Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste
    zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Kan iemand me dit eens uitleggen?

Geen enkele werknemer die op dit moment een 24 jarige aanneemt ( of een 30 jarige) gaat er van uit dat die daar 10+ jaar zal werken ( 5 is tegenwoordig zelfs idealistisch). Dus waarom is een 50 jarige aannemen die nog 1 (!) jaar te gaan heeft zo'n probleem?
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

Geen enkele werknemer die op dit moment een 24 jarige aanneemt ( of een 30 jarige) gaat er van uit dat die daar 10+ jaar zal werken ( 5 is tegenwoordig zelfs idealistisch). Dus waarom is een 50 jarige aannemen die nog 1 (!) jaar te gaan heeft zo'n probleem?
    Bij ons reken je toch op 1 jaar dat nodig is vooraleer een persoon op volle toeren geraakt, en hij zelfstandig kan werken, de juiste prioriteiten en risico's kan inschatten, beseft welke taken hoeveel waard zijn voor de werkgever, beseft hoeveel tijd hij aan het verspillen is aan prullen.

Dit geldt voor mensen dat van school komen zeker, maar ook oudere mensen dat van een andere bedrijfscultuur komen. Die laatste zijn nog veel minder kneedbaar. Het eerste jaar kost hij meer geld dan hij opbrengt. Een 50 jarige die na 1 jaar vertrekken zal, is absoluut niet de moeite. Een schoolverlater die na 5 jaar de zaak verlaat, heeft een pak geld opgebracht en daar ga je dan ook uit elkaar in goede verstandhouding.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 31 mei 2019 om 19:50

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Bij ons reken je toch op 1 jaar dat nodig is vooraleer een persoon op volle toeren geraakt, en hij zelfstandig kan werken, de juiste prioriteiten en risico's kan inschatten, beseft welke taken hoeveel waard zijn voor de werkgever.

Dit geldt voor mensen dat van school komen zeker, maar ook oudere mensen dat van een andere bedrijfscultuur komen. Die laatste zijn nog veel minder kneedbaar. Het eerste jaar kost hij meer geld dan hij opbrengt. Een 50 jarige die na 1 jaar vertrekken zal, is absoluut niet de moeite. Een schoolverlater die na 5 jaar de zaak verlaat, heeft een pak geld opgebracht.
    Maar is er enige data om aan te geven dat een 24 jarige meer kans heeft om 5 jaar te blijven dan een 50 jarige? Je zou denken dat zeker in de huidige cultuur een 50 jarige blij is een job te hebben en gewoon te blijven.

En dat 1 jaar is ook wel heel variabel natuurlijk, bij mijn eerste werkgever? Tuurlijk, maar daarna zat ik elke keer binnen de week al bij een klant.

edit: maw ik weet dat wat jij zegt het verhaal is, maar ik zie geen enkele logische reden waarom dat zo zou zijn.

iTrader
    0
    Maar is er enige data om aan te geven dat een 24 jarige meer kans heeft om 5 jaar te blijven dan een 50 jarige? Je zou denken dat zeker in de huidige cultuur een 50 jarige blij is een job te hebben en gewoon te blijven.

En dat 1 jaar is ook wel heel variabel natuurlijk, bij mijn eerste werkgever? Tuurlijk, maar daarna zat ik elke keer binnen de week al bij een klant.

edit: maw ik weet dat wat jij zegt het verhaal is, maar ik zie geen enkele logische reden waarom dat zo zou zijn.
    Ik dacht dat je een schoolverlater wilde vergelijken met een 50 jarige die aangaf nog maar 1 jaar 'te gaan' te hebben.
    De berekening is snel gemaakt, niemand die maar 1 jaar blijft levert wat op, in veel bedrijven toch.

Maar er zijn nog ander aspecten, zelfs als die 50 jarige zegt dat hij zeker 15 jaar nog wil blijven.
    Het brein van een 50 jarige is niet meer zo actief als dat van een 24 jarige. Die gaat minder snel dingen leren.
    Kennis van vorige bedrijven is vaak heel beperkt nodig, zeker voor functies die ook door een 24 jarige uitgeoefend kunnen worden.
    Dus die 24 jarige gaat soieso sneller on track zitten. Dit kan een vooroordeel zijn hoor, maar is mijn vooroordeel dan.

Die heeft normaliter ook minder verplichtingen naar kinderen, naar zijn vrouw, naar flexibiliteit in het weekend, enzovoort.
    De 24 jarige kan ook niet gaan vergelijken hoe het in andere bedrijven was, die denkt dat alles wat hij ziet 'normaal' is.
    Ik zie dat ook aan mezelf, toen ik in mijn 20-er jaren was stond ik veel minder op mijn privacy dan nu.
    Gebeld worden in het weekend, savonds nog bereikbaar zijn... was toen allemaal geen probleem.
    Vraag dat maar eens aan een 50 jarige die nooit oproep beschikbaar heeft moeten zijn.

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

Ge wilt niet weten aan hoeveel "applicatiebeheerders" ik al les heb gegeven die een loon van 5k+ verwachten nadat ze hun vorige job zijn kwijtgeraakt aan een python script (bij wijze van spreken) dat kan bediend worden door de receptionist van de zaak. Die hebben dan in een bedrijfsspecifieke structuur gewerkt en kennen er nix buiten.

Die kwamen dan bij mij les volgen en dan moet ik die mensen dat er in peperen dat ze blij mogen zijn als ze 3k halen.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Ik dacht dat je een schoolverlater wilde vergelijken met een 50 jarige die aangaf nog maar 1 jaar 'te gaan' te hebben.
    De berekening is snel gemaakt, niemand die maar 1 jaar blijft levert wat op, in veel bedrijven toch.
    Ik bedoelde eerder dat voor gelijk wie rekenen op meer dan 5 jaar utopisch is. Dus op dat vlak is een 50 en zelfs 60 jarige niet anders dan een 25, 30 of 40 jarige.

Maar er zijn nog ander aspecten, zelfs als die 50 jarige zegt dat hij zeker 15 jaar nog wil blijven.
    Het brein van een 50 jarige is niet meer zo actief als dat van een 24 jarige. Die gaat minder snel dingen leren.
    Kennis van vorige bedrijven is vaak heel beperkt nodig, zeker voor functies die ook door een 24 jarige uitgeoefend kunnen worden.
    Dus die 24 jarige gaat soieso sneller on track zitten. Dit kan een vooroordeel zijn hoor, maar is mijn vooroordeel dan.

Die heeft normaliter ook minder verplichtingen naar kinderen, naar zijn vrouw, naar flexibiliteit in het weekend, enzovoort.
    Ik zie dat ook aan mezelf, toen ik in mijn 20-er jaren was stond ik veel minder op mijn privacy dan nu.
    Gebeld worden in het weekend, savonds nog bereikbaar zijn... was toen allemaal geen probleem.
    Vraag dat maar eens aan een 50 jarige.
    Goh ja, ik vermoed dat dat laatste veel meer relevant is voor een 40 jarige dan 50 jarige. Op die leeftijd zijn de kinderen al +/- de deur uit. Maar ja het leren is waarschijnlijk wel een factor, maar aan de andere kant wordt dat leren ook serieus overroepen. Ik ben nog maar weinig tegen gekomen dat je na een paar weken niet genoeg onder de knie hebt om billable te zijn. ( en ik ben ook al 35 )

Vooroordelen zijn wat ze zijn, maar als je mensen op 50 al afschrijft dan vraag ik me toch af wat die allemaal gaan moeten doen. Op een of andere manier gaat die perceptie toch aangepast moeten worden. Anders heb ik nog maar 15 jaar te gaan en ik kan de boeken toe doen ^^

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0

Naar mijn mening vrezen ze een gebrek aan flexibiliteit en inzet bij 50+'ers. In mijn ervaring zijn veel mensen van boven de 55 ingewerkt in een job die ze al heel lang doen en daar niet meer teveel aan willen wijzigen en al zeker geen nieuwe initiatieven willen ondernemen.

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat en het feit dat die een pak meer kosten aangezien oudere werknemers in hun vorige functie vaak meer verdienden dan wat ge aan een starter betaalt.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

iTrader
    0
    Ik schets dit beeld:

https://www.tijd.be/politiek-economi...t/9774675.html

Verder vind ik 840 om niets te doen echt veel geld hoor. Er zijn mensen die 120 uren per maand werken en niet zo heel veel meer overhouden. Dat is pas zielig. Dat zijn bijna slavenarbeiders voor een elite die nooit hoeft/wil te werken.

Ik ken mensen die full-time werken en daar 1340 euro aan overhouden dat is dus maar 500 euro meer dan iemand die al 3 jaar werkloos is.

Dus op zich krijgt die persoon maar 4,17 euro meer per uur dan een profiteur die een hele dag in zijn zetel zit....

Ook is er hier weer kritiek op de salariswagen, maar de auto brengt ook 16,8 miljard op.... Als er zoveel minder auto's zijn. Dan dalen de inkomsten, stijgen de kosten voor openbaar vervoer. Hoe gaan we dat allemaal betalen?

Wij zijn een van de hoogst belaste landen ter wereld. De salariswagen mag van mij gerust meer belast worden. Maar dan moet mijn werk minder belast worden. Het is ONMOGELIJK om aan de werkende Belg nog meer te vragen.

Als wij niet aan werkloze mogen vragen om wat papiertjes op te rapen. Dan is het gewoon onmogelijk om aan de werkende Belg nog meer te vragen. Een lege citroen kan je niet uitpersen.

Ook bedrijven dragen niet te weinig bij. Allemaal fabeltjes om volk tegen elkaar op te zetten.

België heeft maar 1 structureel financiëel probleem. Ons staatsbeslag. Onze vele parlementen, enz....

Ieder vergelijkbaar land van inwoners wordt met minder geld geleid dan België (Portugal, Zweden, Griekenland)

Allemaal landen die stuk voor stuk groter zijn in opp. Waardoor de overheid dus meer moet onderhouden.

Je zou denken, ja maar met zo een grote regering die zoveel geld verslind heb je wel geluk dat je in een perfect land woont... Nope slechte wegen, slecht justitie, geen plaats voor gevangenen, enz....
    Laatst gewijzigd door Anoniem02; 11 juni 2019 om 08:59

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Dat en het feit dat die een pak meer kosten aangezien oudere werknemers in hun vorige functie vaak meer verdienden dan wat ge aan een starter betaalt.
    Imo moet je betalen naar positie en ervaring. Dus iemand op 50 jaar start in een starter positie dan verdient die een startloon. Als dat loon hoger is dan een werkloosheidsuitkering is dat nog altijd een win.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bugiman Bekijk bericht
    Ik schets dit beeld:

https://www.tijd.be/politiek-economi...t/9774675.html

Verder vind ik 840 om niets te doen echt veel geld hoor.
    dat cijfer van 840 euro klopt niet. Het is ofwel tussen de 642,72 en 699,14 euro (na 36 maand) / 550,42 (laagste code), beide als samenwonende, ofwel tussen de 1.271,14 en 1.295,32 euro, als gezinshoofd (afhankelijk van vorige tewerkstellingen). Dit in de veronderstelling van volledige tewerkstelling in het verleden.

Verder trekt dit artikel nogal een eenzijdige conclusie: het heeft nie enkel te maken met werkloosheid, zie reactie van mij hier enkele posts boven.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bugiman
    Er zijn mensen die 120 uren per maand werken en niet zo heel veel meer overhouden.
    120 uur per maand levert minimaal 1161,48 op. ALs je vroeger nog voltijds gewerkt hebt, zal daar dan nog een opleg van de werkloosheid bijkomen indien gezinshoofd.

Dat is pas zielig. Dat zijn bijna slavenarbeiders voor een elite die nooit hoeft/wil te werken.

Ik ken mensen die full-time werken en daar 1340 euro aan overhouden dat is dus maar 500 euro meer dan iemand die al 3 jaar werkloos is.
    Een voltijdse werknemer aan het minimumloon krijgt minstens 1 526,30 euro NETTO (alleenstaande, zonder kinderlast). Da's 473,82 meer dan dat hij zou krijgen indien hij voltijds werkloos zou zijn (alleenstaande).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bugiman
    Dus op zich krijgt die persoon maar 4,17 euro meer per uur dan een profiteur die een hele dag in zijn zetel zit....
    of net veel meer...
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Stel we gaan hier voor een aantal van de alternatieven, hoe hard spekt dat dan onze staatskas? Gaat dat over een miljoen per jaar, over over een miljard per jaar?

Dat gezegd zijnde denk ik ook dat we absoluut strenger moeten omgaan met zomaar geld geven aan iedereen die het komt vragen, en ik denk dat "hoeveel men reeds heeft bijgedragen" daar absoluut een factor in zou mogen zijn.

Daarnaast in het geval van oudere mensen mag je het gerust ook wel eens bekijken langs de kant van een werkgever.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Imo moet je betalen naar positie en ervaring. Dus iemand op 50 jaar start in een starter positie dan verdient die een startloon. Als dat loon hoger is dan een werkloosheidsuitkering is dat nog altijd een win.
    Ik denk dus dat dat binnen een aantal (20-30) jaar er wel uit zal zijn, want de mensen die nu naar die leeftijd gaan zitten vaak niet meer in zo'n systeem waarbij je gewoon door "oud" te zijn een hoog loon hebt. Ik ken nog verschillende magazijnen waar zo 1 admin zit die dan evenveel verdient als de manager van zijn manager,.. of in de haven, daar is het niet moeilijk om mensen te vinden die doorheen de dag niet al te veel dood doen en toch elke maand netjes €4000-€5000 bruto hebben daar die job ook vervuld kan worden door een schoolverlater na enige opleiding aan €2300 bruto.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    dat cijfer van 840 euro klopt niet. Het is ofwel tussen de 642,72 en 699,14 euro (na 36 maand) / 550,42 (laagste code), beide als samenwonende, ofwel tussen de 1.271,14 en 1.295,32 euro, als gezinshoofd (afhankelijk van vorige tewerkstellingen). Dit in de veronderstelling van volledige tewerkstelling in het verleden.

Verder trekt dit artikel nogal een eenzijdige conclusie: het heeft nie enkel te maken met werkloosheid, zie reactie van mij hier enkele posts boven.
    120 uur per maand levert minimaal 1161,48 op. ALs je vroeger nog voltijds gewerkt hebt, zal daar dan nog een opleg van de werkloosheid bijkomen indien gezinshoofd.

Een voltijdse werknemer aan het minimumloon krijgt minstens 1 526,30 euro NETTO (alleenstaande, zonder kinderlast). Da's 473,82 meer dan dat hij zou krijgen indien hij voltijds werkloos zou zijn (alleenstaande).
    of net veel meer...
    473 euro meer dan iemand die 0 uur werkt terwijl jij 120 uur u kloten af moet draaien?

Wat maakt die mens zo speciaal? Dat hij bijna 75% krijgt van wat jij krijgt maar daarvoor 0,0% moet presteren?

Serieus waarom moet ik werken om hen te onderhouden en hoeven zij zeker niet te werken? Waarom zijn zij zo speciaal.

Het gaat hier niet over iemand die een ontslag krijgt maar over iemand die al 3 jaar lang geen vast werk uitvoert.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Stel we gaan hier voor een aantal van de alternatieven, hoe hard spekt dat dan onze staatskas? Gaat dat over een miljoen per jaar, over over een miljard per jaar?
    Laten we even van de volgende, al best wel ingrijpende situatie uitgaan:
    werkloos <1 jaar: geen verandering
    werkloos >1 jaar: samenwonende <25 jaar geen recht meer
    werkloos >2 jaar: indien <50 jaar: enkel gezinshoofden nog recht
    werkloos >2 jaar: indien >50 jaar: wie uitkeringen krijgt op basis van studies (nooit lang genoeg gewerkt): geen recht indien geen gezinshoofd

Wat bespaar je mogelijks (op 12 maanden, 2018):

- uitsluiting van <25 jaar & samenwonend na 1 jaar: 30,9 miljoen euro (5793 betrokken personen)
    - uitsluiting van <50 jaar & samenwonend na 2 jaar: 159,3 miljoen euro (24162 betrokken personen)
    - uitsluiting van <50 jaar & alleenstaand na 2 jaar: 248,1 miljoen euro (22239 betrokken personen)
    - uitsluiting van <50 jaar, 'studies' & alleenstaand/samenwonend na 2 jaar: 2 miljoen euro (230 betrokken personen, waarvan 154 alleenstaand)

Totale mogelijke besparing: 440,3 miljoen euro per jaar.

Lijkt een mooi resultaat, maar rekening houdende dat:
    - je een stuk zal verliezen wegens belastingseffect (nu wordt een deel belast indien die mensen toch af en toe werken)
    - er een deel zal naar de mutualiteit gaan (de zogenaamde MMPP'ers, waar de VDAB zelf geen raad mee weet en geschat wordt op 20% van de werklozen, dus 88 miljoen)
    - er een groot deel via het leefloon gecompenseerd zal worden. De 22393 alleenstaanden die uitgesloten worden hebben bvb een recht op 244,7 miljoen euro leefloon op jaarbasis
    - er een deel zal zijn die imho echt wel onterecht hun uitkering kwijt zouden zijn (bvb mensen die een knelpuntopleiding volgen)

zal de werkelijke opbrengst een héél stuk minder zijn.

Ter info, de betrokken categoriën en hoeveel werkloosheidsuitkeringen ze gemiddeld kregen (op jaarbasis: max 312)
    - uitsluiting van <25 jaar & samenwonend na 1 jaar: gemiddeld 246 dagen/jaar werkloos
    - uitsluiting van <50 jaar & samenwonend na 2 jaar: gemiddeld 267 dagen/jaar werkloos
    - uitsluiting van <50 jaar & alleenstaand na 2 jaar: gemiddeld 282 dagen/jaar werkloos
    - uitsluiting van <50 jaar, 'studies' & alleenstaand/samenwonend na 2 jaar: gemiddeld 304 dagen/jaar werkloos

(die gemiddeldes: iemand die eind 2018 2 jaar werkloos is, telt mee voor een gans jaar, dus het gemiddelde is in de praktijk hoger. Bruggepensioneerden, die meestal geen enkele dag meer werken, zitten bvb aan 300 dagen gemiddeld)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix
    Dat gezegd zijnde denk ik ook dat we absoluut strenger moeten omgaan met zomaar geld geven aan iedereen die het komt vragen, en ik denk dat "hoeveel men reeds heeft bijgedragen" daar absoluut een factor in zou mogen zijn.
    dat is het nu al. Het recht na studies is sterk beperkt geworden (en heeft gewoon voor een verschuiving naar leefloon gezorgd, waar de activering lager is)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix
    Daarnaast in het geval van oudere mensen mag je het gerust ook wel eens bekijken langs de kant van een werkgever.
    En daar zit het probleem met alle besparingen: 55% van alle uitkeringen voor mensen met >2 jaar werkloosheid gaan naar 50-plussers. In Vlaanderen zijn 66% van alle langdurige werklozen 50+ers. 54% van ALLE langdurige werklozen zijn zelfs 55+er.

In Vlaanderen is er eigenlijk nauwelijks/geen probleem met jeugdwerkloosheid (wel met precaire arbeidsomstandigheden bij die groep). Het probleem ligt hem gewoon bij de ouderen, in wie werkgevers niet meer geïnteresseerd zijn.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste

Regels voor berichten