Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Is rechts extremisme even gevaarlijk als islamitisch extremisme?

Daar waar wij tot nu toe voornamelijk geconfronteerd werden met het islamitisch extremisme, zien wij nu dus ook gewelddadige uitingen van het rechts-extremisme. Hoewel deze twee extreme ideologieën op eerste gezicht weinig gemeen lijken te hebben, vertrekken ze echter vanuit dezelfde vooroordelen en stereotypes; met één duidelijk doel: onze samenleving ontwrichten.

Het is daarom opvallend dat rechts-extremisme en islamitisch extremisme veel overeenkomsten hebben!

https://www.facebook.com/watch/?v=1987736447990320&t=1

Gaan jullie akkoord met deze visie?

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Islamisme IS extreem-rechts.
    7 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Alle extremisme is gevaarlijk, links, rechts, groen, rood, zwart, islam, christelijk, nationalisme, communisme, onder of boven.
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Islamisme IS extreem-rechts.
    Hoe bedoel je?

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Alle extremisme is gevaarlijk, links, rechts, groen, rood, zwart, islam, christelijk, nationalisme, communisme, onder of boven.
    Is toch ook een beetje nonsens niet.
    Indien je dit had geschreven ben je correct :
    Alle extremisme kan gevaarlijk zijn.
    Indien ik extreem christelijk ben maar ik leg mijn extreem christelijke gedachtegoed niet op aan anderen dan ben ik niet gevaarlijk. Het is namelijk enkel wanneer men probeert het extreme gedachtegoed op te leggen aan anderen die het er niet mee eens zijn dat het gevaarlijk is.

Gewoon christelijk zijn, islamiet zijn, rechts, links zijn is niet gevaarlijk. En voor iemand die links is, is rechts dan al extreem. Maar gewoonweg niet extreemst.

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    3 posts, toegelaten voor Pol & Soc, en dan zo'n topic starten

Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    161 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    3 posts, toegelaten voor Pol & Soc, en dan zo'n topic starten
    Zolang de link van deze thread onder die van WIkipedia in de bibliografie van het huiswerk staat, vind ik het geen probleem.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gavin Bekijk bericht
    Zolang de link van deze thread onder die van WIkipedia in de bibliografie van het huiswerk staat, vind ik het geen probleem.
    Erboven hé. Een bibliografie mag op z'n minst alfabetisch opgesteld zijn.

iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Je kan hem/haar niks kwalijk nemen... Diegene die hem/haar toegang heeft gegeven op dit onderdeel daarentegen

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Is toch ook een beetje nonsens niet.
    Indien je dit had geschreven ben je correct :
    Alle extremisme kan gevaarlijk zijn.
    Indien ik extreem christelijk ben maar ik leg mijn extreem christelijke gedachtegoed niet op aan anderen dan ben ik niet gevaarlijk. Het is namelijk enkel wanneer men probeert het extreme gedachtegoed op te leggen aan anderen die het er niet mee eens zijn dat het gevaarlijk is.

Gewoon christelijk zijn, islamiet zijn, rechts, links zijn is niet gevaarlijk. En voor iemand die links is, is rechts dan al extreem. Maar gewoonweg niet extreemst.
    Er is dan ook nog een verschil tussen extremisme en een extreme mening. Als ik voorstander ben van een minimumpensioen van 2500 euro netto voor iedereen (quod non), ben ik geen extremist. Ik ben wel een extremist als ik vind dat geweld toegelaten is om een minimumpensioen van 1500 euro voor iedereen te verdedigen.

Dat is toch wat ik, en vele anderen, onder extremisme verstaan: je mening opdringen door illegale zaken te doen of minstens op te roepen om zo'n dingen te doen (die ingaan tegen de basisdemocratische principes).

Even concreet geval, over Groen:

https://www.gva.be/cnt/aid1051434/st...atische-strijd

Deze uitspraak is op het randje: hij steunt de actie zoals ze aangekondigd was, maar betreurt wat gebeurd is. Als de aankondiging een vreedzame actie was, is tolereerbaar en activisme. De individuele daders zijn dan extremisten. Ze zijn niet veroordeeld voor bendevorming, dus nog geen bende extremisten.

Als Staes de actie zoals ze aangekondigd was steunde én wist dat de aankondiging bestond uit geplande geweld/vernieling, is dat voor Staes zwaar op het randje. Dan neigt het ook al naar extremisme, afhankelijk van of hij nu ook nog zo denkt (geen idee wat zijn recent standpunt is daarover).

(Voor alle duidelijkheid: Groen heeft de daad wel degelijk afgekeurd, maar is activistisch (grotendeels) tegen GGO's.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Er is dan ook nog een verschil tussen extremisme en een extreme mening. Als ik voorstander ben van een minimumpensioen van 2500 euro netto voor iedereen (quod non), ben ik geen extremist. Ik ben wel een extremist als ik vind dat geweld toegelaten is om een minimumpensioen van 1500 euro voor iedereen te verdedigen.

Dat is toch wat ik, en vele anderen, onder extremisme verstaan: je mening opdringen door illegale zaken te doen of minstens op te roepen om zo'n dingen te doen (die ingaan tegen de basisdemocratische principes).

Even concreet geval, over Groen:

https://www.gva.be/cnt/aid1051434/st...atische-strijd

Deze uitspraak is op het randje: hij steunt de actie zoals ze aangekondigd was, maar betreurt wat gebeurd is. Als de aankondiging een vreedzame actie was, is tolereerbaar en activisme. De individuele daders zijn dan extremisten. Ze zijn niet veroordeeld voor bendevorming, dus nog geen bende extremisten.

Als Staes de actie zoals ze aangekondigd was steunde én wist dat de aankondiging bestond uit geplande geweld/vernieling, is dat voor Staes zwaar op het randje. Dan neigt het ook al naar extremisme, afhankelijk van of hij nu ook nog zo denkt (geen idee wat zijn recent standpunt is daarover).

(Voor alle duidelijkheid: Groen heeft de daad wel degelijk afgekeurd, maar is activistisch (grotendeels) tegen GGO's.
    Extremisme is een term die wordt gebruikt om ideeën of acties te beschrijven die volgens de critici ervan extreem zijn. Het woord extremisme wordt vaak gebruikt om een politieke ideologie te benoemen die ver van het politieke centrum of ver buiten het centrum van de maatschappij staat. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Extremisme)

https://www.aivd.nl/onderwerpen/extr...hts-extremisme

Er is dus niet noodzakelijk een link met geweld. Een mening hebben die afwijkt van het centrum is voldoende. Groen is defacto volgens dezelfde definitie links extremisme. Of natuurextremisme.
    Net zoals Greta Thunberg klimaatextremist is. Of Kyra en anuna klimaatextremisten zijn.

Ik begrijp wat je bedoelt hé JPV. Ik kan mij daar wel in vinden. Maar het wordt veel doorheen gebruikt... (hier komt de definitie al eerder overeen met hetgeen jij melde : https://www.nctv.nl/organisatie/ct/t...xtremisme.aspx)
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 27 september 2019 om 10:55

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Extremisme is een term die wordt gebruikt om ideeën of acties te beschrijven die volgens de critici ervan extreem zijn. Het woord extremisme wordt vaak gebruikt om een politieke ideologie te benoemen die ver van het politieke centrum of ver buiten het centrum van de maatschappij staat. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Extremisme)

https://www.aivd.nl/onderwerpen/extr...hts-extremisme

Er is dus niet noodzakelijk een link met geweld.
    iets verder lezen: In tegenstelling tot activisme, worden er bij extremisme doelen of middelen nagestreefd en ingezet die buiten de wettelijke kaders vallen. Deze worden gekenmerkt door onder andere geweld en zijn vaak on- of zelfs anti-democratisch. Daarmee vormen ze een gevaar voor de democratische rechtsorde.[2]
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    En daar wil ik nog aan toevoegen: Alle vormen van extremismen zijn gevaarlijk voor een maatschappij, maar de allergevaarlijkste zijn de onzichtbare doders, en niet die met de meest zichtbare schade in de vorm van terreuraanslagen en direct verlies van mensenlevens.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Je kan hem/haar niks kwalijk nemen... Diegene die hem/haar toegang heeft gegeven op dit onderdeel daarentegen
    Sorry, soms ben ik wat slordig. Al is er strikt genomen geen minimum aantal posts, meestal laten we leden pas toe als ze toch al een zeker aantal onverdachte bijdragen hebben geleverd in andere subfora, om dubbel en troll accounts uit te sluiten. Maar in principe is er niet echt een restrictief beleid voor nieuwe leden, wel voor oude leden die het te bont hebben gemaakt.
    Anyhow, er is toch blijkbaar wat animo voor deze discussie.

iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Sorry, soms ben ik wat slordig. Al is er strikt genomen geen minimum aantal posts, meestal laten we leden pas toe als ze toch al een zeker aantal onverdachte bijdragen hebben geleverd in andere subfora, om dubbel en troll accounts uit te sluiten. Maar in principe is er niet echt een restrictief beleid voor nieuwe leden, wel voor oude leden die het te bont hebben gemaakt.
    Anyhow, er is toch blijkbaar wat animo voor deze discussie.

Indeed, had ik niet verwacht tbh

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten