Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diatonico Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Was niet mijn bedoeling om een ganse discussie te ontketenen.

Kvind nu niet dat het discriminerend is. De meeste zwarte mensen die ik tegenkom, zijn Franstalig. Voor de efficiëntie spreek ik ze dan direct aan in het Frans. Franstalig zijn is toch geen verwijt of iets negatiefs? Oké ik behandel hem anders omwille van een assumptie op basis van eerdere ervaring. Maar die assumptie is niet negatief en het "anders behandelen" is niet in zijn nadeel. Oké 1 van de 20 voelt zich op de tenen getrapt, bij die andere 19 heb ik tijd gespaard door onmiddellijk de juiste taal te spreken of ze trekken het zich niet aan.
    Nee, dat snap ik dat dat niet je bedoeling was. Maar ik heb je dan ook nergens iets verweten, hè.
    Jij zegt "ik vind niet dat het discriminerend is", maar dat iets discriminerend is, hoeft niet noodzakelijk problematisch te zijn. Je behandelt hem anders dan een "doorsnee" Vlaming, op basis van vooroordelen over de groep waartoe hij behoort, dus dat is discriminerend. Maar het is niet noodzakelijk in zijn nadeel of negatief. Dat hoeft ook niet. Maar is ook niet door jou te beoordelen, jij kunt niet bepalen wat een ander als negatief ervaart.

Ik heb nergens iets beschuldigends gezegd, ik heb gewoon gezegd dat je reactie daarop kan zijn dat je kijkt naar je gedrag, waarom je dat doet en of je dat goed vindt of niet. Meer niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Graag quoten waar dat hier gebeurt, of hou zo'n uitspraken in het vervolg voor uzelf.

Niemand minimaliseert dat hier. Het enige wat geminimaliseerd wordt, zij de criminele feiten van Floyd. Want dat doet niet terzake precies
    Dus zeggen beide zaken "perfect vergelijkbaar" zijn, is niet het minimaliseren van wat Leo2 gedaan heeft?
    Maar dan mag jij hetzelfde doen, hè. Quoten waar ik, of een ander, de criminele feiten van Floyd minimaliseer. Dat doe ik niet.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Graag quoten waar dat hier gebeurt, of hou zo'n uitspraken in het vervolg voor uzelf.

Niemand minimaliseert dat hier. Het enige wat geminimaliseerd wordt, zij de criminele feiten van Floyd. Want dat doet niet terzake precies
    Maar enfin, als je echt niet snapt hoe het strafblad van George Floyd verschilt van de avonturen van Leopold II in Congo dan moet je toch nog maar eens goed en diep nadenken.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    In the meantime, een borstbeeld van een ex-koning die gruweldaden heeft gepleegd (in die tijden/context ook plaatsen) kan niet meer.
    Maar een verheerlijking van een crimineel met een strafblad van max 20 jaar oud moeten we dan wél in context plaatsen & verheerlijken ?
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200618_04995015

te zot voor woorden gans die overgeslingerd gedoe
    Wat ik hier het ergste aan vind is dat men verdorie weer een of andere amerikaan moet nemen om icoon te staan voor het politiegeweld in belgie. Net of we hier in Belgie geen slachtoffers hadden van politiegeweld, neen we moeten terug maar de ganse amerikaanse problematiek 1 op 1 importeren naar belgie.
    Laatst gewijzigd door nestorius; 19 juni 2020 om 15:14

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    De situatie is vergelijkbaar, nl al dan niet verhaal & erkenning, duiding geven aan een bepaald figuur.

Bij de ene kan het niet want :
    Heeft 100 jaar geleden gruwelijke feiten gepleegd die in huidige maatschappij absoluut niet kunnen. Let wel: maatschappijen evolueren. 100 jaar geleden was de doodstraf ook normaal bvb. Heeft een eerbetoon gekregen toen die in huidige maatschappij geen sprake van zou zijn.
    Gevolg: borstbeeld moet verdwijnen.

Bij de andere kan het wel want:
    Staat symbool voor onderdrukking van de afro amerikaanse maatschappij in de VS (veralgemeend naar institutioneel racisme, zullen er maar vanuit gaan dat het hier ook zo is?) & politiegeweld in de VS, waarbij ik nog steeds niet van overtuigd ben dat het hier ook van die orde is, dat het moet aangekaart worden.
    Hierbij vergeten we even de criminele feiten, weliswaar van mindere grootorde dan onze Leo.
    Maar hier in België verdient diene mens (die wss België niet kon aanduiden op de kaart) toch eerbetoon voor een overgewaaid VS gebeuren.

Tja, trek zelf uw conclusies waar er geminimaliseerd wordt

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StevenFM Bekijk bericht
    Maar enfin, als je echt niet snapt hoe het strafblad van George Floyd verschilt van de avonturen van Leopold II in Congo dan moet je toch nog maar eens goed en diep nadenken.
    Ik weiger hier nog op te reageren, want je leest wat je wil lezen. Geen basis voor discussie. Quote aub

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diatonico Bekijk bericht
    Was niet mijn bedoeling om een ganse discussie te ontketenen.

Kvind nu niet dat het discriminerend is. De meeste zwarte mensen die ik tegenkom, zijn Franstalig. Voor de efficiëntie spreek ik ze dan direct aan in het Frans. Franstalig zijn is toch geen verwijt of iets negatiefs? Oké ik behandel hem anders omwille van een assumptie op basis van eerdere ervaring. Maar die assumptie is niet negatief en het "anders behandelen" is niet in zijn nadeel. Oké 1 van de 20 voelt zich op de tenen getrapt, bij die andere 19 heb ik tijd gespaard door onmiddellijk de juiste taal te spreken of ze trekken het zich niet aan.
    ik ken genoeg afrikanen die engels praten en geen frans.

I.v.m. de beeltenis van Floyd. Wel, er wordt verwezen naar tijdsgeest en dat is de oplossing van de vraag waarom moet L2 weg en komt er een beeld van Floyd?
    Er was een tijd waarin L2 werd verheerlijkt als koning. Die tijdsgeest is gepasseerd. We hebben het nu niet zo bijzonder meer voor het koningshuis dat we vinden dat die meer verheerlijkt moeten worden. De tijdsgeest nu is dat mensen gevoeliger zijn voor zaken als racisme (te veel of te extreem laten we terzijde). Ergo, men kijkt naar dat facet en dan is het logisch dat L2 niet meer goed scoort en dus weg moet. F. daarentegen is wel een crimineel, maar door zijn te vermijden dood vooral het boegbeeld van racisme (binnen de politie en met uitbreiding de maatschappij). Net zoals bij L2 in de tijd voorbijgegaan werd aan zijn daden, is dat nu bij F. ook zo. Had hij gewoon opgepakt geweest en in het gevang beland voor zijn crimineel gedrag, had er geen haan naar gekraaid. Zijn dood ten gevolge van racisme overtreft dit gedrag momenteel.
    Maar net zoals bij L2 kan men er wel van uitgaan dat dit beeld mettertijd aan waarde zal verliezen. Racisme geraakt nu eenmaal nooit opgelost (zoals blijkt uit het feit dat vele zwarten denken dat enkel blanken racisten kunnen zijn en zij geen racisten zijn als ze blanken haten), dus mettertijd geraken mensen wel uitgeraasd en dan is het wachten tot een nieuwe F. die als boegbeeld kan worden gebruikt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik weiger hier nog op te reageren, want je lees wat je wil lezen. Geen basis voor discussie. Quote aub
    https://www.9lives.be/forum/politiek...l#post22437047
    https://www.9lives.be/forum/politiek...l#post22435457
    https://www.9lives.be/forum/politiek...l#post22435447
    https://www.9lives.be/forum/politiek...l#post22437319
    https://www.9lives.be/forum/politiek...l#post22458031

Ik lees voornamelijk wat ik niet wil lezen. Mensen die zaken gaan relativeren (het waren andere tijden, eigenlijk hebben we de Congolezen geholpen, ...) terwijl het regime van Leopold II in die tijd al gekend stond als extreem wreedaardig en de Belgische staat de latere conflicten mee in de hand heeft gewerkt. De standbeelden die in de interbellum periode geplaatst werden, dienden om het imago van Leopold II te verbeteren en de koloniale periode wit te wassen. Het standbeeld is dus niet enkel een eerbetoon aan een massamoordenaar en een symbool voor de onderdrukking van de Congolezen maar is ook een overblijfsel van de Belgische staat die probeerde om dit onder de mat te vegen.

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    En nu nog een post van mij, want jouw reactie was op mijn post, met als antwoord dat minimaliseren niet ok is...
    Dat andere minimaliseren of relativeren, dat kan goed zijn. En is foutief.
    Maar jij reageerde op mij.

Indien minimaliseren of relativeren = in de tijdsgeest plaatsen. Dan zijn we nog ver van huis

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    En nu nog een post van mij, want jouw reactie was op mijn post, met als antwoord dat minimaliseren niet ok is...

Indien minimaliseren of relativeren = in de tijdsgeest plaatsen. Dan zijn we nog ver van huis
    Wat? In de juiste tijdsgeest plaatsen en context erbij geven is toch een beetje de definitie van relativeren?
    Ik vind het raar dat je zo steigert bij het idee dat jij het zou minimaliseren of relativeren, maar tegelijk mij (en anderen) wel aanwrijft dat we het strafblad van Floyd relativeren of minimaliseren. Dat minimaliseren gebeurt gewoon in beide richtingen niet, zo kwalijke discussiepartners zijn we toch niet? Relativeren en context bij plaatsen lijkt me dan weer net positief.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Er zit wel degelijk een post van jou bij.
    Heeft 100 jaar geleden gruwelijke feiten gepleegd die in huidige maatschappij absoluut niet kunnen. Let wel: maatschappijen evolueren. 100 jaar geleden was de doodstraf ook normaal bvb. Heeft een eerbetoon gekregen toen die in huidige maatschappij geen sprake van zou zijn.
    Gevolg: borstbeeld moet verdwijnen.
    Hier impliceer je dat de acties van Leopold II in de context van eind 20ste eeuw wel als normaal werden beschouwd terwijl dat he-le-maal niet het geval is.

NemesisBE's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Misschien moeten wij, 'witten', gewoon ophouden met op een redelijke manier proberen uit te leggen aan andersgekleurden waarom we sommige zaken behandelen zoals we ze nu behandelen. Want ik heb zo het gevoel dat wat je ook zegt, het toch nooit goed zal zijn. Ik heb ook het gevoel dat die wereldwijde racismediscussie niet opgelost kán worden, omdat het nooit genoeg zal zijn wat er toegegeven wordt.
    Verwijder vandaag alle standbeelden van Leopold II in gans het land en morgen wordt er iets nieuws geëist.

En het blijft me mateloos storen dat al het BLM protest de tweedeling zwarten-witten maakt. Dat werkt écht niet productief.
    "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen." - Ludwig Wittgenstein

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NemesisBE Bekijk bericht
    Misschien moeten wij, 'witten', gewoon ophouden met op een redelijke manier proberen uit te leggen aan andersgekleurden waarom we sommige zaken behandelen zoals we ze nu behandelen. Want ik heb zo het gevoel dat wat je ook zegt, het toch nooit goed zal zijn. Ik heb ook het gevoel dat die wereldwijde racismediscussie niet opgelost kán worden, omdat het nooit genoeg zal zijn wat er toegegeven wordt.
    Verwijder vandaag alle standbeelden van Leopold II in gans het land en morgen wordt er iets nieuws geëist.

En het blijft me mateloos storen dat al het BLM protest de tweedeling zwarten-witten maakt. Dat werkt écht niet productief.
    Of misschien moeten wij, "witten", niet proberen om uit te leggen aan andersgekleurden dat hun verzuchtingen niet écht zijn. Dat ze geen gelijk hebben om het zo aan te voelen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

NemesisBE's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Of misschien moeten wij, "witten", niet proberen om uit te leggen aan andersgekleurden dat hun verzuchtingen niet écht zijn. Dat ze geen gelijk hebben om het zo aan te voelen.
    Er bestaan ook argumenten naast het argument dat hun verzuchtingen niet echt zijn. Maar daar wordt of kan precies niet naar geluisterd worden.
    "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen." - Ludwig Wittgenstein

MikeHunt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Nee, maar ik heb het nooit racistisch genoemd. Ik heb het discriminatie genoemd. En ik heb al zeker niet gezegd dat dat problematisch is of dat je dan een racist bent. En over de kleur van je cornflakes heb ik nog nooit iets gezegd, dus fijn dat je me allerlei dingen toedicht, net zoals die karikatuur, maar dat is opnieuw een stropop. Je kunt ook gewoon in gesprek gaan, zonder me allerlei dingen te verwijten of in de mond te leggen, hoor.

Ik vraag me echt oprecht af waarom het zo'n probleem is dat je even naar jezelf moet kijken om te zien van waaruit je gedrag komt, en of dat wel is wat je wilt uitdragen. Hij spreekt die man in het Frans aan. Die voelt zich daardoor misschien een klein beetje minder échte Vlaming. Te merken aan zijn reactie "ik ben wel een echte Vlaming, hè".
    Hij spreekt hem aan in het Frans, omwille van een vooroordeel over een groep. Mee eens?
    Een vooroordeel dat hij heeft, en waar hij een actie aan verbindt, mee eens?
    Hij behandelt dus iemand anders dan normaal, omdat hij een vooroordeel heeft over een groep, waar toe die man behoort. Mee eens?

Het gaat natuurlijk verder dan alleen wat je hier en nu gezegd hebt, jouw gedrag in het algemeen is een herkenbaar deel van die woke-cultuur dus de vergelijking met dat personage is dan toch niet zo vergezocht wanneer je ook nog eens gelijkaardige uitspraken begint te doen.
    Sommige van die dingen heb jij inderdaad niet gezegd maar het zit wel in die zelfde categorie van pietluttigheden die niet eens een echt probleem zijn maar waar veel te lang over doorgezeverd wordt door mensen die denken dat ze daarmee racisme gaan oplossen.

En natuurlijk heeft iedereen vooroordelen en behandel je mensen daardoor anders maar dat gebeurt bij iedereen en niet alleen degene met een minderheidskaart. Je weet nooit op voorhand welke taal iemand spreekt dus dan kan je bijna niet anders dan aannames maken gebaseerd op eerdere ervaringen, en op de meeste andere vlakken zijn zulke aannames inderdaad een probleem maar taal is zowat de enige uitzondering omdat je meestal niet anders kan dan gewoon gokken.
    Maar blijkbaar wil jij er dan weer iets racistisch van maken door er labeltjes op te plakken en die man te zien als deel van een groep, alsof misverstanden in communicatie niet constant gebeuren met zowat elke andere onbekende die je ontmoet. Als ik jou aanspreek in AN omdat ik ervan uitga dat je als Limburger meer moeite hebt met het lokale dialect, is dat dan ook discriminatie omdat je jezelf daardoor minder Antwerpenaar voelt of probeer ik gewoon een vlot gesprek te beginnen zonder eerst 8 keer wablief te moeten roepen vooraleer we elkaar verstaan?

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    wie gaat er nu een gesprek aan met een Limburger.
    dat is de streek waar ze lange hamburger tegen een curryworst zeggen.

Regels voor berichten