Pagina 2 van 11 Eerste 123456 ... Laatste
    Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je verwart twee zaken (net zoals sommige anderen hier):
    - Enerzijds kun je besparen op de VRT, wat ik als liberaal een prima idee vind. Ik begrijp ook niet hoe het ooit zover is kunnen komen dat een overheid puur commerciële entertainment moet subsidiëren à la MNM en Studio Brussel. Ik vind dat zelfs oneerlijke concurrentie tegenover Q-Music en Joe FM die al hun inkomsten uit private middelen moeten halen. Dit in contrast met bijvoorbeeld een Radio 1 (die journalistieke meerwaarde biedt met hun duidingen), een radio Klara (die culturele meerwaarde biedt met een danig klein doelpubliek dat het commercieel niet te bolwerken valt). Van mij mogen ze eerstgenoemden onmiddellijk afschaffen. Hetzelfde met pure entertainmentprogramma's op televisie wat mij betreft.
    - Maar dat staat allemaal volledig los van wat Jambon, euh excuseer #SterkeJan, zegt dat de VRT eigenlijk zou moeten dienen om "de Vlaamse identiteit te versterken", zich komt bemoeien met de gasten in De Afspraak, gaat voorop stellen dat daar een "externe kwaliteitscontrole" moet op gebeuren (lees: de overheid zal controleren hoe de berichtgeving verloopt), ... En blijkbaar ben ik niet de enige dit onrustwekkend vindt. Ook de VVJ is die mening toegedaan.

En blijkbaar moet iedereen die het daar niet mee eens is, uit de weg geruimd worden. De eigen pionnetjes daarentegen? Die worden beschermd.

Qua signaal kan dat wel tellen imo. Vergeet niet dat het voltallige directiecomité volmondig en unaniem achter hun CEO stond. En men wil deze situatie nu "ontmijnen" door deze CEO te ontslaan?! Dergelijk gedrag bestempelen als "ontmijnen", laat me niet lachen. Dit is een dreigement pur sang: loop in het gareel van de overheid, of vlieg buiten. Dat is de boodschap.
    Ik zie niet dat er onthuld is welke richting Lembrechts dan op wou, in tegenstelling tot Claes? Want het is omdat ze de besparingen op een te verschillende manier wilden oplossen, toch? Dat staat er namelijk.
    Is het eigenlijk niet heel vergelijkbaar met wat er op de VTM Nieuwsdienst is gebeurd met Lataire en Hoflack? Zij kwamen ook niet overeen over de te bewandelen richting, en de grote baas (in dit geval de RvB van de VRT) heeft ze er gewoon allebei uitgezet, en later Lataire teruggehaald.

Bij een commerciële zender gebeurt ongeveer hetzelfde. Dat laat toch al zien dat het op z'n minst mogelijk gewoon de bedrijfswerking is?
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Sorry voor de 'offtopic', maar het wordt echt eens tijd om zo'n posts van mac-bc aan banden te leggen. Het is zelfs voor mij niet zomaar een ergernispost meer, maar gewoon platte rants vol met hyperbolen en op flessen getrokken referenties in een kader geduwd. Framing vollen bak

/einde rant
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik vraag mij eigenlijk nog af waarom we in hemelsnaam staatstelevisie moeten hebben.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Sorry voor de 'offtopic', maar het wordt echt eens tijd om zo'n posts van mac-bc aan banden te leggen. Het is zelfs voor mij niet zomaar een ergernispost meer, maar gewoon platte rants vol met hyperbolen en op flessen getrokken referenties in een kader geduwd. Framing vollen bak

/einde rant
    Genoteerd. Ik heb het in een aparte thread gezet, omdat er inhoudelijke discussie ontstond. Vanaf dat punt gaan we verder, het voorgaande paste nog in het Ergernissentopic, maar hier niet.

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Correct, hij heeft het recht om een punt te willen maken. En gelukkig zijn er genoeg 9livers die dan wel herhaaldelijk (chapeau!) inhoudelijk blijven reageren. Echter, is pas dankzij dat laatste dat er discussie ontstaat. De OP zelf is op zijn minst om platte kak van te krijgen.

On topic Kaygell: 't is een openbare omroep, geen staatsomroep. Dixit Van Rompuy (of Vandereycken ; weet niet meer zeker)
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Jij maakt ineens de sprong naar "controleren" wie er te gast is bij De Afspraak. Wat ik gehoord heb is dat het ging over een externe controle op de neutraliteit van dat soort programma's.

Zelf kijk ik niet naar elke gewone De Afspraak, dus ik kan moeilijk een volledig oordeel over vellen hier en nu over de neutraliteit daarvan.
    Tja, als een extreem-rechtse partij vindt dat er "andere gasten" in De Afspraak moeten komen, dat ze "hun fichebak eens moet uitbreiden", ... dan gaat het natuurlijk niet over letterlijk iemand aanduiden die in De Afspraak moet komen, maar dan wordt er duidelijk druk gezet om (extreem-)rechtsere personen méér zendtijd te geven.

Ik vind het niet aan de politiek om de neutraliteit van tv-programma's te beoordelen. We weten allemaal dat het een drukkingsmiddel is van extreem-rechts om te doen alsof ze telkens benadeeld worden in de media, maar wanneer je aan de macht komt mag je weleens stoppen met die spelletjes en uw verantwoordelijkheid opnemen.

Probleem één is wat mij betreft alvast de gastheer. - De Afspraak op Vrijdag met Ivan De Vadder vind ik wél een enorme meerwaarde, omdat die vaak niet alleen de beste gasten heeft en zich beperkt tot een politiek weekoverzicht, maar ook omdat het een goede interviewer is. Met Bart Schols door de week zit je al steevast de helft van de tijd met een flutinterviewer (Phara De Aguire is vanzelfsprekend een heel stuk beter).

Ik stel ook vast dat er vaak wel eens een aantal vrij linkse figuren hun mening komen geven, maar eveneens ook vrij rechtse dus als dat evenwicht daar netjes tussenin ligt is dat wellicht niet eens een probleem. Indien niet, is ingrijpen wel degelijk niet verkeerd.
    Mijn buikgevoel zegt echter dat het evenwicht vooral wel eens zoek geraakt doordat men iets te vaak naar dezelfde "experts" teruggrijpt (bv. de schoonzoon van Nancy Pelosi), bepaalde politici bewust niet komen (Schauvliege) maar dat is eigen schuld natuurlijk, maar ook dat gesprekgasten over andere onderwerpen dan politiek bv. cultuur zich toch mengen in de politieke discussie (waardoor meestal de linkerzijde extra spreektijd krijgt).
    Ten slotte natuurlijk ook dat men bepaalde niet politiek correcte zaken wel eens eerder zal vermijden bij de selectie van de onderwerpen.
    - Lieven Van Gils was nog een heel pak erger maar Bart Schols vind ik nu ook geen indrukwekkende interviewer. Het lijkt iets te verbeteren. Phara De Aguire was top.
    - Wat de gasten betreft: die schoonbroer van Nancy Pelosi, akkoord. Maar daartegenover staan bijvoorbeeld ook een Mia Doornaert en Jean-Marie Dedecker die minstens even vaak in de studio zitten en die je moeilijk links kan noemen. Dus neen, ik vind niet dat zich hier een probleem stelt.

Maar wat mij nog het meeste stoort en wat direct gans deze discussie overbodig zou maken: waar the fuck is het debat eigenlijk? Waarom altijd de ene dag een linkse uitnodigen met een slappe vod van een interviewer die dan hoogstens eens een rechts tweetje voorleest om toch een klein beetje reactie uit te lokken, en vervolgens eens een rechtse uitnodigen waarbij dan eens een links tweetje wordt voorgelezen. Tenenkrullend. Dan krijg je telkens geïnterviewden die op voorhand door hun mediatrainers goed voorbereid worden om gewoon de tijd te vullen met het afratelen van de debatfiches die hen door de partijtop zijn meegegeven.

Plaats toch gewoon eens twee kooivechters in de arena met een sterke moderator die de spelregels van het debat bewaakt, de drogargumenten eruit haalt, de cijfers weet te kaderen, ... Ben je direct van dat eindeloze gezeik af à la: "de journalist stelt weer kritischere vragen aan rechts dan aan links hoor." en "waarom vraagt die journalist nu niet x of y?".

Als uit een dergelijke controle zou blijken dat die programma's wel neutraal zouden zijn en Jambon zou ingrijpen om ze meer rechts te maken, dan heb je een punt. Nu absoluut niet.
    Jambon grijpt niet in zeg je?
    1) Jambon suggereert overduidelijk dat er in de politieke programma's meer rechtse opinies aan bod moeten komen
    2) Jambon zegt letterlijk dat de VRT moet dienen om "de Vlaamse identiteit te versterken" en dat het mee de Vlaamse canon moet helpen uitrollen, een partijstandpunt van de NVA
    3) Peter Claes, pion van NVA in het directiecomité, verliest alle geloofwaardigheid door heimelijke ontmoetingen met NVA en Vlaams Belang. Hij verliest daardoor alle krediet bij het voltallige directiecomité onder leiding van de CEO.
    4) De Raad van Bestuur, gedomineerd door de NVA, ontslaat niet de unaniem gecontesteerde Peter Claes maar ontslaat de CEO (!).
    5) Dit alles gebeurt, oh toeval zeg, aan de vooravond van de cruciale onderhandelingen over het nieuwe bestuursakkoord bij de VRT.

Je zal maar lid zijn van het directiecomité. Zou jij nog durven een standpunt innemen die mogelijks kan indruisen tégen deze extreem-rechtse politieke bemoeienissen? Dit is pure intimidatie. Dans naar onze pijpen, of vlieg buiten. Dat is de overduidelijke boodschap.

Behalve voor de kritiekloze NVA-aanhang. Voor hen is er allemaal niets aan het handje. Het zijn de goeie die intimideren. Dat is niet erg.
    Laatst gewijzigd door mac-bc; 21 januari 2020 om 12:16

Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    165 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Dat de NVA de vierde macht tracht te manipuleren, is exact uitgekomen. Net zoals ik toen had voorspeld.
    Ja sorry zenne, het enige dat gij hebt gedaan is frustratieposts gemaakt over iets wat ge vluchtig in een krantenartikel had gelezen die dag en dan herschrijft à la "student middelbaar parafraseert wikipedia voor eigen mening"

Ik zal u helpen:
    Om nog maar te zwijgen van zijn politieke inmenging in de journalistiek van de VRT. Zijn politieke partij zal wel eens gaan bepalen wat nu juist "neutrale en objectieve berichtgeving" is. Is die ook al op stage geweest in China misschien, zoals zijn collega-randdebiel Carl Decaluwé, die ook zo lovend was over de Chinese totalitaire aanpak. Zou hij wel eens met zijn fikken van de 4de macht willen blijven?!
    Hoe de NVA de scheiding der machten schaamteloos met de voeten treedt door infiltratiepogingen in de VRT-directie met Peter Claes. Want als je de rechtstaat en de scheiding der machten al continu aanvalt door rechters als lid van een links complot te bestempelen, dan kun je die rechtstaat maar beter direct helemaal met de voeten treden.
    Zijn dat nu die "exacte" voorspellingen? Staat hier nu iets over het ontslag van Lembrechts? Over de botsing tussen raad van bestuur en de directie en hoe dit uitdraait? Hoe de Vlaamse regering of personen van andere signatuur dan N-VA dit politiek afhandelen? Of zelfs maar over het eigenlijke onderwerp van die botsing? Niks toch?

Maar wel "Scheiding der machten", "collega-randdebiel", "infiltratiepogingen", "totalitaire aanpak nadoen", "rechtstaat met de voeten treden", .... de eerste post in zijn geheel heeft al weinig met het huidige incident te maken lijkt me.

En ja, de voorspelling van "bende ambtenaren staakt wanneer ze moeten besparen", daar moet ge echt helderziend voor zijn.

--------------------------------------
    Uit De Morgen:
    "Lembrechts weigerde pertinent om zelfs nog maar over een nieuwe besparingsronde na te denken. Claes was van mening dat daar ten minste met de politiek over gepraat moest worden. Maar Lembrechts schatte zijn eigen politiek gewicht en dat van Claes totaal verkeerd in. De raad van bestuur weigerde Claes te ontslaan en zette zo zijn eigen CEO vol in de wind."
    "Zijn communicatie over de besparingen bijvoorbeeld wekte in regeringskringen heel wat wrevel op. De voormalige CEO had het consequent over een besparingsoefening van 40 miljoen, terwijl die volgens Jambon en co. de VRT slechts 12 miljoen zou kosten. Ook het feit dat Lembrechts zich pas na lang aandringen wou houden aan de reclameplafonds – het maximumbedrag dat de openbare omroep uit de markt mag halen – en dat hij zich een koele minnaar toonde van de Vlaamse Netflix zorgde voor irritatie."

Tja, dat lijkt toch wel erg op de insteek die bijvoorbeeld Loser hierboven post.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    gedomineerd door de NVA?

12 leden waarvan 4 van de NVA.
    In welke opzicht is dat een dominantie van NVA?

Alle partijen worden erin vertegenwoordigd. Niet enkel de regeringspartijen.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Sinds wanneer is NVA extreem rechts? Of is dat sinds je er niet meer op stemt? En ik zou graag een de bewijzen zien van de heimelijke ontmoetingen van Peter Claes met NVa en VB.

Ook geef je zelf toe dat de interviews in de afspraak op geen hol trekken maar toch is er geen probleem?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Ik vind het vooral grappig dat wanneer NVA de politieke invloed op de VRT aanklaagde, dat er "helemaal geen politieke invloed was". Nu NVA in de regering zit, is dat dan plots helemaal anders?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Oké, N-VA gaan we niet "extreemrechts" noemen, en zeker niet een keer of 5. Dat helpt de discussie niet vooruit, brengt ze alleen op een zijspoor en kan er alleen voor zorgen dat de hakken in het zand gaan. Het mag allemaal iets meer inhoud hebben.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Jambon grijpt niet in zeg je?
    1) Jambon suggereert overduidelijk dat er in de politieke programma's meer rechtse opinies aan bod moeten komen
    2) Jambon zegt letterlijk dat de VRT moet dienen om "de Vlaamse identiteit te versterken" en dat het mee de Vlaamse canon moet helpen uitrollen, een partijstandpunt van de NVA
    3) Peter Claes, pion van NVA in het directiecomité, verliest alle geloofwaardigheid door heimelijke ontmoetingen met NVA en Vlaams Belang. Hij verliest daardoor alle krediet bij het voltallige directiecomité onder leiding van de CEO.
    4) De Raad van Bestuur, gedomineerd door de NVA, ontslaat niet de unaniem gecontesteerde Peter Claes maar ontslaat de CEO (!).
    5) Dit alles gebeurt, oh toeval zeg, aan de vooravond van de cruciale onderhandelingen over het nieuwe bestuursakkoord bij de VRT.

Sta mij toe even te kaderen hoe een overheidsbedrijf anders werkt dan een privébedrijf: de CEO heeft het in een overheidsbedrijf niet voor het zeggen. Zijn enige - énige - taak is om ervoor te zorgen dat het beleid van de Raad van Bestuur wordt uitgevoerd op operationeel niveau. Als hij dat niet doet of hij weigert, vliegt hij buiten. Het directiecomité heeft eveneens niks te zeggen, toch niet als hun mening indruist tegen die van de RvB. En ja, die hierarchie is absoluut. Als de RvB zegt "links", dan gaat iedereen naar links. Wie naar rechts gaat, vliegt eruit. Jij kan dat politieke beïnvloeding noemen, maar dat is eigenlijk gewoon hoe een bureaucratie werkt. De ene maakt het beleid, de andere voert het beleid uit. Geen overlap.

Je zal maar lid zijn van het directiecomité. Zou jij nog durven een standpunt innemen die mogelijks kan indruisen tégen deze extreem-rechtse politieke bemoeienissen? Dit is pure intimidatie. Dans naar onze pijpen, of vlieg buiten. Dat is de overduidelijke boodschap.
    Zie boven. Dat is geen intimidatie, dat is bureaucratie. En ja, je danst naar de pijpen of vliegt buiten, ja. Als ze bij ons beslissen dat er geen laaggeschoolden meer aangeworven worden voor administratieve jobs, komen er geen laaggeschoolden meer binnen, punt. Als de RvB beslist dat we nu in onze mails een ander lettertype gebruiken, verandert iedereen zijn lettertype. Overheidsbedrijven hebben de luxe niet om met iedereen zijn mening en individuele wensen rekening te houden. Dus als het beleid zegt "we besparen", dan moet de CEO nadenken over hoe er wordt bespaard - niet tegen die besparingen ingaan. Punt.

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Klopt op zich wel, maar een directie en een RvB die zo diametraal tegenover elkaar staan komt toch niet vaak voor.

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht

/einde rant

Ik ben het eens en oneens tegelijkertijd. Je moet toegeven dat we over het algemeen rechts leunen op het forum en dan kan een tegenstem wel tot diepere discussie leiden.

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    JPV, Loser (bvb) geven genoeg tegenstem, mét inhoud en zonder onophoudelijke rants ...

Pagina 2 van 11 Eerste 123456 ... Laatste

Regels voor berichten