Pagina 24 van 29 Eerste ... 14202122232425262728 ... Laatste

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar die vergelijking houdt imo totaal geen steek. Wanneer een vereniging geld uit dat potje gehaald heeft, hebben ze hun voordeel al binnen. Als het potje daarna kleiner wordt, worden ze niet meer benadeeld. Andere verenigingen, die hun plan nog moeten indienen, worden dan misschien benadeeld, maar het gaat om sowieso al om een extra potje bovenop het potje dat ze al kregen/krijgen.

Een vergelijking die wel steek zou houden is een waarin de kleinere verenigingen het met 60% minder moeten doen terwijl de grotere verenigingen hetzelfde krijgen om dan van de regering te horen "we hebben maar 6% bespaard dus er is nog genoeg geld over voor de sector, kom zelf maar af met een plan als je het beter kan".
    Vreemd om zo te vitten op een vergelijking. Ja, het is niet helemaal hetzelfde, so what? In de cultuursector horen we toch ook niet enkel diegene die het met minder zullen moeten doen? Je hoort mensen uit de hele sector blaffen/betogen/beschimpen.
    In de sportsector heb je ook sportkoepels of regionale/nationale bondsfederaties die voor al hun leden een soortgelijke misnoegdheid op tafel zouden kunnen leggen, maar dat gebeurt niet.

Als ik het jaarverslag goed lees, zijn in de cultuur sector: "In 2014 zijn 317 projectsubsidies aangevraagd, waarvan er 135 toegekend zijn (42,59%) voor in totaal 5.227.100,00 euro."
    We gaan dan nu ongeveer terug naar het niveau van 2014, is dat dan zo problematisch? Een dikke 40% kreeg toen subsidie, heeft de rest toen niks zitten doen in hun beoogd project dat geen financiering rond kreeg? Ik gok/hoop van niet. Dus dat vind ik dan misschien minder problematisch dan een eventuele infrastructuur die niet gekeurd geraakt wegens verouderd, clubs die een ledenstop invoeren wegens gebrek aan infrastructuur (hockey bvb), topsporters die naar het buitenland moeten om fatsoenlijk te kunnen trainen (Bart Swings bvb), en we Olympische medailles laten liggen omdat er geen infrastructuur is (onze skeeleraars zijn wereldtop en zouden op ijs uit de voeten kunnen bvb).

Je mag het gerust oneens met mij zijn, daar niet van.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Bij sport dient men wat mij betreft een onderscheid te maken tussen sport als recreatieve hobby waarbij je tegelijkertijd ook de volksgezondheid helpt verbeteren, beter preventie dan genezen, en anderzijds sport als entertainment. Dat eerste kan je vanuit dat volksgezondheidsoogpunt gerust subsidiëren, maar van zodra het duidelijk meer entertainment is, zoals bv. het kijken naar een voetbalwedstrijd, dan dient dat idealiter even veel of even weinig als elke andere hobby belast te worden, en niet gesubsidieerd.

Topvoetballers die minder RSZ dan een verpleegster betalen is wat mij betreft absoluut onwenselijk. Als dat dan betekent dat er wat minder "topvoetbalers" in onze nationale competities spelen, is dat een prijs die wat mij betreft perfect gerechtvaardigd is. Met de fraude, omkoperij en het zwarte geld dat in het voetbal alleen al circuleert, zou je aardig wat miljoenen kunnen ophalen, die je kan herinvesteren in hockeyvelden voor de jeugd.
    Met topsporters die naar het buitenland moeten om te kunnen trainen zie ik persoonlijk het probleem eigenlijk niet: België is een klein land, zonder een traditie in elke sport moet je niet voor elke mogelijke sport een topinfrastructuur verwachten. Jammer maar helaas.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    En wie is daarmee geholpen? Dat is zo'n beetje hetzelfde als: Schrap 100% van het migratiebudget maar. Maar ze moeten wel allemaal geïntegreerd zijn!
    Van mij moet je daar geen protest verwachten hoor

Edit: Voor de duidelijkheid, ik ben zeker geen tegenstander van besparingen. In heel veel, zo niet alle, sectoren. Maar dan moeten ze wel zinnig gebeuren, natuurlijk. Hier is er amper sprake van besparing, volgens de N-VA zelf helemaal géén. Alleen van een herverdeling van de projectsubsidie voor beginnende artiesten en sociaal-artistieke projecten, naar prestigeprojecten van gevestigde waarden die wel in de canon zitten.
    Ja, daar volg ik de NVA volledig in. Ja kan nu toch moeilijk verwachten dat de NVA voorstander is van "artiesten" die een Vlaamse vlag gaan verbranden?

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ja, daar volg ik de NVA volledig in. Ja kan nu toch moeilijk verwachten dat de NVA voorstander is van "artiesten" die een Vlaamse vlag gaan verbranden?
    Als kunst niet tegendraads mag zijn, kom je dan niet redelijk snel uit bij censuur en propaganda?
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer

Pseudo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als kunst niet tegendraads mag zijn, kom je dan niet redelijk snel uit bij censuur en propaganda?
    Nope. Een vlag verbranden daarentegen zie ik wel als propaganda.
    Ik vind trouwens dat de linkerzijde echt hun bakkes moet houden met alles omtrent censuur en propaganda, dergelijke hypocrisie kan bij mij echt niet door de beugel.
    Hou de toiletten rein, dan blijft het voor nakomers ook fijn. - Josianne de wc-madam

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kunst mag van mij zo fel tegendraads zijn als je wilt, maar als anderen jouw rekeningen moeten gaan betalen mogen daar toch gerust voorwaarden tegenover staan?
    Een vlag van een politieke strekking/groepering verbranden is trouwens pure propaganda, de "kunstenaar" in kwestie vermeldt in hetzelfde artikel hoe ziek hij was van het politieke succes van die partij die hij zo veracht.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Kunst mag van mij zo fel tegendraads zijn als je wilt, maar als anderen jouw rekeningen moeten gaan betalen mogen daar toch gerust voorwaarden tegenover staan?
    Een vlag van een politieke strekking/groepering verbranden is trouwens pure propaganda, de "kunstenaar" in kwestie vermeldt in hetzelfde artikel hoe ziek hij was van het politieke succes van die partij die hij zo veracht.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pseudo Bekijk bericht
    Nope. Een vlag verbranden daarentegen zie ik wel als propaganda.
    Ik vind trouwens dat de linkerzijde echt hun bakkes moet houden met alles omtrent censuur en propaganda, dergelijke hypocrisie kan bij mij echt niet door de beugel.
    Een artiest die uit eigen wil een Vlaamse vlag verbrandt is "ergere" propaganda dan enkel de kunst te subsidiëren die de wil van de huidige politieke meerderheid uitstraalt?

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het is vooral hypocriete propaganda: "IK HAAT U, maar betaal wél mijn salaris of je bent een fascist!"

Censuur is in deze kwestie toch echt een begrip dat niet aan de orde is: de overheid verbiedt in deze kwestie geen enkele vorm van artistieke expressie, ze betaalt gewoon de rekening niet meer voor een aantal projecten om datzelfde geld dan ook nog eens wél in andere culture projecten te steken, min een algemene besparing die andere sectoren ook moeten uitvoeren.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Het is vooral hypocriete propaganda: "IK HAAT U, maar betaal wél mijn salaris of je bent een fascist!"

Censuur is in deze kwestie toch echt een begrip dat niet aan de orde is: de overheid verbiedt in deze kwestie geen enkele vorm van artistieke expressie, ze betaalt gewoon de rekening niet meer voor een aantal projecten om datzelfde geld dan ook nog eens wél in andere culture projecten te steken, min een algemene besparing die andere sectoren ook moeten uitvoeren.
    Bepaalde cultuurprojecten economisch gaan bevoordelen of benadelen door een politieke jury die bepaalt wat toelaatbaar is: is dat geen vorm van economische censuur?

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Bepaalde cultuurprojecten economisch gaan bevoordelen of benadelen door een politieke jury die bepaalt wat toelaatbaar is: is dat geen vorm van economische censuur?
    Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een andere controlerende macht, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen.

Over het algemeen heerst de opvatting dat censuur voor "criminalisering" zorgt van bepaalde acties, of van de (al dan niet suggestieve) communicatie van zulke acties. In moderne zin bestaat censuur uit elke poging om informatie, gezichtspunten of methoden van uitdrukking zoals kunst of schuttingtaal te verbannen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Censuur_(informatie)

op welk punt is het niet geven van subsidies in lijn met de definitie van censuur?

Worden ze verbannen? Is er een verbod? Mogen ze hun mening niet uitten? Kunnen ze mensen niet meer bereiken met hun kunst?

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Imo past het wel binnen het eerste deel van uw definitie: het wordt aan banden gelegd, minstens moeilijker gemaakt.
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Imo past het wel binnen het eerste deel van uw definitie: het wordt aan banden gelegd, minstens moeilijker gemaakt.
    Dat zou kloppen mocht kunst maken enkel mogelijk zijn door de subsidies.
    Volgens mij is dit niet het geval.

Enigste dat je kan argumenteren is dat het moeilijker is om geld uit te halen omdat de subsidies wegvallen.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Dat zou kloppen mocht kunst maken enkel mogelijk zijn door de subsidies.
    Volgens mij is dit niet het geval.

Enigste dat je kan argumenteren is dat het moeilijker is om geld uit te halen omdat de subsidies wegvallen.
    Daar ben ik het niet mee eens. Het (ernstig) bemoeilijken van het ene en niet het andere op basis van "ongewenste" inhoud leunt toch zo dicht aan tegen censuur dat het wat mij betreft gelijkgesteld kan worden eraan.
    Dat zie je ook met bijvoorbeeld de antidiscriminatiewet. Je hoeft niet rechtstreeks en 100% te discrimineren voordat iets discriminatie is. Het kan ook onrechtstreeks, door anderen eventueel via ogenschijnlijk onschuldige criteria voor te trekken.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Daar ben ik het niet mee eens. Het (ernstig) bemoeilijken van het ene en niet het andere op basis van "ongewenste" inhoud leunt toch zo dicht aan tegen censuur dat het wat mij betreft gelijkgesteld kan worden eraan.
    Dat zie je ook met bijvoorbeeld de antidiscriminatiewet. Je hoeft niet rechtstreeks en 100% te discrimineren voordat iets discriminatie is. Het kan ook onrechtstreeks, door anderen eventueel via ogenschijnlijk onschuldige criteria voor te trekken.
    maar je kan discrimeren ondanks dat je er geen subsidies voor krijgt

dat is mijn punt : het niet krijgen van subsidies weerhoudt hen niet om kunst te maken.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    maar je kan discrimeren ondanks dat je er geen subsidies voor krijgt

dat is mijn punt : het niet krijgen van subsidies weerhoudt hen niet om kunst te maken.
    Nee, maar het bemoeilijkt wel één specifieke groep om kunst te maken, en niet een andere groep.

Uiteraard kun je ook discrimineren zonder subsidies. De vraag is: Kun je ook discrimineren door X voor te trekken en iets zwaar te bemoeilijken voor Y? Dat hoeft daarom niet onmogelijk te zijn, maar zwaar bemoeilijkt. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de regel in de VS dat werknemers gladgeschoren moeten zijn. Die is discriminerend bevonden, omdat zwarten heel veel meer last hebben van ingegroeide haartjes bij het scheren (razor bumps) en vaker trimmen dan scheren. Is dat rechtstreekse discriminatie en racisme? Nee. Is het uiteindelijke resultaat discriminatie? Ja.

Met de subsidie is dat hetzelfde. Ongewenste inhoud (=niet in de canon) of jonge artiesten krijgen geen subsidies. Is dat een verbod op bepaalde inhoud (de striktste definitie van censuur)? Nee. Is het uiteindelijke resultaat een feitelijk sterk verminderen een bepaalde inhoud Ja. Dat lijkt dan toch ernstig op feitelijke censuur.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

Pagina 24 van 29 Eerste ... 14202122232425262728 ... Laatste

Regels voor berichten