iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Nee. Maar als je merkt dat een bepaalde groep er telkens opnieuw en statistisch gezien meer mee te kampen heeft, dan kun je daar wel iets aan doen. En daar hebben we het hier over.

Dat een Amerikaanse inwijkeling als blanker wordt gezien dan een Arabische. Dat een Russische ook als blanker wordt gezien. Dat zijn gewoon feiten. En ik heb aangegeven dat dat wordt ondersteund door sociologische gebeurtenissen, oa in de VS. Je doet alsof ander land = ander ras en dus evenveel last van racisme, maar dat is niet waar.
    Compleet onwaar wat je zegt. Ik sprak me uit over hoe enkele inwijkelingen de integratie in België ervaren hebben en welke kansen ze al dan niet gekregen hebben in de maatschappij. En wat hun mening daar over was.

Jij bent diegene die puur op basis van de afkomst van deze inwijkelingen een opinie ontwikkelt over hen en groepen mensen indeelt volgens ras en hoe hun naam klinkt. Zo kom je over.

DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ontkennen dat dit gebeurt is toch gewoon leven met oogkleppen op? Dit allemaal trivialiseren of zelfs afdoen als onbestaande maakt de zaken alleen maar erger.

Workplace gender bias is being kept alive by people who think it's no longer an issue ...

Ok dit gaat nu over vrouwen maar bij andere minderheden spelen gelijkaardige effecten.

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Daar zijn wel een paar voorbeelden voor te vinden, hoor. Zoals het duidelijke signaal dat gegeven wordt dat het op de huizenmarkt niet helemaal fair zou verlopen. Elders waren het de interimkantoren die met codetaal werkten. Maar veel subtieler bestaan die zeker ook. Als je denkt aan de "gevaarlijke" wijken van Brussel, welke kleur hebben die voornamelijk? Of als je denkt aan de wijken in Antwerpen met de meeste kleurlingen, zijn het dan de woorden "rijke buurt", "up-and-coming" of "veilig" de eerste waar je aan denkt? Up-and-coming geeft eigenlijk al aan dat er een "verblanking" is. Hiervoor was al sprake van racial profiling, dat dat geen enkel probleem zou zijn. Stungunner gaf hier al aan dat andere bevolkingsgroepen meer moeite zullen moeten doen om dezelfde kansen te krijgen in het onderwijs, bijvoorbeeld. Hiervoor was er nog een gesprek over een zwarte in Vlaanderen aanspreken in het Frans, die dan op z'n tenen was getrapt, want hij was gewoon een Vlaming. Hoewel geen al te groot probleem, blijft het wel racisme (anders behandelen van een individu op basis van vooroordelen over de groep). Nogmaals: Dat is niet om iemand te beschuldigen, je vroeg voorbeelden van geïnstitutionaliseerd racisme. Als je daarin wilt meegaan, moet je er ook in meegaan dat als het goed is, dat nooit wordt gebruikt als persoonlijk verwijt. Ah nee, want het gaat om het instituut, de structuur. Maar het hoeft ook niet altijd letterlijk af te hangen van je kleur.

Maar dat zijn dus die specifieke spijlen, en zo kunnen we er vast nog een heleboel bedenken. Van subtielere en minder subtiele. En daar kun je één voor één naar kijken en ze afdoen als toch niet zo'n sterke spijl. Vandaar mijn vergelijking dus. Want het gaat niet om één spijltje. Het gaat om het netwerk. Het gaat erom dat wij een systeem hebben opgezet vanuit ons oogpunt, een systeem dat al heel lang gericht is op een blank overwicht. Dat is toch een feit? De systemen en structuren die wij hebben, zijn opgesteld door blanken. Is het niet mogelijk dat ons systeem voor ons objectief en neutraal aanvoelt, maar voor gekleurden niet? Dat wij het probleem niet zien, omdat wij er geen probleem van ondervinden. Wat dus net het probleem is?
    Mij lijkt het dat het overgrote deel van de zaken die je aanhaalt niet exclusief problemen zijn die kleurlingen problemen mee hebben. Op de huizenmarkt hebben minderbedeelde blanken ook minder kansen. Als je dan praat over gevaarlijke wijken van Brussel, dat zullen dan wel de donkere buurten zijn zeker maar ook plekken die gedomineerd worden door oosteuropeanen zijn niet echt de leukste plekken om s'avond rond te dolen. Mij lijkt het eerder dat niet het kleur van de wijk van belang is maar de criminaliteitsgraad. Ook in Antwerpen zal je de wijken met de meeste kleurlingen niet als rijk kunnen benoemen maar ik ben er zeker van dat er ook genoeg wijken met blanken zijn die je niet als rijk zal kunnen bestempelen dus wat is uw punt? Plus het uw argument van verblanking. Echt? Gaan we in een stad met overwegend blanke inwoners wijken met veel blanken gaan benoemen als verblanking? En het voorbeeld van Stungunner is ook wel echt een non argument, frans is nog altijd een officiële taal in belgie dus heb je een grote kans dat wie hier in belgie rondloopt ook frans spreekt. Het ging racisme geweest zijn als hij tegen een marrokaan arabisch begon te spreken of afrikaans tegen die zwarte. Een vlaming kan ook verontwaardigd zijn als iemand in het frans tegen hem begint maar dat is daarom nog altijd geen racisme. Enkel wat die interimkantoren doen is plat racisme en getuigd eigenlijk van weinig inzicht want met de huidige tekorten op de arbeidsmarkt maakt het echt niet meer uit of je zwart, wit geel of oranje bent want zolang je wil werken en u inzetten ben je zeker welkom in veel bedrijven. Maar dan moet ge wel afstappen van het kortzichte inzicht dat handenarbeid minderwaardig is want dat is ook zo'n trend. Als je niet meer artistiek, creatief of leidinggevend kan bezig zijn heb je het toch niet gemaakt in het leven. Zoals Nahrtent gisteren al aangaf zijn er veel problemen voor kleurlingen in dit land maar racisme is er slechts een deel van. Maar doen alsof dit opgezet is vanuit het blank overwicht is echt te idioot voor woorden, het is gewoon opgezet vanuit het oogpunt van macht. Zo hebben de machthebbers als sinds jaar en dag goed voor hun eigen gezorgd en de rest moet er maar in meedoen.
    Laatst gewijzigd door nestorius; 29 juni 2020 om 20:51
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Jouw omgeving is blijkbaar een pak keuriger dan die van mij, ik kom het althans nog vaak tegen dat als migratie het gespreksonderwerp wordt dat het niet lang duurt voordat de duidelijk racistische uitspraken komen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n mensen dan wel perfect neutraal zijn als ze hun job of ergens anders een keuze moeten maken.
    Dan moet je eens nagaan hoeveel er nog zo praten als ze opeens moeten samenwerken met een migrant die zijn best doet en doet wat hij moet doen. Dan is het opeens van migranten blablaba slecht slecht slecht, behalve mijn collega, das nen goeie want hij werkt. Ik denk dat mensen eerder problemen hebben met misbruik van het systeem en dan ook denken dat die gelukszoekers buiten gooien gaat helpen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Nessaja's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ja, dit slaat helemaal op niks, hoor. Ik ben het niet eens met wat DaFreak zegt en zeker niet met zijn bewoordingen, maar alleen maar als hij kan aantonen dat iemand ooit ALLEEN geen Oscar kreeg door racisme, heeft hij een punt? Misschien kun je al beginnen met het feit dat ze niet gestart geraken in dat clubje, en dus niet de kans krijgen om een Oscar te winnen? Hetzelfde als het begin van m'n post: Je ziet de ongelijkheid met eigen ogen. Waarom is het moeilijk om aan te nemen dat er dan een geïnstitutionaliseerde ongelijkheid is?
    Alles wordt altijd onder de noemer racisme gestoken maar wie zegt dat er in de tijd van het begin van de Simpsons geen Indiers auditie zijn komen doen en men Hank Azaria gewoon de beste stem vond hebben? Misschien was er helemaal geen Indier die auditie komen doen zijn en kon men dus ook geen Indier voor de rol nemen? Hetzelfde met die 2 actrices die nu tot het besef kwamen dat ze dat niet meer kunnen doen, net zoals in sport is in die wereld alles (of heel veel) afhankelijk van welke manager je hebt die voor jou moet werken en rollen zien vast te krijgen.

Mag je nog een niet wit personage spelen of creëren in een game? Mag er nog cowboy en indiaan gespeeld worden, mag de indiaan dan een wit kind zijn? Mag een zwart kind zich als ridder verkleden?

Als jij een jobadvertentie ziet staan in de krant en je gaat op sollicitatie vraag jij dan ook tijdens de sollicitatie of de andere kandidaten wel gediversifieerd genoeg waren? Wat als je de job krijgt en achteraf komt iemand je zeggen "de keuze was tussen jou en een zwarte kandidaat, jullie waren evenwaardig, ik ben blij dat ze voor jou gekozen hebben want ik vind jou sympathieker", geef je dan je C4?

Hoeveel gekleurde of vrouwelijke moderatoren zijn er op 9 lIves, is de vertegenwoordiging representatief? Is het ledenbestand tout court wel gediversifieerd genoeg, zijn hier cijfers van? Is dat vanwege een bepaalde politiek die 9lives volgt? Ik kan ook insinueren dat dit gebeurt vanwege geinstitionaliseerd racisme of seksisme van de moderatoren "een wit clubje van jonge gamende mannen", sommige zaken zijn gewoon wat ze zijn zonder dat daar racisme en al zeker systematisch racisme moet achter gezocht worden.

Wanneer stopt de drang om overal "gelijkheid" te hebben.
    A government big enough to give you everything that you want, is big enough to take away everything that you have - Thomas Jefferson
    8 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Nu wordt K3 al aangepakt omdat ze een nieuw liedje en clipje hebben waarin ze zich als farao verkleden.

https://www.hln.be/showbizz/film/egy...tter~a4d0d2f1/

Een tweet van één of andere geit, die blijkbaar nogal veel bijval krijgt:

In een tijd van Black Lives Matter en we allemaal hebben besloten dat cultural appropriation niet meer kan komt K3 in 2020 met dit

Echt, ik denk dat ik op een eiland ga wonen, de mensen zijn gewoon compleet zot geworden. Wat een fucked op wereldbeeld hebben zulke mensen eigenlijk?
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Mij lijkt het eerder dat niet het kleur van de wijk van belang is maar de criminaliteitsgraad.
    Boenk er op. De meeste 'racisten' die ik ken hebben niet echt een probleem met etnische minderheden. Ze hebben een probleem met marginalen die in de sociale hangmat hangen en de buurt verzieken met (straat)criminaliteit en amokmakerij. Ik ken meer 'echte Belgen' die aan dat profiel voldoen dan etnische minderheden om eerlijk te zijn — de zogeheten "sociale wijken" die we met z'n allen vermijden als de pest en de cholera samen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nessaja Bekijk bericht
    Alles wordt altijd onder de noemer racisme gestoken maar wie zegt dat er in de tijd van het begin van de Simpsons geen Indiers auditie zijn komen doen en men Hank Azaria gewoon de beste stem vond hebben? Misschien was er helemaal geen Indier die auditie komen doen zijn en kon men dus ook geen Indier voor de rol nemen?
    In het geval van the Simpsons was het nochtans vrij eenvoudig: ze hebben de blanke gepakt omdat ze liever 4 stemacteurs betaalden ipv 5 en die eerste 4 waren nu eenmaal blank. Niet alles heeft met racisme te maken.

Bernie.be's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Nu wordt K3 al aangepakt omdat ze een nieuw liedje en clipje hebben waarin ze zich als farao verkleden.

https://www.hln.be/showbizz/film/egy...tter~a4d0d2f1/

Een tweet van één of andere geit, die blijkbaar nogal veel bijval krijgt:

In een tijd van Black Lives Matter en we allemaal hebben besloten dat cultural appropriation niet meer kan komt K3 in 2020 met dit

Echt, ik denk dat ik op een eiland ga wonen, de mensen zijn gewoon compleet zot geworden. Wat een fucked op wereldbeeld hebben zulke mensen eigenlijk?

Groot gelijk. Mogen we ons nog amuseren misschien?
    Dan ook maar films zoals ‘white chicks’ afschaffen. Waarin zwarten zich voordoen als blanke meisjes.
    Of mogen die dat wel?
    En alle rapliedjes met het woord ‘ nigger’ ook maar deleten.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    In het geval van stemacteurs vraag ik mij überhaupt af hoe de etniciteit van de vertolker ook maar enige rol zou kunnen spelen. Die mensen moeten teksten inspreken die geschreven zijn door andere mensen, voor personages die gecreëerd zijn door nog eens andere mensen. Hij is nu toevallig zwart, maar hoe zou een zwarte persoon zich beter kunnen inleven in het personage Chef uit South Park dan een blanke? Of hebben de showmakers dan het vooroordeel dat elke zwarte een ladykiller is met zware, zwoele stem die met elke vrouw die hij tegenkomt in bed duikt?

Of is er dan inherent iets anders aan tekst ingesproken door zwarten, hoor je dat dan echt? De voice actor van Kratos in God of War is nochtans ook een zwarte, een geen mens die het zou weten (tenzij ze z'n stem zouden herkennen).

Op dat geval met K3 ga ik zelfs niets zeggen, want dat soort mensen hoort thuis in het gesticht want daar scheelt iets mee.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

{BK}Black Devil's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    In het geval van stemacteurs vraag ik mij überhaupt af hoe de etniciteit van de vertolker ook maar enige rol zou kunnen spelen. Die mensen moeten teksten inspreken die geschreven zijn door andere mensen, voor personages die gecreëerd zijn door nog eens andere mensen. Hij is nu toevallig zwart, maar hoe zou een zwarte persoon zich beter kunnen inleven in het personage Chef uit South Park dan een blanke? Of hebben de showmakers dan het vooroordeel dat elke zwarte een ladykiller is met zware, zwoele stem die met elke vrouw die hij tegenkomt in bed duikt?

Of is er dan inherent iets anders aan tekst ingesproken door zwarten, hoor je dat dan echt? De voice actor van Kratos in God of War is nochtans ook een zwarte, een geen mens die het zou weten (tenzij ze z'n stem zouden herkennen).

Op dat geval met K3 ga ik zelfs niets zeggen, want dat soort mensen hoort thuis in het gesticht want daar scheelt iets mee.
    Soms merk je wel een verschil als het door een blanke of zwarte ingesproken , een iets andere intonatie ofzo. Nuja niet dat ik het erg vind , en de echte toppers kunnen veel stemmen aan.
    fiXoR
    [#clan10th]fiXoR aka [BGaMeS]-fiXoR-
    ex-clans: united.fiXoR,.Ni|fiX,-=DFH=-DaRkSiDeR,-*[AoM]*darksider, {BK}Black_Devil

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    Merendeel van alle managers vandaag zijn blanke mannen. Dat de meeste omhoog gevallen zijn en verre van de beste voor de job daar halen we onze schouders eens bij op maar oh wee moest er een vrouw die job krijgen! Kan niet want het was sowieso niet de beste keuze.
    Nogmaals, merendeel van de kandidaten voor een managementsfunctie zijn dan ook meestal blanke mannen, allee althans in de bedrijven waar ik heb gewerkt toch. Als er zich voor een job als manager 15 blanke mannen aanbieden, 5 vrouwen en bv 1 anderskleurige vrouw, ja dan is de kans dus heel groot dat een blanke man zal worden aangeworven en dat heeft niks met racisme of bevoordelen te maken. Indien we echter systematisch die ene "zwarte vrouw" moeten aanwerven om aan een 50/50 quota te geraken omadt 50% van de bevolking vrouwen zijn, dan spreken we pas van discriminatie.
    De samenstelling van populatie kan dus sterk verschillen van wie er zich nu daadwerkelijk kandidaat stelt voor een bepaalde job. je moet alles dus in zijn context bekijken. Hoeveel vrouwen stellen zich kandidaat, hoeveel kandidaten van buitenlandse origine, etc. Dus indien slechts 1 op 4 kandidaten "vrouw" is, is het dan ook logisch dat de kans op aanwerving ook ongeveer 1 op 4 zal bedragen (in de veronderstelling gelijkwaardige kandidaten).

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Meh ik heb 2 managers letterlijk tegen mij weten zeggen dat als ik een vrouw kende die zou willen solliciteren die +/- zeker aangenomen zou worden zolang er een zekere basis intelligentie was. Ervaring, relevante opleiding, etc was allemaal bijzaak want ze hadden vrouwen nodig om de ratios er beter te doen uitzien.

Spijtig genoeg geen kandidaten.

Bij de 4 IT bedrijven waar ik gewerkt heb is het technische mensen: 0 vrouwen, management: merendeel vrouwen. Denk dat ik in mijn 12 jaar bij klanten gaan en interacties hebben met het IT department daar ..3 vrouwen ben tegen gekomen met een technische rol ?
    *** Also sprach Zarathustra ***

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    Goed, ik neem er een paar samen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloembak Bekijk bericht
    Compleet onwaar wat je zegt. Ik sprak me uit over hoe enkele inwijkelingen de integratie in België ervaren hebben en welke kansen ze al dan niet gekregen hebben in de maatschappij. En wat hun mening daar over was.

Jij bent diegene die puur op basis van de afkomst van deze inwijkelingen een opinie ontwikkelt over hen en groepen mensen indeelt volgens ras en hoe hun naam klinkt. Zo kom je over.
    Ja, je sprak je uit over hoe enkele inwijkelingen in België de integratie ervaren hebben. En ik heb gezegd dat niet elke groep racisme op dezelfde manier of in dezelfde hoeveelheid ervaart. En ja, dan ben ik degene die op basis van afkomst en huidkleur mij uitspreekt over vooroordelen. Maar dat is ook nodig, want doen alsof die niet bestaan, is het probleem ontkennen.
    Heel kort door de bocht: "Ik ben blind voor kleur" is gezegd door een blanke hetzelfde als "jouw verzuchtingen over dat je wordt achteruitgesteld, zijn niet echt". Terwijl de praktijk aangeeft dat ze wel echt zijn.

Maar zelf geef je ook al toe dat bijvoorbeeld een Amerikaan minder last zal hebben van racisme hier dan een Arabier. Dan is het geen grote sprong om te zeggen dat een groep Amerikanen minder last zal hebben dan een groep Arabieren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Mij lijkt het dat het overgrote deel van de zaken die je aanhaalt niet exclusief problemen zijn die kleurlingen problemen mee hebben. Op de huizenmarkt hebben minderbedeelde blanken ook minder kansen. Als je dan praat over gevaarlijke wijken van Brussel, dat zullen dan wel de donkere buurten zijn zeker maar ook plekken die gedomineerd worden door oosteuropeanen zijn niet echt de leukste plekken om s'avond rond te dolen. Mij lijkt het eerder dat niet het kleur van de wijk van belang is maar de criminaliteitsgraad. Ook in Antwerpen zal je de wijken met de meeste kleurlingen niet als rijk kunnen benoemen maar ik ben er zeker van dat er ook genoeg wijken met blanken zijn die je niet als rijk zal kunnen bestempelen dus wat is uw punt? Plus het uw argument van verblanking. Echt? Gaan we in een stad met overwegend blanke inwoners wijken met veel blanken gaan benoemen als verblanking? En het voorbeeld van Stungunner is ook wel echt een non argument, frans is nog altijd een officiële taal in belgie dus heb je een grote kans dat wie hier in belgie rondloopt ook frans spreekt. Het ging racisme geweest zijn als hij tegen een marrokaan arabisch begon te spreken of afrikaans tegen die zwarte. Een vlaming kan ook verontwaardigd zijn als iemand in het frans tegen hem begint maar dat is daarom nog altijd geen racisme. Enkel wat die interimkantoren doen is plat racisme en getuigd eigenlijk van weinig inzicht want met de huidige tekorten op de arbeidsmarkt maakt het echt niet meer uit of je zwart, wit geel of oranje bent want zolang je wil werken en u inzetten ben je zeker welkom in veel bedrijven. Maar dan moet ge wel afstappen van het kortzichte inzicht dat handenarbeid minderwaardig is want dat is ook zo'n trend. Als je niet meer artistiek, creatief of leidinggevend kan bezig zijn heb je het toch niet gemaakt in het leven. Zoals Nahrtent gisteren al aangaf zijn er veel problemen voor kleurlingen in dit land maar racisme is er slechts een deel van. Maar doen alsof dit opgezet is vanuit het blank overwicht is echt te idioot voor woorden, het is gewoon opgezet vanuit het oogpunt van macht. Zo hebben de machthebbers als sinds jaar en dag goed voor hun eigen gezorgd en de rest moet er maar in meedoen.
    Daar kan ik me voor een heel groot stuk in vinden, hoor. Voor een heel groot stuk heb je daarin gelijk. Uiteraard zijn het niet exclusief problemen voor kleurlingen. En nee, het is niet exclusief racisme. Alleen die verblanking heb je verkeerd begrepen. Een wijk die up-and-coming genoemd wordt, is vaak een wijk die 'bruin' was, en nu stilletjesaan blanker wordt. Gentrification. Meer bedoelde ik daar niet mee. En dat Frans spreken tegen een zwarte in Vlaanderen, tja. Frans is geen officiële taal in Antwerpen. Het is een actie op basis van een vooroordeel over een groep = discriminatie. 100x al gezegd dat dat niet noodzakelijk problematisch moet zijn, maar het is wel zo.

Maar je gaat volledig voorbij aan al mijn vorige posts. Er zijn inderdaad problemen voor kleurlingen in dit land, maar ik zeg ook nergens dat die alleen en exclusief voortkomen uit racisme, uit de moedwillige, bewuste daad om gekleurden achteruit te duwen. Integendeel, ik zeg dat ons systeem geen neutraal systeem is, maar eentje gebouwd door blanken. En dat alle vooroordelen en ideeën daarin verwerkt zitten. Jij vraagt voorbeelden van racisme, terwijl ik het heb over geïnstitutionaliseerde ongelijkheid. Dat is net het verschil dat ik de hele tijd al zit te maken, en de definities die hiervoor al vaak zijn langsgekomen.
    Je hebt vooroordelen, je hebt discriminatie (=actie op basis van die vooroordelen, dus wat wij racisme noemen) en je hebt geïnstitutionaliseerde ongelijkheid (=systeem van wetten en instituten gebouwd door mensen met die vooroordelen). En iedereen heeft vooroordelen, dat hoeft geen probleem te zijn. Maar het is toch wel de bedoeling dat als die worden aangewezen, we die zo veel mogelijk uit ons systeem gaan weren.

En natuurlijk is dat opgezet vanuit macht. Macht die volledig bij blanken ligt. En ik heb het dan vooral over de VS, maar ook over hier, hoor. Opgezet vanuit macht die volledig bij de blanken ligt, geeft een systeem dat inherent niét objectief is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nessaja Bekijk bericht
    Alles wordt altijd onder de noemer racisme gestoken maar wie zegt dat er in de tijd van het begin van de Simpsons geen Indiers auditie zijn komen doen en men Hank Azaria gewoon de beste stem vond hebben? Misschien was er helemaal geen Indier die auditie komen doen zijn en kon men dus ook geen Indier voor de rol nemen? Hetzelfde met die 2 actrices die nu tot het besef kwamen dat ze dat niet meer kunnen doen, net zoals in sport is in die wereld alles (of heel veel) afhankelijk van welke manager je hebt die voor jou moet werken en rollen zien vast te krijgen.

Mag je nog een niet wit personage spelen of creëren in een game? Mag er nog cowboy en indiaan gespeeld worden, mag de indiaan dan een wit kind zijn? Mag een zwart kind zich als ridder verkleden?

Als jij een jobadvertentie ziet staan in de krant en je gaat op sollicitatie vraag jij dan ook tijdens de sollicitatie of de andere kandidaten wel gediversifieerd genoeg waren? Wat als je de job krijgt en achteraf komt iemand je zeggen "de keuze was tussen jou en een zwarte kandidaat, jullie waren evenwaardig, ik ben blij dat ze voor jou gekozen hebben want ik vind jou sympathieker", geef je dan je C4?

Hoeveel gekleurde of vrouwelijke moderatoren zijn er op 9 lIves, is de vertegenwoordiging representatief? Is het ledenbestand tout court wel gediversifieerd genoeg, zijn hier cijfers van? Is dat vanwege een bepaalde politiek die 9lives volgt? Ik kan ook insinueren dat dit gebeurt vanwege geinstitionaliseerd racisme of seksisme van de moderatoren "een wit clubje van jonge gamende mannen", sommige zaken zijn gewoon wat ze zijn zonder dat daar racisme en al zeker systematisch racisme moet achter gezocht worden.

Wanneer stopt de drang om overal "gelijkheid" te hebben.
    Mag je, mag je, mag je, mag je. Nergens zeg ik toch dat je niet mag? Nergens heeft er iemand gezegd tegen Hank Azaria: Jij bent ontslagen van The Simpsons als Apu, want je mag geen kleurling spelen. Hank heeft dat zelf gekozen. Al je voorbeelden zijn toch gewoon totaal verzonnen?

"Wanneer stopt de drang om overal gelijkheid te hebben" is wel een bijzondere zin, komende van een vrouw. Ik weet niet, wanneer vrouwen broeken mogen dragen als ze dat willen? Wanneer ze mogen gaan stemmen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht

Ja, maar je moet ook de vorige posts wel een beetje lezen, natuurlijk. Dit heb ik al gezegd. Het gaat niet over inleven, kan best dat Azaria zich beter kan inleven in Apu dan Kumail Nanjiani. Het gaat erom dat als er een zwarte stem moet gespeeld worden, dat werk ook gedaan hoort te worden door een zwarte. Niet alleen vanwege het feit dat er meer gelijkheid mag zijn in die wereld en er procentueel veel te weinig zwarten werken, zeker als je ziet hoeveel gekleurde stemmen er dan eigenlijk nodig zijn vs hoeveel gekleurde acteurs er populair genoeg zijn om mee te mogen doen.
    Maar ook omdat er een beeld wordt neergezet van een zwarte dat volledig gemaakt is door een blanke, uitgevoerd zoals een blanke denkt dat het hoort te klinken, door een blanke stem die een zwarte nadoet. Dat kun je toch maar moeilijk diversiteit noemen?
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

MikeHunt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ja, dat geloof ik, want het is Hank Azaria die al jaren met hetzelfde zit, en al jaren hetzelfde zegt. Het is vooral de antibeweging nu die wil doen uitschijnen alsof alle blanken onderdrukt worden, en moeten luisteren want anders gaan ze failliet. En ik heb moeite om te geloven in het "nobele" van een structuur als L'Oréal. Vooral omdat het verschil zit in hun acties. Jij noemt het hetzelfde, ik noem het ene een duidelijke nood die ontstaat vanuit de werkelijkheid van ongelijkheid (de acteurs) en het andere gekrabbel in de marge waar niemand een probleem mee heeft.

Ik kom aan 15 omdat ik afrond. En het hier over theorie gaat, of er dan 15 is of 13, maakt heel weinig uit.
    Maar die stijging zie jij misschien, maar net zoals bij de sporters van hierboven niet meteen in het segment dat de beslissingen maakt, hè. Die stijging zie je alvast niet onder de 95% regisseurs of 99% CEO's van filmmaatschappijen. Maar goed, in dit betoog ben je dus voorstander van zulke acties? Van acteurs die mee zorgen voor de bewustwording, van acties als BLM die aangeven dat we er nog niet zijn? Want dat is wel nodig om die stijging te laten gebeuren, op zichzelf gebeurt het duidelijk niet.

Dus je bent gewoon naïef, je gelooft nog steeds niet dat er zoiets bestaat als een pc-cultuur die sociale media misbruiken om hun onnozele ideeën op te dringen door middel van een schandpaal en een rechtstreekse verbinding met rioolgazetten die maar al te graag clickbait produceren waarin ze iemand met naam en toenaam de grootste racist sinds Hitler kunnen noemen. Nee het zullen wel gewoon nobele acteurs zijn die oprecht geloven dat ze racisme hiermee gaan oplossen, in tegenstelling tot bedrijven die exact hetzelfde doen maar dan plots heel andere motieven hebben.

Ik gebruik trouwens al heel de discussie 10 als afronding omdat het makkelijker rekent, vrij doorzichtig waarom je daar nu plots 15 van wil maken.

En wat maakt het uit wie de beslissingen maakt, ik dacht dat huidskleur enkel een uiterlijk kenmerk was dat geen invloed heeft op iemands intelligentie, talent of bekwaamheid? Maar nu beweer je plots dat zwarten andere eigenschappen zouden hebben die hen beter geschikt maken als CEO, want blijkbaar vertrouw je er niet op dat een blanke in staat is de juiste beslissing te nemen enkel en alleen omwille van zijn huidskleur. Je doet hier niet anders dan mensen opdelen in vakjes naargelang hun pigmentwaarde en jij snapt echt niet dat jouw ideologie net zo racistisch is als degene waartegen je beweert te strijden??
    Ik bedoel je moet zelfs al zo ver gaan dat je elke blanke in de filmindustrie neerzet als iemand die nog nooit een zwarte heeft gezien en enkel bekend is met karikaturen om toch maar een punt te kunnen maken, waarschijnlijk omdat je zelf ook wel weet dat het bullshit is en de meeste studiobazen wel degelijk voeling hebben met de zwarte gemeenschap omdat ze weten dat daar ook geld te rapen valt. Maar jij gelooft liever dat in het extreem kapitalistische Amerika waar elke dollar telt er mensen bestaan die bewust 13% van hun winst in de vuilbak gooien alleen maar om een racistisch statement te maken

Als die stijging niet vanzelf gebeurt waar komen al die zwarte acteurs dan vandaan? Ik ben opgegroeid in de jaren 90 lang voordat er sprake was van BLM en elke week was er wel een nieuwe film of serie met zwarte hoofdrolspelers of zelfs een volledig zwarte cast. Ik denk als je het uitrekent dat je makkelijk aan 13% komt dus waar moeten we ons nu juist bewust van zijn?
    Jij pikt er telkens een paar specifieke jobs uit waar die gelijke verdeling er nog niet is en dat projecteer je dan naar een volledige industrie of bij uitbreiding zelfs een hele maatschappij om zogezegd aan te tonen dat ze geen gelijke kansen krijgen. Dus voor de derde keer: showbizz is geen goede maatstaf omdat de kans om door te breken VOOR IEDEREEN belachelijk laag is en voor zwarten nog eens 10 keer lager omwille van hun aantallen, kijk dan ook eens naar andere jobs waar de kans om aangenomen te worden veel groter is en dan zal je zien dat die 1% al een pak hoger ligt.
    Maar zoals gewoonlijk in dit soort discussies gaat het alleen over de goedbetaalde jobs met aanzien en ben je plots niet meer geïnteresseerd in gelijkheid en als het is om achter de vuilkar te lopen. Of bij sportteams, voor een of andere reden, want daar vind je ongelijkheid juist wenselijk. Wordt het niet vermoeiend om elke keer een nieuwe kronkel te moeten verzinnen om toch maar politiek correct te blijven?

Ga jij beweren dat Stephen Smith uit de VS met precies dezelfde obstakels te maken heeft in België als Adil El-Hajoutti?
    Alleen ging het niet over Stephen Smith uit de VS maar over Vladimir uit Rusland, voor een fanatieke racist klinkt die naam even exotisch dus het is belachelijk om te denken dat hij meer kansen zou krijgen alleen maar omdat hij er wat bleker uitziet. Opnieuw probeer je een complex maatschappelijk probleem te reduceren tot een kleurboek waarin goede en foute kleurtjes zouden bestaan, volledig voorbijgaand aan het feit dat blanken -autochtoon of geïmporteerd- ook geconfronteerd worden met ongelijkheid, armoede, discriminatie, vooroordelen en alle andere problemen waarvan je pretendeert ze te willen oplossen. Want blijkbaar past dat niet in het beeld van white privilege, een woord dat ooit ontstaan is om de rijke elite in de VS te omschrijven maar later uitgebreid werd naar letterlijke elke blanke over heel de wereld zelfs wanneer het gaat over migranten uit armere landen die niet eens de taal spreken.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    25 Post(s)
    Heel het verhaal rond K3 is natuurlijk weer de SJW's op twitter. Moest ik onderdeel zijn BLM, ik zou wel echt woest worden van dat soort zever. Je ondermijnt compleet hun volledige doel.

En in de landen waar racisme minder speelt, wordt het al compleet absurd. Ik zie bvb Sasha Baron Cohen nog geen excuses maken naar het midden Oosten ze... Het is ook gewoon compleet absurd dat die discussie ondertussen over dat soort dingen gaat. Elke Duitse soldaat in een oorlogsfilm is ook een persiflage van de Duitse cultuur, zijn die dan allemaal racistisch?

Net zoals zowat alle zwarte stand-up comedians wel eens blanken nadoen...

Wat er nu gebeurt zou hetzelfde zijn als wanneer je actie voort voor het milieu en dat er dan ne pipo afkomt met "ge moet uw voetsporen achter u wegvegen, want dat heeft een blijvende impact op het milieu", in no-time neemt niemand uw terechte actie nog serieus.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten