Pagina 1 van 10 12345 ... Laatste
    MikeHunt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)

Obesitas: Campagnes en Beleid

https://www.demorgen.be/nieuws/kriti...eren~bb6fce60/

41 miljoen mensen die dreigen te sterven door hongersnood, de reactie van westerse millennials: "ze noemen mij dik en dat kwetst mijn gevoelentjes "

Nog een geluk dat zulke mensen niet echt bestaan en verzonnen zijn door reddit, anders zou ik mij toch zorgen beginnen maken.

Edit Crew: Dit topic is afgesplitst uit het Ergernissentopic. Daar geldt een laksere toepassing van de regels die hier niet geldt.
    Laatst gewijzigd door Loser; 10 februari 2020 om 11:13
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Die mythische trage schildklier komt echt niet zo vaak voor als sommigen denken. Haal morgen 1000 mensen met overgewicht van de straat en de kans der er ook maar eentje tussen zit met schildklier problemen is minimaal.

En de meest voorkomende vorm is dan nog de milde variant. Ik geloof gerust (het is wetenschappelijk bewezen) dat er mensen met schildklierproblemen zijn. Maar hoewel die bijdragen zullen ze zelden effectief de oorzaak van overgewicht zijn. Een minder functionerende schildklier is heus niet de primaire oorzaak van het feit dat je 130 kg weegt.
    Het is nooit de enige oorzaak natuurlijk. Zoals ik eerder al zei is het soms een combinatie van niet geweldig eten met hormonale problemen. En dan maakt dat sommige i.p.v. 10kg te veel ineens 20-30kg te veel zullen wegen.

Hormonale problemen zijn nooit de oorzaak. Maar wel een katalysator.

Maar zoals ik eerder al zei is er nog een groot verschil tussen overgewicht en obesitas. En een nog belangrijkere pijler buiten gewicht is vetpercentage. UW gewicht kan nog binnen de perken zijn, maar uw vetpercentage kan al serieus hoog zijn.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Gezondheidsrisico's van dikke mensen wordt ook gewoon zo onderschat, gewoon omdat dat gezellige mensen zijn? Iedereen problematiseert terecht het bestaan van anorexia en hoe bv sociale media een oorzaak kunnen zijn.

Er sterven jaarlijks meer mensen aan de gevolgen van overgewicht dan aan de gevolgen van anorexia. Waarom dat niet meer onder de aandacht wordt gebracht snap ik echt niet. Campagne Rode Kruis is niet oké, maar toch weer typisch dat we weer niks mogen zeggen over dikke mensen. Ze kunnen er toch niets aan doen!!!
    Feit is ook wel dat degene die sterven van anorexia over het algemeen jong zijn, mensen die sterven aan de gevolgen van overgewicht zijn vaak al (veel) ouder. Uitendelijk is dat behalve voor de directe omgeving van die mensen geen probleem meer voor de maatschappij om het cru te zeggen
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    18 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Het is nooit de enige oorzaak natuurlijk. Zoals ik eerder al zei is het soms een combinatie van niet geweldig eten met hormonale problemen. En dan maakt dat sommige i.p.v. 10kg te veel ineens 20-30kg te veel zullen wegen.

Hormonale problemen zijn nooit de oorzaak. Maar wel een katalysator.

Maar zoals ik eerder al zei is er nog een groot verschil tussen overgewicht en obesitas. En een nog belangrijkere pijler buiten gewicht is vetpercentage. UW gewicht kan nog binnen de perken zijn, maar uw vetpercentage kan al serieus hoog zijn.
    Hormonale problemen gaan echt in een miniem percentage er iets mee te maken hebben. En zelfs voor mensen met hormonale problemen geldt:" als je minder calorieën eet dan je verbrandt, dan val je af".
    Maar er leeft nog heel veel verkeerde "volkswijsheid" bij de bevolking over dat soort dingen. Gisteren bvb nog uitgelegd dat als je vet eet, dat niet persé wil zeggen dat je vet bijkrijgt en dat het dus niet datzelfde vet is dat op 1 of andere magische wijze zich in uw lichaam nestelt. Uw lichaam zet de ingenomen calorieën (oa van vet) om en als je dan nog een surplus hebt, zet uw lichaam dat terug om in vet. Maar als je evenveel calorieën via eiwitten of koolhydraten binnenkrijgt, ga je evenveel vet aanmaken. Voeding zit al in hetzelfde schuitje als "als je met nat haar buiten komt, ga je verkouden geraken"...

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    In theorie klinkt dat zeer mooi. Maar in de praktijk is het toch vooral correct eten zodat je qua volume toch ook wel wat binnhebt.
    De fout die vele maken is calorieën tellen zonder meer. Ja dat kan je ook niet volhouden want met zeer kleine hoeveelheden raak je niet voldaan.
    De fout is ruimer dan koolhydraten tellen, het is slecht dieetadvies in het algemeen.
    Iedere zomer komen ze in de media weer met iets anders afdraven. Paleodieet, ketodieet, etc ...
    Mensen laten zich graag blaasjes wijsmaken dat ze veel kunnen blijven eten zonder bij te komen zolang je maar 'het juiste' eet. En dan laten ze hun patatten en brood maar schrokken ze iedere dag 2 troggen vol groenten, vet, vlees en oversuikerde fruitjogurt binnen en zijn ze verbaasd dat ze ondanks hun 'opofferingen' maar niet afvallen.
    Als je daar dan iets over durft zeggen heb je geen recht op spreken want je weet niet wat het is om een traag metabolisme te hebben.
    Mensen zien je 15 kroketten binnenspelen op een diner en denken dat alles kunt eten zonder een gram bij te komen. Maar waar echt om gaat is je dagroutine op die 364 andere dagen van het jaar.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Hormonale problemen gaan echt in een miniem percentage er iets mee te maken hebben. En zelfs voor mensen met hormonale problemen geldt:" als je minder calorieën eet dan je verbrandt, dan val je af".
    Maar er leeft nog heel veel verkeerde "volkswijsheid" bij de bevolking over dat soort dingen. Gisteren bvb nog uitgelegd dat als je vet eet, dat niet persé wil zeggen dat je vet bijkrijgt en dat het dus niet datzelfde vet is dat op 1 of andere magische wijze zich in uw lichaam nestelt. Uw lichaam zet de ingenomen calorieën (oa van vet) om en als je dan nog een surplus hebt, zet uw lichaam dat terug om in vet. Maar als je evenveel calorieën via eiwitten of koolhydraten binnenkrijgt, ga je evenveel vet aanmaken. Voeding zit al in hetzelfde schuitje als "als je met nat haar buiten komt, ga je verkouden geraken"...
    Het effect is dat je met hormonale problemen net nog minder mag eten omdat je ook minder verbrand. Het klopt dat je dan minder moeten eten dan je verbrand, maar het probleem is dat dit een laag aantal kcal's zijn. En dus voor veel mensen gewoon niet vol te houden omdat het zodanig weinig is.

Het heeft dan met karakter te maken dat klopt. Maar dan komen we weer terug op hoe mensen koken en eten. Het komt er op neer dat dit gewoon niet voor iedereen evident of makkelijk is. En dat mensen die ogenschijnlijk toch goed en normale porties eten toch bijkomen of niet afvallen. Net door die hormonale huishouding.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    De fout is ruimer dan koolhydraten tellen, het is slecht dieetadvies in het algemeen.
    Iedere zomer komen ze in de media weer met iets anders afdraven. Paleodieet, ketodieet, etc ...
    Mensen laten zich graag blaasjes wijsmaken dat ze veel kunnen blijven eten zonder bij te komen zolang je maar 'het juiste' eet. En dan laten ze hun patatten en brood maar schrokken ze iedere dag 2 troggen vol groenten, vet, vlees en oversuikerde fruitjogurt binnen en zijn ze verbaasd dat ze ondanks hun 'opofferingen' maar niet afvallen.
    Als je daar dan iets over durft zeggen heb je geen recht op spreken want je weet niet wat het is om een traag metabolisme te hebben.
    Mensen zien je 15 kroketten binnenspelen op een diner en denken dat alles kunt eten zonder een gram bij te komen. Maar waar echt om gaat is je dagroutine op die 364 andere dagen van het jaar.
    Je moet het mij niet vertellen hoor. De vriendin is zelfstandig consulente dieet en voedingskunde. Laat ons zeggen dat het deel van mijn leven is

De basis van die diëten zijn allemaal een tekort van kcal inname en daardoor afvallen. Maar de vraag is hoe weinig kcal, dat is voor ieder individu verschillend. Aardappel en brood zijn trouwens belangrijke onderdelen van een gezond en evenwichtig dieet, wat sommige trouwens niet snappen
    Groenten zijn ook heel goed omdat dit goed vult en laag in calorieën is. Je kan in feite nooit te weinig groenten eten (onder voorbehoud). Vet eveneens, mag en kan niet ontbreken in een gezond dieet. Maar let wel op dat vet en vet niet hetzelfde is. Vlees moet je minimaal houden. Yoghurt met suiker, voedsel van de duivel.

Routine en discipline zijn de belangrijkste zaken trouwens. En "zondigen" is trouwens ook niet verkeerd, sterker nog het kan en mag gewoon.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Het is nooit de enige oorzaak natuurlijk. Zoals ik eerder al zei is het soms een combinatie van niet geweldig eten met hormonale problemen. En dan maakt dat sommige i.p.v. 10kg te veel ineens 20-30kg te veel zullen wegen. .
    Begin bij het begin
    Hoeveel calorieën meot iemand als De Block dagelijks verzetten om gewoon nog maar haar gewicht te behouden?
    Ik ga het nu neit uitrekenen maar ik denk dat we dicht bij de 3000 cal. per dag uitkomen, 1800 is de standaard voor een vrouw dacht ik.

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    Begin bij het begin
    Hoeveel calorieën meot iemand als De Block dagelijks verzetten om gewoon nog maar haar gewicht te behouden?
    Ik ga het nu neit uitrekenen maar ik denk dat we dicht bij de 3000 cal. per dag uitkomen, 1800 is de standaard voor een vrouw dacht ik.
    Ook opletten dat stress ook wel een invloed heeft.

Daarbij 3000kcal op een dag verzetten is een eitje. En zeker met haar onregelmatige uren is het vaak de snelle hap of hetgeen er is dat gegeten wordt. Vrijwel elke politieker op een hoog niveau kampt toch met gewichtsproblemen?

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Feit is ook wel dat degene die sterven van anorexia over het algemeen jong zijn, mensen die sterven aan de gevolgen van overgewicht zijn vaak al (veel) ouder. Uitendelijk is dat behalve voor de directe omgeving van die mensen geen probleem meer voor de maatschappij om het cru te zeggen
    Goh als ik lees dat de kostprijs van obesitas en overgewicht stijgt zou ik toch niet zeggen dat de maatschappij er geen last van heeft. Iedereen heeft het recht om te roken of dik te zijn, maar het maatschappelijk problematiseren van die laatste ontbreekt toch wel.
    Waar is de tijd dat mensen BDW minder gezellig vonden omdat hij niet meer zo dik was...

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Het is een regering in lopende zaken, alles blijft zoals het was. Met een regering was het tekort misschien geen 12 miljard, maar we zaten hoe dan ook in een situatie waarin er 12 miljard ging gezocht moeten worden in extra belastingen of minder uitgaven. Da's het resultaat van de vorige regering inclusief NVA.
    Er is sindsdien geen begrotingscontrole meer uitgevoerd.
    Had de voorgaande regering nog een jaar verder kunnen doen, dan had ze tenminste nog iets kunnen corrigeren.
    Echter, sindsdien is het gewoon alle teugels los zonder dat er ook maar iemand tracht de uitgaven binnen de perken te houden...

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ook opletten dat stress ook wel een invloed heeft.
    Daarbij 3000kcal op een dag verzetten is een eitje. En zeker met haar onregelmatige uren is het vaak de snelle hap of hetgeen er is dat gegeten wordt. Vrijwel elke politieker op een hoog niveau kampt toch met gewichtsproblemen?
    Ik wijs enkel op het feit hoeveel obese mensen nu al consequent DAGELIJKS moeten naar binnen spelen, enkel en alleen om hun huidig gewicht te behouden.
    Daar kun je heel snel iets aan doen; alleen moet je het langer als een week volhouden

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TYPHOON-online Bekijk bericht
    Er is sindsdien geen begrotingscontrole meer uitgevoerd.
    Had de voorgaande regering nog een jaar verder kunnen doen, dan had ze tenminste nog iets kunnen corrigeren.
    Echter, sindsdien is het gewoon alle teugels los zonder dat er ook maar iemand tracht de uitgaven binnen de perken te houden...
    welke beslissingen zijn er dan gemaakt die die 12 miljard veroorzaakt hebben? 12 miljard is een serieus bedrag voor een land als België, da's niet enkele ministeries die was extra potloden en postzegels gekocht hebben.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Daar heb ik toch mijn twijfels bij. Heb je wetenschappelijke bronnen die dit kunnen staven?

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    Ik wijs enkel op het feit hoeveel obese mensen nu al consequent DAGELIJKS moeten naar binnen spelen, enkel en alleen om hun huidig gewicht te behouden.
    Daar kun je heel snel iets aan doen; alleen moet je het langer als een week volhouden
    Naar binnen spelen is maar de halve waarheid vertellen. Het is vooral dan verkeerd eten.

Neem als ontbijt een calorierijke maaltijd. Dan s'middags broodjeslunch en s'avonds een diner aangeboden door de relatie. Dan kom je er al niet met u calorieën.

Ik kan u twee schalen ter waarde van 3000kcal laten zien. De eerste gezonde en evenwichtige waar je al moeite moet doen om hem op te krijgen op een dag. En een schaal waar je nauwelijks mee voldaan bent.

Daar kun je snel iets aan doen, niet volledig correct. Maar het kan wel. Maar het is niet evident als je weet dat het gros van de politici overgewicht hebben.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    18 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Daar heb ik toch mijn twijfels bij. Heb je wetenschappelijke bronnen die dit kunnen staven?
    Dat is gewoon de manier waarop uw lichaam werkt? Je krijgt x calorieën binnen en verbruikt y calorieën. Dan zet uw lichaam x-y calorieën om in vet. Hoe je die x calorieën binnen krijgt, maakt niet uit.
    Wat wel van belang is, is dat 1gr vet meer calorieën bevat dan 1 gr eiwitten. En dat uw lichaam meer calorieën verbrandt om eiwitten om te zetten in energie dan om vet om te zetten.

Maar die vergelijking blijft wel gewoon geldig.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Regels voor berichten