iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Moeten misschien ook iedereen die niet denkt zoals jij ook verbieden om op te komen voor de verkiezingen? Nuja, dan kunnen we beter de verkiezingen gewoon afschaffen en er direct er een dictatuur van maken. Dan duid jij maar gewoon iedereen aan.
    Ik geef enkel maar men mening hoor dat is toch nog gepermiteerd in Belgie of mogen we nog enkel de dingen zeggen die in jou kraam passen?
    no votes  

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vierkant Bekijk bericht
    Ja, laten we onze hele geschiedenis, onze tradities, onze identiteit maar door het toilet spoelen om het holletje van één of andere (potentiële) grootmacht te likken. /facepalm
    Die geschiedenis, tradities, identiteit maken mij geen bal uit. Wat mij wel uitmaakt is :

Vlamingen zijn drietalig opgevoed en zijn wereldtop als het op internationale relaties aankomt.
    Wij zijn wereldburgers. Niet omdat we onze identiteit verloochenen maar omdat we zo flexibel zijn.
    Of denk je dat je flexibel wordt en blijft door continue met een de vlaamse vlag te zwaaien en u in te graven in uw geschiedenis, onze tradities, onze identiteit.
    Neen je wordt flexibel door uw maatschappij aan te passen aan de realiteit in de wereld. Het feit dat wij destijds wereldtop waren voor internationale relaties had te maken met het feit dat wij :

1) De grondleggers zijn van de BENELUX en daarna EUROPA. Dat is ook voornamelijk de basis van het feit dat het feit dat de EU in Brussel is. Dat en omdat het ligt tussen Frankrijk en Duitsland.
    2) tgv onze flexibiliteit een goede kennis hadden van duits en frans.
    3) en het belangrijkste dat we onze ego niet naar onze kop lieten stijgen... hetgeen als je zo hard focust op uw identiteit wel het geval is. Je moet neutraal / zwitserland/ verzoenend/ the peacemaker zijn. Niet degene die 600+ dagen geen regering kan maken omdat je in uw loopgraven zit voor zaken waar de bevolking geen boodschap aan hebben. Die hebben beleid nodig. Perfect beleid bestaat niet, dus doe je het met wat je hebt en doe je het daarna hopelijk beter.

Echter zelfs in de eu is 1 van de grote voertalen het Engels. Dus als je in de toekomst flexibel en wendbaar wilt blijven moet je mee met je tijd. Je weet wel stilstaan is achteruit gaan. Of is dat ineens niet van tel en moeten wij terug naar ergens in 1560-1570... laat het eens dat zijn oude koeien. En stopt eens met die uit de gracht te halen...

Bouchez met zijn tricolore vlag, de echte Belg. Hij wilt ons land terug gaan verbinden, bevoegdheden terug federaal maken, maar de hypocriet erkent niet eens onze identiteit.
    Toegegeven, als Waal zou ik ook niet staan springen om Nederlands te leren, maar soit ons land is zoals het is. Als ze het niet willen, waarom dan een slecht huwelijk in stand houden?
    Omdat taal geen bal te maken heeft met een slecht huwelijk. Alles draait rond de bereidheid om te communiceren en elkaar een win/ goed gevoel te gunnen (geven en nemen). Niet de taal.
    Ik zie enkel problemen tussen vlamingen en walen op het politieke kader. Wanneer ik in wallonië kom zie ik daar echt geen rancune omdat ik vlaming ben. Wel omdat ik iets zeg wat hen niet aanstaat. Maar shocker dat is exact hetzelfde in vlaanderen. Dus laat dat gezever nu eens eindelijk achterwegen over we moeten ermee stoppen. Dan moeten we ook maar stoppen met europa want ik heb dat huwelijk is even slecht tot nog slechter. Zij hebben daar namelijk de grenzen open gedaan voor goedkope arbeid zonder ervoor te zorgen dat iedereen met dezelfde wapens (dus regels) strijdt.

En ja ik vind het minder ideaal dat hij geen nederlands spreekt. Maar ik vind dan ook niet dat het moet. Geprefereerd ja... maar uiteindelijk kies je de persoon die volgens u het meest capabel is... en de mensen die den bouchez verkozen hebben zijn nu eenmaal mensen van binnen de MR. En kunde lijkt mij nog altijd belangrijker als taal. Want voor taal kun je een pers verantwoordelijke gebruiken (dus iemand met een talenknobbel). Je kunt moeilijk een stand in gebruiken voor kunde en als voorzitter gewoon die zijn handpop zijn (allez dat kan ook maar bon...). En je kunt zeggen wat je wilt, maar den bouchez heeft kunde... anders haalde die dat niveau niet en had toen BDW en Magnette samen waren ze den MR wel van de VLD kunnen afbranden. Ze zouden beide niets liever gehad hebben omdat Magnette ze dan overal kon uitshotten en NVA ook nog eens kon juichen over het feit dat zij de grootste bijdrage waren voor het liberale gedachtegoed in plaats van de liberalen (ovld is maar klein in vgl met NVA - OVLD+MR tov NVA is al weer iets anders om zich dan als het zwaartepunt te kunnen declameren) Al zal hij zich met zijn mannerism (EDIT: allez der is engels ingeslopen : gemaniëreerdheid/hebbelijkheid) ook een grotere kans lopen om zich te verbranden... maar dat is zijn risico en zijn goed recht om die strategie te gebruiken. Ik zou het gewoon niet kunnen... (al durf ik dat hier anoniem (en destijds op school) perfect... - nu heb ik gewoon te veel te verliezen )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    We stemmen niet op de eerste minister, Wilmes was zelfs zo goed als onbekend voor ze eerste minister werd. Het is toch wel wat absurd dat een staatshoofd de taal niet of amper spreekt van de meerderheid van het land.
    Ons systeem is een democratische vertegenwoordiging. Dit wil zeggen dat wij niet de premier kiezen maar dat de partijen die wij kiezen om onze stem te vertegenwoordigen naar eigen goeddunken mogen kiezen. Als die ervoor zouden kiezen dat dit iemand wordt die geen sikkepit nederlands spreekt dan is dat zo. Staat u dat niet aan dan moet het systeem wijzigen. Er zijn nog zoveel andere zaken die absurd zijn maar die we ook moeten slikken. Leer ermee leven of verander het. Dat zijn de keuzes die we hebben. Als het de volgende regering een is met NVA en VB dan zetten we als premier een vlaming die gebroken frans spreekt hé.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funky22 Bekijk bericht
    Ik geef enkel maar men mening hoor dat is toch nog gepermiteerd in Belgie of mogen we nog enkel de dingen zeggen die in jou kraam passen?
    Jij mag zeggen en vinden wat je wilt. Maar mensen hebben ook het recht om u te wijzen op de ongefundeerdheid van uw mening. Dat die ongefundeerd is kun je lezen in mijn antwoord (allez ik weet dat beryl die mening niet echt had) naar beryl. Aan u om te laten zien middels uw intellectuele capaciteiten waar dat ik de bal mis sla. Als je dat niet kan, dan moet je ook niet verwonderd zijn dat men uw mening als een mening kan achten die men gewoon als niet er toe doenend kan en mag achtten. En dan krijg je natuurlijk de reacties zoals phate ze geeft uit irriteerbaarheid en vermoeidheid om met een dergelijk persoon in discussie te gaan.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 26 september 2020 om 00:31
    no votes  

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Als het de volgende regering een is met NVA en VB dan zetten we als premier een vlaming die gebroken frans spreekt hé.
    .
    Wie gaat er een premier zetten die gebrekkig Frans spreekt, weet jij dat Nv-a/Vb dit zullen doen? nee toch stop dan ook met zulke zever te verkondigen
    dit komt dan van iemand die strooit met woorden als ongefundeerdheid...

Wilmés is ook niet de eerste Frans talige premier maar wel eentje waar je u haren vanuit trekt als die de Vlaamse gemeenschap toespreekt
    Normaal is dat toch niet als je na een persconferentie van haar moet gaan uitpluizen wat die nu juist allemaal bedoeld in crisis tijd.

Of is dit normaal te noemen voor een leider van een land (alle kom wat is dit voor iets een woord spelletje of een boodschap van iemand die een land leid?)
    https://pnws.be/in-deze-taal-spreekt...vlamingen-toe/
    Laatst gewijzigd door Funky22; 26 september 2020 om 09:56
    no votes  

Wolfken's schermafbeelding
    iTrader
    34 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wie gaat er een premier zetten die gebrekkig Frans spreekt, weet jij dat Nv-a/Vb dit zullen doen? nee toch stop dan ook met zulke zever te verkondigen

Wilmés is ook niet de eerste Frans talige premier maar wel eentje waar je u haren vanuit trekt als die de Vlaamse gemeenschap toespreekt
    Normaal is dat toch niet als je na een persconferentie van haar moet gaan uitpluizen wat die nu juist allemaal bedoeld in crisis tijd.

Of is dit normaal te noemen voor een leider van een land (alle kom wat is dit voor iets een woord spelletje of een boodschap van iemand die een land leid?)
    woord spelletjes => woordspelletjes
    iemand die een land leid => iemand die een land leidt

Als je kritiek hebt op iemand zijn (tweede)taalkennis ...
    To avoid criticism, do nothing, say nothing and be nothing.
    no votes  

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wolfken Bekijk bericht
    woord spelletjes => woordspelletjes
    iemand die een land leid => iemand die een land leidt

Als je kritiek hebt op iemand zijn (tweede)taalkennis ...
    Ik ben maar ne simpele knul die netjes zijn belastingen betaalt ik hoef ook tegenover niemand verantwoording af te leggen laat staan dat ik er voor mijn land moet staan in crisis tijd, een premier moet die dingen dus wel en dan mag je op zijn minst verwachten dat die duidelijk communiceert en niet dat je achteraf nog moet gaan uitzoeken wat die nu juist bedoeld.
    Laatst gewijzigd door Funky22; 26 september 2020 om 10:55
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Kun je het lezen zoals ik het bedoel aub. Dat je als reactie als je vindt dat de persoon die nu niet goed genoeg nederlands spreekt dan geef je ze in de volgende regering van hetzelfde laken een broek. En welke partijen gaan daar normaal gezien het minste om geven (om het frans en om federaal)... degene die het hardste hameren op de vlaamse identiteit en voor onafhankelijkheid zijn. Wat die 2 zijn.

Dat is iets helemaal anders als zeggen dat NVA en VB volgende keer geheid zo een premier gaan zetten.
    Context hé, maakt een enorm verschil.

Ik heb het al gezegd, die haar nederlands is ok. Het is enkel wanneer ze onder druk gezet wordt dat ze het wat moeilijker heeft. Ze had daarom beter een persverantwoordelijke aangesteld voor het frans en het nederlands. Waarom beide : omdat ze anders kritiek krijgt dat ze een persverantwoordelijke voor het nederlands nodig heeft maar er wel zelf staat voor het frans.

Dit is spijtig. Maar je moet het natuurlijk wel bekijken in functie van het geheel. Al zou ik een groot gedeelte wel hebben verstaan. (raar opkijken dat wel, maar uit de context en de zin dan lukt dat wel) Indien je 20 woorden hebt die ze verbasterd heeft op 100.000 dan is dat spijtig maar geen ramp. Is dat 20 op 100... ja dan wel. Dus ja...
    no votes  

Wolfken's schermafbeelding
    iTrader
    34 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik ben maar ne simpele knul die netjes zijn belastingen betaalt ik hoef ook tegenover niemand verantwoording af te leggen laat staan dat ik er voor mijn land moet staan in crisis tijd, een premier moet die dingen dus wel en dan mag je op zijn minst verwachten dat die duidelijk communiceert en niet dat je achteraf nog moet gaan uitzoeken wat die nu juist bedoeld.
    Ik maak zelf veel te veel fouten in mijn schrijfsels, ik zal daar normaal gezien nooit een opmerking over maken, maar hier moest ik onmiddellijk denken aan het spreekwoord met een oog, splinter en balk

Zomaar in twee verschillende talen en uit de losse pols vragen beantwoorden en verklaringen afleggen, is veel moeilijker dan foutloos te schrijven op een forum waar je je tekst nog eens kan nalezen voordat je hem post.
    To avoid criticism, do nothing, say nothing and be nothing.
    no votes  

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Euhm dit kan toch niet hé, dit moet een grap zijn :

https://pnws.be/hoe-ziet-regering-de-croo-eruit/

Goedele liekens als minister...
    no votes  

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wolfken Bekijk bericht
    Ik maak zelf veel te veel fouten in mijn schrijfsels, ik zal daar normaal gezien nooit een opmerking over maken, maar hier moest ik onmiddellijk denken aan het spreekwoord met een oog, splinter en balk

Zomaar in twee verschillende talen en uit de losse pols vragen beantwoorden en verklaringen afleggen, is veel moeilijker dan foutloos te schrijven op een forum waar je je tekst nog eens kan nalezen voordat je hem post.
    Goh ja wie ben ik om daar van wakker te liggen laat staan dat een ander zich daar zou moeten aan storen, als mijn schrijfsels iets bij je los weken scheelt er toch iets lijkt me, alle ne simpele knul die verder niks betekent tov een premier die gebrekkig communiceert in het Nederlands in crisis tijd, weet ja wat laten we de nadruk op die simpele knul leggen want dat is belangrijker

Ik heb het al gezegd, die haar nederlands is ok. Het is enkel wanneer ze onder druk gezet wordt dat ze het wat moeilijker heeft. Ze had daarom beter een persverantwoordelijke aangesteld voor het frans en het nederlands. Waarom beide : omdat ze anders kritiek krijgt dat ze een persverantwoordelijke voor het nederlands nodig heeft maar er wel zelf staat voor het frans.

.
    Jambon was met zijn functie de geknipte persoon om dit over te nemen, en zeker onder druk zou een premier in tijd van crisis zich perfect moeten kunnen verwoorden in alle 3 de landstalen.
    no votes  

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Mentioned
    33 Post(s)
    Euhm dit kan toch niet hé, dit moet een grap zijn :

https://pnws.be/hoe-ziet-regering-de-croo-eruit/

Goedele liekens als minister...
    Ik heb ondertussen zo een aversie gekregen voor die poppenkast dat ik mijzelf er nog niet eens toe kan brengen zoiets te lezen.
    no votes  

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Als je leest: Voor Open VLD komt onder meer de naam van ex-voorzitter Gwendolyn Rutten weer naar boven

Daar krijg je toch gewoon rillingen van...
    no votes  

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Jambon was met zijn functie de geknipte persoon om dit over te nemen, en zeker onder druk zou een premier in tijd van crisis zich perfect moeten kunnen verwoorden in alle 3 de landstalen.
    De geknipte persoon ? Dat weet ik zo nog niet.
    Ik herinner mij duidelijk dat den Jambon stond te liegen over hetgeen de virulogen gezegd hebben. Dus om hem daar dan iets uit zijn botten te horen slaan... mja liever niet.
    Liever een gecentraliseerde boodschap dan dat de vlaamse minister president er zijn spin aan geeft en de waalse zijne spin. En als je die dan langs mekaar legt dat die verschillen.

Als je leest: Voor Open VLD komt onder meer de naam van ex-voorzitter Gwendolyn Rutten weer naar boven

Daar krijg je toch gewoon rillingen van...
    Waar? ben dat niet tegengekomen in die link die ik postte
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Liekens werd ook genoemd in newsmonkey artikel van gisteren dat ik postte.
    De namen voor de andere partijen staan er ook in.

"Bij Open Vld is er veel meer duidelijkheid. Als De Croo premier wordt, blijft er amper ruimte over. Vicepremier zou dan bijna zeker Vincent Van Quickenborne (Open Vld) worden, die beloond wordt voor bewezen diensten. Zo zijn Oost- en West-Vlaanderen bediend.

Daarnaast is ruimte voor één staatssecretaris, of twee, al naargelang het premierschap. Naar verluidt mikt Lachaert daar ook op een verrassing, een nieuwe naam om Open Vld te versterken. Dat wordt dan, in de eeuw van de vrouw, onmogelijk nog een man, naast De Croo en Van Quickenborne. Locatie is Antwerpen, Vlaams-Brabant of beide. De naam van Goedele Liekens (Open Vld) valt. Dat Kamerlid heeft een goede band met formateur De Croo, en zat manifest in ‘team Egbert’ tijdens de voorzittersrace."
    https://newsmonkey.be/geens-past-voor-vivaldi/
    no votes  

iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Waar? ben dat niet tegengekomen in die link die ik postte
    De standaard.

De geknipte persoon ? Dat weet ik zo nog niet.
    Ik herinner mij duidelijk dat den Jambon stond te liegen over hetgeen de virulogen gezegd hebben. Dus om hem daar dan iets uit zijn botten te horen slaan... mja liever niet.
    Liever een gecentraliseerde boodschap dan dat de vlaamse minister president er zijn spin aan geeft en de waalse zijne spin. En als je die dan langs mekaar legt dat die verschillen.
    (
    Doelde meer op, het is toch maar een voorgeschreven text die ze moeten aflezen, nu ja met Jambom heb je indd de kans dat die er een eigen verhaal van maakt.
    no votes  

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)

https://www.demorgen.be/nieuws/leter...onne~b0742175/

...

Daarnaast vind ik het eigenlijk wel echt jammer dat je er zo zwaar aan tilt. Kennis van de andere landstaal is inderdaad wel een belangrijke factor als premier, dat ga ik zeker niet ontkennen. Moet dit dan perfect zijn? Neen, absoluut niet. Het belangrijkste is dat deze een belangrijke verbindende rol kan spelen binnen de regering. De capaciteiten van deze persoon zijn veel belangrijker voor het welvaren van het land, dan die nu de of het, le of la zegt.
    no votes  

Regels voor berichten