RiCOManiaC's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    PS wil niet in een federale regering met de NVA.... Alweer geen verrassing.... Dit België kan gewoon niet meer werken...

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    https://www.standaard.be/cnt/dmf2020...ZzRN9MnEV3_qqI

President Poetin is naar de toekomst aan het kijken
    Grondswetwijzigingen doorvoeren om zwakke president te hebben en sterkere premier.

Ik vraag me af wie er dan premier ga zijn

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Gaat hij nu weer van positie wisselen?
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    ."Er zijn weinig landen in de wereld die zoals België verschillende taalgroepen en deelstaten hebben. Dat is de rijkdom van dit land, maar dan moet je ook aanvaarden dat het complex is", zei @woverschelden ter verdediging van de moeilijke regeringsonderhandelingen. #deafspraak
    Ik heb dat cliché nu al zo vaak gehoord, maar wat zegt de fact check. Waarom is het een rijkdom om verschillende taalgroepen en deelstaten in 1 land te hebben? Mij lijkt het net bijzonder lastig en inefficiënt , wat zich deels uit in tig overheidsorganen, procedures etc etc.

Gaat het dan echt puur over de talenkennis, en amai zoveel Belgen zijn drietalig, of?
    Een echte kostenbatenanalyse is wss niet mogelijk, maar vraag me toch echt af wat de argumenten zijn die zo een uitspraak ondersteunen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb dat cliché nu al zo vaak gehoord, maar wat zegt de fact check. Waarom is het een rijkdom om verschillende taalgroepen en deelstaten in 1 land te hebben? Mij lijkt het net bijzonder lastig en inefficiënt , wat zich deels uit in tig overheidsorganen, procedures etc etc.

Gaat het dan echt puur over de talenkennis, en amai zoveel Belgen zijn drietalig, of?
    Een echte kostenbatenanalyse is wss niet mogelijk, maar vraag me toch echt af wat de argumenten zijn die zo een uitspraak ondersteunen.
    Het is ook gewoon een leugen dat er zo weinig landen zijn. Ik gok dat +- een derde van de wereldbevolking in een land leeft met meerdere taalgroepen. Alleen al 1.3 miljard in India en 1.3 miljard in China.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...es_and_regions

Toch niet bepaald een kort lijstje?

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wat voor een blaas is die Magnette eigenlijk? Zitten foeteren dat de NVA geen toegevingen doet .... Toch niet concreet. Minimumpensioen verhogen lijkt me redelijk concreet nochtans. Terwijl ze zelf nog 0,0 intentie hebben getoond zich bereid op te stellen voor onderhandelingen

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht

Natuurlijk zijn verschillende taalgroepen en deelstaten geen rijkdom voor een land, integendeel. Is net zoals andere holle linkse platitudes, "diversity is our strength". De waarheid is juist dat deze dingen ons juist verdeelt.

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Het is ook gewoon een leugen dat er zo weinig landen zijn. Ik gok dat +- een derde van de wereldbevolking in een land leeft met meerdere taalgroepen. Alleen al 1.3 miljard in India en 1.3 miljard in China.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...es_and_regions

Toch niet bepaald een kort lijstje?
    Klopt inderdaad, maar anderzijds zijn de meeste van die landen nu ook niet direct voorbeelden waar wij ons aan willen spiegelen toch? Al zou de besluitvorming vast vlotter verlopen als België een centralistische dictatuur was waar men helemaal geen rekening moet houden met al die taalgroepen. Of als we een één taal - één religie - één leider ideologie zouden naar voren schuiven, afijn misschien zijn er Vlaamse of Waalse nationalisten die dat wel zien zitten.

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Of gewoon 1 federale regering / regering per gesplitst gewest ... hoeft daarvoor niet naar een dictatuur te verwijzen

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Of gewoon 1 federale regering / regering per gesplitst gewest ... hoeft daarvoor niet naar een dictatuur te verwijzen
    Ik verwijs gewoon naar de genoemde landen China en India. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen enkele mogelijkheid bestaat om van België een efficiënter land te maken. Of dat er geen landen bestaan waar we wel iets van kunnen leren (Zwitserland...). Leek me wel duidelijk.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Ik verwijs gewoon naar de genoemde landen China en India. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen enkele mogelijkheid bestaat om van België een efficiënter land te maken. Of dat er geen landen bestaan waar we wel iets van kunnen leren (Zwitserland...). Leek me wel duidelijk.
    Ik vind het gewoon zo raar dat we België steeds als een moeilijk verhaal aanzien door "de situatie". UK heeft net hetzelfde probleem, en daar is de regeringsvorming zelden een probleem. En er is ook meer "openheid" rond referenda om gewoon aan de bevolking te vragen of ze willen splitsen of niet (niet dat er dan naar geluisterd wordt, maar goed).

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    dat had ik anders geinterpreteerd =)

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Ik vind het gewoon zo raar dat we België steeds als een moeilijk verhaal aanzien door "de situatie". UK heeft net hetzelfde probleem, en daar is de regeringsvorming zelden een probleem. En er is ook meer "openheid" rond referenda om gewoon aan de bevolking te vragen of ze willen splitsen of niet (niet dat er dan naar geluisterd wordt, maar goed).
    Ja ik ben het er mee eens hoor, zo uniek zijn we niet. Maar natuurlijk zijn er wel een aantal zaken waardoor dat lijstje met vergelijkbaar landen ineens heel wat korter wordt (met name: de politieke wil om de verschillende subgroepen en talen gelijkwaardig te behandelen, het ontbreken van een lingua franca, het ontbreken van een uitgesproken dominante groep). En daarnaast heeft ieder land natuurlijk zijn historische, economische en demografische particulariteit waardoor andere systemen niet zomaar vertaalbaar zijn. Anders zou ik zeggen, die Zwitsers hebben hun zaakjes wel goed voor elkaar, laten we het ook zo aanpakken...

Maar dat neemt niet weg dat het behoorlijk onzinnig is om de Belgische complexiteit als een unieke rijkdom te propageren. Zeker nu de compromissen uit de laatste decennia van de vorige eeuw, die zeker hun dienst hebben bewezen, steeds meer beginnen te haperen.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ja ik ben het er mee eens hoor, zo uniek zijn we niet. Maar natuurlijk zijn er wel een aantal zaken waardoor dat lijstje met vergelijkbaar landen ineens heel wat korter wordt (met name: de politieke wil om de verschillende subgroepen en talen gelijkwaardig te behandelen, het ontbreken van een lingua franca, het ontbreken van een uitgesproken dominante groep). En daarnaast heeft ieder land natuurlijk zijn historische, economische en demografische particulariteit waardoor andere systemen niet zomaar vertaalbaar zijn. Anders zou ik zeggen, die Zwitsers hebben hun zaakjes wel goed voor elkaar, laten we het ook zo aanpakken...

Maar dat neemt niet weg dat het behoorlijk onzinnig is om de Belgische complexiteit als een unieke rijkdom te propageren. Zeker nu de compromissen uit de laatste decennia van de vorige eeuw, die zeker hun dienst hebben bewezen, steeds meer beginnen te haperen.
    Natuurlijk als je dan effectief de lijst leest dan staan er dingen in zoals:

Andorra has one official language, Catalan. Other languages (mainly Spanish, Portuguese and French) are also spoken without official recognition.

Of bijvoorbeeld dat Nederland vier (!) officiële talen heeft, etc

Wanneer je echt gaat kijken naar gevallen die lijken op België. Maw 2 +/- even grote groepen die 2 compleet andere talen spreken en dan ook nog vaak elkaars taal niet spreken. Dan wordt de hoop al VEEL kleiner.
    *** Also sprach Zarathustra ***

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het is nu niet dat we hier in Vlaanderen zo veel beter bestuurd worden. De afgelopen 6-7 jaar hebben we een regering in Vlaanderen waar iedereen dezelfde taal spreekt, er maximum 200 km zit tussen de uiterste woonplaatsen van de ministers, waarvan de drie partijen zich aan dezelfde kant van het politieke spectrum bevinden en er geregeerd wordt over een bevolking die kleiner is dan die van groot Londen. Toch spreken we al een half decennium van een kibbelkabinet en niet van een kumbaya-regering.

Dat twee grote taalgebieden hebben extra complexiteit met zich meebrengt, dat is logisch. Of dat echt fundamenteel verschil maakt om goed te besturen, dat trek ik toch zeer sterk in twijfel.

Pagina 145 van 156 Eerste ... 4595135141142143144145146147148149155 ... Laatste

Regels voor berichten