Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Herstelbetalingen aan Congo? Hoe gaan we die berekenen? En mogen we het feit dat ze zich de facto nog in de prehistorie bevonden (ze konden niet lezen of schrijven) voordat ze gekoloniseerd werden en dankzij de kolonisatie, ondanks het vele leed, ook heel wat beschaving erbij gekregen hebben ook in rekening brengen? Just saying... Kunnen we de jaren aan fout terechtgekomen ontwikkelingssamenwerking daar ook van af trekken?

Doet me denken aan het Prime Directive uit Star Trek waarbij het Starfleet verboden is zich te mengen met de natuurlijke ontwikkeling van buitenaardse volkeren.

Het argument dat er goede kanten aan de kolonisatie zaten desondanks het vele leed is een drogreden pur sang die ik van (koloniale) familieleden vaker heb gehoord in mijn jeugd. Een dergelijke afweging maak je alleen uit vrije wil. Je maakt een keuze als individu of als maatschappij en daarna kan je zeggen dat desondanks X we toch Y verworven hebben. Dan gaat dat. Een dergelijk argument zou je bijvoorbeeld nooit horen van de bezetting over 40-45. Waarom zou het dan opgaan voor de kolonisatie van Congo.

Reparaties is een heel ander debat. Hoe je daar aan moet beginnen weet ik ook niet.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Doet me denken aan het Prime Directive uit Star Trek waarbij het Starfleet verboden is zich te mengen met de natuurlijke ontwikkeling van buitenaardse volkeren.

Het argument dat er goede kanten aan de kolonisatie zaten desondanks het vele leed is een drogreden pur sang die ik van (koloniale) familieleden vaker heb gehoord in mijn jeugd. Een dergelijke afweging maak je alleen uit vrije wil. Je maakt een keuze als individu of als maatschappij en daarna kan je zeggen dat desondanks X we toch Y verworven hebben. Dan gaat dat. Een dergelijk argument zou je bijvoorbeeld nooit horen van de bezetting over 40-45. Waarom zou het dan opgaan voor de kolonisatie van Congo.

Reparaties is een heel ander debat. Hoe je daar aan moet beginnen weet ik ook niet.
    Na de Tweede Wereldoorlog zijn de herstelbetalingen ook vrij beperkt gebleven, ik denk dat wij ten aanzichte van Congo dat niveau al lang bereikt hebben met jaarlijkse ontwikkelingssamenwerking.

Ik heb er overigens geen probleem mee te erkennen dat er uit de Tweede Wereldoorlog ook goede zaken voortgekomen zijn. Was daarom die oorlog al het leed en de doden waard? Waarschijnlijk niet, maar je kan de geschiedenis niet herschrijven, ondanks wat sommige moderne beeldenstormers trachten te doen.

En de kolonisatie van Kongo, zeker de gruwelen van Leopold II predateren zelfs de Eerste Wereldoorlog, als je zover moet teruggaan in de tijd... gaan we dan ook herstelbetalingen aan Spanje of Italië vragen voor de tijd dat hun voorouders onze streken bezet hebben? Dit pad leidt maar naar één doel: je reinste waanzin.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)

Ik heb er overigens geen probleem mee te erkennen dat er uit de Tweede Wereldoorlog ook goede zaken voortgekomen zijn. Was daarom die oorlog al het leed en de doden waard? Waarschijnlijk niet, maar je kan de geschiedenis niet herschrijven, ondanks wat sommige moderne beeldenstormers trachten te doen.

.
    Een feit door zeer veel mensen wordt vergeten, oorlogen hebben altijd een enorme bijdragen geleverd in beide richtingen.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    54 Post(s)
    PSN: A_Loser_Baby
    Activision: Loser#9680379
    6 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder Bekijk bericht
    Een feit door zeer veel mensen wordt vergeten, oorlogen hebben altijd een enorme bijdragen geleverd in beide richtingen.
    Ja ge zou bijna willen dat er nog eens een goede oorlog uitbreekt zodat we weer wat vooruit kunnen in onze maatschappij en economie

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    Ja ge zou bijna willen dat er nog eens een goede oorlog uitbreekt zodat we weer wat vooruit kunnen in onze maatschappij en economie
    Het is al lang geleden dat de Duitsers hier nog eens geweest zijn.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    Helaas is het niet zo eenvoudig, maar als je ziet welke sprongen bvb de medische zorg heeft gemaakt, denk maar aan het bewaren van bloed, antibiotica, protheses, de pil, verdoving,... ik meen zelfs dat het gebruik van gifgas heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van kankerbehandelingen. Voor technologische ontwikkelingen kan je een soortgelijke lijst opstellen.

Je kan daar eindeloos over discussiëren en ethische vragen bij stellen maar steeds met de woorden "wat als": Wat als WW II niet had plaatsgevonden - zou Duitsland de huidige welvaart kennen en een grootmacht op vlak van chemie en machinebouw zijn? Hebben de medische ontwikkelingen gedurende WW II meer levens gered dan gekost? Zouden deze ontwikkelingen ook plaatsgevonden hebben zonder oorlog?

Het lijkt wel een eigenschap van de mens dat het beste/slechtste pas wordt vrijgegeven in extreme omstandigheden waarvan oorlog wellicht de meest extreme is.

vishnusixclix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Als het voor jullie gelijk is, zou ik liever niet ten midden van een totale oorlog zitten. Ik heb nog een gezin die niet als echte keyboardwarriors voor zichzelf kunnen zorgen en naar een absolute wereldverbetering hunkeren. Laat hen maar leven en opgroeien in de tijd van vrede waar we nu inzitten.

Ik begrijp dat perspectief écht niet.
    ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀ THINK before you POST ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀
    ❀❀❀❀M E N I N G E N❀❀❀❀

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Helaas is het niet zo eenvoudig, maar als je ziet welke sprongen bvb de medische zorg heeft gemaakt, denk maar aan het bewaren van bloed, antibiotica, protheses, de pil, verdoving,... ik meen zelfs dat het gebruik van gifgas heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van kankerbehandelingen. Voor technologische ontwikkelingen kan je een soortgelijke lijst opstellen.

Je kan daar eindeloos over discussiëren en ethische vragen bij stellen maar steeds met de woorden "wat als": Wat als WW II niet had plaatsgevonden - zou Duitsland de huidige welvaart kennen en een grootmacht op vlak van chemie en machinebouw zijn? Hebben de medische ontwikkelingen gedurende WW II meer levens gered dan gekost? Zouden deze ontwikkelingen ook plaatsgevonden hebben zonder oorlog?

Het lijkt wel een eigenschap van de mens dat het beste/slechtste pas wordt vrijgegeven in extreme omstandigheden waarvan oorlog wellicht de meest extreme is.
    Sedert het einde van WW2 is er in het westen een ongekend lange periode van vrede begonnen (en in de rest van de wereld ook zij het in in mindere mate). De vooruitgang sedert de jaren 50 op economisch en technologisch vlak is enorm en heeft een serieuze impact gehad op iedereen zijn leven. Stel u voor hoe de wereld er had kunnen uitzien als die periode al 50 eerder gestart was? Het vredesdividend (we wijzen nog slechts een luttele 2% van onze economie toe aan militaire zaken) heeft ons heel wat ruimte gegeven om onze levens te verbeteren.

Uiteraard zijn er ook wetenschappelijke aspecten die echt wel een boost gehad hebben door oorlogen, bvb in de lucht- en ruimtevaart. Maar de wetenschappelijke vooruitgang in zijn geheel is zeker niet vertraagd na het einde van WW2.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Misschien deze topic eens terug een draai geven richting het wat plezantere, de Connor zijne was, gedaan door de mama, is dat nu seksistisch of niet?

Wie mag de was doen opdat het niet seksistisch is?

FNG zit tegenwoordig toch ook hard achter steun van de belastingbetaler. Ik hoop dat er ergens toch goede voorwaarden worden aangehagen. Banken moesten elke euro met dikke rente terugbetalen en KBC is bij mijn weten de enige bank die alles al heeft terug betaald. Ik hoop dat we dat ooit ook gaan zien van een Brantano e.a...
    Laatst gewijzigd door FlatSix; 30 juni 2020 om 14:51

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Na de Tweede Wereldoorlog zijn de herstelbetalingen ook vrij beperkt gebleven, ik denk dat wij ten aanzichte van Congo dat niveau al lang bereikt hebben met jaarlijkse ontwikkelingssamenwerking.

En de kolonisatie van Kongo, zeker de gruwelen van Leopold II predateren zelfs de Eerste Wereldoorlog, als je zover moet teruggaan in de tijd... gaan we dan ook herstelbetalingen aan Spanje of Italië vragen voor de tijd dat hun voorouders onze streken bezet hebben? Dit pad leidt maar naar één doel: je reinste waanzin.
    Herstelbetalingen?

Als ge door uw ouders verwaarloosd & mishandeld wordt en daardoor emotioneel en sociaal beperkt zijt zeggen ze ook "het is niet uw schuld, maar het is uw verantwoordelijkheid om het op te lossen".

Maar we zouden wel moeten betalen voor wat ne pipo die toevallig in mijn land woonde zoveel jaar terug gedaan heeft?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Misschien deze topic eens terug een draai geven richting het wat plezantere, de Connor zijne was, gedaan door de mama, is dat nu seksistisch of niet?

Wie mag de was doen opdat het niet seksistisch is?

FNG zit tegenwoordig toch ook hard achter steun van de belastingbetaler. Ik hoop dat er ergens toch goede voorwaarden worden aangehagen. Banken moesten elke euro met dikke rente terugbetalen en KBC is bij mijn weten de enige bank die alles al heeft terug betaald. Ik hoop dat we dat ooit ook gaan zien van een Brantano e.a...
    Dat is geen seksisme maar feminisme - ook de wasmachine moet door de dames opgevuld worden! Men mag al tevreden zijn dat de vuile was in de wasmand wordt gegooid. Een mens zou voor minder een oorlog starten.

WARNING - heavy sarcasm may be present

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sir.Killalot Bekijk bericht
    Het is al lang geleden dat de Duitsers hier nog eens geweest zijn.
    ze hebben nu een vrouw aan het hoofd, dus het klaarmaken duurt wat langer.

ik begrijp zeer goed dat WOII bepaalde technologieën heeft versneld. Langs de andere kant moet het daarvoor ook geen oorlog zijn. Internet, gps zijn ook technologieën die ontwikkeld zijn voor/door de oorlogsmachine en dit in tijde van relatieve vrede. De onderlinge concurrentie is daarvoor al genoeg drijfveer (denk bijv. ook aan de race om als eerste naar de maan te gaan).
    Het leed van een oorlog, zowel menselijk als economisch, weegt niet op tegen de boost die het geeft aan bepaalde ontwikkelingen. Die ontwikkelingen zouden sowieso wel gekomen zijn. Werner von Braun en consoorten zouden niet werkloos zijn geweest moest er geen oorlog zijn gepasseerd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Sedert het einde van WW2 is er in het westen een ongekend lange periode van vrede begonnen (en in de rest van de wereld ook zij het in in mindere mate). De vooruitgang sedert de jaren 50 op economisch en technologisch vlak is enorm en heeft een serieuze impact gehad op iedereen zijn leven. Stel u voor hoe de wereld er had kunnen uitzien als die periode al 50 eerder gestart was? Het vredesdividend (we wijzen nog slechts een luttele 2% van onze economie toe aan militaire zaken) heeft ons heel wat ruimte gegeven om onze levens te verbeteren.

Uiteraard zijn er ook wetenschappelijke aspecten die echt wel een boost gehad hebben door oorlogen, bvb in de lucht- en ruimtevaart. Maar de wetenschappelijke vooruitgang in zijn geheel is zeker niet vertraagd na het einde van WW2.
    Dit dus. Oorlog is een boost voor bepaalde takken, maar de wetenschappelijke vooruitgang zou er sowieso komen.

iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diatonico Bekijk bericht
    Herstelbetalingen?

Als ge door uw ouders verwaarloosd & mishandeld wordt en daardoor emotioneel en sociaal beperkt zijt zeggen ze ook "het is niet uw schuld, maar het is uw verantwoordelijkheid om het op te lossen".

Maar we zouden wel moeten betalen voor wat ne pipo die toevallig in mijn land woonde zoveel jaar terug gedaan heeft?
    Kunnen we dan ook herstelbetalingen vragen aan wallonie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Mentioned
    11 Post(s)
    De eerste politieker die nu die herstelbetalingen echt op de agenda probeert te zetten, op een moment dat we op een paar maanden enkele miljarden extra hebben uitgegeven pleegt toch gewoonweg politieke zelfmoord.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

Regels voor berichten