iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bedankt voor de oplijsting. Vooral het lijstje die volgt na de verhuis naar Antwerpen (die ik hier eerder ook al op de korrel had genomen) is toch echt wel opvallend.

Ik wil ook absoluut geen complotdenker zijn, vandaar probeer ik telkens zoveel mogelijk mijn indrukken en percepties te staven. Laat me ook duidelijk stellen dat ik hier niet suggereer dat het hier om een echt complot zou gaan à la geheime overeenkomsten in een achterkamertje van 't Fornuis in Antwerpen. Neen, ook gewoon meegaan in een redenering van "het ene plezier is het andere waard" of "nauwe contacten onderhouden met een partijtop", vind ik op zich ook al gevaarlijk voor een nieuwsmedium. Want daar lijkt het toch wel een beetje op.
    Is de verhuis naar Antwerpen niet gewoon de grote toevalligheid in deze zaak? Het heeft te maken met de onderwerpen die op dat moment relevant zijn. Sinds eind februari is het Coronavirus hot topic en zelfs bijna het enigste nieuws vandaag. Het is dan ook logisch en terecht dat de bevoegde beleidsmensen (ministers) de ronde doen op de journaals. Dus voornamelijk de domeinen volksgezondheid, binnenlandse zaken en onderwijs komen aan bod. Het enigste wat mogelijks opmerkelijk is is dat Maggie heel beperkt aan bod komt en ze niet uit haar kot komt.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 met Tapatalk

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Jij denkt aan het belastingsgeld dat wordt uitgedeeld. Kzit eerder te denken aan zo ne zelfstandige die 2 maand nix kan doen en dan hoogstwaarschijnlijk een recessie door zijn neus geboord gaat zien in de maanden hierna....

Veel mensen zitten nu thuis te piekeren hoor, wachtend op het krijgen van hun ontslag ergens in juli, augustus.
    Inderdaad, en geen kwaad woord over de maatregelen die net bedoeld zijn voor die groepen.
    Enige wat ik mij afvraag is hoe doordacht al die maatregelen zijn, want het stilaan wel echt een wirwar aan premies. Vooral die 3000euro voor bedrijven die tussen half maart en eind april hun omzet zagen zakken met 60% tov de referentieperiode. Wordt zoiets uberhaupt actief gecontroleerd? Lijkt mij toch vrij eenvoudig in te "sjoemelen".
    Zelfde voor die energiepremie. Vrienden die economisch werkloos zijn, maar waar de werkgever het loon aanvult tot 95-100%. Een energiepremie lijkt me op dat moment toch vrij overbodig, niet?

't Is een beke een cliché natuurlijk, maar 't is toch vooral belangrijk dat de mensen die het écht nodig hebben genoeg krijgen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Volledig gelijk.

En opnieuw maken ze diezelfde fout: alle incentives wegnemen om hard(er) te werken om deze crisis te boven te komen.
    Wees nu eens eerlijk: quasi alle bedrijven verliezen omzet in deze periode. Wat zou jij doen als zelfstandige als je nu aan 40 of 50% omzetverlies zit? Ga je dan echt nog vechten voor die extra mile? Of ga je ervoor zorgen dat je net onder die 60% omzetverlies duikt, zodat je die premie kan meepikken en intussen een beetje uw boekhouding in orde zetten en wat onderhoudskarweien doen die je altijd al op de lange baan had geschoven?

De vraag stellen is ze beantwoorden. Ik begrijp dit dus absoluut niet. In plaats van latten te leggen om zoveel mogelijk over te springen, leggen ze latten om zoveel mogelijk onder te duiken. En vergis u niet, wij zullen dit betalen. Ik word er echt kwaad van als ik bedenk hoeveel extra belastingen er straks weer op onze nek zullen vallen wanneer de storm is gaan liggen. Blijf nu verdomme toch eens allemaal kalm, en doe gewoon rustig voort met de nodige veiligheidsmaatregelen in acht genomen.

Of om het met de woorden van Churchill te zeggen: "Keep calm and carry on".
    Die premie bedraagt 3000 euro per exploitatiezetel met een maximum van 5. Zeg jij nu dat een KMO die pakweg 55% omzetverlies heeft dat nu zal opdrijven om toch die premie te halen?

Da's toch niet ernstig.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Die premie bedraagt 3000 euro per exploitatiezetel met een maximum van 5. Zeg jij nu dat een KMO die pakweg 55% omzetverlies heeft dat nu zal opdrijven om toch die premie te halen?

Da's toch niet ernstig.
    Ik ben geen boekhouder, maar volg nu even deze basic (misschien simplistische?) redenering:
    Stel nu dat een bedrijf normaal gezien € 100 000 omzet draait per maand. Nu zitten ze aan 55% omzetverlies, dus € 55 000, de stap naar 60% is nog 5000 euro.
    Stel dat zijn winstmarge 10% is op zijn omzet, dan is dat 500 euro winst die hij laat schieten om die premie van € 3000 te kunnen opvangen. Niet?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik ben geen boekhouder, maar volg nu even deze basic (misschien simplistische?) redenering:
    Stel nu dat een bedrijf normaal gezien € 100 000 omzet draait per maand. Nu zitten ze aan 55% omzetverlies, dus € 55 000, de stap naar 60% is nog 5000 euro.
    Stel dat zijn winstmarge 10% is op zijn omzet, dan is dat 500 euro winst die hij laat schieten om die premie van € 3000 te kunnen opvangen. Niet?
    Ik ben zelf ook geen boekhouder voor de duidelijkheid. Maar ik denk dat die redering onvolledig is.

Die 5000 euro omzet verliezen betekent dat men de lopende kosten voor 5000 euro meer uit eigen kapitaal zal moeten financieren.

Simpel gezegd is winst de omzet min de kosten. Als die omzet halveert zullen kosten ook dalen. Maar veel van die kosten zijn gewoon vast. Huur, loonlasten, etc...
    Van winst zal deze maand bij veel KMO's geen sprake zijn.

Als dat lang genoeg aanhoudt eet een onderneming zichzelf op. Het doel van de premie is om dat process te vertraging. Zo heb ik dat begrepen.
    Laatst gewijzigd door Avilowca; 2 april 2020 om 10:35

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht

Da's toch niet ernstig.
    Ik denk niet at er veel bedrijven moedwillig hun omzet naar beneden zullen halen, maar ik vraag me wel af hoe ze gaan controleren wat het bedrag van de omzet precies was in tussen 14 maart en 30 april. Het gaat over een heel korte periode, als ik bvb mijn maandelijkse factuur van april ipv eind april pas in mei verstuur heb ik die 60% omzet daling al bijna. Misschien gaan ze het doen op basis van wanneer de werkelijke prestatie geleverd wordt, maar da's iets waar ze geen informatie over hebben en iets dat ze ook slechts moeilijk of vaak gewoon niet kunnen controleren. Dit was misschien een maatregel geweest die ze beter pas aangekondigd hadden nadat de referentieperiode al verlopen was.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    De voorbije dagen was binnen de regering wat wrevel ontstaan over de manier waarop de politie de naleving van de coronamaatregelen controleerde. Open VLD waarschuwde bij monde van Gwendolyn Rutten voor ‘disproportionele maatregelen’ zoals het inzetten van warmtedrones of kliklijnen. Ook SP.A-voorzitter Conner Rousseau zei vrijdagavond in ‘De Afspraak’ op Canvas dat zijn partij geen volmachten heeft gegeven ‘zodat minister van Binnenlandse Zaken De Crem sheriff kan spelen’.
    Een beetje waar DeVos al voor waarschuwde bij aanvang van dit minderheidskabinet. Die volmachten zijn allemaal goed en wel totdat er discussie ontstaat over hoe ver je daar in kan gaan.

De huidige regering heeft een kwart van de zetels in het halfrond. Ze bestaat voor 70% uit ministers van één politieke familie. Het parlement heeft deze regering volmachten gegeven om de crisis aan te pakken maar er is geen controle door het parlement zelf. In de plaats vergaderd de regering met een kerngroep waarin de voorzitters van de politieke partijen zitten. Waaronder ook mensen zitten die niet verkozen zijn in het federaal parlement.

Wat is er met onze democratie gebeurd?

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Vraag eens aan onze koning waar de democratie is. Hij stond in ieder geval te springen om deze regering te beëdigen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb ook nergens gezegd dat het makkelijk is hé. Ik heb momenteel ook al schade die veel hoger is dan wat velen verliezen met 2 maanden economische werkloosheid maar heb hier ook nog geen premies gezien hoor. Als je niet met genoeg slachtoffers in dezelfde situatie zit, is het niet de moeite voor onze overheid om er iets aan te doen. Kiespubliek is te klein.
    Kijk, ik ga er standaard vanuit dat iedereen schade ondervindt tijdens een crisis. Wie heeft ooit het tegengestelde beloofd misschien? En hoe meer pionnetjes je hebt uitstaan hoe groter de kans op winsten in normale periodes maar ook hoe groter de kans op verliezen in moeilijke periodes. We zijn nog geen 3 weken in lockdown en er passeren geen 3 dagen zonder dat deze overheid weer zit rond te strooien met geld dat ze niet hebben. Je vertraagt er zelfs de economie mee omdat uw incentives totaal verkeerd liggen, zoals ik hierboven heb aangegeven. Ik vind dat eigenlijk niet normaal.

Bovendien is het dom geld.
    Mochten ze nu eens die € 3000 niet zomaar op hun bankrekening storten maar aanwenden om hun bedrijf te wapenen tegen de Corona crisis: plexi-glas voor achter de toonbank, opzetten van online shop waardoor de verkoop weer op gang trekt, het geld aanwenden om thuis te gaan leveren, het geld aanwenden om op veiligere afstanden te kunnen werken, ... dat is slim geld. Dat is preventief en stimulerend geld. Dat is "voor de vooruit" , zoals we dat zo mooi in het (West-?)Vlaams zeggen. Ik zou dit als belastingsbetaler met plezier willen betalen.

Neen, weer hopeloos achter de feiten aanhollen en links en rechts een beetje stront opkuisen door er wat random geld tegen te smijten. Jongens toch. Tenenkrullend.
    Ik heb het hier afgelopen tijd nog al eens gezegd over onze idiote politici: je moet geen goede bestuurder zijn om alle problemen "op te lossen" door er wat random geld tegen te smijten hoor. Dat kan het kleinste kind ook. Zeker als het geld is die je niet hebt, zoals bij onze regering. Neen, het komt erop aan de beperkte middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dàt is goed bestuur.

Ik volg de redenering volledig. Het "smijten" met van alle soorten premies is contra productief (meeste subsidies ook ten andere). Je ziet het al aan de reactie van nachtwinkels, die willen nu ook sluiten om een volledige premie van 4000€ op te kunnen opstrijken. Vele van die kleine kruidenenierszaken/krantenwinkels/etc. hebben niet eens een nettoinkomen van 4000€ per maand. Sommige van de zelfstandigen geven slechts een inkomen aan op jaarbasis van minder dan 15000 euro. Als er dan toch een premie wordt uitgedeeld zou die dan toch pro rata inkomsten moeten worden berekend met een plafond van 4000€.

Regels voor berichten