Pagina 32 van 32 Eerste ... 222829303132
    SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nesjamag Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Sociaal darwinisme is al lang afgedaan als zever.

De algemene wetenschapsontkenning van neo-conservatieven gaat natuurlijk samen met een gebrekkig begrip van een concept als "survival of the fittest".
    Solidariteit moet van 2 kanten komen

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Natuurlijk, maar niet elke werkloze of langdurig zieke misbruikt automatisch het systeem.
    Nee maar er mag toch nog nagedacht worden over hoe we die die wel misbruik maken aanpakken ipv altijd bij ieder voorstel te staan roepen "arme werklozen en ze zijn niet allemaal zo"

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Toch even wat meer over mezelf, ook al ben ik er niet trots op: ik heb wel degelijk zelf een VDAB-opleiding gevolgd om een carrièreswitch te maken. Zelf voor gekozen en mij ingeschreven voor de wachtlijst van zo'n opleiding op het moment dat ik onverwacht werkzoekende werd.
    Op een moment dat ik tegen een depressie moest kampen en meer en meer geïsoleerd raakte, heeft die begeleiding vanuit de VDAB mij niet alleen geholpen om nieuwe technische vaardigheden te verwerven - ook al werk ik nu niet in het exacte veld van die opleiding, maar een verwant, dus het komt wel degelijk goed van pas - maar ook om terug meer structuur in je dag te brengen, wat meer sociale contacten, hulp bij het selecteren van de juiste vacatures, en finaal: toen ik na die opleiding 3 jobaanbiedingen had om uit te kiezen en ik niet goed kon kiezen (eeuwige twijfelaar) tussen 2 van de 3 heb ik ook daar hulp bij gekregen.
    Oké: zo'n opleiding heeft ook een aantal beperkingen - zoals dagelijks in het opleidingscentrum zitten - maar als je goede redenen had: uiteraard sollicitatiegesprekken, maar ook bv. doktersafspraak die al lang vastlag, dan werd daar menselijk mee omgegaan en kon je daar wel "vrij" voor krijgen. Daar werd heus wel correct mee omgegaan. Je mocht zelfs 6 dagen verlof inzetten om echt vakantie te nemen, buiten de weken dat het opleidingscentrum collectieve sluiting had.

Ik ben wel altijd één van die mensen geweest die het haatten om werkzoekend te zijn - "leuk" thuiszitten en zinloze dingen doen zoals gamen kon ik toen echt niet met een gerust gemoed doen, ik liep net niet tegen de muren op - en véél langer op vacaturesites zat dan dat eigenlijk productief is (het is niet alsof daar continue vacatures bijkwamen), inclusief te weinig gericht solliciteren. Ik was/ben een beetje een doemdenker - ondanks dat ik eigenlijk nog een goede 2 jaar safe zat met mijn uitkering mocht ik werkloos gebleven zijn, zag ik al een deurwaarder mijn appartement in beslag nemen omdat ik de lening niet kon aflossen - dus ik heb die opleiding ook sneller afgewerkt dan de max. termijn (wat gelukkig kon omdat het merendeel zelfstudie was en je je eigen tempo kon opdrijven) maar ondanks dat het een opleiding voor "hooggeschoolden" was, zaten daar wel degelijk mensen die graag zo lang mogelijk in die opleiding bleven zitten omdat zo hun uitkering zo lang mogelijk bevroren bleef (sommigen hadden er ook huurinkomsten bovenop).

Dus ik ben wel degelijk pro een veel stevigere opvolging en/of opleiding van werkzoekenden, omdat het mij geholpen heeft. Maar dan moet je ook toegeven dat dit mogelijk net méér geld zou kosten dan sommige werklozen gewoon thuis te laten zitten. Je kan ook niet iedereen een opleiding richting IT of andere technische zaken geven, dat ligt niet in iedereen zijn interesseveld of capaciteiten. Maar het lijkt mij dat er nog genoeg andere knelpuntberoepen zijn.

Werkloosheidsuitkeringen moeten wat mij betreft niet per se beperkt worden in de tijd, maar zoals de Vlaamse overheid het nu voorstelt met na 2 jaar (!) werkzoekend te zijn, intensief te gaan begeleiden, lijkt mij zéker niet verkeerd.
    Laatst gewijzigd door KnightOfCydonia; Gisteren om 21:27 Reden: belangrijk woordje ontbrak (niet i.p.v. niet alleen)
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    En daarmee verwant onderwerp: wat betreft de activering van niet actieven én tegelijkertijd wat meer belastinginkomsten te genereren: tijd om het huwelijkscoëfficiënt af te schaffen zou ik zeggen. Dat is een systeem dat niet meer van deze tijd is, en fundamenteel onrechtvaardig ten opzichte van bijna alle andere belastingbetalers, en in het bijzonder alleenstaanden. Dit is letterlijk een maatregel die het hebben van een niet werkende partner niet alleen stimuleert, maar ook nog eens helpt deze partner te onttrekken van elke controlerende instantie op de arbeidsmarkt.

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Uiteraard niet.
    Maar omdat er ook mensen zijn die het niet misbruiken, mag er geen maatregel komen om de misbruikers te straffen?
    Nee, die mag er niet komen als die ook degene treft die wel nood hebben aan het instituut. Je zou dan immers ook diegene straffen die het gewoon nodig hebben en zich aan de regels houden.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Nee, die mag er niet komen als die ook degene treft die wel nood hebben aan het instituut. Je zou dan immers ook diegene straffen die het gewoon nodig hebben en zich aan de regels houden.
    Een maatregel die misbruikers straft impliceert natuurlijk wel dat mensen die zich aan de regels houden niet gestraft zullen worden.

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Een maatregel die misbruikers straft impliceert natuurlijk wel dat mensen die zich aan de regels houden niet gestraft zullen worden.
    Ik heb nog geen enkele maatregel gezien die aan die eisen voldoet. Meestal ben je te streng en straf je dus de brave mens mee.

Pagina 32 van 32 Eerste ... 222829303132

Regels voor berichten