Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar zij zijn het toch helemaal niet die bepalen of het een Skypeconferentie wordt?
    Het is dan ook niet aan hen om de klimaatproblemen aan te pakken, gewoon om te laten zien dat veel mensen willen dat degene die het kunnen beslissen, dat ook daadwerkelijk doen. Dat laten ze zien. En die verhuis naar Madrid laat inderdaad zien dat het in de praktijk niet te realiseren valt. Maar niet door regels waar de mensheid niks aan kan doen, hè? Het is niet opgelegd door aliens dat die klimaattop ineens moet verhuizen, en iedereen naar de andere kant van de wereld moet. Wat het laat zien, is dat het nu bijzonder laag op het prioriteitenlijstje staat. En dat veel mensen dat erg vinden.
    Je moet nu toch zelf ook toegeven dat als je "planepoolen" (meevliegen op een vliegtuig dat toch al vliegt) een foute term vindt die gedrag groener omschrijft dan het werkelijk is, dat het toch op z'n minst discutabel is dat hetzelfde niet zou gelden voor meevaren met een cargoschip onder het mom van "het vaart toch al".

Het kan aan mij liggen, maar ik zie het verschil tussen beide niet.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Maar zij zijn het toch helemaal niet die bepalen of het een Skypeconferentie wordt?
    Het is dan ook niet aan hen om de klimaatproblemen aan te pakken, gewoon om te laten zien dat veel mensen willen dat degene die het kunnen beslissen, dat ook daadwerkelijk doen. Dat laten ze zien. En die verhuis naar Madrid laat inderdaad zien dat het in de praktijk niet te realiseren valt. Maar niet door regels waar de mensheid niks aan kan doen, hè? Het is niet opgelegd door aliens dat die klimaattop ineens moet verhuizen, en iedereen naar de andere kant van de wereld moet. Wat het laat zien, is dat het nu bijzonder laag op het prioriteitenlijstje staat. En dat veel mensen dat erg vinden.
    Ik snap niet goed hoe je als klimaatactivist ambities kan dragen om 'de wereld te redden' als het al een te grote hindernis is om een simpele skypeconferentie op een klimaattop te organiseren omdat 'anderen dat bepalen'.

Als het al niet mogelijk is om met de organisatie van die klimaattop de handen in elkaar te slaan om ervoor te zorgen dat je je als deelnemer niet meer hoeft te verplaatsen om deze bij te wonen, dan wil dat zeggen dat je ondanks dat de wil er is, alleen maar kan roeptoeteren vanop een zeilboot terwijl je CO uitstoot en eigenlijk niets kan aanpakken. Dat je zelfs geen brug kan vormen naar de beleidsmakers om iets te veranderen maakt dan dat je niet meer bent dan een mascotte.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Hoofddoel van een cargoschip is om cargo te vervoeren. Mocht dit plots een populaire manier van reizen worden en er worden daardoor extra cargoschepen ingelegd om de passagierscapaciteit te vergroten, dan zou dat problematisch zijn. Vliegtuigstoelen die leeg blijven, zullen, althans in een niet-gesubsidieerde markt, op middellange termijn wél voor een vermindering van de capaciteit op die route zorgen...

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Je moet nu toch zelf ook toegeven dat als je "planepoolen" (meevliegen op een vliegtuig dat toch al vliegt) een foute term vindt die gedrag groener omschrijft dan het werkelijk is, dat het toch op z'n minst discutabel is dat hetzelfde niet zou gelden voor meevaren met een cargoschip onder het mom van "het vaart toch al".

Behalve dat het een pak minder vervuilend is om die goederen met het cargoschip dat toch al vaart te vervoeren dan met een vliegtuig dat toch al vliegt, de uitstoot per stuk zal een pakje lager liggen.

Maar veel verschil is er niet, maar dat hoeft toch ook niet? Ze doet dit ook niet om te zeggen dat iedereen het zo zou moeten doen. Ze wil gewoon die tops op ecologisch fatsoenlijke wijze bijwonen, maar de organisatoren ervan zetten die ecologische wijze zo laag op het prioriteitenlijstje, dat het niet lukt. Dat is het enige wat je hieruit kunt concluderen, wat mij betreft. Dat M°°nblade dan wil doen alsof dat de schuld is van die tiener, omdat die dan maar eventjes die top moet organiseren, is daarbij een beetje bij de haren getrokken.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    165 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StarSeeker Bekijk bericht
    Man man toch. We gaan hier nu ook niet beginnen overdrijven he.

Een CO2 uitstootloze trek over de oceaan is in feite op geen enkele manier praktisch uit te voeren.
    In dat opzicht is mee liften met een vrachtschip nog 1 van de CO vriendelijkste manieren om dit te doen.

Ja, zo'n schip stoot tonnen CO2 uit, nee haar aanwezigheid op die boot gaat 0 CO2 extra uitstoot veroorzaken. Die boten gaan altijd blijven varen, tenzij we de mondialisering van onze wereldeconomie volledig gaan stopzetten en enkel en alleen lokaal produceren en consumeren.

Ik ben het niet helemaal eens met heel de hetze dat YFC probeert op te zetten (alhoewel er idd wat aan het klimaat moet worden gedaan), maar jezus, nu wordt er toch wel over de domste dingen gezaagd ze...
    Ah kijk, ge begrijpt natuurlijk dat dit enkel komt door de hypocrisie die ze zelf belichamen en zo hard hypeten he. Toen het allemaal voor de wind ging in dromenland was er weken tijd om over de oceaan te varen met een zeilbootje, nu de (persoonlijke dan nog!) realiteit even toeslaat is dat soort verplaatsing ineens ver weg en gaan we rationaliseren zoals elke normale mens om toch maar op iets vervuilend te stappen. Mij echt allemaal geen probleem, dat is nu eenmaal het huidige leven. Voor mijn part planepoolt ze met vijftig tussenstops voor dat beetje extra uitstoot tot ze in België geraakt, ik lig daar evenzeer wakker van als toen ze op haar neutrale boot lag te dobberen op de oceaan: namelijk niet. Ik heb echter dan wel geen anuna-bc nodig die vanuit een duidelijk gepriviligieerde positie iedereen links en rechts wat belerende hypocriete zever toewerpt. Als ik politiekers daarop mag afrekenen, dan haar ook.

Als ik me niet vergis, ben ik het die straks te voet naar de winkel waar ik echt moet zijn gaat, in plaats van dat ik met een boot vanuit een ander contintent waar ik niks te zoeken had terugpendel. Natuurlijk, van zo een CO2-besparend doordeweeks uitje zou mijn belerend ego ook niet gestreeld geraken als ik zo een dorst naar aandacht had, laat staan dat ik me echt beter zou voelen dan anderen of in de pers zou komen met een foto, dus op dat vlak begrijp ik anuna-bc's motivatie wel. Of Dicaprio's. Of Demirs. Of ....
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Betreft meevaren met een cargoschip, dat is ook niet goedkoop eh, het is niet alsof je in de Haven Van Antwerpen daar gewoon de kapitein van een Maersk aanspreekt en vraagt of je mag meeliften naar China.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    68 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dit is toch zo'n beetje als een vegetariër die in een vleesrestaurant gaat eten onder het mom "de dieren worden geslacht, of ik er nu ga eten of niet".
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Betreft meevaren met een cargoschip, dat is ook niet goedkoop eh, het is niet alsof je in de Haven Van Antwerpen daar gewoon de kapitein van een Maersk aanspreekt en vraagt of je mag meeliften naar China.
    Dat zegt toch ook niemand?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Dit is toch zo'n beetje als een vegetariër die in een vleesrestaurant gaat eten onder het mom "de dieren worden geslacht, of ik er nu ga eten of niet".
    Nee, dit is hetzelfde als iemand die veganistisch eet, maar in een restaurant waarin iedereen weigert met veganisten rekening te houden gedwongen is om de groenten gebakken in dierlijke boter te eten om niet te verhongeren.

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Behalve dat het een pak minder vervuilend is om die goederen met het cargoschip dat toch al vaart te vervoeren dan met een vliegtuig dat toch al vliegt, de uitstoot per stuk zal een pakje lager liggen.
    Maar daar knelt het schoentje nu voor mij: de uitstoot per capita is inderdaad waarschijnlijk een stuk lager als je met een cargoschip meevaart dan met een (waarschijnlijk niet eens vol op deze tijd van het jaar) vliegtuig. Maar als je een ticket koopt voor een vliegtuig dat reeds bevestigd is voor vertrek, is de totale uitstoot op wereldvlak toch exact even groot?

Ik vind het zeer bizar dat iedereen snapt dat het een probleem is dat op wereldvlak moet bekeken worden, maar we toch blijven vasthangen in dat "individuele oplossingen"-gedrag. Uitstoot per persoon maakt niet uit als het vliegtuig of de boot toch vertrekt. Didymus heeft dan wel een punt waar ik me beter kan in vinden, maar dan spreken we over een systematische sabotage van de lijnvluchtensector, op wereldvlak en op lange termijn. Ik schat de slaagkansen van dat plan nogal laag in. Het enige dat nu gaat gebeuren is als bv. de rechtstreekse vlucht van Brazilië naar Brussel niet volgeraakt, dat we binnen 3 jaar op 2 vliegers mogen springen en moeten overstappen in Parijs of Heathrow.

Maar misschien zie ik het allemaal wat te simplistisch, dat kan ook.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Maar daar knelt het schoentje nu voor mij: de uitstoot per capita is inderdaad waarschijnlijk een stuk lager als je met een cargoschip meevaart dan met een (waarschijnlijk niet eens vol op deze tijd van het jaar) vliegtuig. Maar als je een ticket koopt voor een vliegtuig dat reeds bevestigd is voor vertrek, is de totale uitstoot op wereldvlak toch exact even groot?

Ik vind het zeer bizar dat iedereen snapt dat het een probleem is dat op wereldvlak moet bekeken worden, maar we toch blijven vasthangen in dat "individuele oplossingen"-gedrag. Uitstoot per persoon maakt niet uit als het vliegtuig of de boot toch vertrekt. Didymus heeft dan wel een punt waar ik me beter kan in vinden, maar dan spreken we over een systematische sabotage van de lijnvluchtensector, op wereldvlak en op lange termijn. Ik schat de slaagkansen van dat plan nogal laag in. Het enige dat nu gaat gebeuren is als bv. de rechtstreekse vlucht van Brazilië naar Brussel niet volgeraakt, dat we binnen 3 jaar op 2 vliegers mogen springen en moeten overstappen in Parijs of Heathrow.

Maar misschien zie ik het allemaal wat te simplistisch, dat kan ook.
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat "individuele oplossingen"-gedrag is net wat maakt dat we nu gaan roepen: KIJK! Nu komt ze met het schip! Haar zeilbootje werkt dan toch niet!

Het gaat niet om wat zij doet, om haar individuele oplossingen voor een individueel probleem. Het gaat om het bigger picture dat ze probeert aan te kaarten.

iTrader
    68 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Nee, dit is hetzelfde als iemand die veganistisch eet, maar in een restaurant waarin iedereen weigert met veganisten rekening te houden gedwongen is om de groenten gebakken in dierlijke boter te eten om niet te verhongeren.
    Voor zover ik weet heeft niemand haar een verbod opgelegd om te wachten op haar milieuvriendelijke zeilboot.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Dat klopt toch helemaal niet? Ze wordt helemaal niet gedwongen om dat cargoschip te nemen, de terugreis met haar milieuvriendelijke(re) zeilboot stond al ingepland rond de paasvakantie.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Voor zover ik weet heeft niemand haar een verbod opgelegd om te wachten op haar milieuvriendelijke zeilboot.
    Voor de x-te keer: nee, maar het systeem maakt het duidelijk onmogelijk om de tops op die manier bij te wonen. De manier waarop het georganiseerd wordt. Het bewijs daarvoor is te zien in hoeveel moeilijkheden ze heeft om ze bij te wonen.

iTrader
    68 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Voor de x-te keer: nee, maar het systeem maakt het duidelijk onmogelijk om de tops op die manier bij te wonen. De manier waarop het georganiseerd wordt. Het bewijs daarvoor is te zien in hoeveel moeilijkheden ze heeft om ze bij te wonen.
    Ik veronderstel dat er wel oplossingen gevonden kunnen worden voor mensen die deze tops effectief moeten bijwonen. Dat iemand die niets op die top te zoeken heeft wat moeite heeft om er te raken is toch niet meer dan normaal?

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat "individuele oplossingen"-gedrag is net wat maakt dat we nu gaan roepen: KIJK! Nu komt ze met het schip! Haar zeilbootje werkt dan toch niet!

Het gaat niet om wat zij doet, om haar individuele oplossingen voor een individueel probleem. Het gaat om het bigger picture dat ze probeert aan te kaarten.
    Probleem is dat ze telkens de aandacht vestigt op haar individuele oplossingen door in het lang en in het breed in alle media te stoefen over haar milieuvriendelijke zeilboot waarmee ze het toch wel véél beter doet dan Zuhal Demir hé zeg, om dan 3 maand later gewoon quasi hetzelfde te doen. Maar dan mogen we het niet hebben over individuele oplossingen, moet het over the bigger picture gaan. Ik zou helaas graag hebben dat het over the bigger picture gaat, maar die "journalistiek" rond Anuna - en ook wat ze zelf doet de laatste tijd - heeft voor mij echt meer weg van "kijk wat ik doe! hoe goed ben ik bezig!" en minder van "we moeten als maatschappij proberen X of Y te doen"

Dat ze niet op tijd van Chili naar Madrid kon geraken, tot daar aan toe. Het was ook op zich een uitzonderlijke situatie. Dat die dingen niet milieuvriendelijk georganiseerd zijn, daar zijn we het ook over eens. Maar dit heeft weinig te maken met "ze kon er niet geraken", want de klimaattop is al een dikke maand achter de rug. Ik ben er hard naar op zoek, maar ik vind in geen enkel artikel een reden waarom Anuna nu plots weg moet uit Zuid-Amerika en niet kan wachten op haar zeilboot. En ja, daar heb ik wel wat problemen mee. En dat heeft niks te maken met het systeem van de klimaattops en het feit dat deze nu plots moest verlegd worden. Toegegeven, ze konden (moesten) hem wat dichter in de buurt van Chili leggen.

Pagina 133 van 159 Eerste ... 3383123129130131132133134135136137143 ... Laatste

Regels voor berichten