Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als de bewijslast voldoende bewezen is voor de rechter in kwestie en de verdachte laat na om zichzelf uit te drukken in één van de landstalen, pak er desnoods nog het Engels bij, waarom moeten wij als maatschappij daar dan voor opdraaien?

Ik vind dat bepampering die de staat veel geld kost.

Als ik naar het buitenland trek, zal ik zelf wel mijn tolk betalen als ik van een crimineel feit verdacht wordt.
    (Want ik ga ervanuit dat niet-Westerse landen dit niet zullen bekostigen voor mij. Mij eerder eens goed uitlachen als ik mijn gratis advocaat + tolk opeis.)

Het volgende is anekdotisch, dus van geen enkele waarde. Maar ik typ het toch.
    Al vaak beroepsmatig mensen voor mij gehad die beweerden geen Frans, Nederlands of Engels te spreken.
    Tot het voor hen erop aan kwam om hun mond open te doen of het ging hen geld kosten.
    Dan wisten ze ineens waarover het ging + konden ze hun wel verstaanbaar maken.
    Het gaat er niet eens om of ze Engels kunnen. Het gaat erom of ze zich afdoende kunnen uitdrukken in die taal om zichzelf afdoende te kunnen verdedigen. Dan is het wel belangrijk dat je de nuances ook mee hebt. Een tolk heeft dat, een Spaanse toerist niet. En een Portugese illegale bouwvakker al helemaal niet. Verstaanbaar maken is iets helemaal anders dan alles begrijpen en kunnen uitdrukken.

Jij noemt dat bepampering, ik noem dat de absolute basis van ons rechtssysteem. Dat je begrijpt waarvan je beschuldigd wordt, en je mag verweren.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Als de bewijslast voldoende bewezen is voor de rechter in kwestie en de verdachte laat na om zichzelf uit te drukken in één van de landstalen, pak er desnoods nog het Engels bij, waarom moeten wij als maatschappij daar dan voor opdraaien?

Ik vind dat bepampering die de staat veel geld kost.

Als ik naar het buitenland trek, zal ik zelf wel mijn tolk betalen als ik van een crimineel feit verdacht wordt.
    (Want ik ga ervanuit dat niet-Westerse landen dit niet zullen bekostigen voor mij. Mij eerder eens goed uitlachen als ik mijn gratis advocaat + tolk opeis.)

Het volgende is anekdotisch, dus van geen enkele waarde. Maar ik typ het toch.
    Al vaak beroepsmatig mensen voor mij gehad die beweerden geen Frans, Nederlands of Engels te spreken.
    Tot het voor hen erop aan kwam om hun mond open te doen of het ging hen geld kosten.
    Dan wisten ze ineens waarover het ging + konden ze hun wel verstaanbaar maken.
    Ik begrijp wat je bedoelt. In essentie is dit niet anders dan veroordelen bij verstek. Ik ga er ook niet, zoals Loser, vanuit dat een taalgebrek de verdediging bemoeilijkt. Je moet uiteindelijk toch de kwestie in context zien, en dan is het eigenlijk enkel de advocaat (die toch ook pro-deo zal zijn) die moet weten waarop zijn verdediging te stoelen. En dat is een kwestie van onder moeilijke omstandigheden toch te kunnen communiceren, wat voor de meeste wel zal lukken mits ze moeite doen.

En dan mogen buitenlanders nog van geluk spreken aangezien we al drie landstalen + engels hebben waarvan je steevast wel een advocaat vind die toch 2 van de 4 beheerst.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Ik begrijp wat je bedoelt. In essentie is dit niet anders dan veroordelen bij verstek. Ik ga er ook niet, zoals Loser, vanuit dat een taalgebrek de verdediging bemoeilijkt. Je moet uiteindelijk toch de kwestie in context zien, en dan is het eigenlijk enkel de advocaat (die toch ook pro-deo zal zijn) die moet weten waarop zijn verdediging te stoelen. En dat is een kwestie van onder moeilijke omstandigheden toch te kunnen communiceren, wat voor de meeste wel zal lukken mits ze moeite doen.
    Hoeveel procent van de gesprekken bij de onderzoeksrechter en later voor de rechter verlopen met de advocaat, en hoe vaak wordt de cliënt rechtstreeks aangesproken?
    Of beweer je nu dat een pro deo-advocaat niet alleen alle vragen moet beantwoorden van de rechter, en waar hij het antwoord niet op weet, dat kàn automatisch niet relevant zijn voor de zaak? Want heel veel van de rechtszaak is gebaseerd op wat de beschuldigde (beschuldigde, hè) zegt. De andere optie is dat de pro deo-advocaat het maar moet vragen aan zijn cliënt. En die pro deo-adovcaat dus Roemeens, Chileens, Portugees, Hongaars, Chinees... moet kunnen spreken alsof het zijn moedertaal is.

OF je voorziet gerechtstolken.

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    @Loser
    OF je laat mensen die legaal België binnen komen verplicht een rechtsbijstandsverzekering nemen als er getwijfeld kan worden aan hun solvabiliteit.
    Dan hebben zij hun advocaat + hun tolk én draaien wij niet op voor de kosten.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    @Loser
    OF je laat mensen die legaal België binnen komen verplicht een rechtsbijstandsverzekering nemen als er getwijfeld kan worden aan hun solvabiliteit.
    Dan hebben zij hun advocaat + hun tolk én draaien wij niet op voor de kosten.
    Dus een systeem waar je geld moet hebben om een verdediging te krijgen?

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Nee, eentje waarbij je het land niet binnenkomt als je geen centen hebt.
    Wat kom je hier doen als toerist als je geen geld hebt?

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Is dat zo gek?

Ik ben ook verplicht om in Nederland een zorgverzekering af te sluiten. Moet je dan eerst geld hebben om zorg te krijgen, waarom is het niet gratis?

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Is dat zo gek?

Ik ben ook verplicht om in Nederland een zorgverzekering af te sluiten. Moet je dan eerst geld hebben om zorg te krijgen, waarom is het niet gratis?
    Zorg is iets dat je vraagt, een straf is iets dat de staat oplegt. Het lijkt me dan ook maar normaal dat de staat er voor zorgt dat je je recht op verdediging ten volle kan benutten.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Is dat zo gek?

krijg je geen medische hulp zonder de zorgverzekering?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Is dat zo gek?

Dat is wel de basis van het rechtsprincipe. Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Een onschuldige wordt verplicht om geld uit te geven om zijn onschuld te mogen verdedigen? Dat klopt toch niet.
    Een rechtsbijstand verplichten kan een optie zijn (geen voorstanders van). Maar niet zonder een regeling voor mensen die zich geen rechtsbijstand kunnen veroorloven. De onvermogenden. Die dus nu pro deo een advocaat krijgen.

Maar daarnaast, wat natuurlijk de hoofdreden blijft, is er nog een andere opmerking bij: praktisch gezien hoor je zo veel commentaar op hoeveel recidiven er zijn, hoe fout het loopt met rehabilitatie en reïntegratie. En dan zou je mensen opsluiten zonder dat die goed weten waarom? Het is toch essentieel dat zij weten waarom ze zijn opgepakt en wat ze verkeerd hebben gedaan in dat proces?

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Oké. Ten eerste gaat Google dat nooit tekenen. Ten tweede zit je met gegevensbescherming. Ten derde is Google niet beëdigd, en zal dat in de (niet-zo-)nabije toekomst ook niet worden. Ten vierde staat de technologie nog niet eens bijna zover dat zoiets mogelijk is met een aanvaardbare foutenmarge. Ten vijfde is begrijpen (laat staan vertalen) nog iets heel anders dan spraakherkenning.
    Uiteraard is vooruitgang nodig, en ligt de toekomst bij de technologie. Maar dat is nog héél verre toekomst.
    Ten eerste kan jij niet voor Google en hun business model spreken. Daarnaast zijn er ook nog andere bedrijven die specifiek voor juridische vertalingen producten op de markt gebracht hebben zoals Pairaphrase.
    Ten tweede weet je niet waar je over spreekt als je denkt dat gegevensbescherming een reden is om iets niet door Google te laten doen wanneer ganse industrieën momenteel alles naar cloud aan het duwen zijn omdat google meer resources dan welk overheidsbedrijf ook ooit ter beschikking zal hebben voor deftige cybersecurity (dat je op termijn niet meer kan laten runnen door 2 man en een paardenkop).
    Bijkomend kan je al je persoonsgevoelige data in principe perfect pseudo anonimiseren aangezien Google eigenlijk totaal niet hoeft te weten over welke veroordeelde het gaat. Niet dat het ook maar een sikkepit uitmaakt want het vonnis of arrest wordt steeds in openbare terechtzitting uitgesproken.
    Ten derde snap je niet wat 'beëdigd' zijn betekent als je denkt dat je aan software een eed moet vragen om niet te liegen.
    Ten vierde kan jij totaal geen uitspraken doen over of deze technologie al dan niet ver genoeg staat voor praktisch gebruik. Grote internationale legal translation firma's zoals BT&B gebruiken eigenlijk al vertaalsoftware met dynamic learning en doen enkel nog een menselijke controle van de automatisch gegenereerde output op het einde.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Zorg is iets dat je vraagt, een straf is iets dat de staat oplegt. Het lijkt me dan ook maar normaal dat de staat er voor zorgt dat je je recht op verdediging ten volle kan benutten.
    Dat is wel de basis van het rechtsprincipe. Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Een onschuldige wordt verplicht om geld uit te geven om zijn onschuld te mogen verdedigen? Dat klopt toch niet.
    Maar iemand kan er altijd voor kiezen om zichzelf te verdedigen. Dus die mensen kunnen hun recht op verdediging wel degelijk benutten en dat kost niets.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Ten eerste kan jij niet voor Google en hun business model spreken. Daarnaast zijn er ook nog andere bedrijven die specifiek voor juridische vertalingen producten op de markt gebracht hebben zoals Pairaphrase.
    Ten tweede weet je niet waar je over spreekt als je denkt dat gegevensbescherming een reden is om iets niet door Google te laten doen wanneer ganse industrieën momenteel alles naar cloud aan het duwen zijn omdat google meer resources dan welk overheidsbedrijf ook ooit ter beschikking zal hebben voor deftige cybersecurity (dat je op termijn niet meer kan laten runnen door 2 man en een paardenkop).
    Bijkomend kan je al je persoonsgevoelige data in principe perfect pseudo anonimiseren aangezien Google eigenlijk totaal niet hoeft te weten over welke veroordeelde het gaat. Niet dat het ook maar een sikkepit uitmaakt want het vonnis of arrest wordt steeds in openbare terechtzitting uitgesproken.
    Ten derde snap je niet wat 'beëdigd' zijn betekent als je denkt dat je aan software een eed moet vragen om niet te liegen.
    Ten vierde kan jij totaal geen uitspraken doen over of deze technologie al dan niet ver genoeg staat voor praktisch gebruik. Grote internationale legal translation firma's zoals BT&B gebruiken eigenlijk al vertaalsoftware met dynamic learning en doen enkel nog een menselijke controle van de automatisch gegenereerde output op het einde.

Uhu, ik als beëdigd gerechtsvertaler die voor z'n werk in andere sectoren het werken met machinevertalingen mee ontwikkel, kan daar geen uitspraken over doen en weet niet waarover ik spreek... Prachtig weer hier.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Uhu, ik als beëdigd gerechtsvertaler die voor z'n werk in andere sectoren het werken met machinevertalingen mee ontwikkel, kan daar geen uitspraken over doen en weet niet waarover ik spreek... Prachtig weer hier.
    Ok, dan spreek je eigenlijk voor uw eigen boterham in deze.
    Nogal wiedes dat je dan voorstander bent van behoud van het huidig systeem.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Technisch gezien vraag je ook om een straf door het breken van de wet
    *** Also sprach Zarathustra ***

Pagina 90 van 146 Eerste ... 4080868788899091929394100140 ... Laatste

Regels voor berichten