Pagina 1 van 4 1234 Laatste
    R@ndom's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)

Question Werkloosheid beperken in de tijd?

Men wil de werkloosheid in de tijd beperken.

Ik schets een denkbeeldige situatie, een voorbeeld , maar realiteit voor veel 50 plussers elke dag.

Man heeft 36 jaar bij een kleine zelfstandige gewerkt als boekhouder. De laatste jaren ging het alsmaar slechter tot de deuren gesloten werden.
    Persoon in kwestie is 57 jaar ondertussen, moet nog minstens 7 jaar werken om aan 43 dienstjaren te geraken om een pensioen te krijgen en nog 9 jaar om een volledig pensioen van 45/45 te hebben op zijn 66 ste wel te verstaan. Vrouw werkte niet en was/is thuis werkende huisvrouw, ook een full time job maar niet betaald. Er is bij die kleine zelfstandige geen gouden handruk of parachute, hopelijk krijgt hij alles betaald waar hij recht op heeft maar dat is ook niet zeker.

Hij heeft honderden sollicitaties gedaan, telkens kwam het antwoord, als er al een kwam, dat hij niet het juiste profiel had.

Dus zoals ik door sommige politici hoor roepen : maximum 3 jaar en dan is het gedaan met het profitariaat van de hangmat, je krijgt NIETS meer.
    Dat krijgen is na 3 jaar stempelen relatief en om en bij de 840 Euro want meer krijg je niet.
    De reserves moeten maandelijks worden aangesproken en hopelijk is op dat moment alles afbetaald (huis, auto).

Dus we gaan dat gezin (kinderen zijn gelukkig uit huis) veroordelen tot de bedelstaf zijnde, (zoals bijv in Nederland) vermogens check, men kleedt je uit tot op het bot en alvorens je ook maar iets krijgt van het OCMW moet ALLES opgebruikt zijn, dus huis verkopen, auto weg, gewoon strippen tot op de blote bast.

Is dat de weg die we willen gaan voor mensen die 36 jaar in dit geval, hebben bijgedragen aan het in stand houden van het systeem?
    Is dat hetgeen de hard liners willen?
    Want dat is de realiteit voor veel mensen die op latere leeftijd werkloos worden.
    Wat als het jouw ouder(s) zijn die dit overkomt?

En inderdaad er zijn er die zich omscholen tot lasser/ mechanieker / verpleger / postbode / buschauffeur en nog allerhande maar wat als je nu graag boekhouder bent?
    Dan moet je maar 10 jaar bij de lijn gaan werken ook al is elke dag tegen uw zin?

Ik ben benieuwd, want deze situatie is denkbeeldig. Er is niets erger dan jeuk waaraan je niet kan krabben maar dit is dagdagelijkse realiteit voor veel 50 plussers.
    Laatst gewijzigd door R@ndom; 25 mei 2019 om 09:32
    What we do in life...echoes in eternity.

iTrader
    5 (100%)
    Moet de PVDA tegenwoordig al op 9Lives reclame komen posten?
    5 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R@ndom Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    En inderdaad er zijn er die zich omscholen tot lasser/ mechanieker / verpleger / postbode / buschauffeur en nog allerhande maar wat als je nu graag boekhouder bent?
    Dan moet je maar 10 jaar bij de lijn gaan werken ook al is elke dag tegen uw zin?
    wat als het leven nu eens niet altijd 100% volgens uw gedacht gaat, ja dan moet je maar iets anders gaan doen, ipv 10 jaar vroeger op kosten van de staat op pensioen willen gaan.

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat is idd wat velen zouden willen zien. Zeker op dit forum zouden velen hier voorstander van zijn. Een aantal ervan zal het zelf wel ondervinden als ze ouder zijn.

Natuurlijk is dit achterlijk omdat:
    Het onmenselijk is.
    België heel slecht omgaat met tewerkstelling en men boven de 50-55 het heel moeilijk krijgt nog werk te vinden.
    Onbeperktheid in duur van de werkloosheid een effectieve fiscale stimulus is voor economische downturns (een van de redenen waarom België minder geraakt geweest is in de vorige recessie).

Er staan zogezegd veel vacatures open, maar in de realiteit zijn dit enkel vacatures voor zwaar gesubsidieerde jobs. Men zal oudere werkzoekenden enkel aannemen als ze ofwel een shitloon kunnen betalen of als de overheid zwaar subsidieert.
    Unlimited Potential!

iTrader
    19 (100%)
    Dank u Nesjamag, dit zijn het soort antwoorden die me interesseren.

Het zal je maar overkomen, zoals gezegd een denkbeeldige situatie want ik werk en niet op mij van toepassing.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0

Het zal je maar overkomen, zoals gezegd een denkbeeldige situatie want ik werk en niet op mij van toepassing.
    Als je alleen meningen wil horen die hetzelfde zijn als de jouwe ga je beter een beetje fb-comments schrijven...

Verder is het ook wel weer bij de haren getrokken en op het gevoel spelen. Alsof we ooit in die situatie gaan terecht komen in dit land van coalities en belangengroepen. Maar een systeem dat wat strenger is en waar een beetje meer wordt nagekeken, daar kan toch niemand tegen zijn?

En tegen je zin werken onmenselijk vinden is de verkeerde mentaliteit. Als je niets kan vinden dat wel 100% je ding is, maar wel iets minder gewenst, is het je plicht om bij te dragen aan het systeem dat je al heeft gesteund sinds je kindertijd, want zowat alles in dit land is gesubsidieerd. Als we altijd uitgaan van wat het individu wil zou het schoon zijn zeg, als de keuze gaat tussen na 3 jaar werkloosheid werken of werkloos blijven, is dat gewoon geen argument.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Brecht's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)

lijkt mij ook een denkbeeldige situatie die met tijd toch niet meer zal bestaan, dag van vandaag zijn de meeste gezinnen toch tweeverdieners. ik zie al niet in hoe huisvrouw een fulltime job zou kunnen zijn (8 uur per dag 5 dagen per week) als de kinderen het huis al uit zijn eigenlijk..
    trouwens de meeste partijen maken toch uitzonderingen voor 50+ in hun partijstandpunten?

iTrader
    19 (100%)
    Ook bedankt want een gefundeerde mening met goeie argumenten stel ik eveneens op prijs

Cd&V had ik iets van opgevangen dat ze een uitzondering zouden maken, links zeer waarschijnlijk ook?

De meningen over het onderwerp interesseren mij, hoe staat Jan met de pet hier tegenover?
    Laatst gewijzigd door R@ndom; 25 mei 2019 om 10:46

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Kinderen en vrouw ten laste dus veel zal die ook niet afgedragen hebben.

36 jaar dienst is wss 3-4 jaar uitbetaald aan ontslagpremie, dan nog 3 jaar gewoon doppen en je zit al aan u 7 jaar (neem aan dat doppen ook telt voor die jaren). Geen probleem dus

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Kinderen en vrouw ten laste dus veel zal die ook niet afgedragen hebben.

36 jaar dienst is wss 3-4 jaar uitbetaald aan ontslagpremie, dan nog 3 jaar gewoon doppen en je zit al aan u 7 jaar (neem aan dat doppen ook telt voor die jaren). Geen probleem dus
    vdab cursus volgen voor jaartje met behoud van werkloosheidsuitkering en je zit dan ook al weer jaar verder

Psy's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Snap die hele discussie hierrond zo niet eerlijk gezegd.
    Geschorst van werkloosheid is richting leefloon, waar men meer voordelen heeft (kortingen, lagere facturen op bepaalde zaken, betere opvolging naar degelijk werk ipv interim enz) en het bedrag niet zoveel lager ligt dan wanneer je lang werkloos bent geweest en op het minimum bedrag zit.

Die hele discussie rond werkloosheid beperken in de tijd is iets dat imo politieke partijen graag in de media horen voor wat stemmen maar in de realiteit gaat men daar weinig 'winst' mee verkrijgen moest men dat in de tijd beperken.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
    // Mine i7 6700k @ 4.6Ghz 1.25v - EKWB P360 // Asus Maximus VIII Formula // 32GB Corsair DDR4 3000 // MSI 1080 GTX Gaming X //
    2x Samsung EVO 1TB SSD // Corsair AX860i // Acer XB271HU 144hz 1440p Gsync // In Win 909

// Vriendin i7 7700k @ 4.8Ghz 1.28v - Noctua D15S // Asus Maximus VIII Hero // 16GB Corsair DDR4 3000 // Gigabyte G1 Gaming 1070 GTX //
    Samsung Evo 512GB - WD Livebook 4TB // Corsair AX750 // Dell S2716DG 144hz 1440p Gsync // Corsair 750D

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psy Bekijk bericht
    Snap die hele discussie hierrond zo niet eerlijk gezegd.
    Geschorst van werkloosheid is richting leefloon, waar men meer voordelen heeft (kortingen, lagere facturen op bepaalde zaken, betere opvolging naar degelijk werk ipv interim enz) en het bedrag niet zoveel lager ligt dan wanneer je lang werkloos bent geweest en op het minimum bedrag zit.

Die hele discussie rond werkloosheid beperken in de tijd is iets dat imo politieke partijen graag in de media horen voor wat stemmen maar in de realiteit gaat men daar weinig 'winst' mee verkrijgen moest men dat in de tijd beperken.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
    Ik denk dat het "probleem" hier is dat het OCMW rekening houdt met wat je hebt van vermogen, dus als je dan wat eigendom hebt zal daar dacht ik rekening mee worden gehouden. In het heel specifieke geval dat de TS gebruikt is dat sneu, maar ik kan wel wat gevallen bedenken waar dit correcter zou zijn.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Men moet dit enkel voor werkweigerende migranten en marginalen beperken. Iemand die wilt werken zal altijd iets vinden dat meer opbrengt, de uitkeringen zijn ook te hoog zodat luie migranten en marginalen hele dagen niks doen of nog wat criminele nevenactiviteiten om hun uitkering aan te vullen. Een boekhouder van 57 kan altijd nog op zelfstandige basis iets presteren.

De insteek zou moeten zijn:

*max 6 maanden uitkering volle pot, nadien elke maand bergaf tot nul euro na 12 maanden
    * leefloon moet ook beperkt worden in de tijd
    * ziekte-uitkering hoger voor echte zieken en mensen die echt Belg zijn, geen ziekte uitkering voor migranten die nog nooit bijgedragen hebben of zich verzetten tegen onze samenleving, idem voor criminelen.

Tijd dat er grote kuis gehouden wordt en België totaal onaantrekkelijk wordt voor migranten en marginalen die niet willen werken en zich aanpassen aan onze normen
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Fizmo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    1. Ik denk niet dat er iemand een probleem zou mee hebben om een vrijstelling te geven voor 50+ en/of voor diegene die pakweg 25 jaar of meer afgedragen hebben. Van mij hoeft voor deze personen geen beperking in de tijd te zijn zolang ze moeite doen om op zoek te gaan naar werk.

2. Als ge 30 jaar gewerkt hebt, zou je een serieuze opzeg/ontslagpremie moeten krijgen + daar bovenop nog es die werkloosheidsuitkering dus zit ge gemakkelijk voor 5 jaar financieel goed. Om dan nog in financiële problemen te zitten, moet ge wel serieus het geld over de balk gooien.

3. Lonen zouden minder op basis van anciënniteit moeten verloond worden zoals nu het geval is. Werkgevers gaan er immers vanuit dat ouderen veel te duur zijn. In combinatie met de hoge lasten op arbeid, moet ge al serieus productief zijn om op te brengen voor uw werkgever. Lijkt me dus niet slecht om iets meer in de richting van prestaties te gaan ipv anciënniteit maar we moeten zeker niet richting Amerikaanse toestanden waar alles gebaseerd is op prestatie. Maar iets minder loon baseren op basis van anciënniteit zou ni slecht zijn. Op die manier prijzen oudere werknemers zichzelf niet uit de markt en zou het gemakkelijker moeten zijn om werk te vinden en gaan werkgevers ook sneller ouderen aanwerven.

4. Een werkgever gaat niet iemand van 57 jaar aanwerven als het jaren duurt en zeer kostelijk is om iemand op te leiden wanneer die enkele jaren later op pensioen of brugpensioen gaat. De overheid kan eventueel subsidies geven aan werkgevers mbt opleidingen voor 50+ die net aangeworven zijn. Kan zijn dat dit al bestaat.

Volgens het planbureau zou de volledige afschaffing van de beperking in de tijd dacht ik 1,2 miljard euro opbrengen. Is toch wel een serieuze impact op de begroting. Zelfs met een vrijstelling voor 50+ zou dit toch een serieuze besparing zijn.
    Laatst gewijzigd door Fizmo; 25 mei 2019 om 14:34

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fizmo Bekijk bericht
    Volgens het planbureau zou de volledige afschaffing van de beperking in de tijd dacht ik 1,2 miljard euro opbrengen. Is toch wel een serieuze impact op de begroting. Zelfs met een vrijstelling voor 50+ zou dit toch een serieuze besparing zijn.
    Hier moet ge toch mee oppassen.
    Zoals gezegd gaat een deel hiervan naar ocmw en is er ook een groot verlies in hetgeen die mensen uitgeven.

Het lijkt dan beter te kijken naar de vele miljarden aan belastingen die grote bedrijven ontlopen en de vele miljarden aan cadeaus veel (grote) bedrijven krijgen. Dat gaat over 12 miljard.
    Bedrijfswagens op zich zijn ook een cadeau van 3.5 - 5 miljard + moeilijker berekenbaar verlies aan economische activiteit vanwege opstoppingen.

Lijkt mij dat ze dan beter geld zoeken waar het te vinden is, in plaats van mensen buiten de economie te plaatsen.
    Unlimited Potential!

Pagina 1 van 4 1234 Laatste

Regels voor berichten