iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silence Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik durf op dit moment zelfs niet met zekerheid zeggen of ik volgende maand een contract afsluit met vaste of variabele energieprijzen
    Dat is dan toch omdat je niet goed begrijpt hoe vaste/variabele prijzen in elkaar zitten. Taksen, distributiekosten, BTW,...letterlijk alles is hetzelfde bij vaste of variabele prijs. Enkel de prijs van energie verschilt, en die wordt bepaald door de markt. En een kernuitstap zou invloed hebben op de marktprijzen, maar de kernuitstap is pas in 2025 en je kan maar een vaste prijs voor maximum 3 jaar klikken.

Blijkbaar is het plan om pas in november volgend jaar te beslissen over de kernuitstap. Groen is inschikkelijk maar Ecolo houdt het been stijf. De beslissing nog een jaar uitstellen is de facto kiezen voor een complete uitstap in 2025, bij gebrek aan investeringszekerheid zou Engie dan zelf beslissen om de centrales te sluiten.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sir.Killalot Bekijk bericht
    Allemaal goed en wel, maar het was jij die ze verliezers noemde. Als je je eigen definities aan termen moet beginnen geven om je gelijk te halen, dan heb je meestal geen gelijk.
    Groen is als 6de gestrand van 7 partijen. Ik kan tenminste definities hanteren waarmee ik ze 'verliezers' noem. Dat is meer dan wat jij kan om te onderbouwen dat ze 'er vooruit op zijn gegaan'.

Maar opnieuw: enerzijds de kritiek dat het niet eerlijk is dat er geen Vlaamse meerderheid is, want Vlamingen zijn met meer, maar anderzijds wel vinden dat Waalse politici relatief gezien meer aanspraak moeten maken op een ministerpost. Leg mij dat nu eens uit.
    Een systeem van indirecte democratie via volksvertegenwoordigers is niet zo moeilijk om uit te leggen, verstaan misschien wel.
    Uiteraard zou in het belang van het land ieder landsdeel representatief vertegenwoordigd moeten worden. Maar als we zelfs dat niet kunnen krijgen dan zou het alsnog beter zijn om de posten tenminste te bemannen met politici waarop in het andere landsdeel effectief op gestemd werd, eerder dan politici van ons eigen landdeel waar niet op gestemd werd en die enkel via een systeem van koehandel aan postjes bedeeld geraken.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!
    no votes  

Pseudo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janusderoose Bekijk bericht
    Omdat we vorig jaar al verkiezingen hadden.
    En dat het na een economische crisis door een pandemie meestal geen goed idee is om nog eens te kiezen, gezien de recency bias en emotionele tijden die de uitslag nogal in extremen kunnen doen uitdraaien.

Gelukkig is er een representatieve en geen rechtstreekse democratie waardoor extreemrechtse vlaggenzwaaiers iets minder vlot het volk kunnen opjutten.
    "De meerderheid van de bevolking steunt mijn politieke keuzes niet, dus de bevolking is te dom om een systeem van rechtstreekse democratie in te voeren."
    Hou de toiletten rein, dan blijft het voor nakomers ook fijn. - Josianne de wc-madam
    2 leden vonden dit bericht nuttig.  

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Groen is als 6de gestrand van 7 partijen. Ik kan tenminste definities hanteren waarmee ik ze 'verliezers' noem. Dat is meer dan wat jij kan om te onderbouwen dat ze 'er vooruit op zijn gegaan'.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Een systeem van indirecte democratie via volksvertegenwoordigers is niet zo moeilijk om uit te leggen, verstaan misschien wel.
    Uiteraard zou in het belang van het land ieder landsdeel representatief vertegenwoordigd moeten worden. Maar als we zelfs dat niet kunnen krijgen dan zou het alsnog beter zijn om de posten tenminste te bemannen met politici waarop in het andere landsdeel effectief op gestemd werd, eerder dan politici van ons eigen landdeel waar niet op gestemd werd en die enkel via een systeem van koehandel aan postjes bedeeld geraken.
    Je mag je neerbuigende toontje ergens anders hanteren. Dus je wil representatieve vertegenwoordiging per landsdeel, maar als je 2% tekort komt in één landsdeel, dan heb je liever dat dat landsdeel helemaal niet vertegenwoordigd wordt. Oké. Neen, dat snap ik nog steeds niet.
    no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    44 Post(s)
    "de energiefactuur mag niet stijgen"
    Euhm, de VREG heeft al gezegd dat ze stijgt in 2020. Nuja, voor 40%. De overige 60% stijgt het max 10% (hoe dat geen stijging is, is mij een raadsel)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
    no votes  

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Euhm, de VREG heeft al gezegd dat ze stijgt in 2020. Nuja, voor 40%. De overige 60% stijgt het max 10% (hoe dat geen stijging is, is mij een raadsel)

Was ook mijn eerste reactie
    no votes  

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)

Dat gaat over Vlaamse materie, zij hebben het nu over de onderdelen waar het federale niveau wel een impact op heeft.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janusderoose Bekijk bericht
    Omdat we vorig jaar al verkiezingen hadden.
    En dat het na een economische crisis door een pandemie meestal geen goed idee is om nog eens te kiezen, gezien de recency bias en emotionele tijden die de uitslag nogal in extremen kunnen doen uitdraaien.
    Langs de andere kant kan je ook wel stellen dat we in een heel andere wereld en maatschappij leven dan toen de verkiezingsuitslag werd bepaald en dat deze dus mogelijk niet meer representatief is voor de huidige tijd.
    no votes  

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    44 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Dat gaat over Vlaamse materie, zij hebben het nu over de onderdelen waar het federale niveau wel een impact op heeft.
    Dan lijkt me een statement als "de stroomfactuur mag niet stijgen" niet bepaald een goed punt, aangezien je daar geen controle over hebt.
    no votes  

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JelleCa Bekijk bericht
    Langs de andere kant kan je ook wel stellen dat we in een heel andere wereld en maatschappij leven dan toen de verkiezingsuitslag werd bepaald en dat deze dus mogelijk niet meer representatief is voor de huidige tijd.
    Hoe stel je voor dat we dit dan regelen? Dan moeten we eigenlijk ook nieuwe Vlaamse verkiezingen houden? En op gemeentelijk vlak ook dan maar aangezien de situatie door corona zo drastisch veranderd is?
    no votes  

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)

BTW naar 6% en voila, geen stijging
    no votes  

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)

Je mag je neerbuigende toontje ergens anders hanteren.
    Zegt diegene die de neerbuigende toon in de discussie gebracht heeft:
    Ik snap jullie ook niet hoor. Eerst huilen, huilen, huilen dat er geen Vlaamse meerderheid is, maar dan wel liever Walen als minister zien dan Vlamingen.

Dus je wil representatieve vertegenwoordiging per landsdeel, maar als je 2% tekort komt in één landsdeel, dan heb je liever dat dat landsdeel helemaal niet vertegenwoordigd wordt. Oké. Neen, dat snap ik nog steeds niet.
    Vertegenwoordiging =/= ministerpost

Tweede poging:

Jij zegt:
    Vlaamse Winnaars >>> Vlaamse verliezers >>> Waalse winnaars >>> Waalse verliezers

Ik zeg:
    Vlaamse Winnaars >>> Waalse winnaars >>> Vlaamse verliezers >>> Waalse verliezers

Dat Calvo 2% van de Vlamingen vertegenwoordigt beter is dan 0% vind ik op niets slaan. Die 2% representativiteit is enkel een meerwaarde wanneer het ook de winnende tendens van de Vlaamse uitslag representeert. Wanneer die 2% de verliezende zijde representeert heeft het geen meerwaarde, maar juist een negatieve en vertekende waarde qua representativiteit.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Werd er eigenlijk al met 1 woord gerept over inkomsten, structurele of éénmalige besparingen ?

En dan bedoel ik niet de luchtkastelen van fraudebestrijding of iets dergelijks: ik bedoel een concrete tastbare maatregel
    no votes  

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik snap niet waarom er altijd zoveel nadruk wordt gelegd op "verliezers" en "winnaars".

Er moet een meerderheid gemaakt worden. Dat is wat telt. Alsook zeggen voorkeurstemmen vrij weinig naar mijn mening. En zeker op de manier waarop je het nu probeert te framen, is echt wel... Enkel Antwerpenaren KUNNEN op Calvo stemmen. En dan ga jij het vergelijken met het totaal aantal Vlaamse kiezers? De meeste dingen die je hierboven zegt ga ik volledig mee akkoord, maar zie dat je dingen niet ook dingen op een foute manier gaat framen.

Edit : Je punt is sterk genoeg binnen de Antwerpse kieskring. Dan heeft Calvo 3.5% voorkeursstemmen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk bericht
    Werd er eigenlijk al met 1 woord gerept over inkomsten, structurele of éénmalige besparingen ?

En dan bedoel ik niet de luchtkastelen van fraudebestrijding of iets dergelijks: ik bedoel een concrete tastbare maatregel
    Het geheel is nog niet eens af, dus kwestie van afwachten lijkt me.
    Laatst gewijzigd door phate_13; 29 september 2020 om 14:24
    no votes  

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    35 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Ik snap niet waarom er altijd zoveel nadruk wordt gelegd op "verliezers" en "winnaars".

Er moet een meerderheid gemaakt worden. Dat is wat telt. Alsook zeggen voorkeurstemmen vrij weinig naar mijn mening. En zeker op de manier waarop je het nu probeert te framen, is echt wel... Enkel Antwerpenaren KUNNEN op Calvo stemmen. En dan ga jij het vergelijken met het totaal aantal Vlaamse kiezers? De meeste dingen die je hierboven zegt ga ik volledig mee akkoord, maar zie dat je dingen niet ook dingen op een foute manier gaat framen.

Het geheel is nog niet eens af, dus kwestie van afwachten lijkt me.
    Kijk he je mag het draaien en keren hoe je het wil.
    500 dagen zijn ze bezig, 500!

De 2 grootste partijen aan Vlaamse kant zijn niet vertegenwoordigd.
    En het énige wat er voor zorgt dat ze met al de kleine, verliezende partijen een regering gaan maken is omdat ze schrik hebben van de stem van de kiezer.

Volgens de letter van de wet zal het allemaal wel kloppen. Maar als jij dit een correcte definitie van rechtvaardige democratie noemt heb je toch wel een gek wereldbeeld.
    #red9lives
    Niet opgeven mannen
    2 leden vonden dit bericht nuttig.  

Regels voor berichten