadden moeten weten". Die proeven komen jaarlijks terug, alleen is het net nu fataal afgelopen. Ik vind wel dat er andere pistes te weinig zijn onderzocht, zoals zijn de rol van zijnachtergrond (niet-migratiegerelateerd zelf), maar helaas.
    Als die proeven vaak gedaan worden, dan ga je niet snel stilstaan bij de mogelijke consequenties. Ik wist voor deze case niet eens dat die visolie zo gevaarlijk was, en ik ben ook naar school geweest. Die cultuur van die club (en ook van andere clubs) zorgen er gewoon soms voor dat je de "realiteit" niet meer ziet, of zelfs blind wordt voor gevaren. Genoeg studies binnen de sociale psychologie die de mogelijke negatieve effecten van groepsdruk/groepsgevoel aantonen.
    Dat spreekt ze niet vrij, maar helpt wel om te nuanceren. Alleen, zoals je terecht aanhaalt, die gesprekken en reconstructie hebben genoeg zaken blootgelegd waarover ze wél controle hadden en wél hadden moeten ingrijpen.
    elk jaar is de doop anders.

normaal moeten de schachten maar een beetje visolie drinken, maar Sanda was al comateus, en had iets gegeten wat de bedoeling was om weer uit te braken. dus hadden ze hem visolie gegeven met het gedacht dat hij alles dan weer ging uitkotsen, maar dit was niet het geval.
    en toch stoppen ze hem dan nog in die put. terwijl er al voldoende signalen waren dat er iets niet pluis was.

want wat ik al zei, het blijft een studenten doop dus wat moest die gast zo per se bewijzen?
    visolie is blijkbaar ongezond door het hoge zout gehalte, wat ik ook niet weet, maar ik geef ook geen liters visolie aan iemand om te drinken. doe je dit wel, dan vind ik wel dat je dat moet weten.

de dag ervoor hadden ze hem stomdronken naar zijn kot gevoerd, en daar alles kranen afgeplakt, en al het water weggenomen zodat hij niets had om te drinken moest hij wakker worden.

waarom zou dit niet als foltering kunnen aanzien worden?
    niet vreselijk of pijnlijk genoeg? lijkt me nogal een relatief begrip.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Het zijn alleszins allemaal stuk voor stuk kinderen met begoede ouders: https://www.demorgen.be/nieuws/deze-...-dia~bcde37b8/
    En als je ziet dat bij de verdedigende advocaten o.a. Walter Damen zit, dan weet je dat we weer kunnen rekenen op de werking van de klassenjustitie in dit land.
    Maar als je het objectief bekijkt...

De meeste ouders steunen hun kinderen hé, dus als je wat begoed bent dan ga je voor een goede advocaat. Of zo'n media-advocaat biedt zichzelf aan voor de exposure aan een doenbaar tarief zelfs, het is niet of een Vermassen heeft alleen de rijken verdedigd bv.
    Je kan inderdaad twijfelen of élk van die 18 evenveel schuld treft, maar het eindresultaat is wel hetzelfde: daar is een jongen gefolterd en zo uiteindelijk vermoord. Wat mij betreft mogen zo'n daders met voor- & achternaam in de krant. Het is al zéér netjes dat de achternamen nu achtergehouden worden door De Morgen of Humo, zodat je niet de link kan leggen naar welke notaris, tandarts of zwembadbouwer zijn kinderen heeft opgevoed tot elitair tuig zonder normbesef. Ik zou alleszins van die notaris twijfelen of ik die wel nog zou willen inhuren (nu ja, het gebruik van zo'n parasiet in sommige gevallen verplicht, maar er zijn er gelukkig nog meerdere) en mocht ik het ooit in mijn hoofd halen een zwembad te bouwen zou ik ook twee keer nadenken.

Ik geloof niet in de erfbaarheid van zonden, maar het omgekeerde: ouders die hun kinderen geen degelijke opvoeding geven? Ja, die mag je daar ook voor -25 jarigen nog enigszins verantwoordelijk voor achten, als het dan niet meer strafrechtelijk kan, dan toch ten minste moreel.
    Dit vind ik toch allemaal redelijk gekleurd, alsof je als kind van ouders met geld zonder normbesef gaat opgroeien omdat rijke ouders sowieso moreel twijfelachtige snoodaards zijn. Het leven is geen stationsroman. Zoals hier ook al gezegd, je kan als ouder goed je best doen en toch nog een overantwoordelijke nozem, of veel erger, als kind hebben. Als we dan mensen verantwoordelijk gaan maken voor wat hun kind, dat ondertussen al een tijdje meerderjarig is, uitsteekt...zijn we dan niet gewoon terug in de jaren stillekes waar je met "die" mensen niet moet spreken want ja hun volwassen zoon of dochter...

Ook interessant leesvoer over dit trieste onderwerp: https://sanctorumblog.wordpress.com/
    Eén van de leden van dat elite-clubje (weliswaar niet bij de doop aanwezig) is ook bestuurslid voor jong-NVA.
    Als hij niet eens bij de doop was lijkt mij dat eerder politieke recuperatie, guilt by association, niet? Om nog maar te zwijgen van wat het eigenlijk betekent om bij een jong-xxx vereniging te zitten, is dat ondertussen al het chiro-niveau overstegen?

Het voor mij echte probleem hier is gewoon die drang om altijd maar spectaculairdere en gruwelijkere dooprituelen te verzinnen. Dat is gewoon zuivere terreur die je misschien nog kan goedpraten als het is om in het leger een gevoel van verbondenheid te scheppen, maar de meerwaarde voor studenten ontgaat mij. Verdrink dan die plannen in liters alcohol en uiteraard loopt het ooit eens mis. Dat dit deel van onze studentencultuur eens wordt bekeken lijkt mij dan ook terecht eerlijk gezegd. Het is niets voor niets dat er studentenclubs zijn ontstaan die duidelijk verkondigen dat ze niet dopen, en die ook succes hebben hé.
    Ondertussen is er een student dood, en lijkt het mij terecht dat er daar een paar vervolgd worden voor onopzettelijke doding. Een paar jaar gevangenis lijkt mij terecht als straf, maar ik vind dat er hier soms nogal gemakkelijk over maar "enkele jaren" wordt overgegaan.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik heb zelf jarenlang als student in Gent rondgelopen en als ik in de Overpoort weer een ei aangeboden kreeg dat ik voor 50 cent op een kop vol lookpoeder en tomatenpuree mocht kapotkloppen vond ik het toch moeilijk om geen waardeoordeel te vellen. Termen als zelfrespect en ruggegraat doemden dan ongevraagd in mijn hoofd op. Elk z'n ding maar begrijpen heb ik het nooit gedaan.

De kerels die betrokken waren bij de doop waren oud genoeg om beter te weten. Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten, en aangezien er hier iemand gestorven is zouden die blaren niet min mogen zijn. Er echter mensen bijhalen en hun ontslag eisen omdat ze in een whatsapp groep zaten? Dan maak je het de verdediging wel heel gemakkelijk om van een 'heksenjacht' te spreken.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Suphafly Bekijk bericht

de dag ervoor hadden ze hem stomdronken naar zijn kot gevoerd, en daar alles kranen afgeplakt, en al het water weggenomen zodat hij niets had om te drinken moest hij wakker worden.

waarom zou dit niet als foltering kunnen aanzien worden?
    niet vreselijk of pijnlijk genoeg? lijkt me nogal een relatief begrip.
    Het feit dat het slachtoffer hier ook vrijwillig aan meedeed maakt de beoordeling natuurlijk wat complexer. De rechtszaak zal wel uitmaken hoe de vork precies in de steel zat maar de typische doop is op compleet vrijwillige basis, wat niet wegneemt dat je er niet verantwoordelijk voor bent maar foltering lijkt me dan misschien wel niet echt de juiste term. Anders is SM ook strafrechtelijk vervolgbare foltering.

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Het feit dat het slachtoffer hier ook vrijwillig aan meedeed maakt de beoordeling natuurlijk wat complexer. De rechtszaak zal wel uitmaken hoe de vork precies in de steel zat maar de typische doop is op compleet vrijwillige basis, wat niet wegneemt dat je er niet verantwoordelijk voor bent maar foltering lijkt me dan misschien wel niet echt de juiste term. Anders is SM ook strafrechtelijk vervolgbare foltering.
    Als je strontzat (gevoerd) bent gaat dat niet meer op, denk ik.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nahrtent Bekijk bericht
    Als je strontzat (gevoerd) bent gaat dat niet meer op, denk ik.
    Da's ook wel waar.

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ge zou bijna durven zeggen dat het geen zwart-wit verhaal is...

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    *Ring ring*
    "Hallo?"
    "Ahhh meneer stanford experiment.. tuurlijk komt u me bekend voor"
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Doet mij denken aan die gevallen van erotische asfyxie of sm die sporadisch slecht aflopen.

Beiden doen het vrijwillig, het is voor beiden een combinatie van fun/pijn en kijken er beiden achteraf zonder probleem op terug.
    Tenzij het die sporadische keer verkeerd loopt.

Wie is dan de schuldige?
    Had de 'folteraar' de tekenen eerder moeten zien? Voor buitenstaanders lijkt het som echt zwart-wit duidelijk, want zelf geen doop meegemaakt of enkel missionarisseks.
    Wat met die andere 20 keer dat de symptomen zowat hetzelfde waren maar dat het uiteindelijk zonder probleem goed uitdraaide?
    Verdient dat 10 jaar cel...?

ps. zelf genoeg dopen gezien vroeger. Deze lijkt mij totaal gelijkaardig.
    Geen idee waarom je dat wil doen of ondergaan (jaja, intrede ritueel, traditie etc., maar nog steeds geen idee waarom dat leuk/noodzakelijk is voor beide partijen).
    Ook de fun en overgave waarin sommige 'meesters' zich in hun rol smeten, was nogal... opmerkelijk.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Ik heb zelf ook een jaar in een praesidium gezeten maar dan van een studentenvereniging. Dat is toch nog echt een hemelsbreed verschil met wat er zich allemaal afspeelt in een studentenclub als reuzegom.

Die paar zonderlingen van mijn jaar die perse bij een club wilden gaan waren zochten het extreme bewust op. Ze wisten goed genoeg waaraan ze begonnen en dat ging verder dan eieren, chocopasta en wat kattenbrokjes van de vloer eten. Dat was geen kwestie meer van grenzen opzoeken maar 'wie durft er het verst over deze grens heen gaan'. Wie niet over de schreef ging hoorde daar eigenlijk niet thuis.

Enkele van mijn vrienden waren daarbij. De doop startte met een aperitief van om ter snelst 5 regenwormen uitgraven, afspoelen met Karlsquell bier en inslikken (laatste werd uiteraard gestraft). Daarna een fond leggen door een trog voedselafval van 500 studenten uit de studentenrestaurant binnen te spelen. En vervolgens met 4 schachten een 50 liter vat uitdrinken waarvan je weet dat dat alleen maar lukt door de hele dag alternerend alles er terug uit te braken en daarna opnieuw je maag vol te drinken. Dat was dan enkel de publiekelijk zichtbare namiddag. Allemaal opdrachtjes verzonnen door sadisten of zelf zeer labiele personen. 1 lid is na veelvuldig drugsgebruik in een instelling beland (schizofrenie of psychose) en een ander had een schacht of stront zwanger gemaakt. Zijn ze nog naar ziekenhuis voor abortus kunnen rijden enzo. Allez ja, wie nog geen hersenschade had bij het toetreden van die club, kwam er zo achteraf wel uit. Je was een uitzondering van een uitzondering als je daar uitkwam en je studies afmaakte.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Hawk's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Het voor mij echte probleem hier is gewoon die drang om altijd maar spectaculairdere en gruwelijkere dooprituelen te verzinnen. Dat is gewoon zuivere terreur die je misschien nog kan goedpraten als het is om in het leger een gevoel van verbondenheid te scheppen, maar de meerwaarde voor studenten ontgaat mij. Verdrink dan die plannen in liters alcohol en uiteraard loopt het ooit eens mis. Dat dit deel van onze studentencultuur eens wordt bekeken lijkt mij dan ook terecht eerlijk gezegd. Het is niets voor niets dat er studentenclubs zijn ontstaan die duidelijk verkondigen dat ze niet dopen, en die ook succes hebben hé.
    Inderdaad.

Jammer genoeg bestonden zo'n clubs nog niet in mijn tijd.

Als je lid wilde worden van een studentenclub, moest je u laten dopen en iedereen wist dat de doop "vettig" ging zijn.

Luc Sels vandaag in de krant: https://www.hln.be/in-de-buurt/leuve...jgen~a43dfd3f/
    non plus ultra

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)

Je kan inderdaad twijfelen of élk van die 18 evenveel schuld treft, maar het eindresultaat is wel hetzelfde: daar is een jongen gefolterd en zo uiteindelijk vermoord. Wat mij betreft mogen zo'n daders met voor- & achternaam in de krant. Het is al zéér netjes dat de achternamen nu achtergehouden worden door De Morgen of Humo, zodat je niet de link kan leggen naar welke notaris, tandarts of zwembadbouwer zijn kinderen heeft opgevoed tot elitair tuig zonder normbesef. Ik zou alleszins van die notaris twijfelen of ik die wel nog zou willen inhuren (nu ja, het gebruik van zo'n parasiet in sommige gevallen verplicht, maar er zijn er gelukkig nog meerdere) en mocht ik het ooit in mijn hoofd halen een zwembad te bouwen zou ik ook twee keer nadenken.

Ik geloof niet in de erfbaarheid van zonden, maar het omgekeerde: ouders die hun kinderen geen degelijke opvoeding geven? Ja, die mag je daar ook voor -25 jarigen nog enigszins verantwoordelijk voor achten, als het dan niet meer strafrechtelijk kan, dan toch ten minste moreel.
    Allé zeg, wat voor zever is dit. Dus elke ouder van elke crimineel moet eigenlijk maar mee veroordeeld worden? En als pakweg de zoon van de uitbaters van de krantenwinkel bij u in de buurt iets op zijn kerfstok heeft ga jij daar niks meer kopen? Of de zoon van uwe postbode, gaat ge dan zelf uw brieven gaan halen in het postkantoor? Of geldt het enkel voor de elitaire rijkeluiskindjes?

Wat daar gebeurd is, is erg. Geen twijfel over. Maar dat overdreven gezever over het feit dat het rijkeluiskindjes zouden zijn is ook maar belachelijk. Net of dat iets uitmaakt voor de wandaden die daar zijn gepleegd. Net alsof iemand met geld daarom meer normen en waarden zou moeten hebben als een ander.
    Laatst gewijzigd door stungunner; 7 augustus 2020 om 21:34

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik snap ook niet hoe die lijst van namen nog altijd verborgen kan zijn. Er moeten toch honderden, zo niet duizenden mensen zijn die weten wie lid was van Reuzegom?
    De ledenlijst publiceren kan niemand tegenhouden hoor zelfs Vermassen niet.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

Hawk's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    De zoon van Antwerps gouverneur Cathy Berx was blijkbaar ook lid van Reuzegom --> https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200807_96124347
    non plus ultra

Regels voor berichten