Pagina 16 van 29 Eerste ... 612131415161718192026 ... Laatste
    Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Ik zie het probleem niet, slechts 10miljoen euro minder op een totaal budget van 518miljoen??

60% op het totale budget zou al beter zijn, laat die culturo's ook maar bijdragen aan de asielkost en klimaatplannen!

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gray Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik zie het probleem niet, slechts 10miljoen euro minder op een totaal budget van 518miljoen??

60% op het totale budget zou al beter zijn, laat die culturo's ook maar bijdragen aan de asielkost en klimaatplannen!
    Het gaat er om waar ze knippen. De grote organisaties die het grootste deel van de koek krijgen, moeten niet of nauwelijks inkrimpen terwijl andere kleine organisaties (die geen vaste subsidies hebben, maar elk jaar opnieuw projectsubsidies aanvragen) fors moeten inleveren of gewoon niets meer krijgen.

Ik ken een cultuurhuis waar ze met 10+ techniekers en 10+ stewards werken per voorstelling, en ik ken er eentje die het moet doen met 1 a 2 techniekers en 1 steward per voorstelling. De 1e moet niets inbinden, de 2e krijgt nog maar de helft en zal waarschijnlijk opdoeken. Als dat 1e huis 5% had bespaard, had de 2e kunnen blijven bestaan, maar zo is de besparing nu niet verdeeld.
    Laatst gewijzigd door Destel; 14 november 2019 om 13:06
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destel Bekijk bericht
    Het gaat er om waar ze knippen. De grote organisaties die het grootste deel van de koek krijgen, moeten niet of nauwelijks inkrimpen terwijl andere kleine organisaties (die geen vaste subsidies hebben, maar elk jaar opnieuw projectsubsidies aanvragen) fors moeten inleveren of gewoon niets meer krijgen.

Ik ken een cultuurhuis waar ze met 10+ techniekers en 10+ stewards werken per voorstelling, en ik ken er eentje die het moet doen met 1 a 2 techniekers en 1 steward per voorstelling. De 1e moet niets inbinden, de 2e krijgt nog maar de helft en zal waarschijnlijk opdoeken. Als dat 1e huis 5% had bespaard, had de 2e kunnen blijven bestaan, maar zo is de besparing nu niet verdeeld.
    dus er is geen solidariteit tussen de verschillende cultuurhuizen en productiehuizen?

Ze kunnen gerust voorstel doen met : kijk wij gaan 5% besparen zodanig dat de regering z'n besparing heeft maar ook dat de kleinere projecten kunnen blijven gefinancierd worden.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Het is een beetje vreemd dat subsidies steeds aangehaald worden als een "voor" argument om de kleine kunstenaar te beschermen en ze een kans te geven, maar als puntje bij paaltje komt zijn het de kleine kunstenaars die niet over de politieke contacten beschikken om voor hun subsidie"rechten" op te komen. De praktijk lijkt de visie voorbij te streven en het geld komt veel vaker terecht bij diegenen die net niet afhankelijk van de subsidies zijn voor hun bestaan.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Het is een beetje vreemd dat subsidies steeds aangehaald worden als een "voor" argument om de kleine kunstenaar te beschermen en ze een kans te geven, maar als puntje bij paaltje komt zijn het de kleine kunstenaars die niet over de politieke contacten beschikken om voor hun subsidie"rechten" op te komen. De praktijk lijkt de visie voorbij te streven en het geld komt veel vaker terecht bij diegenen die net niet afhankelijk van de subsidies zijn voor hun bestaan.
    Dan moet de werking van de cashfow anders, en moet die lopen via het cultuurcentrum van die regio. Dan kan die zelf bepalen of de subsidie moet naar een kleine onbekende kunstenaar, of de lokale zaal. Ik snap ook dat het niet fijn is dat men geld weg neemt maar ik merk ook gewoon op dat men er helemaal niet kritisch mee omgaat. Er blijft een enorme hoop geld, wees dan wat inventief als die kleine kunstenaar zo belangrijk is, zorg dan dat die onder de vleugels kan werken van de cultuurcentra bijvoorbeeld.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    dus er is geen solidariteit tussen de verschillende cultuurhuizen en productiehuizen?

Ze kunnen gerust voorstel doen met : kijk wij gaan 5% besparen zodanig dat de regering z'n besparing heeft maar ook dat de kleinere projecten kunnen blijven gefinancierd worden.
    Omdat iedereen een eigen agenda heeft, en het momenteel voor velen al vechten om te overleven is (er wordt al jarenlang jaarlijks budget weggeknipt). De opera zal zijn miljoenen niet afgeven omdat ze een zoveelste (broodnodige) verbouwing willen doen, terwijl dat bedrag alleen al groter is dan de totale pot projectsubsidies.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Dan moet de werking van de cashfow anders, en moet die lopen via het cultuurcentrum van die regio. Dan kan die zelf bepalen of de subsidie moet naar een kleine onbekende kunstenaar, of de lokale zaal. Ik snap ook dat het niet fijn is dat men geld weg neemt maar ik merk ook gewoon op dat men er helemaal niet kritisch mee omgaat. Er blijft een enorme hoop geld, wees dan wat inventief als die kleine kunstenaar zo belangrijk is, zorg dan dat die onder de vleugels kan werken van de cultuurcentra bijvoorbeeld.
    Langs de ene kant is het een goede zaak als de beslissingen lokaal gebeuren, maar... Lokale cultuurcentra zijn meer onderhevig aan vriendjespolitiek, niet minder (er is minder controle). Dus waarom zou dat tot een efficiëntere besteding van het geld leiden?

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    De cultuurcentra krijgen hun geld doorgaans van een gemeente of provincie.

Het grootste deel van de Vlaamse subsidies gaat naar grotere organisaties (die soms te groot zijn om door de gemeente/stad te worden gedragen, zoals de Vooruit, NTG, de Singel, etc. ... of de Vlaamse identiteit bevorderen, zoals de Ancienne Belgique, KVS, etc. ...) en dan gaat een klein deel naar projectsubsidies, dus doorgaans kleinere organisaties die projecten doen die van kortere duur zijn (maar daardoor vaak ook veel relevanter zijn).

Het is die laatste pot die van 8,5 miljoen naar 3,5 miljoen gaat. Er gaat dus een heleboel ten onder gaan terwijl de grootste huizen niets, 3% of 6% moeten besparen.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Langs de ene kant is het een goede zaak als de beslissingen lokaal gebeuren, maar... Lokale cultuurcentra zijn meer onderhevig aan vriendjespolitiek, niet minder. Dus waarom zou dat tot een efficiëntere besteding van het geld leiden?
    Akkoord, maar dan geef je eigenlijk ook toe dat de cultuurcentra deze kleinere kunstenaar ook niet interesseren, of wil subsidiëren. Anders moet je er een volledig lokaal gebeuren van maken. Geef elke gemeente een bedrag dat hen toekomt uit de pot, en laat hen dan zelf maar zien hoe ze het spenderen.

De cultuurcentra krijgen hun geld doorgaans van een gemeente of provincie. Een groot deel van de Vlaamse subsidies gaat naar grotere organisaties (die soms te groot zijn om door de gemeente/stad te worden gedragen, zoals de Vooruit, NTG, de Singel, etc. ... of de Vlaamse identiteit bevorderen, zoals de Ancienne Belgique, KVS, etc. ...) en anderzijds gaat een kleiner deel naar projectsubsidies, dus doorgaans kleinere organisaties die projecten doen die van kortere duur zijn (maar daardoor vaak ook veel relevanter zijn). Het is die laatste pot die van 8,5 miljoen naar 3,5 miljoen gaat, terwijl de grootste huizen geen, 3% of 6% moeten besparen.
    Dat bedoel ik dus, laat die kleinere kunstenaar die afhankelijk is van die 3,5 milj dan werken onder het budget van die grotere centra. Daar zit het geld, en mits goede verdeling kan dat centra dan zelf maar zien dat ze opkomend talent waarderen met budget.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Cultuurcentra hebben een eigen agenda, en 0 expertise. Een CC is ofwel doodgebloeid, ofwel brood en spelen met een portie censuur en lastig doen over projecten die een beetje uitdagend zijn voor hun personeel en infrastructuur.

De expeditie in Gent is een mooi voorbeeld. 6 (of meer) socio-culturele organisaties in een gebouw met 2 zaaltjes en niemand die verantwoording moet afleggen aan een stadsbestuur. Dat gaat daar van circus tot jeugdwerking dmv theater. Die kunnen nu eenmaal niet terecht bij een CC.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Cultuurcentra hebben een eigen agenda, en 0 expertise. Een CC is ofwel doodgebloeid, ofwel brood en spelen met een portie censuur en lastig doen over projecten die een beetje uitdagend zijn voor hun personeel en infrastructuur.
    Goh, dat denk ik nu niet dat overal het geval is.

De expeditie in Gent is een mooi voorbeeld. 6 (of meer) socio-culturele organisaties in een gebouw met 2 zaaltjes en niemand die verantwoording moet afleggen aan een stadsbestuur. Dat gaat daar van circus tot jeugdwerking dmv theater. Die kunnen nu eenmaal niet terecht bij een CC.
    Daar krijg ik wel een beetje kippenvel van. Een organisatie met overheidsgeld die aan niemand verantwoording moet afleggen, of begrijp ik je verkeerd?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Jambon heeft zonet aangegeven dat hij wel in debat wil gaan indien de kunstsector een alternatief heeft. Haal die resterende 5,08 miljoen weg bij de werkinsmiddelen en verplaats ze naar de projectsubsidies. Een zien of de grote centra dan nog altijd even solidair zijn?

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Je vraagt dat nu al een paar keer, en ik heb er al verschillende gegeven, samen met veel anderen. Onder andere Pegasus en Creeping Death.
    Wat mij betreft is het grootste argument voor een cultuursubsidie, dat cultuur een essentieel onderdeel is van een menselijke samenleving. Die subsidies terugdraaien, is teruggaan in de tijd. Achteruitgang in plaats van vooruitgang. Kunst moet maatschappijkritisch blijven, en menskritisch, en in die zin kan het per definitie nooit op het moment zelf steunen op winstbejag. Zoals ik al schreef: Daardoor zijn subsidies nodig, omdat geldgewin nooit de grootste drijfveer mag (kan) zijn.
    Het feit dat iets een essentieel onderdeel van een menselijke samenleving is, is geen argument voor cultuursubsidies. Dat is gewoon een stelling. Dus als dat je sterkste argument is zal je het toch moeten onderbouwen. Ik zou zelfs het omgekeerde willen beweren. Als cultuur een essentieel onderdeel van de menselijke samenleving is (en dat is een stelling waarmee ik akkoord ga), dan heeft het geen subsidies nodig en zal de mens ook die behoefte vervullen in een wereld zonder subsidies.
    Er zijn nog meer argumenten pro, onder andere die van Creeping Death. Dat net die culturele sector kan zorgen voor een verbindend weefsel tussen de burgers. En als inburgering toch zo hoog staat op het lijstje, is de link tussen verbindend weefsel en inburgering niet zo moeilijk in te denken. Het argument dat die subsidies misschien niet genoeg de mensen bereikt die je wilt bereiken, is dat een argument voor net méér subsidies, toch?
    Zorgt het ook voor een verbindend weefsel? Ik zie hier graag wat bewijs van.
    En dat is op zich ook geen argument voor meer subsidies, bij subsidies moet je altijd een kosten batenanalyse doen. Als je hetzelfde resultaat op een andere manier kan bereiken dan besteed je het geld van je burgers beter op die andere manier. Misschien geef je dat geld beter uit aan inburgeringsvieruurtjes bijvoorbeeld?

Een goed argument pro subsidies is dat zelfs uiterst succesvolle operashows gewoon door de praktische enormiteit van zo'n productie het amper kunnen volhouden. Dus onpopulair kun je zoiets niet meteen noemen. Niet efficiënt, dat misschien. Maar dan kom je weer bij: Moet winst de enige leidraad zijn die bepaald of iets mag blijven bestaan of niet?
    Dan is de oplossing misschien dat je kleinere operashows moet doen in plaats van grotere? Hoe groter, hoe complexer, hoe meer niet-essentiële administratie en dergelijke die erbij komt kijken. Als je een opera €10 of €100 miljoen geeft dan zal de grootte van de operashows groeien met dat budget.
    Dit zie je ook in de wetenschap bijvoorbeeld. Kleinere projecten met een beperkt budget leveren vaker revolutionaire doorbraken dan megalomane projecten.
    Nog een argument voor subsidies is zoals Creeping Death ook al aanhaalt, dat jonge kunstenaars een duw in de rug krijgen. Of wat ik schreef over Goya. Als die geen mecenas had gehad voor z'n werken om den brode, had hij de mogelijkheid niet gehad om zijn meesterwerken te maken. Het lijkt stom, zo één steunpilaartje weghalen lijkt niet zo veel uit te maken, en is maar een kleine besparing. Maar als die maakt dat daardoor plots een hele verdieping instort, zal het huis al snel staan te verkrotten. Kort gezegd: Als ik geen acteurs meer vind, omdat die onmogelijk hun brood kunnen verdienen met het vak, kan ik nog een meesterwerk schrijven, niemand zal het zien. Of wat ik hiervoor schreef: Als ik telkens slechtere kwaliteit moet brengen, omdat de subsidies ontoereikend zijn, zal er minder volk komen en is er nog meer geld te kort. Dan stort alles in.
    Zie een van mijn berichten van vandaag.
    Daar krijg ik wel een beetje kippenvel van. Een organisatie met overheidsgeld die aan niemand verantwoording moet afleggen, of begrijp ik je verkeerd?
    Welkom in de realiteit. Daarom dat het (minstens volgens mij) vier jaar zal duren voor hun subsidiedatabank op punt staat.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    6 organisaties die allemaal afzonderlijk elk(e paar) jaar verantwoording moet afleggen aan de overheid op het moment dat ze nieuwe projectsubsidies aanvragen. En die waarschijnlijk te horen gaan krijgen dat ze het goed doen, maar de pot nu uit 3,5 ipv 8,5 miljoen bestaat en ze dus niets of veel minder krijgen.

iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dan is de oplossing misschien dat je kleinere operashows moet doen in plaats van grotere? Hoe groter, hoe complexer, hoe meer niet-essentiële administratie en dergelijke die erbij komt kijken. Als je een opera €10 of €100 miljoen geeft dan zal de grootte van de operashows groeien met dat budget.
    Dit zie je ook in de wetenschap bijvoorbeeld. Kleinere projecten met een beperkt budget leveren vaker revolutionaire doorbraken dan megalomane projecten.
    De opera’s hebben elk afzonderlijk een subsidie die wss groter is dan de totale pot van projectsubsidies (waar ze nog eens meer dan 50% in gaan knippen).

Pagina 16 van 29 Eerste ... 612131415161718192026 ... Laatste

Regels voor berichten