Pagina 2 van 3 Eerste 123 Laatste
    Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Mja, maar moeten we dan (deels) onze welvaart en rijkdom gaan afstaan voor zaken die meer dan 150 jaar geleden gebeurd zijn? Hoe ver gaan we dan in de geschiedenis gaan? Enkele honderden of duizenden jaren? Voor zover ik weet liep/loopt er al redelijk wat geld van België naar Congo. Daar moet van mij absoluut geen enkele extra eurocent bijkomen.
    Excuses en spijtbetuigingen zijn op hun plaats, maar hoe ethisch is het om vandaag een soort herstelbetalingen op te starten, die dan wordt gedragen door de huidige belastingsbetalers? Voor mijn part trekken ze de steun aan Congo omhoog zodat ons volledig budget voor ontwikkelingssamenwerking naar daar gaat (maar dat is gok ik ook niet ideaal).
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Excuses en spijtbetuigingen zijn op hun plaats, maar hoe ethisch is het om vandaag een soort herstelbetalingen op te starten, die dan wordt gedragen door de huidige belastingsbetalers? Voor mijn part trekken ze de steun aan Congo omhoog zodat ons volledig budget voor ontwikkelingssamenwerking naar daar gaat (maar dat is gok ik ook niet ideaal).
    Pas op, voor mij mogen er ook gerust excuses komen maar dan wel zonder finacieële gevolgen. Dat ze desnoods alle kunst die ze geroofd hebben teruggeven.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    54 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Pas op, voor mij mogen er ook gerust excuses komen maar dan wel zonder finacieële gevolgen. Dat ze desnoods alle kunst die ze geroofd hebben teruggeven.
    Mja, samen met je vorige post: Het is meestal niet de dader die de boete mag bepalen

Ik ben het er wel mee eens, denk ik, hoor. Kan me vinden in jouw post en ik die van Sylver. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet goed. Ik ken er te weinig van, en heb er sowieso geen sterke mening over. Maar bovenstaande viel me wel op.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    En naar wie gaan die herstelbetalingen precies? Naar de corrupte elite die amper iets zal laten vloeien naar hun bevolking die in armoede leeft? Misschien gaat een stuk wel naar China, die nu ook goed bezig is om Afrika leeg te roven met hulp van voorgenoemde elite.

Willen ze een schone lei? Prima, maar dan gaan we alles opkuisen en niet selectief wat hun goed uitkomt.

Wat een beschamende manier om de BLM beweging te misbruiken voor financieel gewin.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Mja, samen met je vorige post: Het is meestal niet de dader die de boete mag bepalen

Ik ben het er wel mee eens, denk ik, hoor. Kan me vinden in jouw post en ik die van Sylver. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet goed. Ik ken er te weinig van, en heb er sowieso geen sterke mening over. Maar bovenstaande viel me wel op.
    Inderdaad, de dader mag meestal niet de boete betalen. Maar evenmin kan men eisen dat iemand moet boeten voor de daden die uitgevoerd zijn door meerdere generaties geleden.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    En dan nog zullen zij zich niet zo verrijkt hebben aan ons als wij aan hen. Dat is toch ook food for thought?
    Wie wordt hier bedoeld met "wij". Ik vind het steeds bijzonder dat iemand zich kan vereenzelvigen in een vorm van collectief schuldgevoel, maar ik noch mijn voorvaderen hebben zich verrijkt aan de "Congo".
    Volgens mij was de "kolonie" trouwens meer het persoonlijk bezit van een soevereine vorst (LeopolD II). wiki: "Financieel hield de verlieslatende kolonie het hoofd boven water dankzij leningen van de Belgische staat. Vanaf 1895 (tot ergens 1908) bracht de Congostaat een fortuin op voor de vorst dankzij de export van rubber voor de nieuwe fietsen en auto's. Veel van het geld gebruikte Leopold voor prestigieuze gebouwen in Brussel, Oostende, Tervuren en Antwerpen". Dat er ergens excuses komen vanuit de koninklijke familie, tot daar aan toe, uiteindelijk zijn zij diegene die zich rechtstreeks verrijkt hebben aan Congo. Terugbetaling met mijn belastinggeld, terwijl er de afgelopen jaren miljarden aan ontwikkelingshulp teruggevloeid zijn naar Congo (en daar waarschijnlijk ook verdwenen zijn in de zakken van de lokale autoriteiten) vind ik dan ook niet kunnen.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cantharides Bekijk bericht
    Wie wordt hier bedoeld met "wij". Ik vind het steeds bijzonder dat iemand zich kan vereenzelvigen in een vorm van collectief schuldgevoel, maar ik noch mijn voorvaderen hebben zich verrijkt aan de "Congo".
    Volgens mij was de "kolonie" trouwens meer het persoonlijk bezit van een soevereine vorst (LeopolD II). wiki: "Financieel hield de verlieslatende kolonie het hoofd boven water dankzij leningen van de Belgische staat. Vanaf 1895 (tot ergens 1908) bracht de Congostaat een fortuin op voor de vorst dankzij de export van rubber voor de nieuwe fietsen en auto's. Veel van het geld gebruikte Leopold voor prestigieuze gebouwen in Brussel, Oostende, Tervuren en Antwerpen". Dat er ergens excuses komen vanuit de koninklijke familie, tot daar aan toe, uiteindelijk zijn zij diegene die zich rechtstreeks verrijkt hebben aan Congo. Terugbetaling met mijn belastinggeld, terwijl er de afgelopen jaren miljarden aan ontwikkelingshulp teruggevloeid zijn naar Congo (en daar waarschijnlijk ook verdwenen zijn in de zakken van de lokale autoriteiten) vindt ik dan ook niet kunnen.
    Opnieuw, de kolonie is niet gestopt na Leopold II. We zijn gestopt met het afhakken van handen na Leopold 2, maar het geld was nog steeds voor België en Belgen.

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Voor België en de Belgen van toen en zoals gewoonlijk ten voordele van slechts een zeer beperkte elitaire kring van deze Belgen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de "Belgische" kinderen die op dat moment hier in de kinderarbeid tewerkgesteld waren in de textielindustrie hier veel voordeel of rijkdom uit geput hebben, vandaar ook dat ik er mij niet kan in vinden dat een 5de generatie nazaat belastingbetaler hiervoor collectief de rekening gepresenteerd moet krijgen.
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Als ze niet in een democratie leven kan je een volk moeilijk de schuld geven van hun bestuur, en dat ze niet in een democratie zitten is iets waar België mee schuld aan heeft.
    70 jaar na datum is het nog altijd onze schuld? Mobutu is ook alweer 30 jaar weg. Of is Belgie ook schuldig aan de fratsen van Kabila sr en Kabila jr?

Wat betreft reparaties, de Belgische overheid (m.a.w. de belastingbetaler) heeft de afgelopen decennia (omgerekend) 30 miljard euro aan Zaire/Congo geschonken. Wat Belgie uit de Congo gepuurd heeft, zal waarschijnlijk hoger liggen maar in heel het debat over herstelbetalingen heb ik tot dusver niemand iets horen zeggen over de miljarden die we reeds hebben (terug)gegeven. Volgens Jules Marchal heeft Leopold zelf in zijn periode "maar" 1,1 miljard winst gemaakt. Hoeveel de Belgische Staat achteraf gepuurd heeft uit Congo, is me niet bekend.

Ook jouw eerdere opmerking over hoe Leopold zijn gewonnen geld voornamelijk in Belgie investeerde, is toch niet geheel correct. Leopold stond in zijn laatste jaren bekend als een heel decadente man, met verscheidene luxe-buitenverblijven en -schepen, hij heeft heel veel in kunst en andere luxe geinvesteerd en geschonken aan zijn maitresses/hoertjes. Onder andere enkele tientallen miljoenen (oude BEFertjes) die hij van de Belgische overheid kreeg ter compensatie voor Kongo heeft hij aan zijn laatste hoertje Caroline geschonken.
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Général Zantas Bekijk bericht
    70 jaar na datum is het nog altijd onze schuld? Mobutu is ook alweer 30 jaar weg. Of is Belgie ook schuldig aan de fratsen van Kabila sr en Kabila jr?
    Een democratie starten is niet zomaar iets dat je als bevolking beslist en dan gebeurt. Vlak na de onafhankelijkheid was bij uitstel het beste moment om een democratie te installeren en het leek er alvast op te lijken dat het had kunnen gelukt zijn, al kon ook het zonder onze inbreng nog op veel manieren misgelopen zijn. 70 jaar is inderdaad heel kort als het over zoiets gaat.

En hij wal best heel wat luxe gekocht hebben, maar er is wel heel wat gebouwd in België dat deels gefinancierd is met de inkomsten uit Congo. Als je eigenaar bent van een gebied ter grootte van West Europa, kan je gerust heel decadent leven en dat combineren met het investeren van het grootste deel van je geld in België.

Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Een democratie starten is niet zomaar iets dat je als bevolking beslist en dan gebeurt. Vlak na de onafhankelijkheid was bij uitstel het beste moment om een democratie te installeren en het leek er alvast op te lijken dat het had kunnen gelukt zijn, al kon ook het zonder onze inbreng nog op veel manieren misgelopen zijn. 70 jaar is inderdaad heel kort als het over zoiets gaat.
    Vreemd, je spreekt jezelf hier tegen. Het is niet zomaar iets... maar dat is net wat wel gebeurde, toch? Eerst na de Belgische overheersing, dan na de overheersing, corruptie en uitbuiting onder Mobutu. Congo is reeds een ruime 25 jaar een democratie, of een poging daartoe alleszins.
    Maar ik vroeg hoe de anti-democratische uitwassen van de Kabila's onze schuld zijn.

En hij wal best heel wat luxe gekocht hebben, maar er is wel heel wat gebouwd in België dat deels gefinancierd is met de inkomsten uit Congo. Als je eigenaar bent van een gebied ter grootte van West Europa, kan je gerust heel decadent leven en dat combineren met het investeren van het grootste deel van je geld in België.
    Ik ga hier niet mee akkoord, op basis van wat ik gelezen heb in enkele werken over Leopold II.
    Een hoop van de vermelde bouwwerken, zijn bv gefinancieerd voor de Kongo winstgevend werd of zijn gefinancieerd door de Belgische overheid als onderdeel van de "overname" van Kongo door Belgie: https://www.hln.be/nieuws/binnenland...erde~a3079464/

Zijn er nog andere megalomane projecten die niet vermeld staan?

Maar goed, zoals ik al zei, volgens Jules Marechal heeft Leopold II 1 miljard euro winst gemaakt uit Congo. Dus zelfs daar het "overgrote deel" van in Belgische bouwwerken financieren, is al lang terugbetaald met onze 30 miljard ontwikkelingshulp.
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is ook niet dat het daar allemaal vredevol leven was vóór de komst van Leopold he. De Belgen hebben gewoon ingespeeld op bestaande dynamieken en praktijken. Zo'n gigantisch gebied hadden ze nooit kunnen beheren zonder (veel) lokale steun en uitbuiten van bestaande tegenstellingen etc.

Het is echt niet zo zwart/wit als "onschuldig Afrika is misbruikt door kwade blanke man".
    "There are two Identity Traps: (1) the belief that you should be someone other than yourself; and (2) the assumption that others will do things in the way you would." - Harry Browne

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door General Sherman Bekijk bericht
    Het is ook niet dat het daar allemaal vredevol leven was vóór de komst van Leopold he. De Belgen hebben gewoon ingespeeld op bestaande dynamieken en praktijken. Zo'n gigantisch gebied hadden ze nooit kunnen beheren zonder (veel) lokale steun en uitbuiten van bestaande tegenstellingen etc.

Het is echt niet zo zwart/wit als "onschuldig Afrika is misbruikt door kwade blanke man".
    Het grootste risico van herstelbetalingen is dat je net de afstammelingen van mensen die toen hun landgenoten uitgebuit hebben gaat belonen.

NemesisBE's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Wat ik me in deze ook altijd afvraag, en dat is geen minimalisering van wat Leopold II daar ooit uitgespookt heeft: als België Kongo indertijd niet had gekoloniseerd, was er wel een ander land mee aan de haal gegaan zeker? Quasi heel (zwart) Afrika was een kolonie.
    "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen." - Ludwig Wittgenstein

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    54 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door General Sherman Bekijk bericht

Dat zou kunnen, hè. Maar als je het puur juridisch of objectief bekijkt: Als iemand jou overvalt en verkracht en hij wordt op heterdaad betrapt, dan gaat hij je toch alles moeten terugbetalen, ook al was jij zelf geen lieverdje en heb je zelf veel in de bak gezeten voor vechtpartijen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NemesisBE Bekijk bericht
    Wat ik me in deze ook altijd afvraag, en dat is geen minimalisering van wat Leopold II daar ooit uitgespookt heeft: als België Kongo indertijd niet had gekoloniseerd, was er wel een ander land mee aan de haal gegaan zeker? Quasi heel (zwart) Afrika was een kolonie.
    Waarschijnlijk, maar zelfs in die tijd was er een internationaal afkeuren van de manier waarop Leopold II dat heeft gedaan. Op het moment zelf was de reactie er al eentje van afschuw. Dus ja, waarschijnlijk was er een ander land mee aan de haal gegaan. Of misschien zelfs wij. Maar wat Leopold II daar deed, gebeurde niet in de andere kolonies en was geen common practice.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

Regels voor berichten