Pagina 5 van 5 Eerste 12345

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    het bekende argument
    er is er ene die het kan dus moetne we die 99 anderen ook maar toelaten en vollen bak subsidiËren, perfect wetende dat we water naar de zee aan het dragen zijn. liefst ngo in een systeem dat jaren aanmodderen kan betekenen
    Eigenlijk moet je middelbare richtingen aan de universitaire richting koppelen. Heb ja ASO talen (zo'n richting met 20 uur talen per week) dan heb je normaal gezien genoeg bagage bij voor een richting Taalkunde.
    wie niet uit een complementaire richting komt schuiven we mee in de 2e zit voor een bindend ingangsexamen. Hebben ze ineens 2 maand om de achterstand uit het middelbaar in te halen, (de kerel uit pakweg 1 of andere methodeschool bv).
    Das een moeilijke hé. Ik heb zelf moderne talen-wetenschappen gevolgd, een mosselen noch vis richting. De klassieke richting voor de studenten die niet weten wat ze willen. Waarschijnlijk had ik dan Taalkunde moeten doen, iets wat ik verafschuw. Jawel, ik modderde maar wat aan en het verstand kwam later. Feitelijk zou ik het wel eens willen weten: hoeveel halen er elk jaar hun master met twijfelachtige resultaten uit het middelbaar?

nite's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vraag mij wel af welke de meerkost van een student is aan het hoger onderwijs. Stel dat ge door toegangsexamens in te voeren 20% scholieren kunt ontmoedigen om verder te studeren, met hoeveel daalt dan de kost van het hoger onderwijs? Ik heb zo het gevoel dat een groot deel van de kost van hoger onderwijs vaste kost is, en dat het nu niet echt veel meer kost of daar nu een aantal studenten tussenlopen die toch niet slagen.
    Paul Krugman: "To fight this recession the Fed needs more than a snapback; it needs soaring household spending to offset moribund business investment. And to do that, as Paul McCulley of Pimco put it, Alan Greenspan needs to create a housing bubble to replace the Nasdaq bubble." http://www.nytimes.com/2002/08/02/op...ouble-dip.html

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Nog een oplossing zou studenten leningen kunnen zoals in de US. Voor die leningen ginder zijn geen voorwaarden en ze zijn altijddurend. Als je dan een dure studierichting kiest waarin je geen resultaat haalt of geen goede job mee vindt, dan ben alleen jij fucked voor de rest van je leven. Maar ja in de US zijn er dus idioten die dan 300k studentenleningen hebben om dan na afstuderen parttime te gaan werken met 4 kinderen.
    Ze zijn niet altijd eeuwigdurend. Er is daar een soort systeem van student loan forgiveness
    https://www.debt.org/students/loan-forgiveness/

Nu, zelf geen fan van leningen. Ik zou dat enkel laten voor "dure" studierichtingen (Medische is eerlijk gezegd de enige die in het hoofd springt). De cijfers zijn relatief oud maar het lijkt me toch dat in Vlaanderen nog altijd problemen zijn op vlak van studeren en sociale achtergrond.

https://www.jeugdonderzoeksplatform...._letters_2.pdf
    Tabel 2.5
    Als beide ouders geen hogere opleiding volgen, dan volgden 55% van de kinderen geen hogere opleiding
    Als beide ouders een hogere opleiding volgen, dan volgden 16,7% van de kinderen geen hogere opleiding

Dat kan wijzen op twee zaken:
    - Studieleningen gaat het percentage verhogen van kinderen die geen hogere opleidingen gaan volgen wegens financieel risico. Dit terwijl in zo'n leefmilieus al weinig "financieel zelfvertrouwen" heeft.
    - Ouders die een hogere opleiding volgen en hun kinderen, onderwaarderen "lage opleidingen".

Ik kom uit zo'n "lage sociale" familie. Ik zou wel tienduizend keer opnieuw nagedacht hebben over verder studeren moest ik opgezadeld ging zijn met een stevige studieschuld. Mijn vrijheid voor studiekeuze zou wel serieus beperkt zijn.

Nog een paar zulke situatie:
    Wij bekijken ook nog de relatie tussen het verder studeren van de kinderen en het al
    dan niet aanspraak maken op een vervangingsinkomen bij de ouders. Drie mogelijkheden zijn te onderscheiden: een werkloosheidsuitkering ontvangen; met brug- of prepensioen, of met pensioen zijn; ziek, werkonbekwaam of invalide zijn. Als één of beide
    ouders een vervangingsinkomen krijgen dan blijkt de meerderheid van de jongeren niet
    verder te studeren (respectievelijk 55% en 54%). Dit aantal daalt tot 40% als geen van
    beide ouders een vervangingsinkomen krijgt (tabel 2.10).

of nog:
    In gezinnen waarin één van beide ouders gepensioneerd, ziek, invalide of werkonbekwaam is, studeren minder kinderen verder dan in gezinnen waarin geen van beide
    ouders om deze redenen een vervangingsinkomen krijgt

62,2 % van de kinderen waarvan minstens 1 ouder een ziekte/invaliditeitsuitkering krijgt, volgt geen hogere opleiding
    Laatst gewijzigd door DogFacedGod; 3 oktober 2019 om 17:46
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    De cijfers zijn relatief oud maar het lijkt me toch dat in Vlaanderen nog altijd problemen zijn op vlak van studeren en sociale achtergrond.

https://www.jeugdonderzoeksplatform...._letters_2.pdf
    Tabel 2.5
    Als beide ouders geen hogere opleiding volgen, dan volgden 55% van de kinderen geen hogere opleiding
    Als beide ouders een hogere opleiding volgen, dan volgden 16,7% van de kinderen geen hogere opleiding
    Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar zou dit niet voor het merendeel gentisch of door milieu bepaald zijn.
    Minder talent voor studeren, meer talent voor handenwerk, graag het werk doen wat de vader doet...
    Ik zou dit zeker niet toewijzen aan geldproblemen, dat is imo totaal voorbijgestreefd in ons sociaal systeem, zie naar uzelf.

Ja wat je zegt van student loans neem deze tekst er even bij
    Vandaag kost een gemiddelde student van het hoger onderwijs de overheid jaarlijks ongeveer 12.000 euro. Dat is in feite de kostprijs die door de belastingbetalers wordt betaald. Vandaag betalen die dus ongeveer 12.000 euro per student en per jaar.
    ...
    En wat blijkt, een kotstudent zonder beurs kost al snel 11.925 euro per jaar, een pendelaar heeft 7.752 euro nodig. Met een beurs gaat daar een goeie 500 euro af, maar de kosten blijven wel hoog.
    Dat betekent dus dat je zegmaar 10.000 euro per jaar aan studentenlening zou moeten aangaan, gemiddeld. Om de overheid 0% aan onderwijs bij te laten dragen.
    Maar dat is wel het absoluut maximum. Als de overheid wat inspringt kom je vb. tot 5000 euro per jaar. x5 = 25.000 euro.
    Als je dus een job vindt direct na uw studies, en die verdient behoorlijk aja want je hebt universitaire studies gedaan, dan heb je uw studies (25.000 euro) na 1 jaar terugverdiend.
    En anders is het verspreid over 20-30 jaar gelijk in de US. 25.000 euro afbetalen op 30 jaar is 90 euro per maand aan 2%. Of de overheid geeft die leningen aan nog lagere rentes.
    En de overheid kan het aflossen van die studenten leningen laten inbrengen in de persoonsbelastingen waardoor het nog dubbel zo snel afbetaald kan zijn.

En dan ben je tenminste verantwoordelijk voor uw eigen lompe studiekeuzes en studiegedrag.

Ik kom uit zo'n "lage sociale" familie. Ik zou wel tienduizend keer opnieuw nagedacht hebben over verder studeren moest ik opgezadeld ging zijn met een stevige studieschuld. Mijn vrijheid voor studiekeuze zou wel serieus beperkt zijn.
    Waar zie jij die vrijheidsbeperking als het niet alleen is omdat je bang bent dat de studierichting te zwaar voor u is? Dat is juist het gewenst effect.
    Als je gezonde keuzes maakt dan heb je geen enkel issue zie voorbeeld hier boven.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 3 oktober 2019 om 18:06
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nite Bekijk bericht
    Ik vraag mij wel af welke de meerkost van een student is aan het hoger onderwijs. Stel dat ge door toegangsexamens in te voeren 20% scholieren kunt ontmoedigen om verder te studeren, met hoeveel daalt dan de kost van het hoger onderwijs? Ik heb zo het gevoel dat een groot deel van de kost van hoger onderwijs vaste kost is, en dat het nu niet echt veel meer kost of daar nu een aantal studenten tussenlopen die toch niet slagen.
    Het probleem is niet dat het enkelingen zijn. Het probleem is dat het er zeer veel zijn.
    Deze mensen nemen ruimte en resources af die goede studenten dan missen. En waardoor hun potentieel daalt.

Heb je al eens gekeken naar de jaarlijkse instroom in het hoger onderwijs? Dit benadert 50.000, een vermindering van 20% wil concreet zeggen dat je 10.000 studenten het leed bespaart.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar zou dit niet voor het merendeel gentisch of door milieu bepaald zijn.
    ..duh? Er is niks anders.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    ..duh? Er is niks anders.
    Dan bedoel ik voor milieu uiteraard alles behalve de financiele toestand van de ouders... anders is er inderdaad niks anders.
    Met een studentenbeurs of weekendjob geraak je overal.
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dat betekent dus dat je zegmaar 10.000 euro per jaar aan studentenlening zou moeten aangaan, gemiddeld. Om de overheid 0% aan onderwijs bij te laten dragen.
    Maar dat is wel het absoluut maximum. Als de overheid wat inspringt kom je vb. tot 5000 euro per jaar. x5 = 25.000 euro.
    Als je dus een job vindt direct na uw studies, en die verdient behoorlijk aja want je hebt universitaire studies gedaan, dan heb je uw studies (25.000 euro) na 1 jaar terugverdiend.
    En anders is het verspreid over 20-30 jaar gelijk in de US. 25.000 euro afbetalen op 30 jaar is 90 euro per maand aan 2%. Of de overheid geeft die leningen aan nog lagere rentes.
    En de overheid kan het aflossen van die studenten leningen laten inbrengen in de persoonsbelastingen waardoor het nog dubbel zo snel afbetaald kan zijn.

En dan ben je tenminste verantwoordelijk voor uw eigen lompe studiekeuzes en studiegedrag.

18-jarigen opzadelen met leningen van duizenden euro's, hoor je nu zelf niet hoe compleet belachelijk dat klinkt? Die jongeren zullen later net zo goed +- 40 jaar bijdragen aan het systeem waar ze nu gebruik van maken. Alsof 5000 euro 2 keer niets is. En dat dat een paar jaar lang? Mannekes lief toch.

Anders geef jij even het goede voorbeeld en schrijf je jezelf gewoon even uit uit onze sociale zekerheid? Als jij een operatie nodig hebt nadat je jezelf blesseert bij uw café voetbal ga je toch gewoon eventjes een lening aan? Je bent immers zelf verantwoordelijk voor je eigen keuzes.
    As we all know, christmas is that mystical time of year when the ghost of Jesus rises from the grave to feed on the flesh of the living. So we all sing christmas carols to lull him back to sleep.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Ga je dat ook zeggen als ze beslissen dat met terugwerkende kracht te doen en u straks een factuur voor enkele (tien)duizenden euro’s sturen? Want het is natuurlijk makkelijk om dit nu te zeggen als je zelf uw jaren aan gesubsidieerde studies er al hebt opzitten.
    Ja natuurlijk, geen enkel probleem mee.

Onderwijs zou toch echt niet mogen afhangen van het feit of je het wel of niet kan betalen. Er zijn zelfs nu nog mensen die zonder extra financiële steun hun studies of de studies van hun kinderen niet kunnen betalen. En je ziet toch zelf wel in dat mensen meteen laten starten met tienduizenden euro’s aan schulden niet het beste plan is.
    Als je het nu nog niet kan betalen in België waar het gehele pakket zo goed als gratis is weet ik het ook niet meer.

Het gaat studenten trouwens echt niet helpen om te weten dat er hen tienduizenden euro’s aan schulden staan te wachten indien ze niet zouden slagen. Gaat enkel voor meer stress en faalangst zorgen.
    Onzin, in de USA werkt het prima en betalen ze netjes hun schulden terug. Hier kan iedereen het geld ophoesten, of je er iets mee te maken hebt of niet.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    18-jarigen opzadelen met leningen van duizenden euro's, hoor je nu zelf niet hoe compleet belachelijk dat klinkt?
    Net niet, je rekent de kost gewoon door aan de gebruiker. Niets mis mee.

Die jongeren zullen later net zo goed +- 40 jaar bijdragen aan het systeem waar ze nu gebruik van maken. Alsof 5000 euro 2 keer niets is. En dat dat een paar jaar lang? Mannekes lief toch.
    Is idd aan de lage kant, minder dan de helft van de reële kost van een jaar studeren + een dikke 2 maand vakantiewerk en je hebt het bedrag al.

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Onzin, in de USA werkt het prima en betalen ze netjes hun schulden terug.
    zeker?

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thin Liz Bekijk bericht
    Das een moeilijke hé. Ik heb zelf moderne talen-wetenschappen gevolgd, een mosselen noch vis richting. De klassieke richting voor de studenten die niet weten wat ze willen. Waarschijnlijk had ik dan Taalkunde moeten doen, iets wat ik verafschuw. Jawel, ik modderde maar wat aan en het verstand kwam later. Feitelijk zou ik het wel eens willen weten: hoeveel halen er elk jaar hun master met twijfelachtige resultaten uit het middelbaar?
    Kameraad van mij: In middelbaar "gezakt" naar handel. Na middelbaar bacholer makkelijk afgemaakt daarna schakelprogramma naar master om te eindigen met een Manama. De niet bindende proeven die ze willen invoeren vind ik dan een beter idee.

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik vond de unief "makkelijker" dan het middelbaar. Niet dat ik een probleemstudent was, of slechte resultaten haalde, maar ik heb ik heb genoeg leerkrachten gehad die het niet in mij zagen en heb zeker voor bepaalde vakken serieus afgezien. Terwijl ik mijn twee masters eigenlijk met de vingers in de neus heb behaald.

Maar aan het hoger onderwijs studeer je wat je interesseert en waar je sterk in bent. Dat maakt dat leerlingen die het moeilijk hadden met het schoolse systeem echt kunnen openbloeien aan de universiteit.
    Laatst gewijzigd door Sir.Killalot; 7 oktober 2019 om 16:56

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Onzin, in de USA werkt het prima en betalen ze netjes hun schulden terug. Hier kan iedereen het geld ophoesten, of je er iets mee te maken hebt of niet.
    In de VS verdienen mensen met een hoger diploma wel talloze keren meer dan hier. Tegenover die torenhoge belastingen in België mag wel iets tegenover staan (zoals redelijk goedkoop hoger onderwijs), niet?

Pagina 5 van 5 Eerste 12345

Regels voor berichten