Pagina 2 van 13 Eerste 12345612 ... Laatste
    beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Niet "in het verleden werden er ook al politici benoemd". Het instituut is zo bedacht.
    Ja maar er waren zo zover ik weet altijd wel mensen benoemd die iets met rechten te maken hadden, nu zetten ze er gewoon mensen in die een politieke mening hebben, ze hebben geen enkele eigenschap die hen een goede rechter zouden kunnen maken. Een hoop mensen hier op het forum zouden waarschijnlijk betere rechters zijn.

In de VS benoemt de politiek de rechters van het grondwettelijk hof ook, en in principe kunnen ze daar ook iedereen die ze willen zetten, als ze Trump junior als rechter willen aanduiden dan doen ze dat gewoon. In de praktijk hebben ze het het verstand (of zouden ze er toch op afgerekend worden moesten ze dat niet hebben) om daar niet gewoon politici te plaatsen. Dat zijn, ondanks het feit dat het helemaal geen voorwaarde is, bijna allemaal rechters met een lange staat van dienst en een propere carrière. De belgische politiek heeft op dat vlak blijkbaar een pak minder scrupules.

edit: Heb het eens bekeken en Khattabi is blijkbaar zeker niet de eerste met een dergelijk profiel die als rechter aangeduid worden, maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds een heel onfrisse praktijk vind die echt wel eens aan de kaak gesteld mag morgen.
    Laatst gewijzigd door beryl; 17 januari 2020 om 12:37

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Met politieke benoemingen heb ik niet zo'n probleem. Maar dat kandidaten "by default" zouden moeten worden geaccepteerd zolang de politieke verhoudingen gerespecteerd worden, is iets anders. Kandidaten moeten op een eerlijke manier worden beoordeeld op bekwaamheid.
    Komt PR gewijs trouwens ook zeer slecht over dus ik snap niet waarom Ecolo probeert door te duwen. Al is de perceptie in Wallonië allicht anders.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lavabo Bekijk bericht
    Excuseer dat ik om 7 uur in de morgen nog niet de tijd heb gehad om alle kranten uit te kammen.

Maar een duidelijk ad hominem dat niets toevoegt aan het onderwerp van deze thread, hopelijk zijn de mods consequent en ondernemen ze acties tegen deze persoonlijke aanval van iemand met blijkbaar diepe frustraties tov mij.

Waarom dan wel posten dat de kranten er niets over gemeld hadden als je nog niet de tijd had gehad om de kranten te lezen?

En de artikels waarover ik spreek stonden al in december in de krant. Daar heeft zelf de NVA toen over bericht.

Edit Crew: offtopic verwijderd.
    Laatst gewijzigd door parabellum; 17 januari 2020 om 13:05

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Met politieke benoemingen heb ik niet zo'n probleem. Maar dat kandidaten "by default" zouden moeten worden geaccepteerd zolang de politieke verhoudingen gerespecteerd worden, is iets anders. Kandidaten moeten op een eerlijke manier worden beoordeeld op bekwaamheid.
    Komt PR gewijs trouwens ook zeer slecht over dus ik snap niet waarom Ecolo probeert door te duwen. Al is de perceptie in Wallonië allicht anders.
    Mja, ik dus niet Gewoon omdat dat de insteek is van het hele instituut. 6 beroepsrechters met gedegen juridische kennis en neutraliteit. Die doen hun kant van de zaak. 6 politiek benoemde rechters die zorgen voor een afspiegeling van de tendensen in de maatschappij. De 2/3e-meerderheid maakt dat het niet een licht overhellende tendens is, maar een duidelijke. En zelfs als 6 van de 6 politiek benoemde rechters extreemlinks zouden zijn (wat dus zou betekenen dat 2/3 van de volksvertegenwoordigers een extreemlinkse rechter wil daar), dan doen ze met hun zessen nog altijd de 6 neutrale rechters niet teniet. Dan is er hoogstens een patstelling.

En nogmaals: Er wordt geen enkel bewijs gegeven over haar "links activisme" of dat ze regels zou overtreden (meer dan andere volksvertegenwoordigers).
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20200117_04809589

Wat je dus in het nieuws gehoord hebt, is waarschijnlijk dit:
    "Op aansturen van voorzitter Bouchez heeft de MR uiteindelijk beslist de kandidatuur van ex-Ecolo-voorzitter Zakia Khattabi voor rechter bij het Grondwettelijk Hof te steunen."

Waarmee haar kansen dus stevig groeien om er wel in te komen.
    Ik vind het sowieso een heel gevaarlijke evolutie dat we nu al openlijk mensen "linkse activisten" gaan noemen, en zo enige verdere uitspraken van dat instituut al op voorhand gaan ondermijnen. Zeker met zo bijzonder weinig bewijzen als het N-VA of VB aanbrengt. Hun discours lijkt eerder te zijn: Het is postjespakkerij (omdat wij het nu niet mogen doen).

Edit: @TooChé : Wat je opnoemt, daarvoor zitten die 6 beroepsrechters er dus. Die 6 andere zitten er net om een politiek beeld in het land te vertegenwoordigen. Zij moeten net niét neutraal zijn. Dat is om een afspiegeling te blijven van de maatschappij. En daarom is er ook 2/3-meerderheid nodig. Je doet alsof zij geen draagvlak heeft, terwijl zij 2/3 van de volksvertegenwoordigers achter zich heeft. En net als het VB en de N-VA zeg je nu dat het niet correct is en postjespakkerij. Nochtans vonden zij het minder erg toen ze zelf iemand konden voordragen.
    Maar zomaar direct opdelen in rechts en de boel afschieten is dan wel weer ok of wat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Lijkt mij hier dat NVA eerder probleem heeft met iemand die mensenrechten respecteert en er een politieke affaire van wil maken (mogelijk profilering voor nieuwe verkiezingen).

Dus blokkeren ze de werking van dit land en zijn instituten, wat in hun aard ligt.
    Unlimited Potential!

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Maar zomaar direct opdelen in rechts en de boel afschieten is dan wel weer ok of wat?

Wat opdelen in rechts? Waar doe ik dat? Je quote een hele tekst, gericht aan twee personen.
    Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Nesjamag. Ik zie niet in wat deze politica anders doet dan andere, alleen kan de N-VA zich hier goed mee profileren. Dat is een vuil spelletje, het systeem ondermijnen omdat het je politiek even niet goed uitkomt.

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Mja, ik dus niet Gewoon omdat dat de insteek is van het hele instituut. 6 beroepsrechters met gedegen juridische kennis en neutraliteit. Die doen hun kant van de zaak. 6 politiek benoemde rechters die zorgen voor een afspiegeling van de tendensen in de maatschappij. De 2/3e-meerderheid maakt dat het niet een licht overhellende tendens is, maar een duidelijke. En zelfs als 6 van de 6 politiek benoemde rechters extreemlinks zouden zijn (wat dus zou betekenen dat 2/3 van de volksvertegenwoordigers een extreemlinkse rechter wil daar), dan doen ze met hun zessen nog altijd de 6 neutrale rechters niet teniet. Dan is er hoogstens een patstelling.

En nogmaals: Er wordt geen enkel bewijs gegeven over haar "links activisme" of dat ze regels zou overtreden (meer dan andere volksvertegenwoordigers).
    Van mij mogen ze allemaal extreem links zijn (mocht dat een correcte afspiegeling zijn) maar dat wilt toch niet zeggen dat er geen verdere vereisten kunnen zijn voor de job? Het zijn geen volksvertegenwoordigers he, maar rechters. De idee is niet dat er een politieke kant en een neutrale kant is, maar dat er mensen met politieke ervaring inzitten. Want die zes beroepsrechters zijn natuurlijk ook niet neutraal (there is no such thing) en worden óók politiek benoemd.

Voor alle duidelijkheid: het gaat me niet zozeer over deze persoon in kwestie (de kritiek kan terecht of onterecht zijn) en strikt genomen heeft Ecolo de wet aan haar kant, want de enige wettelijke vereisten zijn 5 jaar parlementslid en minstens 40 jaar oud. Maar ik vind een systeem van onkritische, ongecontesteerde benoemingen een slecht systeem.
    Laatst gewijzigd door Tweak37; 17 januari 2020 om 13:26

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wat opdelen in rechts? Waar doe ik dat? Je quote een hele tekst, gericht aan twee personen.
    Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Nesjamag. Ik zie niet in wat deze politica anders doet dan andere, alleen kan de N-VA zich hier goed mee profileren. Dat is een vuil spelletje, het systeem ondermijnen omdat het je politiek even niet goed uitkomt.
    Ik zeg niet dat je het doet maar je veroordeeld hier weer enkel de opdeling naar extreem links. Wat de NVA doet lijkt me gewoon een afrekening naar ecolo toe in de hoop een wig tusen hen en de ps te drijven. Ook zal de ganse affaire waar ecolo theo francken als neonazi afschilderde wel meespelen. Maar dit was dan natuurlijk wel hoogstaand politiek toneel.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Daar gaat het niet over. Dat het iemand van Ecolo is, is geen probleem, voor mijn part is het iemand van de PTB. Het probleem is dat men deze benoeming er probeert door te duwen terwijl ze duidelijk niet geschikt/gewenst is. Ik ben er van overtuigd dat er uitstekende juristen rondlopen bij Ecolo. Waarom staan ze er dan per se op om Khattabi naar voor te schuiven? Het feit dat ze quasi verplicht zijn om een vrouw af te vaardigen helpt natuurlijk niet.

Iemand zonder achtergrond in de rechten naar het Grondwettelijk Hof sturen roept toch vragen op.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Ik zeg niet dat je het doet maar je veroordeeld hier weer enkel de opdeling naar extreem links. Wat de NVA doet lijkt me gewoon een afrekening naar ecolo toe in de hoop een wig tusen hen en de ps te drijven. Ook zal de ganse affaire waar ecolo theo francken als neonazi afschilderde wel meespelen. Maar dit was dan natuurlijk wel hoogstaand politiek toneel.

Het gaat hier toch om de benoeming van een rechter? Voor de rest heb ik het nergens over. Als Ecolo datzelfde zou tegenhouden, omdat ze een lid dat de N-VA voordraagt "nazistisch" zouden noemen zonder dat daarvoor bewijzen zijn, dan denk ik dat ik precies hetzelfde zou schrijven. Ik denk dat je dat bedoelt? Dat Ecolo hen ook pest, en het dus gerechtvaardigd is of zo?

Alleen noemt de N-VA hiermee het Grondwettelijk Hof al preventief "activistisch links", wat een heel systeem ondermijnt. Dat is een gevaarlijk en Trumpiaans spelletje.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Waarom dan wel posten dat de kranten er niets over gemeld hadden als je nog niet de tijd had gehad om de kranten te lezen?

En de artikels waarover ik spreek stonden al in december in de krant. Daar heeft zelf de NVA toen over bericht.

Edit Crew: offtopic verwijderd.
    Blijkbaar was ik dan nog niet up to date met dit thema, vandaag was de eerste keer dat ik hier over heb gehoord. En toen ik enkele kranten vlug had doorgenomen had ik hier nog niets van gezien.

Hoe dan ook, dit doet me denken aan dezelfde problematiek in de VS. Daar is ook veel commotie rond de aanstelling van nieuwe rechters die al dan niet republikeins of liberaal zijn.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Van mij mogen ze allemaal extreem links zijn (mocht dat een correcte afspiegeling zijn) maar dat wilt toch niet zeggen dat er geen verdere vereisten kunnen zijn voor de job? Het zijn geen volksvertegenwoordigers he, maar rechters. De idee is niet dat er een politieke kant en een neutrale kant is, maar dat er mensen met politieke ervaring inzitten. Want die zes beroepsrechters zijn natuurlijk ook niet neutraal (there is no such thing) en worden óók politiek benoemd.

Voor alle duidelijkheid: het gaat me niet zozeer over deze persoon in kwestie (de kritiek kan terecht of onterecht zijn) en strikt genomen heeft Ecolo de wet aan haar kant, want de enige wettelijke vereisten zijn 5 jaar parlementslid en minstens 40 jaar oud. Maar ik vind een systeem van onkritische, ongecontesteerde benoemingen een slecht systeem.
    O, maar ongecontesteerde benoemingen die niet kritisch worden bekeken, dat zul je me niet horen verdedigen. Alleen, de kritiek moet wel valide zijn, en bij N-VA lijkt het vooral profileringsdrang te zijn, aangezien er geen drup bewijzen worden geleverd.

De enige kritiek die er is, en die ik ook deel, is dat ze geen achtergrond in de rechten heeft. Maar daarin is ze helemaal niet die eerste. En dat is eigenlijk mijn punt net: Zij zit daar helemaal niet voor haar achtergrond in de rechten. Zij zit daar voor haar politieke achtergrond, net als haar vijf collega's. Haar zes collega-rechters zitten er voor hun juridische achtergrond. Ik had me inderdaad nauwkeuriger moeten uitdrukken over die neutraliteit.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Niet-juristen als rechters beperkt zich trouwens tot het Grondwettelijk Hof. In de arbeids- en ondernemingsrechtbanken zetelen zogenaamde lekenrechters die geen jurist hoeven te zijn.

Pagina 2 van 13 Eerste 12345612 ... Laatste

Regels voor berichten