Bekijk resultaten enquête: Moet het cordon sanitaire doorbroken worden?

Aantal stemmers
117. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Ja, tout court

69 58,97%
  • Ja, maar onder bepaalde voorwaarden

26 22,22%
  • Nee

19 16,24%
  • Geen mening

3 2,56%
Pagina 2 van 8 Eerste 123456 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dus je zegt hier dat geen enkele VB stem een protest stem is?
    Je moet een verschil maken tussen een individuele keuze voor een bepaalde partij (die is vrij en kan geen stem tégen zijn) en de bedoeling die een groep mensen waarschijnlijk heeft met het uiten van die stem VOOR een partij. Met de nadruk op waarschijnlijk. Waarschijnlijk is bijna iedereen het hier eens dat een groot deel van de mensen stemmen als protest tégen de manier waarop andere politici geregeerd hebben (of kibbelden), maar ik betwijfel voorbeeld of het uitbrengen van die stem meer een actie is tegen extreem-links dan tegen pakweg CD&V.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Ben je eigenlijk van mening dat het correct is dat er zulke 'afspraak' is?
    Ik zie totaal het probleem er niet van. Als N-VA het recht heeft om een veto te stellen tegen de PS, zie ik niet in waarom andere partijen niet vrijblijvend het recht hebben om zowel voor als na de verkiezingen een veto te stellen tegen het VB.

Ik heb méér een probleem dat een partij die géén CS wil vormen én hun eigen partijprogramma niet racistisch is, uitgesloten zou worden puur omdat ze de mogelijkheid tot regeren met het VB niet zou willen uitsluiten. Dat zou een probleem zijn.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Je moet een verschil maken tussen een individuele keuze voor een bepaalde partij (die is vrij en kan geen stem tégen zijn) en de bedoeling die een groep mensen waarschijnlijk heeft met het uiten van die stem VOOR een partij. Met de nadruk op waarschijnlijk. Waarschijnlijk is bijna iedereen het hier eens dat een groot deel van de mensen stemmen als protest tégen de manier waarop andere politici geregeerd hebben (of kibbelden), maar ik betwijfel voorbeeld of het uitbrengen van die stem meer een actie is tegen extreem-links dan tegen pakweg CD&V.
    Dat klopt toch niet. Ik ken mensen die voor het VB willen stemmen en die niet willen dat groen en PS in de regering komen. VB heeft dan geen enkele zin wegens het cordon, dus hebben ze op NVA moeten stemmen wegen meeste garantie op wat ze willen.

Dus nee. ik zie geen vrij keuze hierin omwille van het cordon. Ze willen niet voor de NVA stemmen, maar worden "gedwongen" om het wel te doen omwille van hun afkeer voor groen en PS.
    Ik heb trouwens min of meer hetzelfde gedaan. Ik stem normaal federaal oVLD, maar omwille van dezelfde reden op NVA gestemd omdat ons gwendy niet gehinderd is om zo maar even haar kar te keren.

veto is trouwens iets compleet anders dan een cordon. Luister maar eens naar onze franstalige vrienden wat die er over denken dat mensen nog maar gewoon willen luisteren naar VB

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Dat klopt toch niet. Ik ken mensen die voor het VB willen stemmen en die niet willen dat groen en PS in de regering komen. VB heeft dan geen enkele zin wegens het cordon, dus hebben ze op NVA moeten stemmen wegen meeste garantie op wat ze willen.
    VB heeft wel degelijk zin, maar dan hadden ze ofwel 50% moeten halen ofwel hadden ze een voldoende grote meerderheid moeten halen met de N-VA en hen kunnen overtuigen dat ze doenbaar zijn om mee te regeren. N-VA had al aangegeven géén CS na te leven, maar het partijprogramma van VB niet compatibel te vinden.

Geen enkele kiezer, ook niet van SP.A of Groen kan een stem uitbrengen met de zekerheid dat ze N-VA of VB niet in de regering zouden hebben. Ook stemmers van de PS hebben die garantie nooit.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer

Dus nee. ik zie geen vrij keuze hierin omwille van het cordon. Ze willen niet voor de NVA stemmen, maar worden "gedwongen" om het wel te doen omwille van hun afkeer voor groen en PS.
    Ik heb trouwens min of meer hetzelfde gedaan. Ik stem normaal federaal oVLD, maar omwille van dezelfde reden op NVA gestemd omdat ons gwendy niet gehinderd is om zo maar even haar kar te keren.

veto is trouwens iets compleet anders dan een cordon. Luister maar eens naar onze franstalige vrienden wat die er over denken dat mensen nog maar gewoon willen luisteren naar VB
    Leg eens uit hoe een veto totaal iets anders is dan een cordon. Een cordon is niet meer of minder dan een gezamelijk veto.
    Rosa Parks

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Leg eens uit hoe een veto totaal iets anders is dan een cordon. Een cordon is niet meer of minder dan een gezamelijk veto.
    En net wat je hier zegt is het verschil. De ene zet de andere ook onder druk om een cordon niet te breken. Volgens de franstalihen is zelfs luisteren al het breken van een cordon. De trados aan vlaamse kant buigen lustig het hoofd in deze.

Een veto is een persoonlijke uitspraak, waar de rest niks me te malen heeft.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik heb méér een probleem dat een partij die géén CS wil vormen én hun eigen partijprogramma niet racistisch is, uitgesloten zou worden puur omdat ze de mogelijkheid tot regeren met het VB niet zou willen uitsluiten. Dat zou een probleem zijn.
    Waarom zou je daar dan wel een probleem mee hebben. Als uw startpunt is dat het gezamelijk a priori uitsluiten van organisaties voor toekomstige medewerking ok is.. waarom dan niet in dat geval?
    *** Also sprach Zarathustra ***

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Het gezamenlijk karakter? Verder dan dat moet je het niet zoeken. Door het cordon hangt er een no-go sfeer rond VB. Iedereen heeft schrik om zelfs nog maar te zeggen dat ze het eens zijn met VB op bepaalde punten. Zelfs toen Vangrieken exact hetzelfde zei als Crombez weerlegde die laatste dat en deed het af als zever en onuitvoerbaar. Kijk dat is nu net het probleem. Niemand wilt zich verbranden aan een samenwerking met VB omdat de traditionele en Waalse partijen u dan voorgoed buitenspel plaatsen.

Een veto is een persoonlijk iets. NVA die een veto uitspreekt tegen PS zal SPA aan hun reet roesten.

Het feit dat je in alle talen ontkent dat een cordon ondemocratisch is. En zelfs zegt dat het in stand moet gehouden worden is net het toonbeeld waarom het doorbroken moet worden. Tussen de lijnen zeg je gewoon "rechts is voor marginalen. En marginalen hebben geen stem".
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Tja, dezelfden die het cordon verdedigen zullen de eersten zijn (Mertens vandaag nog) om te zeggen dat de N-VA niet kinderachtig moet zijn en de vlaamse regeringsvorming niet mag gebruiken om de PS buiten te sluiten.

Terwijl dat net hetzelfde zou zijn eh. Als de N-Va het zou aandurven om te zeggen wij raken niemand aan die met de PS speelt dan wordt het nog interessant.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Het feit dat je in alle talen ontkent dat een cordon ondemocratisch is. En zelfs zegt dat het in stand moet gehouden worden is net het toonbeeld waarom het doorbroken moet worden. Tussen de lijnen zeg je gewoon "rechts is voor marginalen. En marginalen hebben geen stem".
    het cordon is natuurlijk een belangrijk electoraal wapen voor de centrumpartijen geworden

zonder dat cordon zijn ze gewoon volstrekt irrelevant met hun 10% en hebt ge er hooguit eentje nodig.
    nu moet nva met hen allemaal praten voor een meerderheid

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    En net wat je hier zegt is het verschil. De ene zet de andere ook onder druk om een cordon niet te breken. Volgens de franstalihen is zelfs luisteren al het breken van een cordon. De trados aan vlaamse kant buigen lustig het hoofd in deze.

Een veto is een persoonlijke uitspraak, waar de rest niks me te malen heeft.
    Mocht luistren het breken van een cordon zijn, dan was het cordon 5 jaar geleden al gebroken. Gezien je nog altijd pleit voor het breken van het cordon en Franstaligen nog altijd zeggen dat het cordon er is, zullen de Franstaligen luisteren niet als het breken van het cordon beschowuen, hé .

De rest heeft niks te maken met het CS. Wie niet vrijwillig zelf een veto stelt, zoals de N-VA, wordt niet buitengesloten. Ongeacht wat Di Rupo zegt, de praktijk zal anders tonen.
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Het gezamenlijk karakter? Verder dan dat moet je het niet zoeken. Door het cordon hangt er een no-go sfeer rond VB. Iedereen heeft schrik om zelfs nog maar te zeggen dat ze het eens zijn met VB op bepaalde punten. Zelfs toen Vangrieken exact hetzelfde zei als Crombez weerlegde die laatste dat en deed het af als zever en onuitvoerbaar. Kijk dat is nu net het probleem. Niemand wilt zich verbranden aan een samenwerking met VB omdat de traditionele en Waalse partijen u dan voorgoed buitenspel plaatsen.
    VanGrieken die hetzelfde zei als Crombez? Ik zou niet weten waar. Het is niet omdat je beide 1500 euro pensioen belooft, dan beide even realistisch zijn. Het verschil zat hem in de financiering.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l

Een veto is een persoonlijk iets. NVA die een veto uitspreekt tegen PS zal SPA aan hun reet roesten.
    en SP.A die een veto uitspreekt tegen VB zal N-VA aan hun reet roesten. Woohoo, ik heb het woord reet gebruikt.
    lol. Wat een argumentatie. Omdat ik iets verdedig als democratisch, is het per definitie ondemocratisch?

Nee, rechts is niet voor marginalen, dat zeg ik niet. Zowel bij extreem-links als extreem-rechts zitten er marginalen, idioten en normale mensen. Al helpt het wel niet dat je bezig bent over rechts als marginaal te bestempelen en dan met dingen als "reet" af te komen.
    Rosa Parks

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Al helpt het wel niet dat je bezig bent over rechts als marginaal te bestempelen en dan met dingen als "reet" af te komen.
    Nochtans is dat een uitdrukking die algemeen veel gebruikt wordt. Daar is niks marginaal of platvloers aan, het lijkt mij meer een stok die gezocht wordt om toch maar mee te slaan.

Zuiver over het cordon hou je uw eigen mening erop na, een mening die voor de rest door niemand gedeeld is. De tijd zal uiteindelijk uitwijzen hoe de kaarten effectief op tafel zullen gelegd worden.

Daarbij verdedig jij iets wat in essentie onverdedigbaar is. En dat is in de essentie al fout.

Maar de rood/ groene alliantie wanen zich al baas van het land. Maar ik zou het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Didymus Bekijk bericht
    De vraag is wat wordt bedoeld met doorbroken worden?

Moeten andere partijen gedwongen worden om met het Vlaams Belang in een coalitie te stappen "omdat de kiezer dat wil". Uiteraard niet en daar heb je ook gewoon geen cordon nodig. Open VLD gaat bv. ook nooit een coalitie aangaan met PVDA, dat is ideologisch en programmagewijs gewoon compleet onmogelijk.
    Mag het Vlaams Belang ooit meebesturen als ze hun irrealistische breekpunten laat varen en afstand neemt van haar onkies verleden? Dat moet m.i. onder bepaalde omstandigheden kunnen.

Denk ik dat het in de nabije toekomst kan of gaat gebeuren? Klaar en duidelijk "nee".
    Ja deze moet afgeschaft worden.
    Het is de verdomde taak van de staatsmannen om tot een vergelijk te komen. Als er makkelijkere manieren zijn en iedereen is bereid om die makkelijkere manier te nemen dan geen probleem wanneer je een andere oplossing de kans hebt gegeven en tenminste hebt geluisterd en constructief hebt meegedacht.
    Echter wat Rutten en Beke deden is en was de democratie onwaardig. Al kan je dat misschien nog wegsteken onder de noemer slechte verliezer. Maar dan nog zou het niet mogen.

Komen ze met breekpunten, dan is het uw verdomde taak om te zien of je rond die breekpunten iets kunt doen. Misschien niet 100% op die breekpunten volledig op toegeven. Of op een paar toegeven. Maar het lijkt mij wel dat je op zijn minst de moeite moet doen om tot een vergelijk te komen. De moeite... nog niet officieel een vergelijk.
    Samenwerken is water bij de wijn doen. Een concensus maken, de voordeel van de twijfel gunnen, ook in moeilijke tijden. En dit geld zeer zeker ook voor de franstaligen. Het feit dat BDW stelde dat hij niet met links zou samengaan... is verkeerd. Het feit dat di rupo zelfs niet praat met de andere partijen noch wenst tegemoet te komen naar wat anderen denken is verkeerd. Dit is een partij die draait om het inclusieve, de diversificatie absoluut onwaardig.

Daarnaast als het niet lukt om tot een vergelijk te komen op een andere manier na een bepaalde tijd (dus via vb een minderheidsregering omdat OVLD zich niet wil branden) dan lijkt het mij uberhaupt de PLICHT van de grootste partijen aan elke zijde om tot een vergelijk te komen. Je bent verkozen om het land te leiden. Doe dat dan ook in plaats van al die posturing spelletjes... desnoods doe je vogelpik met uw partijprogramma en voer je dat uit. Het boeit mij niet; maar ik wens een regering. Daarvoor heb ik gekozen.

Lukt u dat niet meer... dan is het misschien tijd om eens een ander systeem van verkiezingen te lanceren waarbij er effectief dient gekozen te worden voor hetzelfde systeem als nu en dat voor elke groepering er een programma moet gemaakt worden. Waarna je meerdere schiftingrondes doet en dan ook uit de laatste selectie van 2 bestuursprogramma's degene kiest met de meeste stemmen. En dat voer je integraal uit met de ploeg die dat programma heeft ineengestoken. En dit direct voor 12 jaar, zodanig dat een lange termijn strategie mogelijk is. En het feit dat deze selectie wat langer duurt (meerdere keren stemmen) dit ook een beetje opvangt.

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Vraag mij af of de kaarten totaal anders hadden gelegen, mocht nva en VB samen een meerderheid hebben gehaald op Vlaams niveau.

Cordon moet wat mij betreft doorbroken worden. Iemand uitsluiten is al niet democratisch. Iemand uitsluiten en jezelf dan nog democratisch noemen is uzelf echt grandioos belachelijk maken.
    Het kan wel als een boemerang in het gezicht terug komen indien je samenwerkt met VB en het niks wordt (als iemand de stekker eruit trekt door vb schandalen van hun kant ed.)
    Opzich heb ik geen schrik van hun beleid, wel dat er enkele leden dingen doen die dan in de pers worden uitgesmeerd waardoor ze verplicht zijn de stekker eruit te trekken. En op die manier zou het als een boemerang in het gezicht van NVA kunnen kaatsen.
    Maar als hij met een minderheid gaat samenwerken, zal het ook als een boemerang terugkomen. Dus wat hij ook doet, het zal nooit goed zijn.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Nochtans is dat een uitdrukking die algemeen veel gebruikt wordt. Daar is niks marginaal of platvloers aan, het lijkt mij meer een stok die gezocht wordt om toch maar mee te slaan.
    1630 resultaten op belgische sites op google, véél meer in Nederland. Zal een Nederlandse uitdrukking zijn die in jouw streek overgenomen wordt, wss.
    Zuiver over het cordon hou je uw eigen mening erop na, een mening die voor de rest door niemand gedeeld is. De tijd zal uiteindelijk uitwijzen hoe de kaarten effectief op tafel zullen gelegd worden.
    verre door niemand, wel door een minderheid.
    Daarbij verdedig jij iets wat in essentie onverdedigbaar is. En dat is in de essentie al fout.
    wacht... het is in de essentie fout dat ik iets verdedig wat (jij vindt dat) in de essentie fout is. Hmm...
    Rosa Parks

Pagina 2 van 8 Eerste 123456 ... Laatste

Regels voor berichten