Pagina 3 van 3 Eerste 123

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    En ik heb er nog eentje die ik vergeten was te stellen: Waarover ging je eindverhandeling? In grote lijnen?
    Nostalgie

Het labo waar ik mijn doctoraat deed was reeds enige tijd bezig met het ontwikkelen van behandelings- en diagnostische strategieën bij tumoren door hun specifieke fysische eigenschappen te gebruiken. Dat domein is nog steeds wat onderontwikkeld momenteel maar eigenlijk heel interessant. Omdat tumoren vrij snel groeien hebben ze eigenlijk een heel slechte doorbloeding en chronisch zuurstoftekort. Dat resulteert in een "milieu" dat sterk verschilt van normaal, gezond weefsel.

Wij hadden een molecule gevonden die heel specifiek in dat soort weefsel opstapelde. Op zich deed die molecule niet veel tegen de kanker, maar we hebben daar dan radioactieve isotopen aan vastgemaakt zodat je het kon gebruiken om de tumor van binnenuit te bestralen enerzijds, of anderszijds om het als diagnosticum te gebruiken (telkens afhankelijk van de isotoop die je gebruikte). Mijn specifieke project was eigenlijk om te kijken of je dat relatief eenvoudige concept op verschillende manieren kon toepassen door het molecule aan te passen zodat het als "indirect" doelwit kon gebruikt worden. Dat zou dan toelaten om met andere (beter beschikbare) isotopen te gaan werken.

Heel boeiend maar echt een kleine niche binnen het onderzoek tegen kanker..

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SlashDotDash Bekijk bericht
    Nostalgie

Het labo waar ik mijn doctoraat deed was reeds enige tijd bezig met het ontwikkelen van behandelings- en diagnostische strategieën bij tumoren door hun specifieke fysische eigenschappen te gebruiken. Dat domein is nog steeds wat onderontwikkeld momenteel maar eigenlijk heel interessant. Omdat tumoren vrij snel groeien hebben ze eigenlijk een heel slechte doorbloeding en chronisch zuurstoftekort. Dat resulteert in een "milieu" dat sterk verschilt van normaal, gezond weefsel.

Wij hadden een molecule gevonden die heel specifiek in dat soort weefsel opstapelde. Op zich deed die molecule niet veel tegen de kanker, maar we hebben daar dan radioactieve isotopen aan vastgemaakt zodat je het kon gebruiken om de tumor van binnenuit te bestralen enerzijds, of anderszijds om het als diagnosticum te gebruiken (telkens afhankelijk van de isotoop die je gebruikte). Mijn specifieke project was eigenlijk om te kijken of je dat relatief eenvoudige concept op verschillende manieren kon toepassen door het molecule aan te passen zodat het als "indirect" doelwit kon gebruikt worden. Dat zou dan toelaten om met andere (beter beschikbare) isotopen te gaan werken.

Aha! Dus dààr is ons KOTK-geld naartoe gegaan!
    Maar daar had ik nu eens nog nooit van gehoord, en ik vind het echt wel superinteressant. Zo van die dingen hoor je ook weleens op Radiolabs, en doen me altijd beseffen hoe ongelofelijk weinig ik weet...
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    18 Post(s)
    Nostalgie

Klinkt voor een leek toch als een interessante piste om te onderzoeken? Zolang er geen andere plekken zijn met diezelfde fysische eigenschappen (ik denk bvb aan aderverkalking in buurt van ledematen?) lijkt met dat toch een betere behandeling dan externe bestraling? Lijkt me ook dat de hoeveelheid radioactieve straling hierdoor een stuk naar beneden kan?

Waarom is dat specifiek een kleine niche? Weinig interesse van "de industrie", of lijkt het niet breed inzetbaar ofzo?

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik vind het altijd interessant om de mening van een farmaceut te horen over de manier waarop onze samenleving tegenwoordig met geneesmiddelen omgaat.
    Sommige zaken zijn voor de hand liggend natuurlijk: antibioticamisbruik in de veeteelt (al wordt daar ook nog steeds bitter weinig tegen gedaan), maar andere zaken bijvoorbeeld overmatig gebruik van rilatine bij kinderen, antidepressiva en slaappillen bij volwassenen zijn dan weer eerder algemeen aanvaard, maar praktisch ook bijna een taboe om over te spreken.

Wat is de jouwe?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    18 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Ik vind het altijd interessant om de mening van een farmaceut te horen over de manier waarop onze samenleving tegenwoordig met geneesmiddelen omgaat.
    Sommige zaken zijn voor de hand liggend natuurlijk: antibioticamisbruik in de veeteelt (al wordt daar ook nog steeds bitter weinig tegen gedaan), maar andere zaken bijvoorbeeld overmatig gebruik van rilatine bij kinderen, antidepressiva en slaappillen bij volwassenen zijn dan weer eerder algemeen aanvaard, maar praktisch ook bijna een taboe om over te spreken.

Wat is de jouwe?
    En hier nog aan toe te voegen, huisartsen die "het is natuurlijk" een argument vinden om bepaalde stoffen als niet-schadelijk te omschrijven. Specifiek voorbeeld dat ik zelf heb meegemaakt: Rode gist rijst tegen cholesterol, ik zeg tegen huisarts dat ik had opgezocht en dat het chemisch eigenlijk hetzelfde is als statines, maar in haar mening bestonden dezelfde neveneffecten niet bij rode gist rijst omdat het "natuurlijk" is.
    Zelf stoor ik er mij enorm aan, maar ik vraag mij inderdaad wel af wat jouw mening hierover is.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Aha! Dus dààr is ons KOTK-geld naartoe gegaan!
    Maar daar had ik nu eens nog nooit van gehoord, en ik vind het echt wel superinteressant. Zo van die dingen hoor je ook weleens op Radiolabs, en doen me altijd beseffen hoe ongelofelijk weinig ik weet...
    Ja het was wel een IWT Project dus geen financiering van KOTK maar die doen zeker ook hele goeie projecten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Klinkt voor een leek toch als een interessante piste om te onderzoeken? Zolang er geen andere plekken zijn met diezelfde fysische eigenschappen (ik denk bvb aan aderverkalking in buurt van ledematen?) lijkt met dat toch een betere behandeling dan externe bestraling? Lijkt me ook dat de hoeveelheid radioactieve straling hierdoor een stuk naar beneden kan?

Waarom is dat specifiek een kleine niche? Weinig interesse van "de industrie", of lijkt het niet breed inzetbaar ofzo?
    In muizen was het molecule erg specifiek voor tumorweefsel dat aan het afsterven was. En inderdaad het kon ook gebruikt worden in een andere setting: bij een myocard infarct waar een deel van het hartweefsel was afgestorven. Aderverkalking hebben we nooit getest als ik het goed heb. Maar je hebt helemaal gelijk: het concept zou sowieso nog in mensen moeten gevalideerd worden.

Het succes van immuuntherapie, niet te onderschatten, maakt dat er minder in andere dingen wordt geïnvesteerd. Het is ergens kiezen tussen enerzijds dat doorontwikkelen want nog veel potentieel, of iets helemaal nieuws uitbouwen. Maar het is zeker een boeiende piste, en het bestaat ook wel al in de vorm van antilichamen, maar die hebben een nadeel omdat ze lang circuleren in het bloed heb je meer "collateral damage" van de radioactiviteit. Dat medicijn heet "Zevalin" en wordt bijna niet meer gebruikt ondanks dat het wel relatief goed werkt bij patiënten met bepaalde maligne lymfomen (kanker van bloedcellen in de lymfeklieren).

En radioactiviteit is de laatste 10 jaar wel een stuk minder "sexy" geworden, dat speelt misschien ook een rol.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht

Wat is de jouwe?
    Ik ben sowieso gematigd in de stelling dat je geneesmiddelen altijd moet mijden. Sommige mensen lijken liever een halve dag met hoofdpijn te lopen terwijl ze dat vaak snel kunnen oplossen door meteen iets mild te nemen als een halve gram paracetamol.

Maar dat er overconsumptie is van slaappillen en antibiotica (zowel humaan als veterinair) is zorgwekkend. Van Rilatine heb ik tijdens mijn apotheekstage twijfelachtige gevallen gezien en ook voor andere psychofarmaca zoals antidepressiva is het een moeilijke discussie. Er zijn verschillende partijen met grote verantwoordelijkheid denk ik: de producenten hebben een morele verplichting om omzetcijfers na te streven die in lijn liggen met een correct medisch verbruik. Artsen moeten kunnen weerstaan aan het "gezeur" en de druk van de ouders of van de patiënten zelf. En de overheid kan dit misschien ook wel beter omkaderen met richtlijnen en regels. Patiënten zijn vaak niet goed in staat om in te schatten hoe een geneesmiddel ze zal helpen en wat het beoogde doel van de therapie is, hier moet de apotheker een rol in spelen.

Zelf heb ik met die problematiek echter niet zo veel te maken. Als een patiënt onze geneesmiddelen nodig heeft dan is het vaak geen optie om niet te behandelen, jammer genoeg uiteraard.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    En hier nog aan toe te voegen, huisartsen die "het is natuurlijk" een argument vinden om bepaalde stoffen als niet-schadelijk te omschrijven. Specifiek voorbeeld dat ik zelf heb meegemaakt: Rode gist rijst tegen cholesterol, ik zeg tegen huisarts dat ik had opgezocht en dat het chemisch eigenlijk hetzelfde is als statines, maar in haar mening bestonden dezelfde neveneffecten niet bij rode gist rijst omdat het "natuurlijk" is.
    Zelf stoor ik er mij enorm aan, maar ik vraag mij inderdaad wel af wat jouw mening hierover is.
    Is een van mijn stokpaardjes. Kijk wat je schrijft is perfect logische en correct. Enkel de dosis bepaalt wat toxisch is. Er bestaan zeer veilige synthetische stoffen en bijzonder giftige natuurlijke stoffen (en omgekeerd ook natuurlijk).

Als mensen met zo'n argumenten komen van "natuurlijk is beter" dan antwoord ik dat ze eens moeten opzoeken wat de effecten zijn als een kind vingerhoedskruid (digitalis toxines) of herfsttijloos (colchicine) opeet. Of je kan ook altijd verwijzen naar hoe ricine gebruikt wordt in "Breaking Bad"
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Is een van mijn stokpaardjes. Kijk wat je schrijft is perfect logische en correct. Enkel de dosis bepaalt wat toxisch is. Er bestaan zeer veilige synthetische stoffen en bijzonder giftige natuurlijke stoffen (en omgekeerd ook natuurlijk).

Als mensen met zo'n argumenten komen van "natuurlijk is beter" dan antwoord ik dat ze eens moeten opzoeken wat de effecten zijn als een kind vingerhoedskruid (digitalis toxines) of herfsttijloos (colchicine) opeet. Of je kan ook altijd verwijzen naar hoe ricine gebruikt wordt in "Breaking Bad"
    I am a chemist and I condone this message

Daarop aansluitend, vind je de "dagelijkse kennis" bij de gemiddelde Belg voldoende of heb je vaak de indruk dat je compleet logische zaken niet uitgelegd krijgt?
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Goh, de gemiddelde Belg is natuurlijk héél breed genomen. Ik denk dat het al bij al nog meevalt eigenlijk, ongetwijfeld dankzij het feit dat we constant verbonden zijn met het internet. Kennis an sich is misschien wel een stuk vrijblijvender geworden omdat alles meteen op te zoeken is. Of dat een goede zaak is, is iets anders Succes met uw vragenvuur en ik zie u daar wel
    "There is much more wonder in science than in pseudoscience. And in addition, to whatever measure this term has any meaning, science has the additional virtue, and it is not an inconsiderable one, of being true."
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Regels voor berichten