Pagina 4 van 8 Eerste 12345678 Laatste
    squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Je kan zelfs argumenteren dat een maximumleeftijd van 60 in een maatschappij die zo snel technologische verandering meemaakt meer zin heeft dan een minimumleeftijd van 35...

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je kan zelfs argumenteren dat een maximumleeftijd van 60 in een maatschappij die zo snel technologische verandering meemaakt meer zin heeft dan een minimumleeftijd van 35...
    100% akkoord hoor. Ik zou zelfs verder durven gaan en het stemrecht beperken voor mensen die een bepaalde maximumleeftijd bereikt hebben. Eén keer je zelf aan het einde van je leven zit, moet je niet meer de toekomst van je land mogen bepalen in dezelfde mate dat jongere generaties dat nog kunnen/mogen.

Je ziet o.a. goed waar dat egoïsme toe leidt in landen zoals Nederland: studeren is er fors duurder geworden, er zit een partij in het parlement die exclusief oude stemmers vertegenwoordigt, er gaan stemmen op om net nu de overheid wél te laten bijspringen (omdat de pensioenfondsen waar men in het verleden voor gekozen heeft, nu natuurlijk hun nadeel laten voelen bij extreem lage marktrentes). Hier in België/Vlaanderen zie je ook al de eerste voortekenen van een beleid dat meer en meer richting één op maat van de op pensioen gaande babyboomers gaat: de afschaffing van de woonbonus bijvoorbeeld, tegelijkertijd vergezeld van een roep om een hoger minimumpensioen: op zich is dat laatste verdedigbaar, maar niet voor een generatie die er zelf onvoldoende voor betaald heeft.

Je mag stemmen vanaf je 18e, dus wat mij betreft zou de stemrecht ook mogen eindigen bijvoorbeeld op je 75e.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    35 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    100% akkoord hoor. Ik zou zelfs verder durven gaan en het stemrecht beperken voor mensen die een bepaalde maximumleeftijd bereikt hebben. Eén keer je zelf aan het einde van je leven zit, moet je niet meer de toekomst van je land mogen bepalen in dezelfde mate dat jongere generaties dat nog kunnen/mogen.

Je ziet o.a. goed waar dat egoïsme toe leidt in landen zoals Nederland: studeren is er fors duurder geworden, er zit een partij in het parlement die exclusief oude stemmers vertegenwoordigt, er gaan stemmen op om net nu de overheid wél te laten bijspringen (omdat de pensioenfondsen waar men in het verleden voor gekozen heeft, nu natuurlijk hun nadeel laten voelen bij extreem lage marktrentes). Hier in België/Vlaanderen zie je ook al de eerste voortekenen van een beleid dat meer en meer richting één op maat van de op pensioen gaande babyboomers gaat: de afschaffing van de woonbonus bijvoorbeeld, tegelijkertijd vergezeld van een roep om een hoger minimumpensioen: op zich is dat laatste verdedigbaar, maar niet voor een generatie die er zelf onvoldoende voor betaald heeft.

Je mag stemmen vanaf je 18e, dus wat mij betreft zou de stemrecht ook mogen eindigen bijvoorbeeld op je 75e.
    Kwestie van generaliseringen door 2 jongeren, kan dit wel tellen zeg. Gaan we nog andere burgerrechten afpakken van 60-plussers? Want zo maak je er wel echt tweederangsburgers van, hè.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Kwestie van generaliseringen door 2 jongeren, kan dit wel tellen zeg. Gaan we nog andere burgerrechten afpakken van 60-plussers? Want zo maak je er wel echt tweederangsburgers van, hè.
    Leg mij eens uit wat er tweederangsburger is aan géén stemrecht meer hebben? Zijn jongeren onder de 18 tweederangsburgers? Er zijn immers ook 16 jarigen te vinden die een meer onderbouwde politieke mening kunnen vormen dan menig meerderjarige, maar die toch niet mogen stemmen? Zijn burgers van de V.S. jonger dan 35 jaar tweederangsburgers omdat ze nog geen president kunnen worden op hun leeftijd? Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. 75 zou een mooie leeftijd zijn om het stemrecht te laten uitdoven. Net zoals ik het rijbewijs vanaf die leeftijd onderhevig zou maken aan regelmatige medische controles. Mensen met een medische aandoening waardoor ze geen rijbewijs kunnen krijgen, zijn overigens ook geen tweederangsburgers, maar op een gegeven moment moet je de veiligheid van de samenleving laten primeren op de rechten van het individu.

Wat je nu echter ziet is dat het demografische overgewicht van de babyboomers maakt dat de generaties na hen tweederangsburgers zijn die extra belast dienen te worden om hogere pensioenen te betalen voor de babyboomers die zelf nooit vergelijkbare belastingen betaald hebben voor de pensioenen voor de generatie voor hun, die zelf wél nog hebben kunnen sparen in de tijd dat spaargeld nog iets opbracht en wél nog een eigen woning hebben kunnen verwerven aan een betaalbare prijs.

Ben ik nu aan het generaliseren? Absoluut. Er zijn ongetwijfeld ook arme babyboomers en rijke millenials maar wanneer je het hebt over generaties in het algemeen zie je met de babyboomers een goede reden waarom actie ondernemen om mensen wiens toekomst beperkter is niet de toekomst van een natie als geheel te laten bepalen. Sla de studies er maar op na: jongeren staan er qua eigen financieel vermogen tegenwoordig slechter voor dan de generaties voor hen.

Mooiste voorbeeld is nog de Brexit eigenlijk, waar een boel oude Engelsen besloten heeft dat de generaties na hen maar uit de EU de moesten stappen, terwijl het ernaar uitziet dat tegen dat de Brexit volledig uitgevoerd is, de verhouding pro- en contra Brexit al gewijzigd is naar pro omwille van het feit dat sinds het referendum in 2016 er verhoudingsgewijs al meer oudere stemmers het loodje gelegd hebben.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    17 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    Allemaal goed en wel, maar waarom moet de EU daar in investeren?
    Omdat ze geld teveel hebben zeker? Ik snap ook niet dat de EU hier massaal schulden zit te maken en dan nog eens sinterklaas gaat spelen in landen die geen barst te maken hebben met de EU. De Britten hebben chance dat ze het uit het zinkend schip zijn kunnen springen.

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ergens mag je het dictaat van de omgekeerde pyramide wel compenseren vind ik.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

John1307's schermafbeelding
    iTrader
    53 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    In principe wens ik niemand de dood toe, maar het zou toch een zekere mate van karma zijn dat de luidste roepers wanneer het op idiote beslissingen aankomt: zowel op het vlak van deze pandemie als op andere vlakken, deze ziekte zouden oplopen en ze niet overleven. Zeker omdat die idioten voor het merendeel nog oude regeringshoofden zijn ook: Trump in de V.S., Johnson in het V.K. en Bolsonaro in Brazilië.

Toont eigenlijk ook maar weer eens mooi aan waarom we net zoals sommige landen een minimumleeftijd opleggen voor hun staatshoofd, bv. 35 voor de president van de V.S. als ik me niet vergis, dat men ook eens dringend moet beginnen nadenken over een maximumleeftijd. Trump, Biden, Sanders (of eerder nog in de race bij de democraten: Warren, Bloomberg, ...) zijn stuk voor stuk mensen die geboren zijn in de jaren '40 van de vorige eeuw, en die moeten dan nog eens 4 jaar de V.S. gaan leiden? Wie het ook wordt, het wordt de oudste president ooit. Met hun geld zullen ze natuurlijk wel een uitstekende gezondheidszorg kunnen betalen voor zichzelf, maar dan nog, Biden lijkt zonder corona al niet meer helemaal erbij te zijn...
    Twee van die presidentskandidaten zitten juist te pleiten voor een openbare gezondheidszorg en gratis hoger onderwijs. Trouwens amper vier jaar geleden hadden ze één van de jongste presidenten aller tijden. Dus hier nu komen beweren dat de USA een gerontocratie is wel heel kort door de bocht.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou zelfs 70 durven te suggereren. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren als je ziet dat zelfs een geschiktheidstest voor je rijbewijs te behouden niet eens besproken wordt.
    ...

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    35 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Ergens mag je het dictaat van de omgekeerde pyramide wel compenseren vind ik.
    Ja en nee, hé. Ik snap het achterliggende idee wel. Maar je wilt een stem van 70-plussers minder waard maken in essentie. En waarom? Omdat ze met meer zijn? Dat is wel heel gevaarlijk. Blanken zijn ook met meer. Vrouwen zijn geloof ik ook met meer. Moeten we iets aan dat overwicht doen ook, of hoeft dat dan weer niet?

Als je wilt dat kandidaten mee zijn met de nieuwe technologieën, doe het dan op die manier. Een proef om kandidaat te mogen zijn. Als je wilt dat stemmers ‘erbij’ zijn, doe dat dan, een rijbewijs om te mogen stemmen. Maar dit slaat op niet veel.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ja en nee, hé. Ik snap het achterliggende idee wel. Maar je wilt een stem van 70-plussers minder waard maken in essentie. En waarom? Omdat ze met meer zijn? Dat is wel heel gevaarlijk. Blanken zijn ook met meer. Vrouwen zijn geloof ik ook met meer. Moeten we iets aan dat overwicht doen ook, of hoeft dat dan weer niet?

Als je wilt dat kandidaten mee zijn met de nieuwe technologieën, doe het dan op die manier. Een proef om kandidaat te mogen zijn. Als je wilt dat stemmers ‘erbij’ zijn, doe dat dan, een rijbewijs om te mogen stemmen. Maar dit slaat op niet veel.
    Blanken en vrouwen zijn met meer ja. Laat het mij weten de volgende keer ze iets specifieks rond huidskleur of gender stemmen (zwangerschapsmaatregelen zijn daar de uitzondering zowat).

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    46 Post(s)
    Leg mij eens uit wat er tweederangsburger is aan géén stemrecht meer hebben? Zijn jongeren onder de 18 tweederangsburgers?
    de objectieve reden is dat mensen < 18 jaar in het algemeen nog geen voldoende vorming hebben/niet onder druk kunnen gezet worden. Wie >75 is en geen onafhankelijk mening kan vormen door ziekte, kan ook niet stemmen (tenzij volmacht afgetroggeld wordt, maar dat is een kleine minderheid). Mocht je nu nog zeggen dat mensen uit een bejaardentehuis niet mogen stemmen omdat ze zelden in staat zijn een mening te vormen/teveel risico dat stemmen afgetroggeld worden, heb je mss nog een punt, maar algemeen >75 jaar?

En het is niet omdat je een pensioen hebt, dat je enkel denkt in het belang van gepensioneerden. Jouw visie was net de reden waarom in het begin van de 20e eeuw en einde 19e eeuw men vasthield aan het cijnskiesrecht/meervoudig kiesrecht.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Mij nodig? Tag me @JPV

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    35 Post(s)
    Blanken en vrouwen zijn met meer ja. Laat het mij weten de volgende keer ze iets specifieks rond huidskleur of gender stemmen (zwangerschapsmaatregelen zijn daar de uitzondering zowat).
    Maar het gaat hier om Brexit, onder andere. Dat is toch ook niks specifieks rond ouderdom? Of om het implementeren van nieuwe technologie in de maatschappij. Niet het implementeren van nieuwe technologie "voor ouderen". Ik weet niet goed wat het argument hier is?

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik kan in de recente geschiedenis toch wel een paar problematische situaties aanduiden veroorzaakt door een overwicht aan blanken

Maar het gaat hier om Brexit, onder andere. Dat is toch ook niks specifieks rond ouderdom? Of om het implementeren van nieuwe technologie in de maatschappij. Niet het implementeren van nieuwe technologie "voor ouderen". Ik weet niet goed wat het argument hier is?
    Oude mensen zijn dom en snappen de wereld niet dat is het probleem. Maar de meeste mensen zijn dom en snappen de wereld niet. Dus dit is een probleem waar we niets aan kunnen doen zonder de democratie zeer extreem te beginnen beperken.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utred? Bekijk bericht
    Ik kan in de recente geschiedenis toch wel een paar problematische situaties aanduiden veroorzaakt door een overwicht aan blanken

Oude mensen zijn dom en snappen de wereld niet dat is het probleem. Maar de meeste mensen zijn dom en snappen de wereld niet. Dus dit is een probleem waar we niets aan kunnen doen zonder de democratie zeer extreem te beginnen beperken.
    Tprobleem is niet dat ouderen per se dom zijn. Tprobleem is dat de babyboomer generatie veel meer koppen telt. Hun stem weegt disproportioneel door (in het stemhokje maar ook op der markt) en dit is vaak in het nadeel van andere generaties. Daarbij komt nog dat ze het geluk hadden 1 van de beste groeiperioden ooit te kunnen meemaken op het moment dat ze hun vermogen uitbouwden. Dat heeft voor velen van hen ongetwijfeld het wereldbeeld wat vervormd.

De meeste zijn individueel geen slechte mensen maar hun colelctieve keuzes steken wel de generaties achter hun meer in de shit.

Edit: interssant filmpje over dit topic https://youtu.be/ZuXzvjBYW8A
    Laatst gewijzigd door Diatonico; 8 april 2020 om 09:14

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utred? Bekijk bericht

Hoe recent ? :P

Regels voor berichten