Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dus wanneer je als PS zijnde gewoon consequent uw standpunt blijft uitdragen, dan is dat plots "een ezelstamp"?! Dan is dat plots "vertrouwen schaden"?! Zoveel consequent handelen binnen een partij zorgt blijkbaar voor een totale brain freeze bij de CD&V. Zoveel eenduidigheid kunnen ze bij de enerzijds-anderzijds-tsjeven niet aan blijkbaar.

Wanneer Joachim Coens het vervolgens vergelijkt met "een weglopend lief die gekust moest worden" dan mag die stalker na 9 maanden aandringen toch eens dringend gaan beseffen dat zijn politiek gedrag eerder begint te lijken op verkrachting dan op een versierpoging, lijkt me. En dan verbaast zijn dat zijn date na 9 maanden "neen" te blijven zeggen, eens een duidelijkere "neen" uitbrengt? Tja, wat moet je met die gasten die al 9 maanden geen neen begrijpen?!
    Enkel (politieke) creeps beseffen dit niet van zichzelf.
    Niet dat ik graag de verdediging van CD&V opneem, maar waarom is het bij de PS "consequent een standpunt uitdragen" en bij CD&V een "verkrachting"? CD&V houdt toch ook gewoon consequent een standpunt aan, namelijk dat ze een in Vlaanderen breed gedragen regeerakkoord willen?
    Ik ben het er overigens wel mee eens dat het strategisch denken (en in het algemeen de particratie) de regeringsvorming (en in het algemeen beleid) in de weg zit. Maar dat is de onvermijdelijke logica van het huidige systeem. En je kunt van de klassieke partijen niet blijven verwachten dat ze zich staatsdragend opstellen, terwijl ze ondertussen zo verschrompeld zijn, de CD&V voorop.

Merk trouwens ook op dat de CD&V nog nauwelijks kan rekenen op CDH dat al sinds lange tijd stuurloos lijkt. Dus is het niet onlogisch dat ze de banden aantrekken met NVA, tenslotte de partij waar ze ideologisch het meest affiniteit mee hebben. Ik zie CD&V enkel meegaan in een ander scenario als er duidelijke communautaire hervormingen vooropgesteld worden, zoals in 2009. Maar dat ligt politiek zeer moeilijk (ook qua zetels natuurlijk).
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Niet dat ik graag de verdediging van CD&V opneem, maar waarom is het bij de PS "consequent een standpunt uitdragen" en bij CD&V een "verkrachting"? CD&V houdt toch ook gewoon consequent een standpunt aan, namelijk dat ze een in Vlaanderen breed gedragen regeerakkoord willen?
    Ik ben het er overigens wel mee eens dat het strategisch denken (en in het algemeen de particratie) de regeringsvorming (en in het algemeen beleid) in de weg zit. Maar dat is de onvermijdelijke logica van het huidige systeem. En je kunt van de klassieke partijen niet blijven verwachten dat ze zich staatsdragend opstellen, terwijl ze ondertussen zo verschrompeld zijn, de CD&V voorop.

Merk trouwens ook op dat de CD&V nog nauwelijks kan rekenen op CDH dat al sinds lange tijd stuurloos lijkt. Dus is het niet onlogisch dat ze de banden aantrekken met NVA, tenslotte de partij waar ze ideologisch het meest affiniteit mee hebben. Ik zie CD&V enkel meegaan in een ander scenario als er duidelijke communautaire hervormingen vooropgesteld worden, zoals in 2009. Maar dat ligt politiek zeer moeilijk (ook qua zetels natuurlijk).
    Ik ben sowieso tegen veto's. Maar veto's uitspreken voor jezelf kun je gerust doen omdat je er zelf over beslist.
    Echter, dat gedwongen huwelijk proberen arrangeren van twee partijen die dit duidelijk niet willen vind ik wat lastiger om te begrijpen. En als Joachim Coens het dan toch vergelijkt met een date die wegloopt wanneer er gekust moet worden, dan lijken ze inderdaad eerder op een soort "verkrachting".

Daarenboven, hoe serieus kun je een partij nog nemen wanneer ze zoveel veto's stellen?
    - De facto stelt de PS slechts één veto: dat is de NVA
    - De NVA stelt al heel wat meer veto's: de PS, Groen, Ecolo, PTB, PvdA, ... (en tot voor kort nog de SP.a. In Antwerpen hebben ze echter geen baat bij de verrottingsstrategie, dus daar zijn ze blijkbaar wél bereid tot "onmogelijke" compromissen sluiten)
    - Maar nu slaat de CD&V alles: een veto tegen alles en iedereen, behalve tegen de NVA. Als je als centrumpartij danige veto's hanteert, dan blokkeer je de facto en moedwillig de ganse formatie natuurlijk. En dat je dat spelletje dan in de eerste fase van de formatie zit te spelen, tot daar. Maar dat je na 9 maanden daar hardnekkig blijft aan vasthouden, dat is echt verwerpelijk en dan draag je een zeer grote verantwoordelijkheid.

Maar goed, als het volk blijkbaar zo populistisch is om enkel de stoere praat te belonen en iedereen die probeert samen te werken aanschouwt als "de zwakkeling" of "de postjespakker" of "de zakkenvuller", dan komt het gedrag van de CD&V ook niet uit de lucht gevallen natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door mac-bc; 17 februari 2020 om 12:43

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    De NVA heeft veel meer mogelijkheden. Het wordt alleen beperkt door zijn eigen talrijke veto's. Niet met groen, niet met de PvdA, niet met PTB, niet met de PS, ... Alleen de Zweedse partijen zijn goed genoeg, maar daar zijn ze dan zelf uit de regering gestapt.

-> Het dictaat van de NVA.
    Is totaal niet waar. De NVA heeft helemaal geen meerdere mogelijkheden en heeft nooit een veto uitgesproken tegen eender welke Waalse partij. De NVA kan zich geen veto's permitteren tegen de PS net omdat ze cijfermatig in eender welke opstelling de PS nodig heeft.

Als jij als gewone burger denkt te weten wat er tijdens die onderhandelingen inhoudelijk op tafel is gekomen, dan dwaal je. Laat je niet zo leiden door die mediacampagnes.
    Niemand kan dat weten, jij dus ook niet.

Uiteraard zien zij vooral een Vivaldi regering zetten, na die continue aanvallen heen en weer. Is dat niet logisch? Dat hebben ze toch ook altijd eerlijk gezegd?
    De PS ziet niet 'vooral' een Vivaldi regering zitten. Vivaldi is het ENIGE dat de PS ziet zitten. Is dat logisch? Strategisch gezien voor de PS wel, misschien. Herverkiezingen zullen uitwijzen of het lange termijn iets uitmaakt. Het is een gok omdat de PS hoopt dat ze zo electoraal relatief meer zetels in de wacht kunnen slepen dan de NVA en VB aan Vlaamse zijde.

Het mag dan wel leuk zijn voor de NVA om de PS telkens als schietschijf te gebruiken om zich populair te maken voor de eigen achterban (en omgekeerd), maar dan krijg je dit natuurlijk. De totale blokkering van het land. Moh tiens, die verrottingsstrategie komt hen ook goed uit! Leuk zeg, die politieke spelletjes op kap van de burger.
    Waarom de PS verdedigen? Magnette heeft openlijk in de media gezegd dat hij NVA niet ziet zitten. Zijn positie als schietschijf is aan Vlaamse kant volledig terecht. Aan Waalse kant is hij dan weer een held.

Deze mentaliteit toont nu exact het probleem aan. Deze mentaliteit van de verrotting zorgt ervoor dat onze (klein)-kinderen met nog grotere schulden zullen opgezadeld zitten. Iedereen die de stoere uithangt, die moet beloond worden blijkbaar. Iedereen die een regering wil vormen, die moet bestraft worden. Iedereen die een regering wil vormen, dat zal automatisch wel een "postjespakker" zijn.
    Je moet eens zien hoe we afgegleden zijn in totaal populisme. Iedereen denkt alleen aan het belang van zijn eigen partijtje in de volgende verkiezingen. Niemand denkt nog aan het algemeen belang op de lange termijn.

En zolang mensen dit populisme gaan belonen, zolang zullen we nog meer van dergelijk verwerpelijk gedrag krijgen. Het is niet moeilijk om de stoere uit te hangen hoor. Het is niet moeilijk om "het been stijf te houden" hoor. Why the fuck zou je dat idioot kleutergedrag gaan belonen?!
    Wat jij hier populisme noemt is gewoon een ander woord voor democratisch stemgedrag dat niet aligneert met je eigen politieke voorkeur. Wie aan het algemene belang op lange termijn vooropstelt kan eigenlijk maar in ding roepen: staatshervorming.
    Eender welke regeringsvorming betekent met de kaarten die de burger geschud heeft in het beste geval een democratisch verlies aan 1 zijde van het land, in het slechtse geval een democratisch verlies aan beide zijdes.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Ik ben sowieso tegen veto's. Maar veto's uitspreken voor jezelf kun je gerust doen omdat je er zelf over beslist.
    Echter, dat gedwongen huwelijk proberen arrangeren van twee partijen die dit duidelijk niet willen vind ik wat lastiger om te begrijpen.

Daarenboven, hoe serieus kun je een partij nog nemen wanneer ze zoveel veto's stellen?
    - De facto stelt de PS slechts één veto: dat is de NVA
    - De NVA stelt al heel wat meer veto's: de PS, Groen, Ecolo, PTB, PvdA, ... (en tot voor kort nog de SP.a. In Antwerpen hebben ze echter geen baat bij de verrottingsstrategie, dus daar zijn ze blijkbaar wél bereid tot "onmogelijke" compromissen sluiten)
    - Maar nu slaat de CD&V alles: een veto tegen alles en iedereen, behalve tegen de NVA. Als je als centrumpartij danige veto's hanteert, dan blokkeer je de facto en moedwillig de ganse formatie natuurlijk. En dat je dat spelletje dan in de eerste fase van de formatie zit te spelen, tot daar. Maar dat je na 9 maanden daar hardnekkig blijft aan vasthouden, dat is echt verwerpelijk en dan draag je een zeer grote verantwoordelijkheid.

Maar goed, als het volk blijkbaar zo populistisch is om enkel de stoere praat te belonen en iedereen die probeert samen te werken aanschouwt als "de zwakkeling" of "de postjespakker" of "de zakkenvuller", dan komt het gedrag van de CD&V ook niet uit de lucht gevallen natuurlijk.
    Kan jij eens je oogkleppen en je blinde haat tegenover nva opzij zetten. Ps heeft wel degelijk meer veto's. Tegen nva, tegen vb, tegen verderzetting van een rechts beleid....
    Zo kan ik wel nog wel wat doorgaan. Maar je kan een ander niet verwijten wat je zelf blijft doen. Zeggen dat een ander geen compromis wil sluiten maar zelf geen enkele toegeving willen doen is toch wel redelijk hypocriet.

Wat betreft de cdenv kan je toch niet zeggen dat het hun schuld is. Er zijn toch nog genoeg partijrn die hun plaats kunnen innemen. Maar die partijen beantwoorden dan weer niet aan het willetje van de ps.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door nestorius; 17 februari 2020 om 12:08
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Het belangrijkste PS veto niet vergeten: een extreem-links beleid willen voeren maar de factuur niet willen betalen en die naar Vlaanderen doorschuiven zonder verantwoording.

Ik ben niet eens de grootste N-VA fan, want ik ben geen romantische Vlaams-nationalist en de N-VA is economisch ook iets te liberaal geworden naar mijn zin en ik ben voor een meer sociaal beleid maar dan wel in de juiste context.

Een sociaal beleid waarbij je de generaties na jou opzadelt met een immense exploderende staatsschuld - zoals de babyboomers in de jaren '70-'80 eigenlijk ook al gedaan hebben in België - is géén duurzaam, sociaal beleid maar een egoïstisch, kortetermijn beleid. Als je de minimumpensioenen verhoogt voor generaties die zelf ook nog eens vervroegd op pensioen gegaan zijn, vergroot je de ongelijkheid tussen de generaties nog meer... Tegenwoordig komt daar ook nog eens de factor migratie bij: met een de factor opengrenzenbeleid erodeer je ook nog eens elk draagvlak voor een sterke sociale zekerheid weg: hoe moet je verwachten van mensen dat ze zo sterk solidair zijn met mensen met wie ze zich 1) niet kunnen identificeren en 2) die zelf nog niet aan het systeem bijgedragen hebben.
    7 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Bijna de ambulance moeten bellen omdat ik mij verslik in mijn koffie.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...iale~ab514955/

Wordt het niet eens tijd dat we deze man in een dwangbuis zetten, want hij is volledig het noorden kwijt. Wat een klucht is dit.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Bijna de ambulance moeten bellen omdat ik mij verslik in mijn koffie.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...iale~ab514955/

Wordt het niet eens tijd dat we deze man in een dwangbuis zetten, want hij is volledig het noorden kwijt. Wat een klucht is dit.
    Hij zegt toch niks dat niet waar is vanuit hun perspectief?
    *** Also sprach Zarathustra ***

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Hij zegt toch niks dat niet waar is vanuit hun perspectief?
    Akkoord, maar het is toch bijna lachwekkend:

Wij willen geen fronten bouwen, wij willen bruggen bouwen.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Euh wanneer heeft de PS ooit 32% gehaald in federaal parlement??????

Verkiezingen van 2014 hadden ze 11,7%
    Nu hebben ze maar 9.5%.
    CD&V heeft 8,9%

Dan kan je zeggen dat CD&V incontournable is??????

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Akkoord, maar het is toch bijna lachwekkend:
    Tuurlijk, maar ik zie weinig verschil tussen Magnette, De Wever en wie dan ook in dit toneelstuk. Er is niemand die bruggen wil bouwen of fronten of wat dan ook. Dat is allemaal niet relevant

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Euh wanneer heeft de PS ooit 32% gehaald in federaal parlement??????

Verkiezingen van 2014 hadden ze 11,7%
    Nu hebben ze maar 9.5%.
    CD&V heeft 8,9%

Dan kan je zeggen dat CD&V incontournable is??????
    'in Wallonië'. NEt zoals de N-VA 30+ gehaald heeft in Vlaanderen. etc etc

iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Het belangrijkste PS veto niet vergeten: een extreem-links beleid willen voeren maar de factuur niet willen betalen en die naar Vlaanderen doorschuiven zonder verantwoording.

Ik ben niet eens de grootste N-VA fan, want ik ben geen romantische Vlaams-nationalist en de N-VA is economisch ook iets te liberaal geworden naar mijn zin en ik ben voor een meer sociaal beleid maar dan wel in de juiste context.

Een sociaal beleid waarbij je de generaties na jou opzadelt met een immense exploderende staatsschuld - zoals de babyboomers in de jaren '70-'80 eigenlijk ook al gedaan hebben in België - is géén duurzaam, sociaal beleid maar een egoïstisch, kortetermijn beleid. Als je de minimumpensioenen verhoogt voor generaties die zelf ook nog eens vervroegd op pensioen gegaan zijn, vergroot je de ongelijkheid tussen de generaties nog meer... Tegenwoordig komt daar ook nog eens de factor migratie bij: met een de factor opengrenzenbeleid erodeer je ook nog eens elk draagvlak voor een sterke sociale zekerheid weg: hoe moet je verwachten van mensen dat ze zo sterk solidair zijn met mensen met wie ze zich 1) niet kunnen identificeren en 2) die zelf nog niet aan het systeem bijgedragen hebben.
    Volledig akkoord.

Puur op basis van ideologie zou ik ook een veto hebben tegen de PS. Echter, als je het track record bekijkt van de PS en de NVA, dan constateer ik dat Elio Di Rupo de staatsfinanciën een pak beter heeft beheerd dan die Zweedse coalitie met hun mooie praatjes over "budgettaire discipline". Met hun ongefinancierde, roekeloze tax-cut ben ik daar enorm zwaar teleurgesteld.

Dus wat moet je dan kiezen? Diegenen die u ideologisch het meeste naar de mond praten maar er niets van bakken? Of uw ideologische tegenpool (de PS in mijn geval) die het, ironisch genoeg, net béter heeft gedaan op dat vlak?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    Volledig akkoord.

Puur op basis van ideologie zou ik ook een veto hebben tegen de PS. Echter, als je het track record bekijkt van de PS en de NVA, dan constateer ik dat Elio Di Rupo de staatsfinanciën een pak beter heeft beheerd dan die Zweedse coalitie met hun mooie praatjes over "budgettaire discipline". Met hun ongefinancierde, roekeloze tax-cut ben ik daar enorm zwaar teleurgesteld.

Dus wat moet je dan kiezen? Diegenen die u ideologisch het meeste naar de mond praten maar er niets van bakken? Of uw ideologische tegenpool (de PS in mijn geval) die het, ironisch genoeg, net béter heeft gedaan op dat vlak?
    Maar je moet niet kiezen tussen X of Y. Je moet een compromis zien te maken. Stukken van jou, stukken X en stukken van Y. Maar tegenwoordig is dat een opportunist die met de billen bloot gaat, in plaats van een kundig staatsman.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Maar je moet niet kiezen tussen X of Y. Je moet een compromis zien te maken. Stukken van jou, stukken X en stukken van Y. Maar tegenwoordig is dat een opportunist die met de billen bloot gaat, in plaats van een kundig staatsman.
    Zit ook wel waarheid in, alhoewel de lijn soms vrij dun is. CD&V en oVLD hebben toch vooral een reputatie van draaien met de wind. Maar langs de andere kant is het natuurlijk makkelijk om langs de zijlijn aan je principes vast te houden, in plaats van een coalitie te doen slagen (zie het VB).

Ik moet nu wel zeggen dat de recente gebeurtenissen mijn sympathie voor CD&V en vooral Geens toch hebben laten toenemen.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Zit ook wel waarheid in, alhoewel de lijn soms vrij dun is. CD&V en oVLD hebben toch vooral een reputatie van draaien met de wind. Maar langs de andere kant is het natuurlijk makkelijk om langs de zijlijn aan je principes vast te houden, in plaats van een coalitie te doen slagen (zie het VB).

Ik moet nu wel zeggen dat de recente gebeurtenissen mijn sympathie voor CD&V en vooral Geens toch hebben laten toenemen.
    Geens deed me gisteren denken aan een echte staatsman. Hij wilde België voorop zetten, voor partijpolitiek met een toekomstgerichte visie qua staatshervormingen.
    Zo zijn er heel weinig jammer genoeg.

@zarathustra : ja het gaat wel op Waals niveau zijn. Maar hij moet beseffen dat op federaal niveau hij niet zo groot is.
    Als je naar de effectieve aantal kiezers dat hij voor opkomt is hij wel een kleine partij natuurlijk.

Regels voor berichten