paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeHunt Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik vond het vooral grappig dat mijn voorspelling van een paar jaar geleden nu letterlijk begint uit te komen, de voorspelbare problemen die zouden ontstaan toen beslist werd dat neger vervangen moest worden door zwarte. Al werd er mij toen verzekerd dat het zo'n vaart niet zou lopen aangezien het bestaan van een pc-cultuur toch eerder een mythe was.

En als ik dan eens opnieuw in mijn denkbeeldige glazen bol kijk kan ik nog wel meer voorspellingen doen:
    - In de nabije toekomst zullen andere problematische termen ook aangepast worden, woorden zoals zwartwerk en zwartrijden creëren immers een negatieve connotatie die insinueert dat het voornamelijk zwarten zijn die zich schuldig maken aan deze feiten.
    - Binnen hoogstens een jaar of 10 gebruiken we een nieuw woord om donkere medemensen te benoemen, want zwart heeft tegen dan een veel te negatieve bijklank gekregen waardoor het als kwetsend ervaren kan worden. Vanaf dan spreken we enkel nog over "het Z-woord" en kijken we terug op 2019 als een periode waarin we gewoon niet beter wisten.

En ik meen dit echt serieus, ik hoop dat binnen 10 jaar iemand deze post nog eens quote om te kijken of mijn voorspellingen zijn uitgekomen. Maar als we de recente geschiedenis als voorbeeld nemen denk ik dat die kans wel vrij groot is:

Niger (latin)
    Pronunciation /ˈni.ɡer/
    Black, dark
    Taal verandert, iets krijgt een negatieve connotatie en dan gebruik je een ander woord. Dat is eigen aan taal en dat gebeurt met zoveel woorden. Andersvalide, mindervalide, gehandicapte, ...

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Taal verandert, iets krijgt een negatieve connotatie en dan gebruik je een ander woord. Dat is eigen aan taal en dat gebeurt met zoveel woorden. Andersvalide, mindervalide, gehandicapte, ...
    Pigmentgehandicapte?

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk bericht
    Pigmentgehandicapte?
    Pigmentandersvalide e...

Of "Andersgepigmenteerde"
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Pigmentandersvalide e...

Of "Andersgepigmenteerde"
    Dat lijkt me racistisch, aangezien dat ervan uit gaat dat wit dus normaal is. Kleurling lijkt me eigenlijk het meest neutraal.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Kleurling lijkt me eigenlijk het meest neutraal.
    altijd uitwijken naar een zo algemeen mogelijke term

en chinees is ook een andersgekleurde hé, of we die bedoelen als we de term gebruiken?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    altijd uitwijken naar een zo algemeen mogelijke term

en chinees is ook een andersgekleurde hé, of we die bedoelen als we de term gebruiken?
    Maar waarom het woord "zwart" nu een probleem is en "rood" (cfr de indianen in Peter Pan die racistisch waren) niet, is mij wel een raadsel.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Maar waarom het woord "zwart" nu een probleem is en "rood" (cfr de indianen in Peter Pan die racistisch waren) niet, is mij wel een raadsel.

Dat zal net zo goed een probleem zijn. Het verschil is alleen dat het nooit gebruikt wordt dus is er geen haan die er naar kraait.

MikeHunt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht

Het verschil is dat je die woorden wel nog gewoon kan gebruiken zonder dat iemand je op twitter afschildert als de reïncarnatie van Hitler.
    Want dat is nu juist het probleem met dit specifiek woordje, het is geen natuurlijke evolutie van taal wanneer het opgedrongen wordt door een klein groepje idioten die elke keer opnieuw name&shame tactieken gebruiken om hun zin te krijgen. Hoe het normaal werkt is dat woorden vanzelf veranderen als er genoeg mensen bereid zijn de nieuwe versie te gebruiken en dat is hier duidelijk niet het geval aangezien er letterlijk niemand wakker ligt van hoe je hen wil noemen, en de donker gekleurde medemens nog het minst van allemaal.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeHunt Bekijk bericht
    Ik vond het vooral grappig dat mijn voorspelling van een paar jaar geleden nu letterlijk begint uit te komen, de voorspelbare problemen die zouden ontstaan toen beslist werd dat neger vervangen moest worden door zwarte. Al werd er mij toen verzekerd dat het zo'n vaart niet zou lopen aangezien het bestaan van een pc-cultuur toch eerder een mythe was.

En als ik dan eens opnieuw in mijn denkbeeldige glazen bol kijk kan ik nog wel meer voorspellingen doen:
    - In de nabije toekomst zullen andere problematische termen ook aangepast worden, woorden zoals zwartwerk en zwartrijden creëren immers een negatieve connotatie die insinueert dat het voornamelijk zwarten zijn die zich schuldig maken aan deze feiten.
    - Binnen hoogstens een jaar of 10 gebruiken we een nieuw woord om donkere medemensen te benoemen, want zwart heeft tegen dan een veel te negatieve bijklank gekregen waardoor het als kwetsend ervaren kan worden. Vanaf dan spreken we enkel nog over "het Z-woord" en kijken we terug op 2019 als een periode waarin we gewoon niet beter wisten.

En ik meen dit echt serieus, ik hoop dat binnen 10 jaar iemand deze post nog eens quote om te kijken of mijn voorspellingen zijn uitgekomen. Maar als we de recente geschiedenis als voorbeeld nemen denk ik dat die kans wel vrij groot is:

Niger (latin)
    Pronunciation /ˈni.ɡer/
    Black, dark
    Wat, je voorspelling is dat woorden veranderen? Dat een voordien niet-kwetsend woord wel kwetsend kan worden? Want je schrijft dat "er" werd beslist dat neger vervangen moest worden door "zwarte", maar wie heeft dat precies gedaan? Dat is gewoon een evolutie in de samenleving. En degene die er het hardst aan vasthoudt, doet dat meestal uit principe. En in dit geval kan dat principe racistisch zijn. Daarom is dat niet altijd zo, maar het is sowieso uit principe.

Uiteraard verandert taal. Uiteraard kijken we over 10 jaar terug op 2019 als een periode waarin we gewoon niet beter wisten. En dan? Is dat een probleem?

Maar als je hierin ziet dat je "voorspelling" uitkomt, is dat dan niet gewoon een prachtig voorbeeld van confirmation bias? "Ik heb een stelling en pas de feiten toe die mijn stelling bewijzen". Je kijkt niet naar alle artikels en alle reacties die zeggen dat het achterlijk is àls het waar is. Je kijkt ook niet naar het feit dat het spandoek niet geweerd is omdat het het woord "zwart" bevat, maar omdat het niet ingediend is bij de veiligheidscoördinator. Nee, je ziet de titel: Mijn ongefundeerde stelling blijkt toch te kloppen. Alleen is dat wel de omgekeerde wereld.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    heb je met andere termen ook
    strikt genomen is ook een Duitser hier een allochtoon
    wie denkt aan een Dutis al 'm het over een allochtoon heeft? bij die term denken we ongeveer allemaal aan dezelfde bevolkingsgroepen en dat is niet den Duitser of Zweed

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)

Ik vind dat ook belachelijk dat de kleur gewoon zeggen niet mag als je iemand beschrijft.

De foutste woorden vind ik in feite "blank" en "wit". Enkel albinos zijn wit. Iemand blank noemen is net het onderscheid maken tussen geen kleur en kleurling. Een beige medemens zou beter zijn. En vreemd genoeg heeft men met blank en wit dan geen probleem.

En een chinees is vaak niet zo geel. Aziaat is gewoon beter, ook al is hij/zij hier geboren. Net als bvb een Boliviaan of Peruviaan je gewoon zo noemt, dat is toch gewoon het duidelijkst. Die mensen weten toch zelf ook dat de roots van hun voorouders daar liggen, dus geen reden waarom men daarover beschaamd of beledigd zou moeten zijn.

Glor's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Mocht ik hier al drie generaties wonen en geen enkele link met het land van mijn overgrootouders hebben, zou ik wel beledigd zijn als je mij ‘Peruviaan’ noemt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Trotse winnaar van de pronostiekcompetitie 2005-2006
    Sponsored by 9 lives
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo the Great Bekijk bericht
    Ik vind dat ook belachelijk dat de kleur gewoon zeggen niet mag als je iemand beschrijft.

De foutste woorden vind ik in feite "blank" en "wit". Enkel albinos zijn wit. Iemand blank noemen is net het onderscheid maken tussen geen kleur en kleurling. Een beige medemens zou beter zijn. En vreemd genoeg heeft men met blank en wit dan geen probleem.

En een chinees is vaak niet zo geel. Aziaat is gewoon beter, ook al is hij/zij hier geboren. Net als bvb een Boliviaan of Peruviaan je gewoon zo noemt, dat is toch gewoon het duidelijkst. Die mensen weten toch zelf ook dat de roots van hun voorouders daar liggen, dus geen reden waarom men daarover beschaamd of beledigd zou moeten zijn.
    Het probleem met nationaliteit te gebruiken is dat je moet "gokken". Noem bvb een Indiër geen Pakistaan en omgekeerd, terwijl die er zeer soortgelijk uitzien. Heb ook een Indische collega gehad die eruit zag alsof ze Chinees was (tot in de mate dat ze aan haar ouders gevraagd heeft of ze niet geadopteerd was). Dus dat is gewoon technisch moeilijk. Makkelijker zou zijn om inderdaad een grotere regio te gebruiken, maar dat zal ook wel racistisch zijn omdat daar ondertussen ook bepaalde connotatie achter zit (cfr. De "Noord-Afrikaanse migranten", is ook niet bepaald positief).

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Het probleem met nationaliteit te gebruiken is dat je moet "gokken". Noem bvb een Indiër geen Pakistaan en omgekeerd, terwijl die er zeer soortgelijk uitzien. Heb ook een Indische collega gehad die eruit zag alsof ze Chinees was (tot in de mate dat ze aan haar ouders gevraagd heeft of ze niet geadopteerd was). Dus dat is gewoon technisch moeilijk. Makkelijker zou zijn om inderdaad een grotere regio te gebruiken, maar dat zal ook wel racistisch zijn omdat daar ondertussen ook bepaalde connotatie achter zit (cfr. De "Noord-Afrikaanse migranten", is ook niet bepaald positief).
    Een licht bruine medemens of noord afrikaan zou moeten kunnen vind ik. Migrant is ook een aanname, het kan een tourist zijn ook he

En qua positief of niet staat daar los van.
    Een aziaat heeft statistisch bovengemiddeld kans de koningin Elisabeth wedstrijd te winnen.
    Een noord afrikaan heeft statistich bovengemiddeld kans in de gevangenis te belanden. Een centraal afrikaan die doorgaans donkerder is, misschien dan weer niet.
    De dingen zeggen zoals ze zijn kan dus ook helpen om te ontkrachten dat kleur er iets mee te maken heeft, maar dat het vooral te maken heeft met bvb de opvoeding die bepaalde bevolkingsgroepen aan hun kinderen geen.

Want van termen als "getaand" krijg ik het helemaal... Hoe moet men Mbaye Leye dan noemen? Verkoold? Compleet respectloos is dat. Die is gewoon heel donker, en tegelijk top speler en ziet er verder een heel clevere gast uit. Ik ben een beige medemens, en hij een zwarte medemens, ik zie net als jij echt het probleem niet dat sommigen daarmee hebben.
    Laatst gewijzigd door Gonzo the Great; 25 november 2019 om 09:34

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    Hahaha, sommige mensen maken het toch graag moeilijk. Alsof iets beschrijvend benoemen ooit een probleem is.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

Pagina 83 van 146 Eerste ... 337379808182838485868793133 ... Laatste

Regels voor berichten