iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    https://www.ign.com/articles/brookly...?sf124432445=1

Huh? Brooklyn 9 9 was toch al een schoolvoorbeeld qua gelijkheid? Eenhomofiele zwarte als baas, een bi inspecteur, interraciale relaties, ... Wat moet ge dan nog gaan herschrijven.
    Ja, ik snap dat ook niet. Brooklyn 99 lijkt me ook niet echt het juiste format om zaken zoals politiegeweld en misbruik te tackelen. Ik ben wel benieuwd nu maar vreemde zet.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    54 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StevenFM Bekijk bericht
    Ja, ik snap dat ook niet. Brooklyn 99 lijkt me ook niet echt het juiste format om zaken zoals politiegeweld en misbruik te tackelen. Ik ben wel benieuwd nu maar vreemde zet.
    Mja, de schrijvers hebben het zelf beslist, toch? En we weten niet wat de verhaallijn was. Voor hetzelfde geld ging het om een police shooting.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Dus jij wil dat we voor iedere discussie op basis van het gelinkte artikel een andere definitie van racisme hanteren om .... verwarring te vermijden? Er is geen kat die dat nog gaat kunnen volgen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cantharides Bekijk bericht
    Met deze stelling kan ik toch niet akkoord gaan.
    De definitie van racisme volgens Amnesty dan: "Racisme is een groep om raciale redenen minderwaardig behandelen of daarover vernederende uitspraken doen."

Racisme wordt dus niet noodzakelijk gepleegd door een meerderheid van "blanken" ten aanzien van een "zwarte" minderheidsgroep binnen een westerse samenleving (blanke structuur).
    quod erat demonstrandum
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    In de doorsnede van de vendiagrammen "alles is racistisch" en "redenen waarom ik helaas niet snel nog op Groen zal stemmen":
    https://www.facebook.com/groen.jong/...7843901777732/

Aan een groot deel van die uitspraken is dus helemaal niets racistisch aan. Ik begin te denken dat ze bij Jong Groen eerder voor de kleur Groen zijn omdat dat (helaas) de historische kleur is van de Islam, en niet omdat het de prachtige kleur is van de natuur. Als je al geen kritiek meer kan geven op religie zonder dat het racisme is...

Je zou kunnen zeggen dat de "jonge" versies van politieke partijen vaak ook de meer extreme, minder doordachte versies zijn... maar met Kristof Calvo en Meyrem Almaci aan het roer van de "volwassen" partij, durf ik dat voor (Jong) Groen gerust te betwijfelen.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    In de doorsnede van de vendiagrammen "alles is racistisch" en "redenen waarom ik helaas niet snel nog op Groen zal stemmen":

Aan een groot deel van die uitspraken is dus helemaal niets racistisch aan. Ik begin te denken dat ze bij Jong Groen eerder voor de kleur Groen zijn omdat dat (helaas) de historische kleur is van de Islam, en niet omdat het de prachtige kleur is van de natuur. Als je al geen kritiek meer kan geven op religie zonder dat het racisme is...

Je zou kunnen zeggen dat de "jonge" versies van politieke partijen vaak ook de meer extreme, minder doordachte versies zijn... maar met Kristof Calvo en Meyrem Almaci aan het roer van de "volwassen" partij, durf ik dat voor (Jong) Groen gerust te betwijfelen.
    Toch ook altijd lachen hoe op tweets van Almaci en Calvo eigenlijk 90% tegenstanders antwoorden dan medestanders, op deze post net hetzelfde lijkt het.

Mjah, wat wil je als heel uw politieke strategie draait rond het constant tweeten over de op die moment grootste partij zonder echt iets bij te dragen. Zowat het enige waar Calvo goed in is, ik denk dat die eigenhandig voor meer NVA/VB stemmers heeft gezorgd dan Van Grieken en Francken samen.

Deze;

er zat eens een zwarte op de bus en die sprak geen nederlands
    en dan reageert ene:
    7e.Ja dat kan toch?
    Dat iemand net is aangekomen in ons land en de taal noch niet machtig is?

KingOfWoods's schermafbeelding
    iTrader
    20 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)

We kunnen alleen hopen dat ze nog meer stemmen verliezen en dat hun EURO eens begint te vallen. Nu geven ze mij echt een speeltuin mentaliteit vibe. Alles en iedereen is goed en lief en wie ook maar iets kritisch durft te doen krijgt al snel de strafbank.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KingOfWoods Bekijk bericht
    We kunnen alleen hopen dat ze nog meer stemmen verliezen en dat hun EURO eens begint te vallen. Nu geven ze mij echt een speeltuin mentaliteit vibe. Alles en iedereen is goed en lief en wie ook maar iets kritisch durft te doen krijgt al snel de strafbank.
    Het is ook jong Groen hé. Allezja om zoals KoC door te gaan op Venndiagrammen: die zitten ook in de doorsnede "politieke partij" en "jeugdbeweging" voor mijn part.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    54 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cantharides Bekijk bericht
    Met deze stelling kan ik toch niet akkoord gaan.
    De definitie van racisme volgens Amnesty dan: "Racisme is een groep om raciale redenen minderwaardig behandelen of daarover vernederende uitspraken doen."

Racisme wordt dus niet noodzakelijk gepleegd door een meerderheid van "blanken" ten aanzien van een "zwarte" minderheidsgroep binnen een westerse samenleving (blanke structuur).
    Binnen de misplaatste politieke correctheid vandaag de dag krijgen we inderdaad het idee dat racisme enkel gepleegd wordt door de "blanke" westerling, maar het omgekeerde binnen deze zelfde samenleving kan eveneens aanwezig zijn. Belangrijkste hierbij is toch wel de reden van eventuele discriminatie. Het aspect om een groep minderwaardig te behandelen op basis van raciale redenen kan wel degelijk aanwezig zijn langs beide zijden. Hetgeen BDW stelt is correct lijkt mij de Vlaming is niet structureel racistisch, evenmin is onze westerse samenleving gestoeld op racistisch ideëngoed. Indien er dan al discriminatie plaatsvindt bv bij het verhuren van een woning, zal dit eerder gestoeld zijn op andere criteria (vast en gewaarborgd inkomen) dan om redenen van raciale oorsprong. Ik denk in België wel degelijk iedereen min of meer gelijke kansen heeft. In USA daarentegen zijn uw kansen rechtevenredig met de inkomsten die jijzelf en/of je familie hebben. De "zwarte" gemeenschap daar zal inderdaad minder kansen hebben gezien hoger onderwijs voor een hele grote groep van deze bevolkingsgroep daar gewoon onbetaalbaar zijn.
    Je kunt niet akkoord gaan met die stelling, omdat jij een andere definitie gebruikt. Zoals ik al ettelijke keren heb aangehaald. Zelfs in die quote! Dan is het toch echt niet te veel gevraagd om dat even te lezen, voor je over de stelling zelf gaat discussiëren?

Jij volgt in je weerlegging namelijk de discussie van Amnesty, ook de definitie volgens onze wetgeving en UNIA. Prima, daar is iets (veel) voor te zeggen. De auteur gebruikt echter een andere definitie. Eentje die vaak voorkomt binnen die filosofie. Zoals ik ook al heb uitgelegd. Die onderscheiden 3 dingen:
    1. Vooroordelen: Vooroordelen over personen op basis van de groep waartoe ze behoren.
    2. Discriminatie: Handelingen op basis van die vooroordelen.
    3. Racisme: de vooroordelen van een groep gesteund door juridische autoriteit en institutionele controle.

In die definitie is racisme altijd een systeem, en staat het los van de intenties van de individuen in dat systeem. "Racism is a structure, not an event".
    De vergelijking die ik hiervoor al maakte, en die vaak gemaakt wordt, is die van de vrouwenrechten. Vrouwen konden wel vooroordelen hebben tegen mannen, konden ze discrimineren, maar als een groep konden ze mannen geen burgerrechten ontzeggen. Andersom wel. Net zoals dat zwarten uiteraard zeer zeker vooroordelen hebben. En kunnen discrimineren.

Daarom: Als je het wilt hebben over de klachten en de argumenten van dat artikel, dan moet je wel die definitie ook blijven gebruiken. Dat wat jij "racisme" noemt in jouw definitie, is gewoon "discriminatie" in de andere. Dus wat jij zegt, zegt de schrijver van dat artikel ook, en zegt die zienswijze ook: Discriminatie wordt niet noodzakelijk gepleegd door een meerderheid van blanken ten aanzien van en zwarte minderheidsgroep. Precies wat jij zegt, dus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    quod erat demonstrandum
    Niks demonstrandum, want ik wil niet dat je voor iedere discussie een andere definitie van racisme moet hanteren.
    Ik zeg dat je binnen hetzelfde artikel niet van definitie mag veranderen, of anders de argumenten ook anders zult moeten opstellen. Als je dat wel doet, is dat gewoon niet eerlijk.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Het is ook jong Groen hé. Allezja om zoals KoC door te gaan op Venndiagrammen: die zitten ook in de doorsnede "politieke partij" en "jeugdbeweging" voor mijn part.
    Ik moet mezelf wel even corrigeren: een Venndiagram is de volledige grafische voorstelling van verzamelingen. Ik had dus verzamelingen moeten gebruiken en niet Venndiagrammen.

Maar inhoudelijk blijf ik bij mijn punt: het is dieptriest om de definitie van racisme dusdanig uitgerokken te zien worden dat de betekenis ervan dermate hol wordt en waardoor meer en meer mensen ofwel alles als racisme gaan bestempelen ofwel er geen probleem mee gaan hebben om zelf als racist bestempeld te worden.

Eén voorbeeld: als kritiek op bepaalde religies onder de noemer van racisme moet vallen, dan zal ik ook een racist zijn. Ik zal echter geen mensen discrimineren louter en alleen omdat ze een andere huidskleur hebben, dat is gewoonweg idioot. Ik zal wel actief kritiek leveren op mensen die er overtuigingen op nahouden die ik gevaarlijk vind voor de toekomst van onze samenleving.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Ik moet mezelf wel even corrigeren: een Venndiagram is de volledige grafische voorstelling van verzamelingen. Ik had dus verzamelingen moeten gebruiken en niet Venndiagrammen.

Maar inhoudelijk blijf ik bij mijn punt: het is dieptriest om de definitie van racisme dusdanig uitgerokken te zien worden dat de betekenis ervan dermate hol wordt en waardoor meer en meer mensen ofwel alles als racisme gaan bestempelen ofwel er geen probleem mee gaan hebben om zelf als racist bestempeld te worden.

Eén voorbeeld: als kritiek op bepaalde religies onder de noemer van racisme moet vallen, dan zal ik ook een racist zijn. Ik zal echter geen mensen discrimineren louter en alleen omdat ze een andere huidskleur hebben, dat is gewoonweg idioot. Ik zal wel actief kritiek leveren op mensen die er overtuigingen op nahouden die ik gevaarlijk vind voor de toekomst van onze samenleving.
    Hier kan ik enkel mee akkoord gaan eigenlijk.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20200626_05002585

Ik denk zo'n reacties wel mooi symboliseren hoe het racisme debat veranderd is doorheen de jaren, of toch hoe ik het ervaar. Toen ik jong was was de boodschap omtrent racisme altijd in de richting van dat huidskleur er niet toe doet, dat dat iets waar we gewoon door zouden moeten kijken en iets dat geen impact zou mogen hebben op ons oordeel over iemand. Nu gaan we heel de andere kant op. Verschillen in huidskleur moeten benadrukt worden, ook als die er niet echt zijn zoals hier bij de stemacteurs voor tekenfilms. Ik wil het nu ook niet overdramatiseren, maar dat lijkt me niet echt een gewenste maatschappelijke evolutie.
    Laatst gewijzigd door beryl; 26 juni 2020 om 23:30
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht

Ik denk zo'n reacties wel mooi symboliseren hoe het racisme debat veranderd is doorheen de jaren, of toch hoe ik het ervaar. Toen ik jong was de boodschap omtrent racisme altijd in de richting van dat huidskleur er niet toe doet, dat dat iets waar we gewoon door zouden moeten kijken en iets dat geen impact zou mogen hebben over ons oordeel over iemand. Nu gaan we heel de andere kant op. Verschillen in huidskleur moeten benadrukt worden, ook als die er niet echt zijn zoals hier bij de stemacteurs voor tekenfilms. Ik wil het nu ook niet overdramatiseren, maar dat lijkt me niet echt een gewenste maatschappelijke evolutie.
    Iemands etniciteit zou een beetje hetzelfde moeten zijn als je bloedgroep. Niet ter zake, behalve in een paar geïsoleerde gevallen waar er ook niet moeilijk over gedaan wordt.

Dit soort initiatieven vergroot de kloof alleen maar, maakt "ras" een nog groter dividing issue dan het al was. Duwt het terug in de taboesfeer.

Gaat als een boemerang terugkeren in het gezicht.

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    10 Post(s)
    https://www.hln.be/nieuws/buitenland...elen~a0ede9b8/

Vanaf nu gewoon gaan lopen bij een controle, zolang ge niemand zijn of haar fysieke integriteit in het gedrang brengt mogen ze u toch niet achtervolgen. Allez, afhankelijk van uw huidskleur blijkbaar.

En vreemd, er worden disproportioneel meer Noord-Afrikanen gecontroleerd. Moet wel racisme zijn.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    19 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht

Ik denk zo'n reacties wel mooi symboliseren hoe het racisme debat veranderd is doorheen de jaren, of toch hoe ik het ervaar. Toen ik jong was was de boodschap omtrent racisme altijd in de richting van dat huidskleur er niet toe doet, dat dat iets waar we gewoon door zouden moeten kijken en iets dat geen impact zou mogen hebben op ons oordeel over iemand. Nu gaan we heel de andere kant op. Verschillen in huidskleur moeten benadrukt worden, ook als die er niet echt zijn zoals hier bij de stemacteurs voor tekenfilms. Ik wil het nu ook niet overdramatiseren, maar dat lijkt me niet echt een gewenste maatschappelijke evolutie.
    Het gaat gewoon de kant op van identity politics gewoon. In de jaren 90 zong de Michael nog "it doesn't matter if your black or white"

En dat zou nog altijd de insteek moeten zijn, iedereen is in de eerste plaats een individu en daar moeten we naar kijken.
    Nu wordt door bepaalde groepen, media, partijen,... gekeken naar groepjes en daar gaan we dan een onderscheid maken tussen degenen die volgens een bepaald aantal factoren (die God-weet-wie kiest) het meest afzien en daar gaan we dan alles rond aanpassen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja, huidskleur zou niet ter zake mogen doen in een ideale samenleving. Jammer genoeg is dat niet het geval en dan moet het probleem ook erkend worden in plaats van oogkleppen op te zetten en doen alsof we wel in zo'n ideale samenleving leven.

Regels voor berichten