Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat loser zegt komt eerder neer op "elke voetbalclub heeft evenveel kans om kampioen te worden maar het zal wel weer brugge of anderlecht zijn aangezien de scheidsrechter die wel weer gaat voortrekken."

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
    Helemaal niet. Tweak en utred? leggen het nochtans wel goed uit.
    Wat Loser zegt, is dat de budgetten voor die ploegen verdeeld worden, en dat dat niet stoelt op een gelijkheidsprincipe of iets neutraals, maar op een historisch systeem dat decennia of eeuwen door een bijzonder homogene groep overheerst wordt. En -zoals elk systeem- niet neutraal is. Die homogene groep zal dan vinden dat het ernstig neutraal gebeurd, en de buitenstaanders moeten maar "harder hun best doen, dan komen ze er ook wel". Maar als die buitenstaander aangeeft dat het niet zo neutraal gebeurt, dan mogen we daar ook oren naar hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeHunt Bekijk bericht
    Is dit niet jouw argument dan, het komt letterlijk uit die 2 links die je zelf hebt gepost.

En is het echt een verdraaiing als anderen jouw lijstjes ook op die manier interpreteren of was het gewoon een kutargument dat nergens op sloeg?
    Ik heb ze even voor je opgezocht. Uitspraken die jij me toebedeelt, maar die ik nooit gezegd heb. Stuk voor stuk stropoppen en verdraaiingen, alleen al uit je laatste twee posts naar mij:
    - alsof elke CEO alleen maar beslissingen neemt vanuit zijn blank perspectief in een maatschappij opgericht door en voor blanken.
    - Dat sport de enige sector zou zijn waarin meritocratie relevant zou zijn is zever
    - Dus stop toch met te denken dat alle blanken dan zouden kunnen meeprofiteren van die rijkdom
    - hoe kom je er dan bij dat huidskleur de enige factor zou zijn?
    - je gelooft nog steeds niet dat er zoiets bestaat als een pc-cultuur die sociale media misbruiken om hun onnozele ideeën op te dringen
    - en ben je plots niet meer geïnteresseerd in gelijkheid en als het is om achter de vuilkar te lopen.

Zoals ik dus al zei: De goesting om in te gaan op enige vragen of argumenten van je is me ernstig vergaan. Wat is die discussie op basis van stropoppen ook waard? Dan heb je iets weerlegd wat ik nooit gezegd hebt, en je hebt niet geluisterd naar wat ik echt gezegd heb. Totaal nutteloos.
    Laatst gewijzigd door Loser; 1 juli 2020 om 17:00
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Helemaal niet. Tweak en utred? leggen het nochtans wel goed uit.
    Wat Loser zegt, is dat de budgetten voor die ploegen verdeeld worden, en dat dat niet stoelt op een gelijkheidsprincipe of iets neutraals, maar op een historisch systeem dat decennia of eeuwen door een bijzonder homogene groep overheerst wordt. En -zoals elk systeem- niet neutraal is. Die homogene groep zal dan vinden dat het ernstig neutraal gebeurd, en de buitenstaanders moeten maar "harder hun best doen, dan komen ze er ook wel". Maar als die buitenstaander aangeeft dat het niet zo neutraal gebeurt, dan mogen we daar ook oren naar hebben.
    Ja we mogen daar oren naar hebben maar als we ook zien dat die ploeg weigert van te trainen en de beste spelers op het veld te zetten moet je ook inzien dat men ook nooit aan de hogere budgetten zal raken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Maar ook jij maakt ineens de sprong al naar een oplossing, die je dan ook zelf invult. Gewoon om aan te geven dat ik het ook niet met die oplossing eens ben, hoor. Een top-down approach die dan geforceerd wordt met eventueel minder gekwalificeerde mensen. Integendeel, zelfs. Die symptoombestrijding is absoluut het laatste wat ik zal propageren. Voorlopig gaat het alleen al maar om erkenning van die raciale ongelijkheid, dat al moeilijk ligt. Je eerste zin is precies wat ik bedoel, meer niet.
    De erkenning van de raciale ongelijkheid ligt bij velen moeilijk

1) omdat zij uit de boot vallen bij die erkenning.

"White Trash" - Niet voor niks dat je nu arme blanken hebt in de VS die daar in bizarre extreem-rechtse verenigingen zitten.
    Of waarom bij sommige arme Vlamingen op het VB stemmen.
    Of waarom mensen die toch enigszins succesvol zijn geraakt die uit arme gezinssituaties zijn opgegroeid. "Ik was ook arm opgegroeid maar ik heb wel een succesvolle job. Waarom ik wel en zij niet?"
    "Ik ben blank, arme man zonder job dus ik heb gefaald?!"

2) Omdat het bepaalde tradities aanvalt van een generatie die rechtstreeks niks te maken heeft met kolonisatie of slavernij.
    "Waarom moeten wij ons aanpassen?"
    " ze gebruiken het als excuus!"
    "zie al die dictators in Afrika."
    "Hoe is dat onze schuld?"
    "Waarom moet ik opdraaien voor onze voorvaderen?"

3) Gebrek aan inlevingsvermogen
    "Ik kon het dus de rest kan dat ook aan."
    Laatst gewijzigd door DogFacedGod; 1 juli 2020 om 17:21
    o/
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stungunner Bekijk bericht
    Maar wat heeft dat dan met huidskleur te maken? Want daar draait BLM toch om?

Ik heb als simpele jongen uit Vlaanderen denk ik minder kans dan een zwarte in pakweg San Francisco om ooit een managementfunctie te hebben bij pakweg Google. Ben ik dan gediscrimineerd als blanke, of omdat ik een simpele jongen uit een Vlaams dorp ben?
    Ok I'll bite.

Zeker niet als blanke, want blanken hebben excellente kansen om ooit een managementfunctie te hebben bij pakweg Google. Dat wil uiteraard niet zeggen dat iedere willekeurige individuele blanke excellente kansen heeft om ooit een managementfunctie te hebben bij pakweg Google. ;-)

Het "systeem" produceert echter inderdaad ongelijke kansen om ooit een managementfunctie te hebben bij pakweg Google voor mensen die in een ander werelddeel wonen dan Noord-Amerika. Maar dat is geen probleem. Vele ongelijkheden in onze maatschappij zijn perfect wenselijk. Net zoals vele vormen van "discriminatie" perfect wenselijk zijn. Bijvoorbeeld (wat die job betreft) op basis van diploma, ervaring, intelligentie, persoonlijkheid enzovoort.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    En als kleine aanvulling op wat Tweak zegt: Het feit dat er white privilege zou zijn (ja, daar is het woord), betekent niet dat elke blanke automatisch alle kansen krijgt, en nooit last heeft van problematische discriminatie.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Ok I'll bite.

Zeker niet als blanke, want blanken hebben excellente kansen om ooit een managementfunctie te hebben bij pakweg Google. Dat wil uiteraard niet zeggen dat iedere willekeurige individuele blanke excellente kansen heeft om ooit een managementfunctie te hebben bij pakweg Google. ;-)

Het "systeem" produceert echter inderdaad ongelijke kansen om ooit een managementfunctie te hebben bij pakweg Google voor mensen die in een ander werelddeel wonen dan Noord-Amerika. Maar dat is geen probleem. Vele ongelijkheden in onze maatschappij zijn perfect wenselijk. Net zoals vele vormen van "discriminatie" perfect wenselijk zijn. Bijvoorbeeld (wat die job betreft) op basis van diploma, ervaring, intelligentie, persoonlijkheid enzovoort.
    Maar de correlatie tussen jouw inkomen en rijkdom en dat van je voorouders is heel groot. Da's niet enkel zo bij zwarten. Een onderzoek uit Noord Italië is toonde aan dat het inkomensverschil van families in de 15 de eeuw nog steeds een goede indicator is van hun inkomen van hun nakomelingen. Zou dat een groter probleem zijn als die armere 15de eeuwse mensen een andere huidskleur hadden? Zouden we in die situatie meer moeten doen om ervoor te zorgen dat die anders gekleurde nakomelingen op een gelijk niveau komen dan bij die nakomelingen van even arme personen die die huiskleur niet hebben?

Is het probleem met andere woorden de stroefheid van sociale mobiliteit of is het racisme?

Je kan niet gewoon naar de situatie nu kijken en zeggen dat het automatisch racisme is dat er minder zwarte CEO's zijn. De reden waarom het moeilijk is om op te klimmen is wel degelijk belangrijk.

DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ja ok, maar voor hem is die ongelijke uitkomst voor een groot deel het gevolg van discriminatie (of in elk geval een voorbeeld daarvoor). Dat komt gewoon op hetzelfde neer hé. Anders begrijp ik eigenlijk de discussie niet goed.
    Nee, het is maar een deel van het verhaal. Ik denk dat het struikelpunt en onbegrip vooral ligt in de interpretatie van hoe discriminatie speelt. Racistische wetgeving vs systemisch racisme en expliciete vs impliciete bias.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    Jij ontkent het bestaan ervan dus misschien beter eerst eens naar jezelf kijken en je eigen ideologische insteek onder de loep nemen? Implicit bias is een welgekend fenomeen. Waarom denk je dat bedrijven speciaal training geven om daar kritischer mee te kunnen omgaan? Probeer ten minste de vele bewijzen ervoor te ontkrachten ipv het zomaar weg te wimpelen.
    Dat jij implicit bias een 'welgekend fenomeen' met 'vele bewijzen' noemt is exact de bias in deze discussie waar ik over praat. Dit is typische echochamber talk waarin een omstreden sociale identiteitstheorie opeens tot harde waarheid gebombardeerd wordt.

Terwijl, als je een neutrale bron als wikipedia daarover naslaat wordt letterlijk het woord 'pseudoscience' gebruikt. Want tal van studies tonen aan dat implicit bias onbestaand tot verwaarloosbaar klein is en dat niemand begrijpt wordt waarom bedrijven uberhaupt aandacht besteden aan een term die wetenschappelijk gezien wankelt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Implic...type#Criticism
    Measurement of implicit bias has been termed as pseudoscience by some peers.[64]

A non-peer reviewed 2016 meta-analysis performed in collaborations by researchers of American universities concluded that implicit bias tests have weaker predictive power than previously believed; and that implicit bias is statistically no better than testing explicit bias.
    https://qz.com/1144504/the-world-is-...-fight-racism/

Heather Mac Donald, writing in the Wall Street Journal, noted that:

Few academic ideas have been as eagerly absorbed into public discourse lately as “implicit bias.” Embraced by Barack Obama, Hillary Clinton and most of the press, implicit bias has spawned a multimillion-dollar consulting industry, along with a movement to remove the concept of individual agency from the law. Yet its scientific basis is crumbling.

That is while the scientific consensus on implicit bias has weakened, Mac Donald suggests there is still a political and economic drive to use the implicit bias paradigm as a political lever and to profit off entities which want to avoid litigation.[68]
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Ok I'll bite.

Het gaat mij gewoon om het feit dat de discussie niet zo zwart-wit (pun intended) is als velen laten uitschijnen. Want voor velen is de dooddoener "kijk eens hoe weinig zwarte CEO's er zijn" hét bewijs dat er systematisch gediscrimineerd wordt op basis van huidskleur. Maar er komen zoveel meer factoren bij kijken dan dat.

Ik heb als Vlaamse blanke jongen minder kans dan de gemiddelde zwarte jongen uit San Francisco om bij Google te gaan werken. Die gemiddelde zwarte jongen heeft minder kans dan de blanke jongen uit SF van wie de ouders pakweg dokter zijn en dure studies kunnen betalen. Maar die blanke jongen heeft op zijn beurt weer minder kans dan een andere zwarte jongen uit SF van wie de ouders investeringsbankiers zijn, die nauwe banden hebben met Silicon Valley...enz. Dus de discriminatie op basis van afkomst, opvoeding, financiële middelen, opleiding, who know's who,... weegt imo gewoon veel harder door dan puur de huidskleur.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    58 Post(s)
    Het gaat mij gewoon om het feit dat de discussie niet zo zwart-wit (pun intended) is als velen laten uitschijnen. Want voor velen is de dooddoener "kijk eens hoe weinig zwarte CEO's er zijn" hét bewijs dat er systematisch gediscrimineerd wordt op basis van huidskleur. Maar er komen zoveel meer factoren bij kijken dan dat.
    Ik zou zelfs het omgekeerde durven zeggen: Degene die het willen vernauwen tot één spijl, zijn net degene die voorhouden dat huidskleur (of ras) geen rol of een minimale rol speelt. Ik heb zelfs al de vergelijking van de vogelkooi meermaals gemaakt, speciaal om aan te geven dat het gaat om een netwerk, een wisselwerking en een structuur, in plaats van om één spijltje van die kooi.

stungunner's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ik zou zelfs het omgekeerde durven zeggen: Degene die het willen vernauwen tot één spijl, zijn net degene die voorhouden dat huidskleur (of ras) geen rol of een minimale rol speelt. Ik heb zelfs al de vergelijking van de vogelkooi meermaals gemaakt, speciaal om aan te geven dat het gaat om een netwerk, een wisselwerking en een structuur, in plaats van om één spijltje van die kooi.
    Ben het eens met die vogelkooi metafoor, in de zin dat discriminatie er is op basis van heel veel factoren, maar ben het absoluut niet eens met je eerste zin. Het zijn net delen van bepaalde bevolkingsgroepen, ook in België, die hun hele "miserie" op 1 zaak steken: racisme. Ze krijgen geen kansen omdat ze een kleur hebben. Ze mogen niet studeren omdat ze een kleur hebben. Ze mogen niet huren omdat ze een kleur hebben. Ze worden staande gehouden door de politie omdat ze een kleur hebben. Ze worden niet aanvaard voor een job omdat ze een kleur hebben,...

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    @Moonblade; Als je diezelfde neutrale bron ook echt had doorgenomen wist je ook dat die kritiek niet de consensus is.

https://www.scientificamerican.com/a...implicit-bias/

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    @Moonblade; Als je diezelfde neutrale bron ook echt had doorgenomen wist je ook dat die kritiek niet de consensus is.

https://www.scientificamerican.com/a...implicit-bias/
    Wat heeft consensus hier nu mee te maken?
    Je kan zoveel opiniestukken vinden als je wil die met je eigen mening strookt (en waar het woord consensus niet eens in voorkomt), de resultaten van de gevoerde wetenschappelijk onderzoeken leg je gewoon naast je neer.

Meta-analyses
    Researchers from the University of Wisconsin at Madison, Harvard, and the University of Virginia examined 426 studies over 20 years involving 72,063 participants that used the IAT and other similar tests. They concluded two things:

• The correlation between implicit bias and discriminatory behavior appears weaker than previously thought.
    • There is little evidence that changes in implicit bias correlate with changes in a person’s behavior.[66]

In a 2013 meta-analysis of papers, Hart Blanton, et al. declared that, despite its frequent misrepresentation as a proxy for the unconscious, "the IAT provides little insight into who will discriminate against whom, and provides no more insight than explicit measures of bias."[67]
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Een opiniestuk dat linkt naar een tiental verschillende studies die niet bouwen op IAT tests en door die meta analyse van 2013 dus ook niet afgezwakt worden. Die meta analyse helpt jou argument dat implicit bias niet zou bestaan niet vooruit.

iTrader
    0
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Los daarvan komt dat verschil ook gewoon deels voort uit het feit dat bepaalde gemeenschappen het uzelf opwerken bijna actief tegenwerken. Dat gaat dan over opvoeding maar ook gewoon het actief bespotten en uitspuwen van mensen uit de gemeenschap die wel succesvol zijn, die het wel goed doen op school, zelfs maar omdat ze gewoon omgaan met blanke kinderen of kinderen van een andere huidskleur/religie,... Da's het equivalent van eigenlijk al op een stoel met drie poten te zitten en dan nog eens gezellig er een poot of twee onderuit zagen, om dan te klagen dat het de schuld is van die eerste ontbrekende poot waarom er ongelijkheid is.
    100%

Een zwarte kan zelfs volgens een zwarte “te blank” doen. Acting like a white man. Zoals deftig correct Engels praten en boeken lezen en The Beatles luisteren. Die verloochend zijn ras dan zogezegd. Tjah.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten