iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    @sandervdw
    Uit een artikel erover:

Het Openbaar Ministerie beoordeelt het vasthouden door de mannen als "gerechtvaardigd burgeroptreden naar aanleiding van een ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit".
    "Burgers mogen in zo'n geval iemand aanhouden en daarbij afhankelijk van de omstandigheden gepast geweld gebruiken om iemand te kunnen overdragen aan de politie", laat het Openbaar Ministerie weten.
    Gelukkig is dat in België al niet de regel.
    Bijkomend is in dit geval iemand lynchen "gepast geweld". Dat zet toch gewoon de deur open om inbrekers te mogen neerschieten etc?

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Bijkomend is in dit geval iemand lynchen "gepast geweld". Dat zet toch gewoon de deur open om inbrekers te mogen neerschieten etc?
    I hope so! Als ze inbreken en mijn eigendom betreden, weten ze de risico's die eraan verbonden zijn
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    I hope so! Als ze inbreken en mijn eigendom betreden, weten ze de risico's die eraan verbonden zijn
    En waar ga je dan stoppen?

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Bijkomend is in dit geval iemand lynchen "gepast geweld".
    Ik weet niet wat er juist gebeurde, ik was er nl niet bij.

In het artikel dat ik las op NOS staat:
    "Het Openbaar Ministerie beoordeelt het vasthouden door de mannen als "gerechtvaardigd burgeroptreden naar aanleiding van een ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit"."
    "Volgens een patholoog van het Nederlands Forensisch Instituut is de zedenverdachte overleden door een combinatie van twee of meer van deze oorzaken: het vasthouden door de mannen, hartafwijkingen en effecten van de inname van amfetamine en alcohol."

Tweemaal wordt hier gesproken over vasthouden, niet over "lynchen".

Dat zet toch gewoon de deur open om inbrekers te mogen neerschieten etc?
    In België geraak je legaal moeilijk aan wapens en zomaar een inbreker doodschieten lijkt me ongepast geweld.

Edit:
    Ik acht de kans eigenlijk heel groot dat ik persoonlijk iemand zou lynchen ipv vasthouden als het vaststaat dat mijn 4jarig dochterke door die persoon werd aangerand...

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    In België mag dat ook hoor. Burgerarresten gebeuren hier ook af en toe wel eens en dat is ook wettig. Eventueel geweld moet hier uiteraard ook proportioneel zijn.

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    En waar ga je dan stoppen?
    Bij inbrekers , overvallers ... uw meme, slaat natuurlijk op een heel andere zaak en is uitvergroot & uit context getrokken.
    En als dat niet duidelijk zou zijn, dan moet een onderzoek maar uitwijzen als ze aan het inbreken waren of niet.
    Indien ik foute inschatting maak, moet ik daar dan maar de gevolgen van dragen

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Ik weet niet wat er juist gebeurde, ik was er nl niet bij.

In het artikel dat ik las op NOS staat:
    "Het Openbaar Ministerie beoordeelt het vasthouden door de mannen als "gerechtvaardigd burgeroptreden naar aanleiding van een ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit"."
    "Volgens een patholoog van het Nederlands Forensisch Instituut is de zedenverdachte overleden door een combinatie van twee of meer van deze oorzaken: het vasthouden door de mannen, hartafwijkingen en effecten van de inname van amfetamine en alcohol."

Tweemaal wordt hier gesproken over vasthouden, niet over "lynchen".

In België geraak je legaal moeilijk aan wapens en zomaar een inbreker doodschieten lijkt me ongepast geweld.

Edit:
    Puur menselijk acht ik de kans eigenlijk heel groot dat ik iemand zou lynchen ipv vasthouden als het vaststaat dat mijn 4jarig dochterke door die persoon werd aangerand...
    Toevallig weet ik iemand die wel veroordeeld is omdat hij met een vergund wapen op een inbreker geschoten heeft.

Maar een minder drastisch voorbeeld: ongeval met vluchtmisdrijf (pakweg iemand die uw spiegel eraf rijdt). Om hem "vast te houden tot de politie er is", zou het dan geoorloofd zijn om hem van de weg te rammen?

Puur menselijk gezien snap ik dat ook, maar het is net daarom dat er een rechtbank is die daarover beslist en niet een burgerinitiatief...

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    @beryl
    Iemand vasthouden zonder geweld waarschijnlijk wel. Maar 'gepast geweld' gebruiken om iemand vast te houden, mag dit ook?

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    @beryl
    Iemand vasthouden zonder geweld waarschijnlijk wel. Maar 'gepast geweld' gebruiken om iemand vast te houden, mag dit ook?
    Ja, de wet is er wel niet duidelijk in, de wet zegt eigenlijk niets behalve dat de aangehouden persoon zo rap mogelijk aan de politie moet worden overgedragen. Maar de rechtspraak aanvaardt dat er geweld gebruikt wordt.

Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat je iemand mag doodslaan omdat ie anders weg kan lopen, het geweld moet proportioneel zijn. Het is niet zoals bij wettige zelfverdediging, maar je mag bvb iemand opsluiten, of zijn identiteitskaart pakken.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Toevallig weet ik iemand die wel veroordeeld is omdat hij met een vergund wapen op een inbreker geschoten heeft.
    Zeg tegen die persoon dat hij in het vervolg eerst de inbreker doodschiet en dan eens in zijn plafond schiet.
    Dan kan hij achteraf zeggen dat hij eerst een waarschuwingsschot gaf.

Maar een minder drastisch voorbeeld: ongeval met vluchtmisdrijf (pakweg iemand die uw spiegel eraf rijdt). Om hem "vast te houden tot de politie er is", zou het dan geoorloofd zijn om hem van de weg te rammen?
    Was net aan het Googlen naar burgerarrest en kwam toevallig een dergelijke zaak tegen.
    Iemand klem rijden werd beschouwd als ongepast geweld.

En mocht je niet meer over NL bezig zijn: In België mag dit sowieso niet.

@beryl
    Dat geeft toch al een pak minder houvast tov NL en ben je afhankelijk van hoe een bepaalde rechter op een bepaald moment zijn klak staat.
    Zo kan je m.i. ook moeilijk spreken van wettige verdediging (want ook anderen mag je verdedigen, niet enkel uzelf) als de dader weg loopt en je hem enkel met geweld kan stoppen.
    Laatst gewijzigd door TNTim; 20 december 2019 om 11:11

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Zeg tegen die persoon dat hij in het vervolg eerst de inbreker doodschiet en dan eens in zijn plafond schiet.
    Dan kan hij achteraf zeggen dat hij eerst een waarschuwingsschot gaf.
    Hij heeft eerst een waarschuwingsschot gegeven, probleem was dat de inbrekers toen gevlucht zijn, en hij er 1 heeft neergeschoten tijdens het vluchten. (imo trouwens terecht veroordeeld)

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)

Puur menselijk gezien snap ik dat ook, maar het is net daarom dat er een rechtbank is die daarover beslist en niet een burgerinitiatief...
    Los van of klemrijden hoe dan ook al te ver gaat, moet het ook gaan om een echte misdaad, een gewone overtreding is niet voldoende om iemand als burger te arresteren. Geen idee waar de cutoff precies ligt, maar een spiegel afrijden lijkt me redelijk licht.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Hij heeft eerst een waarschuwingsschot gegeven, probleem was dat de inbrekers toen gevlucht zijn, en hij er 1 heeft neergeschoten tijdens het vluchten. (imo trouwens terecht veroordeeld)
    Awel, eerst doodschieten en er was geen probleem geweest.

Nee serieus, idd nogal stom om inbrekers in de rug te schieten.
    Maar langs de andere kant: Als ze weglopen met het equivalent van jaren werk en afzien, is het puur menselijk niet onbegrijpelijk.

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Misschien had hij nooit de bedoeling om te doden, maar om ze lam te leggen zodat hij ze kon vasthouden tot de politie kwam?
    En gewoon ongelukkig geraakt? ...

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    14 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Misschien had hij nooit de bedoeling om te doden, maar om ze lam te leggen zodat hij ze kon vasthouden tot de politie kwam?
    En gewoon ongelukkig geraakt? ...
    Dan nog is dat disproportioneel geweld. Laat ons wel wezen, een vuurwapen gebruiken op een ongewapende inbreker zal nooit proportioneel zijn, en maar goed ook.

Bij die casus in NL lijkt het mij vrij simpel, genoeg twijfel dat de doodsoorzaak niet te wijten zou zijn aan het fysieke ingrijpen van die mannen.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

Regels voor berichten