Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Moest ik N-VA'er zijn, kzou een gat in de lucht springen van blijdschap met zo'n regering. Het gaat echt wel gemakkelijk zijn om die ofwel uiteen te spelen, ofwel te dwingen om standpunten te verdedigen die kiezers gaan kosten.
    Klopt wel, maar als burger had ik nu precies graag gehad dat er eens een stabiele regering zou gevormd kunnen worden die een beetje het stemgedrag reflecteert.

En dan snap ik ook wel dat paars-groen een mogelijkheid is, ook al ben ik er zelf niet voor te vinden. Persoonlijk heeft de N-VA mij de laatste tijd meer teleurgesteld dan iets anders, maar ze zijn nog altijd de grootste partij. Ze nu uitsluiten omdat ze niet willen inbinden, en een regering maken met een minderheid in Vlaanderen die qua bestuur vermoedelijk vooral zal ingaan tegen de wensen van de meerderheid, meh.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.  

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    71 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Wallonia is ook niet 1 blok. Op sommige vlakken sluit de streek rond Waver bijvoorbeeld perfect aan bij de streek rond Leuven qua opinies, net zoals ruraal luxemburg perfect overeen kan komen met de streek tussen de Ijzer en de Kust. In een eengemaakte kieskring zonder alarmbelprocedures en andere grendelwetten, schakel je namelijk alle kunstmatige verdelende wetten uit, en kan je gewoon proberen een compromis te sluiten met de best mogelijke impact, zonder rekening te moeten houden met hoe die impact verdeeld is.
    Uiteraard, maar dat evenwicht was wel een voorwaarde bij een vorige staatshervorming. Dan moet je dat aanpassen voordat je verkiezingen doet, niet erna omdat het even niet zo handig is.
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379
    no votes  

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Paars-geel is toch echt geen optie.

Zelfs de gedroomde Zweedse coalitie wat constant ruziemaken onderling.
    Alsof Paars-geel een ganse regeringstermijn zou kunnen uitdoen. Wie gaat zoiets nu geloven?
    Unlimited Potential!
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    92 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Deel van het onrechtvaardigheidsgevoel komt voort uit de manier waarop zetels verdeeld worden. Tellen in zetels geeft een verkeerd beeld van de electorale realiteit. PS heeft momenteel 20 zetels in het Federaal Parlement voor 641K kiezers. Het Vlaams Belang heeft in datzelfde parlement 18 zetels voor 810K kiezers. Daar is niets democratisch aan. Het wil de facto zeggen dat een Vlaamse kiezer minderwaardig is aan een Waalse op Federaal vlak.

Als je daar bovenop dan nog eens een regering moet slikken die geen Vlaamse meerderheid heeft dan zet dat bij gewone mensen kwaad bloed. En ik kan dat begrijpen.
    stemmers, niet kiezers. Wat een essentieel verschil maakt.
    “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan"
    Mij nodig? Tag me @JPV
    no votes  

Anoniem13's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    stemmers, niet kiezers. Wat een essentieel verschil maakt.
    Een typisch JPV-antwoord...

En wat is dat essentiële verschil dan wel niet?
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    92 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Een typisch JPV-antwoord...

En wat is dat essentiële verschil dan wel niet?
    Ik denk dat ik hier al enkele keren in een post van enkele A4-pagina's de volledige uitleg gegeven heb, sta me toe om kort te antwoorden als men nog eens de essentie verdraait...

https://www.9lives.be/forum/politiek...n-vlaamse.html

Verschil tussen (ingeschreven) kiezers en stemmers staat in de eerste 5 factoren die het verschil verklaren). Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de (imho democratische) grens dat je minstens 18 moet zijn om te mogen stemmen.
    Mij nodig? Tag me @JPV
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Ik zeg niet dat ik dat niet kan begrijpen, hè. Uiteraard moet de meerderheid nu zo groot mogelijk zijn.
    Maar het principe dat jij aanhaalt, is net ingesteld omdat anders heel Wallonië tegen iets zou kunnen zijn, samen met een klein stukje van Vlaanderen, en het toch goedgekeurd zou worden. Dat betekent dus dat bevoegdheden eenzijdig overgeheveld kunnen worden en in se een staatshervorming eenzijdig uitgevoerd kan worden (in de praktijk, geen echte natuurlijk). Dat is een veiligheid om het nét democratisch te houden. Anders telt Wallonië nooit nog mee federaal, en het is net de bedoeling dat Wallonië en Vlaanderen evenveel meetellen.
    Uiteraard is iedereen maar belg als het hen uitkomt. De walen zijn toch zo hard voor belgie, niks ma gesplits, iederee moet solidair zijn, al wa ge wilt, maar ze willen niet iedere belg eenzelfde stemwaarde geven?

Ofwel zijt ge 1 land of ge zijt het niet he. Maar niet alleen als het u uitkomt zoals het bij de walen altijd gaat.

Oh de ironie.
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    92 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Uiteraard is iedereen maar belg als het hen uitkomt. De walen zijn toch zo hard voor belgie, niks ma gesplits, iederee moet solidair zijn, al wa ge wilt, maar ze willen niet iedere belg eenzelfde stemwaarde geven?

Ofwel zijt ge 1 land of ge zijt het niet he. Maar niet alleen als het u uitkomt zoals het bij de walen altijd gaat.

Oh de ironie.
    iedereen heeft dezelfde stemwaarde. Ook zij die niet gaan stemmen, zij die stemmen voor een kleine partij, zij die in Brussel stemmen, zij die blanco of ongeldig willen stemmen. Wat jij (en anderen) denken te moeten doen is te doen alsof stemmers nooit bestaan hebben NADAT ze uiteindelijk geen enkele zetel blijken op te leveren. Hoewel ze niet meegespeeld hebben voor de zetelverdeling, blijven het nog altijd stemmen met een waarde.

En vooral ook mensen met een waarde.
    Mij nodig? Tag me @JPV
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    iedereen heeft dezelfde stemwaarde. Ook zij die niet gaan stemmen, zij die stemmen voor een kleine partij, zij die in Brussel stemmen, zij die blanco of ongeldig willen stemmen. Wat jij (en anderen) denken te moeten doen is te doen alsof stemmers nooit bestaan hebben NADAT ze uiteindelijk geen enkele zetel blijken op te leveren. Hoewel ze niet meegespeeld hebben voor de zetelverdeling, blijven het nog altijd stemmen met een waarde.

En vooral ook mensen met een waarde.
    Als iedere stem even veel waard was, zou er voor 1 zetel zowel in het noorden als in het zuiden evenveel stemmen nodig moeten zijn. Dat is niet het geval, dus is niet iedere stem evenveel waard.
    no votes  

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Maar paarsgroen is toch helemaal niet zo vergezocht? Ze hebben al samen geregeerd, er zijn heel veel raakpunten in de programma's... Ik weet niet waarom dat zo'n gigantische sprong zou zijn?
    Ik deel ook helemaal niet het idee dat het kiesgedrag van de Vlaming zo duidelijk tegen paarsgroen zou zijn. Groen & Spa hebben net minder verloren dan bijvoorbeeld N-VA. Dat VB gegroeid is, da's duidelijk. Maar niet in die mate dat "Vlaanderen" gekozen heeft voor een erg rechts beleid.
    Uhm dat hebben ze nu net wel gedaan.

NVA 16% (-4,3%)
    VB 11.9% (+8,2%)
    OVLD 8.5% (-1.3%)
    SPA 6.7% (-2,1%)
    Groen 6.1% (+0,8%)

https://www.nieuwsblad.be/verkiezingen-2019

Zowel in absolute (behaalde) als relatieve (groei/verlies) cijfers is paarsgroen er effectief -2.6% op achteruit gegaan terwijl okergeel er +3.9% op vooruitgegaan is.Je kan dat niet onder stoelen of banken wegsteken.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!
    no votes  

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Als iedere stem even veel waard was, zou er voor 1 zetel zowel in het noorden als in het zuiden evenveel stemmen nodig moeten zijn. Dat is niet het geval, dus is niet iedere stem evenveel waard.
    Heb je de post waar JPV naar gelinkt heeft al gelezen?
    no votes  

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Meerdere keren. Het is en blijft kontdraaierij rond het verdedigen van een systeem waarin Vlaamse stemmen minder waard zijn dan Waalse. Verantwoorden waarom dat zo is, maakt het niet minder onwaar.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    92 Post(s)
    De waarde van een stem verandert niet voor/na de stemming, het effect wel.
    Mij nodig? Tag me @JPV
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Yup en ze klopt van geen kanten. Of ga je hier beweren dat 1 stem van 1 vlaming gelijk is als 1 stem van een waal. En zou resulteren in hetzelfde?

Tuurlijk niet, want dan hebben de walen bang dat ze helemaal niks te zeggen hebben.
    no votes  

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    92 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Meerdere keren. Het is en blijft kontdraaierij rond het verdedigen van een systeem waarin Vlaamse stemmen minder waard zijn dan Waalse. Verantwoorden waarom dat zo is, maakt het niet minder onwaar.
    COMPLETE BULLSHIT.

En ik schrijf het even in caps omdat ik het écht beu word dat hier leugens verteld worden enkel om Vlaanderen vs Wallonië op te zetten.

Als morgen de verkiezingen opnieuw gehouden worden, maar met 2 splintergroeperingen van het VB die in elke provincie van Vlaanderen 4% halen, dan zal een Franstalige stem plots minder waard zijn dan een Vlaamse stem. Niet omdat er ook maar iets aan het "systeem waarin Vlaamse stemmen minder waard zijn dan Waalse" veranderd zou zijn, wel omdat de verkiezingsuitslag TOTAAL anders zal zijn. Zélfs de stemmen van pakweg N-VA of SP.A zullen plots (in jullie logica) méér waard zijn dan een stem van een Franstalige partij. Wat natuurlijk complete bullshit is.
    Mij nodig? Tag me @JPV

Regels voor berichten