Pagina 3 van 5 Eerste 12345 Laatste
    catfish's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    De bepampering die tegenwoordig bezig is, lijkt mij eerder oorzaak van een probleem ipv de oplossing.
    Het gaat niet alleen om kennis opdoen.
    Het vroegere systeem van 1 of 2 examenperiodes per jaar was ook een test om te zien of je het aan kan om een groot pak leerstof te verwerken en een degelijk resultaat af te leveren.
    Zo werkt het namelijk in het echte leven (de job).
    Of is het de bedoeling dat straks de baas om de 2 weken komt kijken hoe ver je staat en je bij het handje moet nemen?

Ook het excuus dat er 'tegenwoordig' meer afleiding is is nonsens. Als je tijdens de studies niet kan omgaan met social media, zal dat tijdens de job ook fout gaan.
    Helaas zie ik er tegenwoordig genoeg zo op de werkvloer: Het zal wel niet kloppen, maar het lijkt wel alsof ze de helft van de dag op hun smartphone bezig zijn. Om de paar minuten een geluidje van whatsapp en dergelijke. Je maakt mij niet wijs dat je dan geconcentreerd aan het werk bent...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door catfish Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ook het excuus dat er 'tegenwoordig' meer afleiding is is nonsens. Als je tijdens de studies niet kan omgaan met social media, zal dat tijdens de job ook fout gaan.
    Helaas zie ik er tegenwoordig genoeg zo op de werkvloer: Het zal wel niet kloppen, maar het lijkt wel alsof ze de helft van de dag op hun smartphone bezig zijn. Om de paar minuten een geluidje van whatsapp en dergelijke. Je maakt mij niet wijs dat je dan geconcentreerd aan het werk bent...
    Is het excuus dat er meer afleiding is dan nonsens? Of bewijs je net dat er meer mogelijkheid tot afleiding is?

Ik ben trouwens zo'n 60% van de tijd bezig op sociale media op het werk . Mijn baas heeft er logischerwijs geen problemen mee .

Zo'n 15-20 jaar geleden zat ik stage te doen bij de Vlaamse Vereniging van Studenten. Ook toen al vroeger ze een verplicht, maar niet bindende toelatingsproef voor alle richtingen op de universiteit en hogescholen. Niet bindend, omdat voldoende bewezen is dat de negatieve kanten van zo'n toelatingsproef (false negatives, afschrikeffect die sociaal slecht verdeeld is) véél groter zijn dan de positieve kanten (budgettair). Bovendien worden ze vaak verkeerd gebruikt, er was bvb nauwelijks een deftige reden om een bindende toelatingsproef te doen bij burgerlijk ingenieur (ik was een van de laatste jaren die dat deed, het nut ervan is idd nogal beperkt).

Een bindende proef is uitstekend indien de kostprijs van het eerste jaar zo hoog is (bvb in kunstscholen, waar je een laag ratio docent/student hebt, of in richtingen waar je in het eerste jaar al veel (duur) labowerk zou hebben dat niet te vermijden is). In richtingen met eerder "algemene" vakken, zoals bvb Burg. Ir., economie, rechten, ... is het op zich geen grote ramp als iemand een jaar mislukt. Mislukken hoort bij het leven en als je je effectief inzet voor die richting, zal je er sowieso wel nog altijd iets van leren. Iemand die één jaar Burg.Ir. heeft gedaan heeft véél meer geleerd dan de massa mensen die in plaats van direct naar de unief/hogeschool te stappen, bij het invoeren van zo'n verplichten toelatingsproef eerst nog een 7e jaar ASO zou doen (https://www.onderwijskiezer.be/v2/se...php?detail=333 wat dan gigantisch zou stijgen)
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Een bindende proef is uitstekend indien de kostprijs van het eerste jaar zo hoog is)
    gaan we nu niet in het relatieve en perceptie?
    de gemiddelde student kost 12 000. Ik vind dat veel en als je de inschrijvingen vandaag bekijkt (hogeschool/unief) kun je nu al met een bepaalde zekerheid aanduiden wie het NIET haalt.
    90% vd tso studenten secretariaat die zo zot zijn om fysica te studeren zullen kansloos buizen. geen idee hoeveel dat zijn maar dat aantal mag je al met 12 000 vermenigvuldigen
    elke universitaire richting impliceert een bepaalde voorkennis, kennis als vaardigheden (u zelf organiseren).

Begin vh academiejaar is ook altijd de de tijd vd hiërarchie. deze of gene richting is beter en ge meot studeren want ...
    Er is absoluut niets mis met de vakman die het wc op de unief hersteld. Die is veel belangrijker dar die duizenden studenten die gewoon wat gaan feesten/zuipen en ten laatste in november volstrekt geen idee meer hebben waar het over gaat

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    gaan we nu niet in het relatieve en perceptie?
    de gemiddelde student kost 12 000. Ik vind dat veel en als je de inschrijvingen vandaag bekijkt (hogeschool/unief) kun je nu al met een bepaalde zekerheid aanduiden wie het NIET haalt.
    90% vd tso studenten secretariaat die zo zot zijn om fysica te studeren zullen kansloos buizen. geen idee hoeveel dat zijn maar dat aantal mag je al met 12 000 vermenigvuldigen
    elke universitaire richting impliceert een bepaalde voorkennis, kennis als vaardigheden (u zelf organiseren).
    Enkele opmerkingen: je zegt dat de gemiddelde student 12000 euro kost en daarna dat je die studenten die "kansloos zal buizen" mag vermenigvuldigen met 12000.
    De vraag is natuurlijk of je de gemiddelde kost van een student mag gelijkstellen aan de marginale kost (=de kost die het studenten van die persoon 'als extra' student) kost. Ik betwijfel het sterk. Je zal een stuk hogere kost hebben omdat die student mss meer gebruik maakt van studentenbegeleider, maar de grootste kost zit hem daar niet in, zit eerder in de vaste kosten van docenten en gebouwen. De extra kost daar voor 1 extra student is redelijk klein te noemen, véél minder dan die 12000.

Je weet ook niet hoeveel studenten secretariaat-talen fysica zullen studeren. Ik kan je alvast zeggen dat het er minder dan 30 zijn (dan worden geen statistieken vrijgegeven wegens recht op privacy) en zelfs van een richting die er nog redelijk naar toeleidt (TSO Techniek-Wetenschappen) er slechts 38 studeren. Je moet je dus afvragen of de kost voor zo'n bindend systeem op te zetten én het verlies aan mensen die die richting zullen durven studeren (én eventueel onterecht niet afstuderen) wel opweegt tegen het nut: die enkelen eruithalen die onterecht beginnen. Zoals gezegd: het verlies aan jaren "nuttige arbeid' van mensen die express zo'n 7e jaar zullen beginnen, is ook niet te onderschatten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya
    Er is absoluut niets mis met de vakman die het wc op de unief hersteld. Die is veel belangrijker dar die duizenden studenten die gewoon wat gaan feesten/zuipen en ten laatste in november volstrekt geen idee meer hebben waar het over gaat
    niemand die dit betwist. Vraag je echter eens af of er een causaal verband bestaat tussen de comazuipers en de richting van waaruit je kwam in het middelbaar.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    De extra kost daar voor 1 extra student is redelijk klein te noemen, véél minder dan die 12000.
    mja
    ik heb er vanochtend geen studies op nagehouden maar vind online gemiddelde bedragen van 10 000 - 15 000 voor 1 student per academiejaar.
    in ons systeem kun je het makkelijk 4j uitzweten an dan ga je dus richting 50 000 euro voor een student waarvan je op dag 1 al weet da 'm het niet zal halen.

Je weet ook niet hoeveel studenten secretariaat-talen fysica zullen studeren.
    klopt, maar het punt is natuurlijk dat er vandaag duizenden leerlingen zich voor richtingen hebben ingeschreven waar ze eigenlijk nooit de juiste vooropleiding hebben gekregen.
    Tem leren studeren, organiseren, ... ik was ook zo'n lamzak en was beter af geweest had men mij op mijn 18e gezegd dat ik hogeschool gewoon uit mijn kop moest zetten.

Ik kan je alvast zeggen dat het er minder dan 30 zijn (dan worden geen statistieken vrijgegeven wegens recht op privacy)
    is recht op pricavy neit eerder een redelijk idiote paraplu?
    90% vd tso-studenten slaagde niet in het 1e jaar universiteit. onder het mom vd politieke ideologie van zelfontplooiing en alle kansen krijgen zoveel geld verbranden?
    die enkelen eruithalen die onterecht beginnen.
    het zijn er geen enkelingen hé
    ook weer zo'n begrip om de discussie in het relatieve te trekken.

Wordt de afstand tussen het hoger en secundair onderwijs stilaan onoverbrugbaar? - Veto.be
    hier recentere statistieken

voor mij een bewijs dat je niet elke 18jarige zomaar carte blanche meot geven en maar moet laten studeren wat 'm wil, dat werkt niet.
    je moet dat dus veel beter sturen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    ...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    mja
    ik heb er vanochtend geen studies op nagehouden maar vind online gemiddelde bedragen van 10 000 - 15 000 voor 1 student per academiejaar.
    in ons systeem kun je het makkelijk 4j uitzweten an dan ga je dus richting 50 000 euro voor een student waarvan je op dag 1 al weet da 'm het niet zal halen.
    en gemiddeldes zijn, zoals gezegd, in deze zaak nietszeggend.
    klopt, maar het punt is natuurlijk dat er vandaag duizenden leerlingen zich voor richtingen hebben ingeschreven waar ze eigenlijk nooit de juiste vooropleiding hebben gekregen.
    Tem leren studeren, organiseren, ... ik was ook zo'n lamzak en was beter af geweest had men mij op mijn 18e gezegd dat ik hogeschool gewoon uit mijn kop moest zetten.
    at punt zegt weinig nieuws. De vraag is hoeveel mensen je zal terecht ontmoedigen, hoeveel mensen je onterecht zal ontmoedigen en hoeveel mensen zelfs na die toelatingsproef nog niet zullen slagen tegenover ervoorheen.
    90% vd tso-studenten slaagde niet in het 1e jaar universiteit. onder het mom vd politieke ideologie van zelfontplooiing en alle kansen krijgen zoveel geld verbranden?
    die 90% die je aangeeft klopt niet. Het is 90% van de TSO/KSO/BSO-studenten, niet enkel van de TSO-studenten. De slaagcijfers van TSO zijn licht beter dan die van KSO/BSO, al valt niet uit te maken uit het onderzoek exact hoeveel.
    het zijn er geen enkelingen hé
    ook weer zo'n begrip om de discussie in het relatieve te trekken.

Wordt de afstand tussen het hoger en secundair onderwijs stilaan onoverbrugbaar? - Veto.be
    hier recentere statistieken
    Je statistiek die je nu zelf aangeeft spreekt over 75% van de studenten TSO die afstuderen die niet slagen (op de normale termijn), geen 90%. In het onderzoek hier (http://www.classicavlaanderen.be/inf...laagkansen.pdf) gaat het over 4000 TSO/KSO én BSO.

Stél nu nog dat het over 4000 man gaat die ivm het ASO 15% minder kans tot slagen zou hebben en dat je zou slagen om die allemaal eruit te halen, dan zou je 4000 x 15% = 600 leerlingen hebben die je eruit kan filmteren. Pak nu 8000 euro gemiddelde marginale kost voor die 600 (wat al veel zal zijn), dan heb je een budget van 5 miljoen euro om voor 50.000 man een test te ontwerpen voor véél verschillende richtingen en op verschillende momenten (want herorientering moet mogelijk blijven). Totaal niet doenbaar.

No way dat het budgettaire dus een deftig argument zal zijn.
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    en gemiddeldes zijn, zoals gezegd, in deze zaak nietszeggen
    als indicatie toch wel volgens mij
    het klopt natuurlijk dat de opleiding taalkunde een pak goedkoper is als pakweg diergeneeskunde maar beide zitten wel in de totale kostenpost vh hoger onderwijs. Iemand die in juni z'n 7e jaar beenhouwer heeft gehaald mag beide richtingen gaan studeren. Bekijk die z'n uurrooster van de 2e en 3e graad eens? veel taal zat daar echt niet tussen hoor, logisch ook.

Het is 90% van de TSO/KSO/BSO-studenten, niet enkel van de TSO-studenten.
    en jij vindt het dan verantwoord om die 90% carte blanche te geven en te laten studeren waar ze zin hebben? volledig op kosten van de belastingbetaler?
    ik vind dit compleet en volstrekt onverantwoord. Moedig die aan om loodgieter of iets in die strekking te worden, genoeg knelpuntberoepen in oa de industrie.

Stél nu
    hoeveel budget er naar hoger onderwijs gaat en hoeveel er buizen en het niet halen is geen hypothese. Ik snap natuurlijk wel dat je dit soort trukjes boven haalt zodat we maar maximaal over 3 of 400 leerlingen praten.
    zo kun je natuurlijk blijven vasthouden aan "enkelingen" die misschien verkeerd zitten. Een soort van ingecalculeerd verwaarloosbare kost die je er meot bijpakken

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    als indicatie toch wel volgens mij
    het klopt natuurlijk dat de opleiding taalkunde een pak goedkoper is als pakweg diergeneeskunde maar beide zitten wel in de totale kostenpost vh hoger onderwijs. Iemand die in juni z'n 7e jaar beenhouwer heeft gehaald mag beide richtingen gaan studeren. Bekijk die z'n uurrooster van de 2e en 3e graad eens? veel taal zat daar echt niet tussen hoor, logisch ook.
    1) als indicatie mocht het iets zeggen: ja. Quod non.
    2) en de meerderheid van die studenten zitten in die richtingen die net goedkoper zijn. én het zijn dus nog marginale leerlingen. Als je al iets wil doen met die gemiddelde van jou, moet je het dus al drastisch verlagen.

7e jaar slager is trouwens BSO, geen TSO. Bovendien heb je zelfs geen enkele weet van leerlingen 7e jaar BSO slager die verder studeren aan de universiteit. Je moet geen dingen uitvinden alsje niet weet dat ze bestaan.
    en jij vindt het dan verantwoord om die 90% carte blanche te geven en te laten studeren waar ze zin hebben? volledig op kosten van de belastingbetaler?
    ik vind dit compleet en volstrekt onverantwoord. Moedig die aan om loodgieter of iets in die strekking te worden, genoeg knelpuntberoepen in oa de industrie.
    Ik zeg niet dat het volledig verantwoord is, ik zeg dat wat je voorstelt geen enkel voordeel zal opleveren.
    hoeveel budget er naar hoger onderwijs gaat en hoeveel er buizen en het niet halen is geen hypothese. Ik snap natuurlijk wel dat je dit soort trukjes boven haalt zodat we maar maximaal over 3 of 400 leerlingen praten.
    zo kun je natuurlijk blijven vasthouden aan "enkelingen" die misschien verkeerd zitten. Een soort van ingecalculeerd verwaarloosbare kost die je er meot bijpakken
    Dat is nu eenmaal beleid. Ipv principieel iets te willen, maar geen idee te hebben wat het effect is, kijk je beter eens hoe nuttig je maatregel is.
    Rosa Parks

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Compleet tegen. Laat kinderen kinderen blijven en ieder op hun eigen tempo zingeving en studiekeuze bepalen in plaats van alles te predefiniëren op basis van historische interesses en talent. Vrije wil primeert.

Wel denk ik dat er meer nood is aan awareness en verantwoordelijkheid van gesubsidieerde studiekeuzes. Eens je een keuze gemaakt en voltooid hebt, vind ik dat je jezelf er ook toe moet verbinden om die gesubsidieerde kennis te gebruiken tot iets productiefs.
    Om maar een voorbeeld te geven: massa's mensen volgen bijkomende opleidingen puur uit persoonlijke interesse en zonder dat ze de ambitie hebben om daar iets mee aan te vangen. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de hordes studenten die iets in de aard van 'forensische laboratoriumtechnieken' bijstuderen omdat ze graag misdaad romans lezen en NCIS series zien. Allemaal zeer boeiend, maar het aantal plaatsen in die industrie is een niche die niet eens 5% van die studenten kan tewerkstellen. Ik vind niet dat we dat soort puur persoonlijke interesses als samenleving moeten subsidiëren.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 27 september 2019 om 12:11
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Compleet tegen. Laat kinderen kinderen blijven en ieder op hun eigen tempo zingeving en studiekeuze bepalen in plaats van alles te predefiniëren op basis van historische interesses en talent. Vrije wil primeert.
    Het gaat over +/- volwassenen die sterk gesubsidieerde studies willen aanvatten. Niet over kleuters die liever knippen en plakken of kleuren
    *** Also sprach Zarathustra ***

KingOfWoods's schermafbeelding
    iTrader
    18 (95%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Sorry voor als ik dingen heb gemis, maar ben niet door alle berichten gegaan en wou gewoon een antwoord bieden aan OP.

Ik denk niet dat resultaten de waarde van iemands intelligentie kunnen staven. Het kan wel een indicatie geven, maar verder ook niets meer.
    Waar ik wel hevige fan van ben is van IQ testen. Los van motivatie weet je gewoon dat je iemand met een IQ van 90 niet in industriële wetenschappen moet plaatsen. De wil mag nog zo groot zijn. En ik vind daar ook niets mis mee. Maar het probleem is vaak het stigma en de ouders die persé willen dat hunne kleine dit of dit doet want "o nee wat gaan de buren wel niet zeggen". En uiteindelijk wordt niemand hierbij beter.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Misschien toch beter wél de openingspost gelezen: het gaat niet om studieresultaten in het middelbaar te koppelen aan de studiekeuze (hoewel ik dat eigenlijk ook niet meer dan normaal vind), maar wél de studieresultaten in het middelbaar gebruiken (voorlopig adviserend) voor de studiekeuze in het hoger onderwijs.

Een IQ-test is ook allesbehalve een perfecte maatstaf: je vindt anders ook mensen met een hoog IQ die gewoonweg compleet lui, gedemotiveerd, etc. zijn die je ook best niet in IW zou plaatsen hoor, want die buizen bij gebrek aan enige inspanning. Waar wil je trouwens die grenzen gaan afbakenen? Iemand met een IQ van 100 (per definitie gemiddeld volgens de IQ-schaal) mag die nog alle richtingen doen? Ga je iemand met een IQ van 99 maar die wel keihard werkt voor zijn of haar resultaten uitsluiten van de 8h wiskunde? En welke richtingen ga je de stempel "voor minderbegaafden" meegeven: waar iedereen ongeacht IQ welkom is?

IQ-testen in het onderwijs kunnen wat mij betreft nog wel een doel dienen: om te kijken wie beter aangepaste begeleiding krijgt: zowel voor minderbegaafden als hogerbegaafden (nu nog te vaak genegeerd), maar niet voor studiekeuze.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een bindende proef is uitstekend indien de kostprijs van het eerste jaar zo hoog is (bvb in kunstscholen, waar je een laag ratio docent/student hebt, of in richtingen waar je in het eerste jaar al veel (duur) labowerk zou hebben dat niet te vermijden is). In richtingen met eerder "algemene" vakken, zoals bvb Burg. Ir., economie, rechten, ... is het op zich geen grote ramp als iemand een jaar mislukt. Mislukken hoort bij het leven en als je je effectief inzet voor die richting, zal je er sowieso wel nog altijd iets van leren. Iemand die één jaar Burg.Ir. heeft gedaan heeft véél meer geleerd dan de massa mensen die in plaats van direct naar de unief/hogeschool te stappen, bij het invoeren van zo'n verplichten toelatingsproef eerst nog een 7e jaar ASO zou doen (https://www.onderwijskiezer.be/v2/se...php?detail=333 wat dan gigantisch zou stijgen)
    De vraag is echter niet of iemand die één jaar Burg. Ir. heeft gedaan véél meer heeft geleerd dan iemand die een 7e jaar ASO - bijzondere wetenschappelijke vorming - gedaan heeft, maar wel of indien die persoon zeer lage slaagkansen heeft voor het eerste jaar Burg. Ir. wegens een volstrekt gebrek aan voorkennis, het beter zou zijn om die niet eerst qua voorkennis bij te schaven, uiteraard in dit geval vooral op het vlak van Wiskunde en exacte Wetenschappen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat iemand door een eerste jaar op Burg. Ir. te falen, meer leert dan op een jaar bijzonder wetenschappelijke vorming, maar het kan even goed zijn dat doordat bepaalde voorkennis compleet ontbreekt, dat de sprong permanent te groot blijft, en dat die persoon meer baat had gehad bij dat extra jaar ASO.

Ik heb vanuit dat jaar bijzondere wetenschappelijke vorming alleen maar succesverhalen gehoord, weliswaar slechts een beperkt aantal en dan wel voor later Dierenarts te worden, niet Burg. Ir. en dan nog vanuit gemakkelijke ASO-richtingen, niet vanuit pakweg BSO. Dat 7e jaar ASO wordt bovendien ook slechts op een zeer beperkt aantal plaatsen aangeboden. Het lijkt mij echter zeker geen slecht concept, hoewel mijn voorkeur in zo'n situatie indien mogelijk misschien toch eerder zou gaan voor een gemakkelijker hogeschool opleiding, bv. als je écht burgelijk ingenieur wilt worden, kan dat ook via industrieel ingenieur en een schakelprogramma, maar zelfs dan zit je met nog redelijk wat studierichtingen uit het middelbaar voor wie industrieel ingenieur ook nog te hoog gegrepen is, ondanks dat dit als een "makkelijkere" richting verondersteld wordt (t.o.v. Burg. Ir.). Net zoals er ook universitaire richtingen zijn, waarvoor niet meteen een hogeschool equivalent is van waaruit je gemakkelijk met een schakelprogramma kan instromen: diergeneeskunde bijvoorbeeld.

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Weinig fout met advies. Alleen, wat de waarde ervan is... Ben zelf als primus uit het middelbaar gekomen. Prijs voor "beste wetenschapper" gekregen. Vervolgens falikant op mijn bek gegaan in de geneeskunde. Waarom? Omdat ik in het lager of het middelbaar nooit leren studeren en werken heb zoals het zou moeten, en je aan de unief er niet meer raakt op "talent" alleen.

Alle indicatoren zouden voor mij waarschijnlijk dubbel en dwars positief geweest zijn en de ijkingsproef idem (die had ik uiteindelijk zelf ook, ingangsexamen, waar ik mooi scoorde). Dus ja, dat detecteer je niet zomaar he.

Omgekeerd zijn er genoeg die altijd hard moeten werken hebben voor minder dan uitmuntende scores, maar die dan wel de studies slagen waar voormalige primussen falen.

Dus inderdaad, adviseer, maar laat het open, laat ruimte voor nuance en laat de student kiezen. En dat is het doel, dus ik zie er geen graten in.
    Klopt inderdaad. En je mag dat zelfs doortrekken naar mensen die dan wel het hoger diploma haalden: sommigen haalden het op talent, sommigen spartelden erdoor via papagaaienwerk. Ze hebben dan allebei wel hetzelfde diploma en dezelfde kennis, maar de eerste groep zal in de praktijk sterker zijn, wegens een groter analytisch vermogen om die kennis toe te passen.
    En dat geldt dus voor alle disciplines: zoals er goeie en minder goeie loodgieters of metsers zijn, zijn er ook heel goeie en minder goeie geneesheren. Ik geneer mij dus niet om een 2e opinie te vragen, en als ik iets serieus of levensbedreigend voor zou hebben dat niet 100% duidelijk is in de toekomst, zou ik direct eens bij 3 verschillende specialisten langsgaan. Stel u voor dat bij de enige dat ge gaat je juist op zo n papagaai viel, kunt ge pech hebben met een foute diagnose. En als je bij 3 gaat, heb je direct 3 x zoveel kans dat ze zelf al zo'n geval over de vloer hebben gehad.

Dus werken met ingangsquota gebaseerd op middelbaar, bof... Het enige voordeel dat ik daarin zie, dat is dat de leraars dit als stok achter de deur kunnen gebruiken met het oog op gezag in de klas.
    Toen ik op school zat mochten leraars de leerlingen ook geen klop meer geven, maar als je het te hard uithing kreeg je wel de melding: nu ist genoeg of ik buis u gewoon, en zo hard dat deliberatie onmogelijk wordt.
    Nu zijn het zelfs in het middelbaar bijna gewoon de ouders die beslissen of hun kind mag overgaan, dus geen wonder dat leerkrachten geen gezag meer hebben over sommigen: ze hebben geen enkel drukkingsmiddel meer om ze onder de duim te houden.

Pagina 3 van 5 Eerste 12345 Laatste

Regels voor berichten