Pagina 4 van 5 Eerste 12345 Laatste
    SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beton Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat is pogen om zelf de godsdienst te mogen beleven. Dat lijkt me toch nog een groot verschil met pogen hem op te dringen (aan anderen).
    Ik denk dat racisme roepen op plekken waar men een religieloze plek wil inrichten toch opdringen is ?
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Dus racisme roepen als er een algemene regel is om geen uiting van religie te hebben en daarvoor (op de rug van de BLM beweging) proberen momentum te krijgen is niet pogen op te dringen? ok dan.
    Nee, inderdaad.
    Religie opdringen aan een ander is zeggen dat een ander de islam moet belijden, of islamitische religieuze symbolen moet dragen.
    Godsdienstvrijheid vragen is zeggen dat jij de islam mag belijden of islamitische religieuze symbolen mag dragen.

Als je dat verschil niet ziet, doe je het met opzet.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Nee, inderdaad.
    Religie opdringen aan een ander is zeggen dat een ander de islam moet belijden, of islamitische religieuze symbolen moet dragen.
    Godsdienstvrijheid vragen is zeggen dat jij de islam mag belijden of islamitische religieuze symbolen mag dragen.

Als je dat verschil niet ziet, doe je het met opzet.
    Je bedoelt zoals alle schoolkinderen in een school halalvoedsel voorschotelen? Maar dat verschil wou je in een vorige discussie hieromtrent ook niet inzien.

Trouwens deze hijabi's krijgen godsdienstvrijheid: ze mogen de Islam belijden, maar ze mogen de symbolen ervan niet dragen bij het uitoefenen van het openbare ambt - helaas nog niet verregaand genoeg, ik zou het voor niet-loketfuncties ook verbieden - of binnen bepaalde schoolgebouwen.

We laten kinderen overigens ook niet roken of alcohol drinken, ondanks dat volwassenen dat recht wel hebben, ik zie niet in waarom een verbod op bepaalde andere zaken zoals religieuze symbolen dan ook niet zou kunnen? En ja, de vergelijking tussen zaken die schadelijk zijn voor de gezondheid van jezelf en anderen, en potentieel dodelijk kunnen zijn en de Islam is een bewuste keuze.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Je bedoelt zoals alle schoolkinderen in een school halalvoedsel voorschotelen? Maar dat verschil wou je in een vorige discussie hieromtrent ook niet inzien.

Trouwens deze hijabi's krijgen godsdienstvrijheid: ze mogen de Islam belijden, maar ze mogen de symbolen ervan niet dragen bij het uitoefenen van het openbare ambt - helaas nog niet verregaand genoeg, ik zou het voor niet-loketfuncties ook verbieden - of binnen bepaalde schoolgebouwen.

We laten kinderen overigens ook niet roken of alcohol drinken, ondanks dat volwassenen dat recht wel hebben, ik zie niet in waarom een verbod op bepaalde andere zaken zoals religieuze symbolen dan ook niet zou kunnen? En ja, de vergelijking tussen zaken die schadelijk zijn voor de gezondheid van jezelf en anderen, en potentieel dodelijk kunnen zijn en de Islam is een bewuste keuze.
    Exact waar ik ook op botste bij de halal discussie, komt hier nu terug
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)

Nee, jij wilt elke discussie weer laten terugkomen op dat halalvoedsel. Ik ga mee als je me kunt zeggen hoe het aanbieden van halal eten maakt dat het mogen dragen van religieuze symbolen op school gelijk is aan het opdringen van de islam aan "ons". Want daar ging het om.

Ik zeg niet dat een verbod op dingen niet zou kunnen. Ik heb hierboven al gezegd dat het me weinig interesseert. Maar iemand de keuzevrijheid geven om een hoofddoek te dragen is niet het opdringen van een geloof aan ons. Dat is gewoon fout, kan toch?

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Nee, jij wilt elke discussie weer laten terugkomen op dat halalvoedsel. Ik ga mee als je me kunt zeggen hoe het aanbieden van halal eten maakt dat het mogen dragen van religieuze symbolen op school gelijk is aan het opdringen van de islam aan "ons". Want daar ging het om.

Ik zeg niet dat een verbod op dingen niet zou kunnen. Ik heb hierboven al gezegd dat het me weinig interesseert. Maar iemand de keuzevrijheid geven om een hoofddoek te dragen is niet het opdringen van een geloof aan ons. Dat is gewoon fout, kan toch?
    Maar in de halal-discussie was er geen ruimte voor vrij keuze, want halal voedsel voor iedereen was toch geen probleem? Waar is de keuze voor de atheïsten, joden, boedhisten, katholieken dan? Kunnen we elke dag ook beginnen met een gebed aan God, want anderen hebben daar geen hinder van?

Ik ben volledig pro keuzevrijheid, als deze niet beperkend is voor andere groepen. Als dit schofferend of aanstootgevend kan zijn voor andere groepen, moet voor neutraliteit gekozen worden

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Als ge onder het mom van racisme uw geloof wilt kunnen belijden in een plaats waar men geen religie wil belijden, dan zijt ge uw godsdienst aan het opdringen. Dat is geen opzet van mijn kant, maar blijkbaar een tekortkoming van uw kant waarin jij niet wil inzien dat mensen geen boodschap hebben aan mensen hun andere waanzin.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)

Dat halalvoedsel is een goed voorbeeld van hoe iets Islamitisch intussen wél degelijk aan alle leerlingen wordt opgelegd (en bovendien van iets wat jij ontkende wars van het bewijs).
    Nu het serveren van halal betekent uiteraard niet dat ze onmiddellijk de hoofddoek gaan opleggen aan anderen, zulke zaken zullen in meerdere stappen gebeuren, zoals bijvoorbeeld het eisen van gescheiden zwemlessen, etc. Ik heb je echter al gewezen op landen waar de Islam volledig domineert, daar kan je als vrouw niet gemakkelijk/veilig zonder hoofddoek buitenkomen.

Leg mij eens uit hoe de vraag om je religieus hoofddeksel neerkomt op het ontzeggen van onderwijs zoals de #TouchePasAMesEtudes suggereert? Ik mag in mijn zwembroek ook niet de kerk binnenwandelen, op sommige plaatsen mag dan toch ook een neutrale dresscode gelden, vrij van religieuze symbolen?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Maar in de halal-discussie was er geen ruimte voor vrij keuze, want halal voedsel voor iedereen was toch geen probleem? Waar is de keuze voor de atheïsten, joden, boedhisten, katholieken dan? Kunnen we elke dag ook beginnen met een gebed aan God, want anderen hebben daar geen hinder van?

Ik ben volledig pro keuzevrijheid, als deze niet beperkend is voor andere groepen. Als dit schofferend of aanstootgevend kan zijn voor andere groepen, moet voor neutraliteit gekozen worden
    :Zoals ik zeg tegen KoC: De halaldiscussie voer ik hier niet opnieuw. Ik wil er nog in meegaan als je kunt laten zien hoe het aanbieden van halal eten maakt dat het mogen dragen van religieuze symbolen op school hetzelfde is als het opdringen van de islam aan ons. (spoiler: niet)

Het gaat hier alleen maar over dat opdringen, hoor. SithCloud probeert al 2 pagina's vol te houden dat het wel opdringen is, terwijl het dat gewoon niet is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Als ge onder het mom van racisme uw geloof wilt kunnen belijden in een plaats waar men geen religie wil belijden, dan zijt ge uw godsdienst aan het opdringen. Dat is geen opzet van mijn kant, maar blijkbaar een tekortkoming van uw kant waarin jij niet wil inzien dat mensen geen boodschap hebben aan mensen hun andere waanzin.
    Fout. Opdringen: dwingen om aan te nemen wat men niet wil.
    Jij hoeft niks aan te nemen. Stop met dat doordraven, het doet de discussie geen deugd. Er zijn talloze argumenten om tussen te kiezen om het geen goed idee te vinden. De slippery slope die KoC voorstelt, is er zelfs eentje, hoewel een beetje wankel. Doen alsof ze je iets opleggen door een keuzevrijheid te krijgen (die dan ook nog eens voor alle religies zou gelden) is gewoon onwaar.

Leg mij eens uit hoe de vraag om je religieus hoofddeksel neerkomt op het ontzeggen van onderwijs zoals de #TouchePasAMesEtudes suggereert? Ik mag in mijn zwembroek ook niet de kerk binnenwandelen, op sommige plaatsen mag dan toch ook een neutrale dresscode gelden, vrij van religieuze symbolen?
    Oké, we zijn het erover eens dat het niet gaat om opdringen, die hoofddoek. Fijn, dan kan het eindelijk over iets zinnigs gaan.
    De vraag om je religieus hoofddeksel te mogen dragen op school komt op persoonlijk niveau niet neer op het ontzeggen van onderwijs, maar raakt wel aan een bevolkingsgroep die al kwetsbaar is. Dus op persoonlijk niveau wordt niemand de toegang ontzegt. Als je echter gaat kijken naar het systeem, dan zul je toch wel opmerken dat het vaak de sociaal-economisch achteruitgestelde gezinnen zijn die op die manier nog iets meer worden geraakt, vermoed ik.

En ja, natuurlijk mag er op sommige plaatsen een neutrale dresscode gelden. Zoals ik al zei, er is veel voor te zeggen om de school één van die plaatsen te maken.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoe is dat halal voedsel niet opdringen dan? Want je krijgt niet de keuze om niet-halalvoedsel te nemen...

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Dat inzicht geraakt er bij sommige niet in ...

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JelleCa Bekijk bericht
    Hoe is dat halal voedsel niet opdringen dan? Want je krijgt niet de keuze om niet-halalvoedsel te nemen...
    Het opdringen ging niet over het halal eten, maar over de hoofddoek. Jouw stelling heeft niemand hier geschreven.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Oké, we zijn het erover eens dat het niet gaat om opdringen, die hoofddoek. Fijn, dan kan het eindelijk over iets zinnigs gaan.
    De vraag om je religieus hoofddeksel te mogen dragen op school komt op persoonlijk niveau niet neer op het ontzeggen van onderwijs, maar raakt wel aan een bevolkingsgroep die al kwetsbaar is. Dus op persoonlijk niveau wordt niemand de toegang ontzegt. Als je echter gaat kijken naar het systeem, dan zul je toch wel opmerken dat het vaak de sociaal-economisch achteruitgestelde gezinnen zijn die op die manier nog iets meer worden geraakt, vermoed ik.

En ja, natuurlijk mag er op sommige plaatsen een neutrale dresscode gelden. Zoals ik al zei, er is veel voor te zeggen om de school één van die plaatsen te maken.
    Als een bevolkingsgroep die kwetsbaar is foute keuzes maakt, moet je daar dan je wetgeving aan aanpassen?
    Er zijn ook meer mensen met een lage socio-economische status die roken: Wie rookt? - Vlaanderen stopt met rokenVlaanderen stopt met roken
    betekent dat dat we ook onze accijnzen die dienen om roken te ontmoedigen dringend gaan moeten verlagen, want we viseren sociaal zwakkere mensen?

Als godsdienstfundamentalisme de kansen op onderwijs en tewerkstelling van mensen uit socio-economisch lagere klasse in gevaar dreigt te brengen, misschien dan de focus op dat godsdienstfundamentalisme leggen, en niet op het onderwijs?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    Als een bevolkingsgroep die kwetsbaar is foute keuzes maakt, moet je daar dan je wetgeving aan aanpassen?
    Er zijn ook meer mensen met een lage socio-economische status die roken: Wie rookt? - Vlaanderen stopt met rokenVlaanderen stopt met roken
    betekent dat dat we ook onze accijnzen die dienen om roken te ontmoedigen dringend gaan moeten verlagen, want we viseren sociaal zwakkere mensen?

Als godsdienstfundamentalisme de kansen op onderwijs en tewerkstelling van mensen uit socio-economisch lagere klasse in gevaar dreigt te brengen, misschien dan de focus op dat godsdienstfundamentalisme leggen, en niet op het onderwijs?
    Of op beiden. Zowel op dat fundamentalisme als op het onderwijs.

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Of op beiden. Zowel op dat fundamentalisme als op het onderwijs.
    Maar ik bepleit niet om mensen het recht op onderwijs te ontzeggen op basis van hun socio-economische positie (helaas gebeurt dat in de praktijk soms wel door allerhande factoren), wél om religieuze symbolen bij leerkrachten en leerlingen te verbieden (al zouden 18 jarige studentes voor mijn part wel mogen kiezen, zij staan niet op de payroll van de overheid en worden volwassen geacht).

Wanneer neutraal onderwijs en godsdienstfundamentalisme clashen en je een keuze moet maken tussen die twee, kies ik voor het eerste.

Regels voor berichten