Pagina 37 van 37 Eerste ... 273334353637
    Vile's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een huis kopen als je geen financiële steun krijgt of een grote financiële buffer hebt is altijd al moeilijk geweest hoor. Vroeger kon iets meer worden geleend ja. Maar zelf voor werken he dan. Mijn moeder is inmiddels overleden, nu valt er bij m’n vader en schoonouders veel van de boom.

Zelf werken voor iets, is wat mensen niet veel meer kunnen. Onnozel doen op Tomorrowland en allerhande festivals maar na de uren werken .. dikke 0.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar even een nieuwe post om dingen wat te kaderen, wat nodig lijkt te zijn voor sommige mensen :

In 1990 was een gemiddelde Vlaamse woning 222m², koste gemiddeld zo'n 48000 euro.
    In 2016 was een gemiddelde Vlaamse woning 133m², koste gemiddeld zo'n 228000 euro.

Dus, de prijs gaat maal 4.75 en de grootte van de woning is zo'n 60% van 1990. Dus je betaalt zo'n 8 keer zoveel per woonoppervlakte.

De data betreffende lonen vind ik moeilijk. Maar ik geloof dat de lonen ongeveer maal twee gegaan zijn indezelfde periode. Van de consumptieprijsindex is het ongeveer maal 1.85 over die periode alleszins.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/08...ale-1-3048092/
    https://statbel.fgov.be/nl/open-data...adastrale-plan
    Je cijfers van oppervlakte zijn weliswaar juist, maar zijn weinig relevant omdat die over nieuwbouwwoningen gaan, niet over alle woningen.

De nominale lonen zijn in die periode ongeveer 105% gestegen.

Nu, het is moeilijk vergelijken: want de prijs is gestegen, maar het comfort van woningen ook. Zo zijn ongeveer alle woningen wel wat energievriendelijker geworden, hebben alle woningen nu een badkamer (in 1990 niet noodzakelijk)etc. Dat zit natuurlijk ook verwerkt in de prijs.

En natuurlijk de leningen.

Als je in 1990 een lening neemt van 48000 euro, betaal je daar op 20 jaar tijd wegens intrestvoet van 9,5% in totaal 104448.24 euro af. In 2016 had je bvb een rentevoet van 2,3%, dus 284132.76 euro. Het verschil is dus geen 8 keer zoveel, maar slechts 2,72. Verreken dan nog de lonen (factor 2,05, zie hierboven), dan zit je al aan een factor 1,33. ALs je dan begint met het comfort te vergelijken, zou ik véél liever een woning van nu betalen dan eentje van vroeger.

(in 1990 bestond de woonbonus trouwens nog niet, was een ander systeem)
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Je cijfers van oppervlakte zijn weliswaar juist, maar zijn weinig relevant omdat die over nieuwbouwwoningen gaan, niet over alle woningen.

Nu, het is moeilijk vergelijken: want de prijs is gestegen, maar het comfort van woningen ook. Zo zijn ongeveer alle woningen wel wat energievriendelijker geworden, hebben alle woningen nu een badkamer (in 1990 niet noodzakelijk)etc. Dat zit natuurlijk ook verwerkt in de prijs.

Als je in 1990 een lening neemt van 48000 euro, betaal je daar op 20 jaar tijd wegens intrestvoet van 9,5% in totaal 104448.24 euro af. In 2016 had je bvb een rentevoet van 2,3%, dus 284132.76 euro. Het verschil is dus geen 8 keer zoveel, maar slechts 2,72. Verreken dan nog de lonen (factor 2,05, zie hierboven), dan zit je al aan een factor 1,33. ALs je dan begint met het comfort te vergelijken, zou ik véél liever een woning van nu betalen dan eentje van vroeger.

Ok, overheen gekeken, maar ik denk dat het toch vrij aannemelijk is om te stellen dat de gemiddelde oppervlakte van woningen die verkocht worden gezakt zijn tov 1990. De mate waarin is inderdaad moeilijk te bepalen, als je daar cijfers van hebt, ben ik er zeer geinteresseerd in.

Daarnaast lijkt het me ook dat je niet dat je kan stellen dat er alles geleend wordt. Op dit moment is dat zo'n 75-80% gemiddeld als ik snel google. Van 1990 vind ik dit natuurlijk niet zo vlot terug, maar lijkt me ook aannemelijk dat er toen minder geleend werd met dergelijke rentevoeten en dat dit percentage dan ook lager zal zijn?

Ten slotte, overdrijf je niet een beetje? Geen badkamer in een woning van 1990? Ik heb het niet over 1890 he. Een huis van 1990 is natuurlijk wat minder geïsoleerd, maar voor de rest ga je toch niets aan comfort inboeten? Integendeel, toen mocht uwen dampkap nog naar buiten geleid worden en was er geen verplicht ventilatiesysteem dat ook weer zijn nadelen heeft.

iTrader
    0
    de nieuwe regering gaat in de fout om het woonbeleid niet veel meer te sturen
    renovatie is 6% een volledig nieuw passiefhuis 21% btw
    wie verzint die onzin? en kom me nu weer neit met de grote boze wolf genaamd EU

lintbebouwing aanpakken? doen we niet
    een eigendom is 4e peiler pensioen aan het worden maar kopers daartoe aanmoedigen? nee hoor, we vragen zowel btw als registratierecht en passeren dubbel als we kunnen.
    klimaat en milieuproblematiek? zie boven

gelukkig zijn ze zo lief geweest om nu alles op de akte te leggen zodat ge ofwel woonbonus ofwel de verlaagde procent hebt. ze zijn zo lief meneer

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vile Bekijk bericht
    Ik heb niks gekregen van m’n ouders en schoonouders. Veel gewerkt in de horeca als student en na m’n uren. Door lage rente kan je als alleenstaande gemakkelijk 200k afbetalen, 10 jaar geleden was dit onmogelijk.
    10j geleden had je voor 200k een grote vrijstaande woning op een deftig stuk grond.

Nu heb je voor 200k een veel te klein rijhuisje met enkel een miniem koertje.
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

Vile's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    10j geleden had je voor 200k een grote vrijstaande woning op een deftig stuk grond.

Nu heb je voor 200k een veel te klein rijhuisje met enkel een miniem koertje.
    Dat klopt, bouwgrond is schaars. Jonge kopers moeten eens overwegen om een bestaande woning tot op het bot te laten renoveren. Met wat eigen middelen en eventueel financiële steun is zoiets perfect mogelijk. Veel nieuwbouw verkavelingen zijn tegenwoordig afgrijselijk qua ligging, structuur en ruimte.

Vile's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Energie neutraal bouwen is trouwens dikke zever en EXTREEM vervuilend. Er moet bio ecologisch gebouwd/gerenoveerd worden. Met al die eisen aast de regering enkel op onze centen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Ok, overheen gekeken, maar ik denk dat het toch vrij aannemelijk is om te stellen dat de gemiddelde oppervlakte van woningen die verkocht worden gezakt zijn tov 1990. De mate waarin is inderdaad moeilijk te bepalen, als je daar cijfers van hebt, ben ik er zeer geinteresseerd in.
    het is idd vrij aannemelijk om te stellen dat de gemiddelde oppervlakte van woningen die verkocht worden gezakt zal zijn, gezien het grotere aanbod van kleinere woningen. Maar dan nog: is het aantal m²'s zo lineair bepalend voor het nut (en dus eigenlijk de prijs) van een woning. Mij lijkt het aantal m²'s minder belangrijk dan het aantal kamers. Een woning waarbij elke kamer 25% kleiner is zal zeker geen 25% minder waard (in nutstermen) zijn voor mensen, zolang deze maar goed ingedeeld is. Een slimmere indeling van de woning kan immers zelfs een hogere oppervlakte opleveren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13
    Daarnaast lijkt het me ook dat je niet dat je kan stellen dat er alles geleend wordt. Op dit moment is dat zo'n 75-80% gemiddeld als ik snel google. Van 1990 vind ik dit natuurlijk niet zo vlot terug, maar lijkt me ook aannemelijk dat er toen minder geleend werd met dergelijke rentevoeten en dat dit percentage dan ook lager zal zijn?
    dat zou ik betwijfelen. Nu blijven mensen langer thuis dan vroeger en kunnen dus meer sparen (vroeger trouwde men relatief vlug en ging men dan direct uit huis). ouders zijn ook kapitaalkrachtiger en kunnen dus nu meer geld insteken dan vroeger, het aantal kinderen waaraan gegeven kan worden is ook kleiner.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13
    Ten slotte, overdrijf je niet een beetje? Geen badkamer in een woning van 1990? Ik heb het niet over 1890 he. Een huis van 1990 is natuurlijk wat minder geïsoleerd, maar voor de rest ga je toch niets aan comfort inboeten? Integendeel, toen mocht uwen dampkap nog naar buiten geleid worden en was er geen verplicht ventilatiesysteem dat ook weer zijn nadelen heeft.
    Jij redeneert wat verkeert. het is niet omdat woningen in 1990 verkocht worden, dat ze allemaal de kenmerken van een nieuwbouwwoning van 1990 hadden, hé. Ik heb zelf een woning van 1991 en die heeft (mits renovatie nu) idd quasi alle comfort van een "gewone" woning van vandaag. Maar woningen die in 1990 verkocht werden, konden ook dateren uit 1950, hé (en in grotere mate dan nu).

Zie bvb https://steunpuntwonen.be/Documenten...w-voorblad.pdf (pg 65/70)

In 1991 had 1 op de 10 woningen géén WC (met stromend water), 1 op de 10 ook geen badkamer. 37% had geen centrale verwarming

(nu zijn die zaken sterk verbeterd, zie https://steunpuntwonen.be/Documenten...eel-3-eind.pdf. Aandeel van woningen zonder WC: 1%, zonder badkamer met douche of bad: 0,7%, zonder centrale verwarming: 17,4%)
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een huis kopen als je geen financiële steun krijgt of een grote financiële buffer hebt is altijd al moeilijk geweest hoor. Vroeger kon iets meer worden geleend ja. Maar zelf voor werken he dan. Mijn moeder is inmiddels overleden, nu valt er bij m’n vader en schoonouders veel van de boom.

Zelf werken voor iets, is wat mensen niet veel meer kunnen. Onnozel doen op Tomorrowland en allerhande festivals maar na de uren werken .. dikke 0.
    Hier laat je meer je persoonlijke frustraties spreken dan je verstand hoor. De overgrote meerderheid mensen werkt wel gewoon voor hun geld, en een jaarlijkse uitspatting op Tomorrowland zal de spaarcapaciteit niet beïnvloeden. Idioten die niet met geld kunnen omgaan zijn er dan ook in elke generatie. Dat het vroeger makkelijker was is gewoon een feit. De huizenprijzen zijn sterker gestegen dan het inkomen, wie kan er nu met 1 inkomen nog een huis kopen, laat staan bouwen?

Het feit dat na de uren wat bijkloten kennelijk als wenselijk en goed wordt bekeken is volgens mij gewoon fout. Als twee mensen elk een voltijdse job hebben, moeten ze daarmee kunnen toekomen om in een woonst te voorzien. Dat wil niet zeggen elke woonst die ze willen hé, de tijd dat we allemaal onze vrijstaande villa konden bekostigen is nu eenmaal gedaan. Als je dan nog wat meer wil werken om toch iets groter of duurder te kopen, iedereen is vrij, maar kom dan niet bitter doen over mensen die andere keuzes hebben gemaakt.

Dat klopt, bouwgrond is schaars. Jonge kopers moeten eens overwegen om een bestaande woning tot op het bot te laten renoveren. Met wat eigen middelen en eventueel financiële steun is zoiets perfect mogelijk. Veel nieuwbouw verkavelingen zijn tegenwoordig afgrijselijk qua ligging, structuur en ruimte.
    Mja, grondig renoveren... Een absoluut verouderd rijhuis vol asbest, gebouwd in 1955, gaat hier in de rand voor € 245 000, want tuintje en goede ligging. Dat is geen fictie hé, ik ben ernaar gaan kijken en iemand heeft die dag een bod gedaan dat aanvaard werd. Dan heb je al met registratierechten en dergelijke € 260 000+ besteed, dan kan je beginnen grondig renoveren. Asbest verwijderen (!), nieuwe elektriciteit, nieuwe verwarmingsbuizen, nieuw dak, muren isoleren, ramen vervangen, ... De gemiddelde persoon die hier zelf niet teveel aan kan doen wegens niet vertrouwd mee kan daar nog serieus veel geld insteken. En als je het zelf kan, hoeveel weekends zijn dat, want ik bijvoorbeeld kan niet zomaar even een paar weken verlof nemen.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

Mijn ouders hebben geleend aan meer dan 10% ergens in de jaren '70. Maar volgens mijn vader ging zijn loon in die periode ook even snel naar boven. Iedereen die tien jaar geleden aan 4% heeft geleend en geen financieel uilskuiken is heeft zijn lening ondertussen herzien. Waar komt de rentevoet van 9,5% voor 1990 trouwens vandaan?

Alle studies tonen aan dat het nu een pak duurder is om een huis te kopen (of te bouwen). En die conclusie blijft staan vanuit welke hoek je er ook naar kijkt. Nominaal, gecorrigeerd voor inflatie, gecorrigeerd voor rentevoet, berekend volgens gemiddeld aantal jaarlonen, etc. Mijn ouders waren arbeider en ambtenaar zonder hoger diploma. Neem een hedendaags koppel met hetzelfde profiel en die kunnen absoluut niet meer hetzelfde huis kopen, en kinderen opvoeden, en nog jaarlijks op reis gaan, zoals mijn ouders dat wel hebben kunnen doen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 37 van 37 Eerste ... 273334353637

Regels voor berichten