Pagina 19 van 19 Eerste ... 91516171819

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dadels Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik ken tig mensen die in die categorie zitten en er zit daar geen enkele die geen Nederlands kunnen. Ofwel spreken ze vlekkeloos Nederlands ofwel Nederlands met een duidelijk accent, maar mensen die geen nederlands spreken die hier al 3 generaties zijn? Nope, toch niet in mijn omgeving.
    dan zal uw verwachting bijzonder laag zijn?
    Van 3e generatie allochtonen verwacht ik Nederlands. ALs ik de Marokkaanse jongeren in Antwerpen bezig hoor en zaken hoor als "de meisje"? Voor u is da Nederlands, voor mij niet.

dat die gasten daardoor geen job kunnen houden is voor mij evident en voor andere racisme want over taalconstructies als "de meisje" moeilijk doen moet wel opzet zijn en is bewust contrair doen.
    dan komen dingen als taal evolueert en ge moet u aan nieuwe dingen aanpassen en lidwoorden zijn niet belangrijk en Engels is veel belangrijker en nog zo'n waslijst aan excuses.

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Uw Nederlands laat anders ook veel te wensen over, maar goed.

Dat tweede of derde generatie immigranten geen foutloos Nederlands spreken of schrijven na het secundair onderwijs (al dan niet met diploma) is niet het probleem op zich, maar een symptoom van het veel grotere probleem dat veel te veel kinderen vanaf dag één achter de feiten aanhollen en gewoon geen schijn van kans hebben om in de onderwijsrichting te belanden die bij hen past.

Dan krijg je halve ghetto's in het BSO met allemaal gedesinteresseerde en gefrustreerde jongeren bij elkaar en dat is voor niemand een goede zaak, ook niet voor degenen die daar wel op hun plaats zitten (zowel autochtoon als allochtoon). Dergelijke contexten zijn gewoon het ideale broeinest voor maatschappelijke miserie grand cru.

Ja, ze spreken dan uiteindelijk wel Nederlands, min of meer. Maar de schade onderweg is zeer groot, en zonder maatregelen zit de generatie erna automatisch met eenzelfde achterstand opgescheept en begint het verhaal weer helemaal opnieuw.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    dan zal uw verwachting bijzonder laag zijn?
    Van 3e generatie allochtonen verwacht ik Nederlands. ALs ik de Marokkaanse jongeren in Antwerpen bezig hoor en zaken hoor als "de meisje"? Voor u is da Nederlands, voor mij niet.

dat die gasten daardoor geen job kunnen houden is voor mij evident en voor andere racisme want over taalconstructies als "de meisje" moeilijk doen moet wel opzet zijn en is bewust contrair doen.
    dan komen dingen als taal evolueert en ge moet u aan nieuwe dingen aanpassen en lidwoorden zijn niet belangrijk en Engels is veel belangrijker en nog zo'n waslijst aan excuses.
    De vraag is natuurlijk of die jongeren eenmaal ze in een professionele context zitten, ze nog steeds zo spreken. Als ik de jongeren hier in Brugge hoor spreken, dan verlies ik ook mijn geloof in de mensheid hoor.

Ik verwacht van 'autochtonen' trouwens dat ze ook deftig Nederlands kunnen schrijven, maar dat valt op dit forum ook nogal vaak tegen. Ook daar hoop ik dat deze forumleden in een professionele context beter doen .

Enfin, ik wil maar zeggen: taal is enorm belangrijk, maar hou rekening met de context waarmee jij in aanraking komt met het taalgebruik van bepaalde groepen en besef dat het Nederlands van heel veel 'autochtone' Vlamingen vaak evenzeer van een bedenkelijk niveau is. En ook wat Nahrtent zegt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dadels Bekijk bericht
    Ik ken tig mensen die in die categorie zitten en er zit daar geen enkele die geen Nederlands kunnen. Ofwel spreken ze vlekkeloos Nederlands ofwel Nederlands met een duidelijk accent, maar mensen die geen nederlands spreken die hier al 3 generaties zijn? Nope, toch niet in mijn omgeving.
    Dan is er geen probleem in je omgeving. Leuk voor jou.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sir.Killalot Bekijk bericht
    De vraag is natuurlijk of die jongeren eenmaal ze in een professionele context zitten, ze nog steeds zo spreken.
    ik heb het in A'pen eigenlijk nog nooit anders geweten
    school, vakantiejobs, professioneel enz. Ze missen de basis uit de kleuterklas en lagere school en nemen dat heel hun leven mee
    ja, er zijn uitzonderingen maar dat zijn uitzonderingen.

Ik verwacht van 'autochtonen' trouwens dat ze ook deftig Nederlands kunnen schrijven,
    1 vd klassieke excuses
    is uw Nederlands geen Vrt niveau moet ge blijkbaar elk gebrabbel, dat van heinde en ver op Vlaams trekt, als juist aanvaarden en moogt ge niets zeggen.
    Ik zal niets zeggen maar ik zal ze niet in mijn bedrijf aannemen. Wil je dat dan?

forumgeschrijf is natuurlijk geen cv en 95-99% vd gebruikers hier beseft dat en is in staat die context mee te nemen en dat verschil te zien.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    ik heb het in A'pen eigenlijk nog nooit anders geweten
    school, vakantiejobs, professioneel enz. Ze missen de basis uit de kleuterklas en lagere school en nemen dat heel hun leven mee
    ja, er zijn uitzonderingen maar dat zijn uitzonderingen.
    Ik ga me daar niet over uitspreken of dat de meerderheid is, want ik ken geen cijfers. Ik ben het er overigens wel mee eens dat een grondige kennis van onze taal, in al haar facetten, broodnodig is. En dat is de verantwoordelijkheid van de overheid, het onderwijs, de ouders, de omgeving en van de jongeren zelf.

1 vd klassieke excuses
    is uw Nederlands geen Vrt niveau moet ge blijkbaar elk gebrabbel, dat van heinde en ver op Vlaams trekt, als juist aanvaarden en moogt ge niets zeggen.
    Ik zal niets zeggen maar ik zal ze niet in mijn bedrijf aannemen. Wil je dat dan?

forumgeschrijf is natuurlijk geen cv en 95-99% vd gebruikers hier beseft dat en is in staat die context mee te nemen en dat verschil te zien.
    Tja, met jouw schrijfniveau zou je in mijn bedrijf ook nooit aan de bak komen. Ik kan enkel maar vaststellen dat ook hier weer het felst op correct Nederlands spreken gehamerd wordt, door mensen die nauwelijks een zin zonder fouten kunnen schrijven. Je kan dat 'forumgeschrijf' noemen, ik noem dat vooral taalluiheid.

Je moet trouwens ook dringend eens het verschil leren tussen een excuus en een nuancering. Dat ook autochtonen het moeilijk hebben met onze taal, is een nuancering, geen excuus. Dat wil niet zeggen dat anderstaligen geen moeite moeten doen om Nederlands te spreken. Dat wil wel zeggen dat wanneer je zit te eisen dat anderen vlekkeloos Nederlands spreken, je wel eens als hypocriet kan versleten worden wanneer je zelf niet in staat of te lui bent om online correct Nederlands te schrijven.
    Laatst gewijzigd door Sir.Killalot; 30 november 2019 om 22:57

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou niet weten waarom immigranten vlekkeloos nederlands zouden moeten kunnen. Zolang ze zich verstaanbaar kunnen maken zodat ze kunnen deelnemen aan de samenleving en een job kunnen krijgen is het volgens mij toch al een hele verwezelijking. Maar dat neemt niet weg dat men moeite moet doen. Wie gewoon pertinent weigert om nederlands te leren/praten heeft volgens mij geen recht op enige steun van onze samenleving. Wie zich inzet daarintegen mag wel beloond worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    En hoeveel zijn er zo die pertinent weigeren om Nederlands te leren of te spreken?

{BK}Black Devil's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoh , op mijn werk moet ik zeggen dat de meeste allochtonen wel behoorlijk nederlands kunnen , dit is arbeidersniveau . De Fransen/Walen daarentegen , ja nee das enkel Frans , ookal kunnen sommigen 'gebrekkig' Nederlands , die weigeren toch veel inspanning te doen , ook al mogen ze al tientallen jaren in Vlaanderen werken .
    fiXoR
    [#clan10th]fiXoR aka [BGaMeS]-fiXoR-
    ex-clans: united.fiXoR,.Ni|fiX,-=DFH=-DaRkSiDeR,-*[AoM]*darksider, {BK}Black_Devil

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Je kan dat 'forumgeschrijf' noemen, ik noem dat vooral taalluiheid.
    Het punt is dat jij en ik dit beseffen. Jij mag vinden dat je ook op een forum niet lui mag zijn, da's een mening. Wij zien die context en kunnen ons aanpassen.

Ik had het nu expliciet over 3e generatie allochtonen hé. ik zou mezelf kunnen citeren en dan zie je een woord als kleuterklas staan.
    Dan heb ik het uiteraard eventjes niet over bv oorlogsvluchtelingen of asielzoekers

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    En hoeveel zijn er zo die pertinent weigeren om Nederlands te leren of te spreken?
    Maakt dat iets uit?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Maakt dat iets uit?

Voor 10 man en een paardenkop ga ik mij niet druk maken in elk geval.

Pagina 19 van 19 Eerste ... 91516171819

Regels voor berichten