Pagina 61 van 94 Eerste ... 115157585960616263646571 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Nee. Schuld van het onderwijs. Ik was beter in begrijpend lezen maar zo te zien is dit later gewijzigd in lezen wat je wil lezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Nee. Schuld van het onderwijs. Ik was beter in begrijpend lezen maar zo te zien is dit later gewijzigd in lezen wat je wil lezen.

Hopelijk besparen ze daar niet te veel meer op! Maar ik vind het toch een beetje ver gaan als men huidige problemen gaat steken op iets wat vroeger besloten is, dat is een beetje te gemakkelijk vind ik. De politici die de bedrijfswagens in het leven geroepen hebben zijn ook niet verantwoordelijk voor het huidige gedrocht... Dan herleid je zeer complexe problemen naar eenvoudige oorzaak-gevolgverbanden en zo zit de wereld spijtig genoeg niet in elkaar.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Als het zo zit treft niemand schuld natuurlijk. Laten we ze nu maar vlug terug prijzen voor hun harde werk en de achtergelaten schuldenberg.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Lezen is je sterkste kant niet zeker?
    Duidelijk ook niet de jouwe. Ik gaf net zelf aan dat een belangrijk deel van de stijging van de elektriciteitsfactuur bij de netbeheerders ligt (waar ook politieke zelfbediening een rol bij speelt), maar dat het wel degelijk de fout van Verhofstadt is dat hij de liberalisering van de elektriciteitsmarkt gefnuikt heeft door Electrabel uit te verkopen aan het buitenland. Een liberalisering die de burgers géén winst heeft opgeleverd, ook niet als je enkel naar het aandeel energie kijkt en de verdoken belastingen buiten beschouwing laat.
    https://www.aanbieders.be/blog/energ...ogere-prijzen/

Ik beweerde dus niet dat dat eerste de schuld is van Verhofstadt. Wél dat laatste.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Duidelijk ook niet de jouwe. Ik gaf net zelf aan dat een belangrijk deel van de stijging van de elektriciteitsfactuur bij de netbeheerders ligt (waar ook politieke zelfbediening een rol bij speelt), maar dat het wel degelijk de fout van Verhofstadt is dat hij de liberalisering van de elektriciteitsmarkt gefnuikt heeft door Electrabel uit te verkopen aan het buitenland. Een liberalisering die de burgers géén winst heeft opgeleverd, ook niet als je enkel naar het aandeel energie kijkt en de verdoken belastingen buiten beschouwing laat.
    https://www.aanbieders.be/blog/energ...ogere-prijzen/

Ik beweerde dus niet dat dat eerste de schuld is van Verhofstadt. Wél dat laatste.
    Het ging over Verhofstadt, wel bij het onderwerp blijven hé. Liberalisering is een gevolg van de EU-regels, zijn die ook de schuld van Verhofstadt?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het ging over Verhofstadt, wel bij het onderwerp blijven hé. Liberalisering is een gevolg van de EU-regels, zijn die ook de schuld van Verhofstadt?
    Voor liberalisering ben je niet verplicht om aan het buitenland te verkopen.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Voor liberalisering ben je niet verplicht om aan het buitenland te verkopen.

Wil je zeggen dat het niet aan de hoogste bieder is verkocht?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wil je zeggen dat het niet aan de hoogste bieder is verkocht?
    Wat ik wil zeggen is dat de regering nog altijd het recht heeft om een verkoop van een staatsbedrijf tegen te houden als dit tegen de nationale belangen ingaat.

De chinezen wilden nochtans vorig jaar ook mooi geld geven voor eandis, waarom heeft men dan die verkoop tegen gehouden?

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ach ze vinden wel altijd iets uit: BBSZ bv wat zogezegd een extra RSZ bijdrage is maar eigenlijk gewoon extra belasting (want gaat dacht ik van RSZ richting ministerie van financiën) of de asbestbijdrage voor het asbestfonds waarvoor we allemaal bijdragen....

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Wat ik wil zeggen is dat de regering nog altijd het recht heeft om een verkoop van een staatsbedrijf tegen te houden als dit tegen de nationale belangen ingaat.

De chinezen wilden nochtans vorig jaar ook mooi geld geven voor eandis, waarom heeft men dan die verkoop tegen gehouden?

Ik vind niet dat je de Fransen op eenzelfde niveau als de Chinezen mag plaatsen. De geopolitieke situatie is ook al wat veranderd tegenover toen, toen was er nog veel meer vertrouwen. Het is nu ook niet alsof het te laat is om voor je nationale belangen op te komen, we konden al van in het begin een aanzienlijke aandelenpositie ingenomen hebben.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het feit is hier dat het gaat over kerncentrales op ons grondgebied, dan geef je geen buitenlander het zeggensschap over hoe deze moeten gerund worden. Je weet sowieso dat als er ergens moet bespaard worden dat men dit ver van hun deur zullen doen met als resultaat de huidige situatie. Of het nu een chinees of fransman is. Het blijft een domme beslissing.

1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Het probleem met de verkoop van Electrabel?

De stijgende elektriciteitsfactuur kan je natuurlijk nog voor een belangrijk deel toeschrijven aan het feit dat een verdoken halve belastingbrief is met "dank" aan de netbeheerders (waarbij een significant deel van die belastingen dient voor zitpenningen van lokale politici in intercommunales), maar er lijkt alleszins géén winst geweest te zijn die is kunnen doorgeschoven worden naar de burgers. Waarom liberaliseren als dit geen winst oplevert?

Daarnaast zit je met het feit dat men de Belgische elektriciteitsmarkt heeft uitverkocht aan Frankrijk. Resultaat? Winsten naar het buitenland, onvoldoende investeringen om België niet meer kwetsbaar te maken voor stroomtekorten, en ook het serieuze risico dat de factuur van de ontmanteling van de kerncentrales ook alsnog bij de Belgische belastingbetaler zal terecht komen, omdat het Franse Engie daar de kosten van zal kunnen ontlopen. https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ales~a365c496/
    Zitpenningen zorgen voor heel wat frustratie omdat ze 'tastbaar' zijn voor de mensen. Maar de grote kost bij de intercommunales zijn de dividenden die ze uitkeren. Dan spreken we jaarlijkse over honderden miljoenen die naar de gemeenten vloeien. Maak dat transparant en doe dat via de reguliere belastingen, maar dan wordt het meegerekend bij de belastingdruk natuurlijk. En schaf de politieke zitjes af, maar eerlijk, dat is meer een symbool dan dat het echt bakken met geld zou opleveren.

Laten we trouwens wel wezen dat de liberalisering een valse start heeft genomen, maar dat de concurrentie tegenwoordig echt zorgt voor lagere prijzen op de markt. De marges zijn dun. Op de markt voor de grote afnemers is marktaandeel momenteel belangrijker dan winst, en als ik de prijzen van sommige van die groepsaankopen zie dan kan het niet anders of ze verkopen daar met verlies. Ten tijde van de incumbents spraken we niet over centen maar over euro's marge.

Leveringsonzekerheid is trouwens meer een gevolg van politieke besluiteloosheid dan van onderinvestering door Electrabel. Er is ooit het besluit genomen om de kerncentrales te sluiten. Persoonlijk vond ik dat een slecht besluit, maar er was een draagvlak voor. En het had kunnen werken, had de politiek op dat moment de omschakeling beginnen voor te bereiden. Maar ze hebben legislatuur na legislatuur vertikt om een energiebeleid op lange termijn op te zetten. Met als resultaat de huidige impasse: de kerncentrales moeten sluiten, maar eigenlijk kunnen ze niet sluiten. In dat kader kan je van Electrabel niet verwachten dat ze nog grote investeringen deden, zonder de zekerheid dat de centrales zouden openblijven.
    De politiek en zeker de bevolking beseft trouwens niet dat we nu weer voor exact dezelfde situatie staan. Willen ze de kerncentrales openhouden na 2025 dan moet er nu beslist worden zodat de nodige investeringen kunnen ingepland worden. Maar gezien de politieke onzekerheid, en omdat geen enkele politieker wil bekendstaan als 'Jan Paddestoelwolk' (of welke leuke term de oppositie ook zou uitvinden voor diegene die zijn handtekening zet onder de beslissing) zal dat niet snel gebeuren.

Het hele verhaal over de kosten van de ontmanteling is trouwens wat gecompliceerder dan wat er in hln staat. Electrabel heeft steeds het bedrag gestort, enkel is de inschatting voor de kost van de ontmanteling steeds naar omhoog bijgesteld. Ook voor de permanente stockage van het hoog radioactief afval is het uiteindelijk de regering die moet beslissen hoe en waar dit moet gebeuren, maar dat doen ze niet. Elk land maakt trouwens die oefening. En elk land doet z'n eigen ding, in plaats van zo'n berging op Europees niveau te regelen...
    Wat wel compleet verkeerd zit is dat Electrabel een groot percentage van het geld in het fonds weer kan lenen van dat fonds. Dus eigenlijk is dat fonds enkel boekhoudkundig gevuld...

Ze hadden Electrabel nooit mogen verkopen, daar geef ik je gelijk in. Maar over enkele van je stellingen moet ik toch wat nuance aanbrengen.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht

Het hele verhaal over de kosten van de ontmanteling is trouwens wat gecompliceerder dan wat er in hln staat.
    Zeg maar gerust dat hetgeen er op HLN staat gewoon pure flauwe kul is.
    Totaal uit de context en zelfs gewoon onwaarheden. Splijtstof die nog decennia in koelbaden moet blijven, nee ik denk het niet.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Het feit is hier dat het gaat over kerncentrales op ons grondgebied, dan geef je geen buitenlander het zeggensschap over hoe deze moeten gerund worden. Je weet sowieso dat als er ergens moet bespaard worden dat men dit ver van hun deur zullen doen met als resultaat de huidige situatie. Of het nu een chinees of fransman is. Het blijft een domme beslissing.

Ik begrijp je niet goed, welke besparingen hebben tot wat geleid?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind niet dat je de Fransen op eenzelfde niveau als de Chinezen mag plaatsen. De geopolitieke situatie is ook al wat veranderd tegenover toen, toen was er nog veel meer vertrouwen. Het is nu ook niet alsof het te laat is om voor je nationale belangen op te komen, we konden al van in het begin een aanzienlijke aandelenpositie ingenomen hebben.
    Dat had men ook beloofd met de verkoop aan de Fransen. Een gouden aandeel. Is er nooit van gekomen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/b29945332090320
    If sex doesn't scare the cat, you're not doing it right

Pagina 61 van 94 Eerste ... 115157585960616263646571 ... Laatste

Regels voor berichten