Pagina 7 van 118 Eerste ... 345678910111757107 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    De duiding in de vorm van een plakkaatje, nauwelijks groter dan een A4, voor een standbeeld van +/- 10m hoog dat voor 50% bestaat uit Congolezen die Leopold verheerlijken?
    Dat zijn dan praktische problemen, men kan dat gerust ook groter maken als dat het probleem is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Dat zijn dan praktische problemen, men kan dat gerust ook groter maken als dat het probleem is.

Heel dat standbeeld is een praktisch probleem, het is een eerbetoon aan Leopold als de man die handjes kapte.
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer

iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Heel dat standbeeld is een praktisch probleem, het is een eerbetoon aan Leopold als de man die handjes kapte.
    Voor u is het een eerbetoon, voor mij is het een beeld van een zielig man die geen enkel respect had voor een andere mens, zelfs niet voor zijn eigen onderdanen. Het is natuurlijk maar hoe je er zelf naar kijkt. Het is niet omdat men het vroeger nodig achte om een standbeeld te maken (wat ik trouwens zelf durf in vraag te of zelfs iedereen toen daar wel mee akkoord ging, volgens mij was dit eerder opgelegd door hemzelf en diegene die hij geholpen heeft macht te vergaren) dat men daar nu ook enig respect voor moet hebben. Net zoals het niet is omdat de kerk iemand heilig verklaard je daarom ook maar enig respect moet voor hebben. Je kan gerust ook afgaan op hetgeen men gedaan heeft om te bepalen of je er respect voor hebt ipv gewoon af te gaan op titels, standbeelden of weet ik wat.

iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Voor u is het een eerbetoon, voor mij is het een beeld van een zielig man die geen enkel respect had voor een andere mens, zelfs niet voor zijn eigen onderdanen. Het is natuurlijk maar hoe je er zelf naar kijkt.
    Heb je het standbeeld al eens gezien? Het standbeeld bestaat uit Congolezen en zeelieden die Leopold II aanbidden.
    Het is niet omdat men het vroeger nodig achte om een standbeeld te maken (wat ik trouwens zelf durf in vraag te of zelfs iedereen toen daar wel mee akkoord ging, volgens mij was dit eerder opgelegd door hemzelf en diegene die hij geholpen heeft macht te vergaren) dat men daar nu ook enig respect voor moet hebben.
    De plannen werden gemaakt na WO I en werd onthult in 1931, 22 jaar na zijn dood. Maar zoals je zegt, het is niet omdat men hem toen vereerde, dat we nu nog respect voor dat standbeeld moeten hebben. Imo kan dat standbeeld enkel nog een toekomst hebben in een museum.

Net zoals het niet is omdat de kerk iemand heilig verklaard je daarom ook maar enig respect moet voor hebben. Je kan gerust ook afgaan op hetgeen men gedaan heeft om te bepalen of je er respect voor hebt ipv gewoon af te gaan op titels, standbeelden of weet ik wat.
    Daarom is het belangrijk om te tonen dat de perceptie veranderd is: het is niet enkel onze koning, het was een massamoordenaar en pedofiel. Kunst die Hitler verheerlijkt hebben ze na WO II ook niet op straat laten staan, maar vernield of in een nazi- of oorlogsmuseum geplaatst.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Nee dat is het net totaal niet. Het is een standbeeld dat dank langs twee zijden laat zien.
    Enerzijds de congolezen en anderzijds de Oostendse vissers. Dank van de congolezen met deze achtergrond "Dank van de Kongolezen t.o.v. Leopold II om hen te hebben bevrijd van de slavernij onder de Arabieren". Dat is de werkelijke achtergrond.

Zowat alle Europese grootmachten hadden zich wel afrikaans land eigen gemaakt. Iedereen was overtuigd dat ze daar beschaving hadden gebracht. Het is pas de laatste jaren dat er via allerlei kanalen kritiek op komt. Maar men vergeet daarbij nogal heel snel dat Afrika waarschijnlijk bijlange nog niet op dit niveau had gestaan zonder de Europeanen. Er zijn daar zeer grote wandaden gepleegd. Maar er is daar ook zeer goed en nobel werk verricht.

Want naar humaniteit scoren Arabische landen niet zo heel hoog. Men vergeet wel eens dat zonder de Europeanen men nog altijd overgegeven was aan dit volk.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    De personen die tegen vreemdelingen zijn zullen ook nooit akkoord gaan dat men minder asielzoekers huisvest, dan maar direct alle asielzoekers buitengooien? Imo kan je niet altijd de wil van enkele individuen volgen maar moet je een consensus vinden die kan gedragen worden door het grootste deel van de maatschappij.
    ik denk dat de consensus wel zal zijn dat we geen beelden moeten wegdoen of straten hernoemen omdat er enkele mensen klagen.

maar om dat zeker te weten zou je natuurlijk een grote relevante bevraging onder de bevolking moeten doen, en niet enkel naar een paar sjw's op twitter luisteren.

iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Nee dat is het net totaal niet. Het is een standbeeld dat dank langs twee zijden laat zien.
    Enerzijds de congolezen en anderzijds de Oostendse vissers. Dank van de congolezen met deze achtergrond "Dank van de Kongolezen t.o.v. Leopold II om hen te hebben bevrijd van de slavernij onder de Arabieren". Dat is de werkelijke achtergrond.

Zowat alle Europese grootmachten hadden zich wel afrikaans land eigen gemaakt. Iedereen was overtuigd dat ze daar beschaving hadden gebracht. Het is pas de laatste jaren dat er via allerlei kanalen kritiek op komt. Maar men vergeet daarbij nogal heel snel dat Afrika waarschijnlijk bijlange nog niet op dit niveau had gestaan zonder de Europeanen. Er zijn daar zeer grote wandaden gepleegd. Maar er is daar ook zeer goed en nobel werk verricht.

Want naar humaniteit scoren Arabische landen niet zo heel hoog. Men vergeet wel eens dat zonder de Europeanen men nog altijd overgegeven was aan dit volk.
    Er is een verschil tussen bevrijden en koloniseren Jij vergeet effe de slavernij en genocide.

Begrijpelijk als het "bevrijden" een standbeeld van 10m hoog krijgt en de slavernij/genocide een A4'tje op de achtergrond.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

{BK}Black Devil's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Assita Kanko voor premier !
    fiXoR
    [#clan10th]fiXoR aka [BGaMeS]-fiXoR-
    ex-clans: united.fiXoR,.Ni|fiX,-=DFH=-DaRkSiDeR,-*[AoM]*darksider, {BK}Black_Devil

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er is een verschil tussen bevrijden en koloniseren Jij vergeet effe de slavernij en genocide.
    Wauw, ja. Dat is wel een erg revisionistische interpretatie van de geschiedenis.

Ik denk als je de netto balans maakt van de Europese impact op Afrika dan kom je uit op een donkerrood getal. Veel van de huidige conflicten in Afrika kunnen rechtstreeks gelinkt worden aan de acties van de Europese grootmachten. Dat is logisch, als je gedurende enkele eeuwen lang een heel continent kaal plukt en vervolgens grenzen op een kaart gaat tekenen zonder enig respect voor etnische of culturele verschillen.

beton's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind het echt waanzinnig hoe de gruwel die wij aangericht hebben in Afrika hier geminimaliseerd wordt. Een positieve impact op Congo/Afrika? Goed en nobel werk? Seriously?

Democratisch te werk gaan wat de standbeelden betreft zou alleen maar werken als we hier ook geïnformeerd waren over de kolonisatie, en als we begrepen wat voor een impact de kolonisatie nog steeds heeft op de ex-kolonies. De gemiddelde belg heeft zijn kop meters in het zand. We moeten zelf geen mening vormen, want het gaat ons weinig aan. Laat ons Congo eens bevragen, en op basis van hun feedback beslissen wat we met die standbeelden doen, anders?

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beton Bekijk bericht
    Ik vind het echt waanzinnig hoe de gruwel die wij aangericht hebben in Afrika hier geminimaliseerd wordt. Een positieve impact op Congo/Afrika? Goed en nobel werk? Seriously?

Democratisch te werk gaan wat de standbeelden betreft zou alleen maar werken als we hier ook geïnformeerd waren over de kolonisatie, en als we begrepen wat voor een impact de kolonisatie nog steeds heeft op de ex-kolonies. De gemiddelde belg heeft zijn kop meters in het zand. We moeten zelf geen mening vormen, want het gaat ons weinig aan. Laat ons Congo eens bevragen, en op basis van hun feedback beslissen wat we met die standbeelden doen, anders?
    Vanwaar toch die nood om ons Belgen anno 2020 op te zadelen en een schuldgevoel aan te praten over de gruweldaden die voor onze tijd zijn gebeurd?
    Moet ik nu echt wakker liggen dat Leopold in zijn tijd graag handjes kap deed?

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beton Bekijk bericht

Verwacht jij ook dat Duiters die na WO II geboren zijn zich schuldig voelen? Of moeten alle inwoners van Mongolië zich schuldig voelen om wat Dzjengis Khan heeft gedaan?

Ik ga mij heus niet schuldig voelen om zaken waar ik niets mee te maken heb.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StevenFM Bekijk bericht
    Wauw, ja. Dat is wel een erg revisionistische interpretatie van de geschiedenis.

Ik denk als je de netto balans maakt van de Europese impact op Afrika dan kom je uit op een donkerrood getal. Veel van de huidige conflicten in Afrika kunnen rechtstreeks gelinkt worden aan de acties van de Europese grootmachten. Dat is logisch, als je gedurende enkele eeuwen lang een heel continent kaal plukt en vervolgens grenzen op een kaart gaat tekenen zonder enig respect voor etnische of culturele verschillen.
    fout. de grote "het is allemaal de schuld van de kolonisatie" is niets meer dan een mythe.

afrika is maar echt gekoloniseerd geweest na 1884. en tegen eind de jaren 60 waren de meeste landen terug onafhankelijk. veel gebieden zijn nog geen 50 jaar gekoloniseerd geweest en hebben amper een blanke gezien.
    bijna alle afrikaanse conflicten zijn terug te brengen op pre-koloniale stammen oorlogen , maar nu met moderne technologie.
    voor er europeanen kwamen waren er net zoveel oorlogen, was er net zoveel slavernij. er waren echter geen vuurwapens en vooral niemand om het op te schrijven of er foto's van te maken.

de grootste fout die gemaakt is, is een te late en te korte aanwezigheid van te weinig kolonisten. we hebben wel de tijd gehad om infrastructuur te bouwen, maar niet om de geest van de mensen te veranderen. ze zitten nog altijd gevangen in hun primitieve gewoontes die hen verhinderen vooruit te gaan.
    we hebben de tijd niet gehad om er een moderne landen van te maken zoals dat met amerikaanse continent of australie wel gelukt is.

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Als je iemand bevrijdt of beschermt omdat je ze zelf wil misbruiken of uw 'inkomen' niet wil kwijtspelen is dat niet echt beschermen en zeker geen eervolle zaak.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funky22 Bekijk bericht
    Vanwaar toch die nood om ons Belgen anno 2020 op te zadelen en een schuldgevoel aan te praten over de gruweldaden die voor onze tijd zijn gebeurd?
    Moet ik nu echt wakker liggen dat Leopold in zijn tijd graag handjes kap deed?
    dat komt uit de US overgewaaid. dat is dan weer 1 van de nadelen van het internet, lokale problemen worden geëxporteerd naar landen die er origineel niets mee te maken hebben.

Regels voor berichten