Pagina 10 van 12 Eerste ... 6789101112 Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    en waarom moet de kinderbijslag zo'n onderzoek uitvoeren?
    er zijn een half dozijn andere diensten bevoegd voor ziektes en handicaps
    waar zeg ik dat de kinderbijslag zo'n onderzoek moet uitvoeren?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya
    als de persoon die iets wil niet aan de papieren raakt dan is dat zijn probleem. Dat betekent niet dat onze overheid vertraging oploopt, die hoeven in dat geval gewoon niets doen. Ook geen papiertje bijhouden voor mogelijke extra betalingen met terugwerkende kracht.
    Europa says no.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Heeft Europa altijd blind gelijk? UK says no
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    als de persoon die iets wil niet aan de papieren raakt dan is dat zijn probleem. Dat betekent niet dat onze overheid vertraging oploopt, die hoeven in dat geval gewoon niets doen. Ook geen papiertje bijhouden voor mogelijke extra betalingen met terugwerkende kracht.
    Als iemand die aan de overheid werkt: er is geen grotere oorzaak van administratieve vertraging dan mensen die niet in orde zijn met hun documenten. Zowel de diensten als de gebruikers. Sterker zelfs: naar een dossier dat in orde is, moet je waarschijnlijk zelden tot nooit nog kijken. Een dossier waar zaken uit ontbreken, moet je continu bijhouden en opvolgen.

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Da's opnieuw makkelijk te zeggen zolang je zelf niet met zo een situatie geconfronteerd wordt.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Heeft Europa altijd blind gelijk? UK says no
    Gelijk mss niet, maar als je dat niet wil, dan zal je toch uit de EU moeten stappen of de ganse EU overtuigen dat het anders moet.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    waar zeg ik dat de kinderbijslag zo'n onderzoek moet uitvoeren?
    we hebben het over de kinderbijslag denk ik. Wat hebben die met ziektes of handicaps te maken? waarom zouden die daarvoor meer geld meoten uitdelen of langer teruggaan in de tijd?
    dat de wet vandaag zo is weten we maar die onzin is net het punt van discussie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Europa says no.
    Opnieuw
    kritiek op wetgeving afdoen met:" de wet is zo" is nu echt geen meerwaarde hé
    aangeven waarom je die regelgeving goed vindt zou al meer bijdragen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    we hebben het over de kinderbijslag denk ik. Wat hebben die met ziektes of handicaps te maken?
    omdat een kind met een handicap duurder is dan een kind zonder handicap. .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya
    kritiek op wetgeving afdoen met:" de wet is zo" is nu echt geen meerwaarde hé
    wel als je die wet niet zelf kan afschaffen. Dit omdat het deel uitmaakt van een groter pakket dat je aanvaard hebt.
    Rosa Parks

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Dat is wel een andere zaak.
    Je spreekt dan over een pharmabedrijf die een medicijn op de markt brengt waarvoor de prijs gewoon niet geconventioneerd is. Waar dus zuiver het oogmerk grote winst uit halen is. Mocht Novartis een correcte prijs hanteren, die geconventioneerd was Dan was er geen enkel probleem geweest.

Je voelt toch zelf ook aan dat dit etisch niet zo makkelijk is? Ouders hun ongeboren kind gedwongen laten wegnemen omdat de kosten potentieel te hoog zijn. Want waar trek je de lijn? Welk kind mag dan wel geboren worden? In die optiek mogen dus enkel kinderen geboren worden die kerngezond zijn, blauwe ogen hebben en volblond zijn. Je creëert dus een perfecte samenleving, of je poogt dat toch.
    Sorry, neen dit is vanuit ethisch standpunt exact dezelfde problematiek.
    Je wordt als ouders ook gedwongen om uw kind te laten overlijden omdat de kosten potentieel te hoog zijn om het product te kunnen betalen.

Ik heb nergens gezegd dat we het uberrasch moeten creëren. Maar is het nu zodanig not done om mensen die zo'n kind op de wereld te zetten te confronteren met hun egocentrisme ? Dat ze het belang van het kind ondergeschikt stellen aan dat van hen over het moeten hebben van dat kind. Uiteindelijk zijn er meer als genoeg gezonde kindjes die via adoptie ook verlangen naar een goed gezin. Waarom zou je dan als maatschappij dit egocentrisme aanmoedigen?
    Dat je als maatschappij die zo veel mogelijk moet integreren. perfect, heb ik niets op tegen. Maar wanneer je het kunt ontwijken via een test en een actie. Is dat dan zo erg om te zeggen, kijk wij als maatschappij dragen niet bij aan deze kost? Uiteindelijk is het de taak van de ouders om te zorgen voor hun kinderen. Het is niet de taak van de overheid om dit te doen. Ze kunnen ondersteuning bieden... maar er is geen enkele verplichting om die ondersteuning te voorzien. Het is een keuze die dan ook voor bepaalde opties kan ontzegd worden die in het belang zijn van de maatschappij. Indien de maatschappij het ermee eens is.

Of ze het ermee eens zijn, hangt in veel gevallen af van de impact op hun portemonnee. Veel mensen gaan zeggen, schandalig dat we niet zoveel geld geven aan die firma voor die kleine te redden. Maar als je dan hen voor de keuze gaat stellen en zeggen kijk vanaf nu ga je 20% moeten extra afdragen elke maand om voor al die andere 0,000000001% ziektes de personen / kinderen ook te kunnen helpen. Dan gaat het antwoord al sneller zijn, mja we moeten misschien daar toch eens extra over gaan nadenken of we dat gaan doen...

Al begrijp ik perfect dat dit hard is. Maar het is niet omdat iets hard is, dat we het daarom niet moeten doen. Net zoals we met ons budget voor de zorgverzekering ook rationeel moeten omspringen en niet zomaar eventjes een blanco cheque geven. Uiteindelijk is en blijft ethiek iets dat wijzigt in functie van uw verwachtingspatroon. En budget is nu eenmaal onderdeel van dat verwachtingspatroon.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 10 januari 2020 om 00:09

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht

Al begrijp ik perfect dat dit hard is. Maar het is niet omdat iets hard is, dat we het daarom niet moeten doen. Net zoals we met ons budget voor de zorgverzekering ook rationeel moeten omspringen en niet zomaar eventjes een blanco cheque geven. Uiteindelijk is en blijft ethiek iets dat wijzigt in functie van uw verwachtingspatroon. En budget is nu eenmaal onderdeel van dat verwachtingspatroon.
    Concrete vraag dan. Waar trek je de lijn? Welke kinderen mogen dan niet geboren worden? Het syndroom van down valt al af vermoed ik (is een zeer duidelijke, ook al wil ik de effectieve meerkost op een leven daar wel eens van weten. Volgens mij is dat minder dan de meeste denken.)? Maar andere ziektes ook dan? En welke aangeboren ziekten tolereer je dan wel? Diegene die goedkoop te genezen zijn? Of ook diegene die goedkoop in te tomen zijn?

En wat doe je met mensen die na hun geboorte ernstig ziek worden en dan potentieel veel gaan kosten? Stel nu iemand die ziek wordt, en gedurende heel zijn leven meer heeft gekost dan een ongeboren kind met down ooit gedurende heel zijn leven zou gekost hebben. Kan je dat tolereren?

We moeten ons vragen stellen bij de sociale zekerheid en hoe we deze betaalbaar gaan houden. Dat staat wel vast. Maar dat kan je wel op meerdere manieren doen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Concrete vraag dan. Waar trek je de lijn? Welke kinderen mogen dan niet geboren worden? Het syndroom van down valt al af vermoed ik (is een zeer duidelijke, ook al wil ik de effectieve meerkost op een leven daar wel eens van weten. Volgens mij is dat minder dan de meeste denken.)? Maar andere ziektes ook dan? En welke aangeboren ziekten tolereer je dan wel? Diegene die goedkoop te genezen zijn? Of ook diegene die goedkoop in te tomen zijn?

En wat doe je met mensen die na hun geboorte ernstig ziek worden en dan potentieel veel gaan kosten? Stel nu iemand die ziek wordt, en gedurende heel zijn leven meer heeft gekost dan een ongeboren kind met down ooit gedurende heel zijn leven zou gekost hebben. Kan je dat tolereren?

We moeten ons vragen stellen bij de sociale zekerheid en hoe we deze betaalbaar gaan houden. Dat staat wel vast. Maar dat kan je wel op meerdere manieren doen.
    De lijn ligt volgens mij op het moment dat die geboren is. Als we die als maatschappij hebben laten geboren worden, dan draait de maatschappij er daarna maar mee voor op. Of dit nu iemand is die met down geboren is omdat het niet gedetecteerd werd of omdat het iemand is die tegevolge van een erge ziekte zwaar hulpbehoevende is.

Welke aangeboren ziekten tolereer ik. Degene waarbij enerzijds de zelfredzaamheid van de persoon, zowel intellectueel als fysisch niet gecompromitteerd is. Emotioneel wil ik voorlopig nog over het hoofd zien, of er moet expliciet bewijs zijn dat x% narcist / massamoordenaar wordt (maar bon, misschien zou ik mijn eigen dan ook moeten hebben laten aborteren...). Allez je begrijpt wel wat ik wil zeggen denk ik. Is de ziekte goedkoop te stabiliseren, dan heb ik er geen probleem mee om dat te tolereren zolang men volledig zelfredzaam blijft.

Het probleem dat ik persoonlijk heb met het euthaniseren van mensen die na hun geboorte ernstig ziek worden, is dat dit voor mij mag INDIEN ze er zelf voor kiezen. Maar dat ik wel vindt dat ze geholpen moeten worden om hun leven te leiden. Maar indien het zou toegestaan worden om die ook maar van het leven te beroven, dan is het een slippery slope om naar de toekomst te zeggen van kijk, leuk geniet nog van uw pensioen. Maar zodra je moeilijk te been bent dan is het in plaats van tijd voor het rusthuis, tijd voor de pijp aan maarten te geven. Dat lijkt mij erover.
    Al kan ik vanuit een maatschappelijk standpunt, en kostenstandpunt, dat perfect begrijpen dat men rationeel tot die beslissing zou kunnen komen. Of ik die beslissing zou willen nemen... daar heb ik mijn twijfels over. Indien een meerderheid hiervoor zou opteren. Zou ik dat volgen... ja omdat ik het voordeel ervan zou inzien op de maatschappij. Ook al zou dat hard zijn. Maar bon, men heeft mij al meerdere keren gezegd dat ik een harde persoon ben.

Maar bon, de lijn moet niet gelegd worden waar ik die zou leggen. Ik zou die door de maatschappij laten leggen. Aangezien het de maatschappij is die opdraait voor de kost ervoor tgv zijn aandeel in de zorgverzekering. En ik kan daar dan ook perfect mee leven. Maar als dit naar hogere belastingen leidt, dan moet de maatschappij er ook niet flauw over doen. Als dit naar ethisch minder aangename consequenties leidt, dan is mijn besluitvorming hetzelfde. Dat is voor mij wat een democratie wil zeggen. Dat je niet enkel het ethisch kompas van 1 persoon volgt, maar dit van de gemeenschap waar je deel van bent.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 10 januari 2020 om 00:51

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht

Het probleem dat ik persoonlijk heb met het euthaniseren van mensen die na hun geboorte ernstig ziek worden, is dat dit voor mij mag INDIEN ze er zelf voor kiezen. Maar dat ik wel vindt dat ze geholpen moeten worden om hun leven te leiden. Maar indien het zou toegestaan worden om die ook maar van het leven te beroven, dan is het een slippery slope om naar de toekomst te zeggen van kijk, leuk geniet nog van uw pensioen. Maar zodra je moeilijk te been bent dan is het in plaats van tijd voor het rusthuis, tijd voor de pijp aan maarten te geven. Dat lijkt mij erover.
    Al kan ik vanuit een maatschappelijk standpunt, en kostenstandpunt, dat perfect begrijpen dat men rationeel tot die beslissing zou kunnen komen. Of ik die beslissing zou willen nemen... daar heb ik mijn twijfels over. Indien een meerderheid hiervoor zou opteren. Zou ik dat volgen... ja omdat ik het voordeel ervan zou inzien op de maatschappij. Ook al zou dat hard zijn. Maar bon,
    Dat is dan ook een ernstig probleem. Op dat moment ga je gewoon zeggen dat je enkel maar welkom bent en een plaats hebt in de maatschappij als je niks mankeert. Als je maatschappij niks of amper kosten aan u heeft. Dat is niet hard dat is gewoon gevoelloos, en dat is net wat ik bedoel met etisch gewoon zwaar erover.

En wat zit er achter die gedachte, zuiver een financieel oogmerk. Het is duur om iemand te "onderhouden" die hulpbehoevend is. Dat is de moment dat je 40 jaar werkt, bijdraagt aan een maatschappij en systeem. En dan ineens kanker krijgt en men gewoon u een nekschot geeft omdat je geen plaats meer in de maatschappij hebt, omdat je i.p.v. geld opbrengt je geld gaat kosten. Uiteindelijk heb je dan geen sociale zekerheid meer nodig want niemand zal nog ziek worden en overleven. Iedereen gaat rijker worden. Maar je leeft wel in een constante schrik dat je morgen onder de grond kan liggen.

Allemaal makkelijk gezegd natuurlijk dat je dat wel ziet zitten. Ik zou het ook doen mocht ik egoïstisch zijn en niet langer kijken dan mijn neus lang is. Als maatschappij heb je het financieel beter, maar rijker ga je niet worden. Sterker nog je gaat zelfs al maatschappij heel ernstig verarmen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Een maatschappij die beslist wie er geboren mag worden is nu niet echt een maatschappij waarin ik wil leven. Vaarwel recht op zelfbeschikking van vrouwen...
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Een maatschappij die beslist wie er geboren mag worden is nu niet echt een maatschappij waarin ik wil leven. Vaarwel recht op zelfbeschikking van vrouwen...
    Daar gaat het niet over, uiteraard beslist de vrouw/ouders of ze al dan niet willen doorgaan met de zwangerschap, de vraag is of de maatschappij die keuze financieel moet ondersteunen en in welke mate dat dan moet gebeuren.

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bubba Bekijk bericht
    Daar gaat het niet over, uiteraard beslist de vrouw/ouders of ze al dan niet willen doorgaan met de zwangerschap, de vraag is of de maatschappij die keuze financieel moet ondersteunen en in welke mate dat dan moet gebeuren.
    Dit. De ouders moeten laat men dan iets tekenen dat zij de extra kosten voor dat aankomend kind zelf willen dragen.
    Want we zien ook een tendens dat vrouwen steeds ouder een kind dragen, terwijl het risico op afwijkingen daarmee ook stijgt. Een maximumleeftijd stellen zou ik ook onetisch vinden, maar men moet dan wel bereid zijn om de extra kosten zelf te dragen wanneer men tijdens de zwangerschap al kan zien dat het naar alle waarschijnlijkheid later een hulpbehoevende volwassene zal worden. Hoe groter de risicos je wil nemen, hoe groter je portefeuille moet zijn, dat is bij verzekeringen ook zo.

En qua superdure geneesmiddelen voor zeldzame ziektes: besef ook dat de pharmacie niet zwaar gaat investeren in onderzoek als ze daarna maar 1000 doosjes pillen kunnen verkopen aan 10 euro. Dan zou deze discussie zich ook niet stellen, want het geneesmiddel zou gewoon niet bestaan.
    De enige oplossing daarvoor lijkt me een staats-pharma bedrijf dat zelf ontwikkelt en de productie verzorgt, of desnoods productie uitbesteedt. Maar dus wel eigenaar is van de kennis en de prijzen kan reguleren. Moest men dat doen zou de sociale zekerheid misschien evenveel kosten dan nu, maar zou het veel beter zijn en zou er veel minder belastinggeld in de diepe zakken van de pharma vloeien.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bubba Bekijk bericht
    Gezien de kinderwens vaak ook financiële afwegingen heeft, gaat het daar natuurlijk wel deels over.

Als je ongewenst zwanger wordt, zijn er nu voldoende maatregelen om de financiële kost van zo'n kind dragelijk te maken. Als dat niet meer zo zou zijn, dan is de druk op abortus een stuk hoger. Geen gigantisch probleem als je wat financiële reserves hebt, maar als je dat niet hebt, dan wordt een onverwachts kind of een geboorte van een kind met een zware handicap héél problematisch.

Je had maar niet aan sex moeten beginnen als je geen kinderen wil? Yep, mss wel. Maar het probleem is dat het kind de gevolgen draagt.

Pas op, je kan kinderbijslag afschaffen en in ruil crêches goedkoper maken, pediater en eventueel alle medische kosten voor kinderen <18 jaar grais maken of gratis maaltijden in scholen voorzien. Maar dan creëer je vaak overconsumptie of verkeerd gedrag:
    - crêche: mensen hebben geen incentive meer om 1 dag per week nog zélf voor hun kind te zorgen (binding!) of om het enkel te gebruiken als ze effectief werken.
    - pediater: artsen klagen nu al dat kinderen vaak té vlug naar de dokter gestuurd worden en dat de overconsumptie vooral bij welgesteldere mensen is (verkeerd besteden van de tussenkomsten)
    - gratis maaltijden in school: scholen hebben daar de infrastructuur niet voor, bovendien maakt dit de school nog meer een "opvang voor alles"
    Rosa Parks

Pagina 10 van 12 Eerste ... 6789101112 Laatste

Regels voor berichten