Pagina 2 van 4 Eerste 1234 Laatste
    puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nesjamag Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hier moet ge toch mee oppassen.
    Zoals gezegd gaat een deel hiervan naar ocmw en is er ook een groot verlies in hetgeen die mensen uitgeven.

Het lijkt dan beter te kijken naar de vele miljarden aan belastingen die grote bedrijven ontlopen en de vele miljarden aan cadeaus veel (grote) bedrijven krijgen. Dat gaat over 12 miljard.
    Bedrijfswagens op zich zijn ook een cadeau van 3.5 - 5 miljard + moeilijker berekenbaar verlies aan economische activiteit vanwege opstoppingen.

Lijkt mij dat ze dan beter geld zoeken waar het te vinden is, in plaats van mensen buiten de economie te plaatsen.
    Werkloosheid beperken in de tijd gaat, daar moet ge mee opletten want wie weet heeft het een impact op de economie maar bedrijven belasten, da's dan weer geen enkel probleem. Wereldvreemd.

Newsflash: België zit zowel qua activeringsgraad, qua gemiddelde werkcarrière in jaren, gemiddelde pensioenleeftijd bij de slechtste leerlingen van de klas. Er wordt hier gemiddeld acht (!!!) jaar minder gewerkt dan in Nederland. Ge hebt meer stokken achter de deur nodig om mensen aan het werk te krijgen en te houden, daar zit uw groot geld, zowel qua besparingen als qua opbrengsten. Niet bij pestbelastingen voor werkgevers en werknemers.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben voor het beperken van de tijd van de werkloosheidsuitkeringen omdat er op die manier rekening kan gehouden worden met de andere bronnen van een persoon.

Voorbeelden van de realiteit:
    * Man en vrouwen werken, investeren daarnaast in vastgoed. Op den duur hebben ze 6 appartementen waarvan ze huur ontvangen. Man wordt ontslagen op 50ste, Vrouw belandt op ziekteuitkering. Intussentijd kopen ze appartementen bij gezien de oude leningen voor de eerste appartementen afgelopen zijn. Waar is het incentive voor de man en vrouw om nog achter werk te zoeken in dit geval? Die blijven een uitkering krijgen tot hun pensioen want zogenaamd te oud en zogenaamd te ziek om te werken. Maar intussentijd zitten ze wel goed geld te verdienen met het verhuren van appartementen.

Werkloosheidsuitkeringen/ziekteuitkeringen worden hier gebruikt om "FIRE" te zijn

Als je hier de werkloosheidsuitkering in de tijd beperkt, dan moeten ze naar het leefloon overschakelen achteraf. Maar daar houden ze tenminste rekening met de andere bronnen van inkomsten dus krijgen ze niets meer. Wat mij vrij logisch lijkt in deze situatie.

*
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...luik~a67ca641/
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...waad~a593ac2c/
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120625_044
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/03...oot-1-2932593/

Doordat werkloosheidsuitkeringen onbeperkt zijn in de tijd, heb je gigantische sociale fraude. Bedrijven die opgericht worden voor paar jaartjes, verzinnen een paar arbeidscontractjes zodat je terug aan de dop kan zitten, de bedrijfseigenaars zijn fictief of zijn verdwenen. Beperk je het in de tijd, wordt deze vorm van sociale fraude makkelijker detecteerbaar. Immers ze moeten vaker valse arbeidscontracten uitschrijven en zo is de pakkans groter.
    o/

Fizmo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nesjamag Bekijk bericht
    Hier moet ge toch mee oppassen.
    Zoals gezegd gaat een deel hiervan naar ocmw en is er ook een groot verlies in hetgeen die mensen uitgeven.

Het lijkt dan beter te kijken naar de vele miljarden aan belastingen die grote bedrijven ontlopen en de vele miljarden aan cadeaus veel (grote) bedrijven krijgen. Dat gaat over 12 miljard.
    Bedrijfswagens op zich zijn ook een cadeau van 3.5 - 5 miljard + moeilijker berekenbaar verlies aan economische activiteit vanwege opstoppingen.

Lijkt mij dat ze dan beter geld zoeken waar het te vinden is, in plaats van mensen buiten de economie te plaatsen.
    Het is niet de bedoeling die naar het OCMW te sturen. Het is de bedoeling om ze te activeren en actief te begeleiden en dat ze gaan werken. Als ge ingeschreven zijt als werkloze, lijkt het mij toch de bedoeling te zijn om op termijn te gaan werken, niet? Als ze dat niet doen, tjah, hun keuze. Wij moeten toch niet mensen heel hun leven geld blijven geven als werkloze om in een hangmat te liggen?

En waarom zit ge met zoveel subsidies aan bedrijven? Omdat het de enige manier is om nog bedrijven naar hier te lokken. Denk niet dat er veel multinationals klaar staan om naar België te komen als ze zien dat België de hoogste lasten op arbeid heeft, tot voor kort één van de hoogste vennootschapsbelastingstarieven in Europa en één van de hoogste roerende voorheffing/dividenduitkering heeft.

Niet vergeten dat we ook op vlak van infrastructuur laag scoren en dat we kampioen zijn in regulitis.

Voorbije decennia hebben voorgaande regeringen ons in zo'n positie geplaatst dat we één van de minst aantrekkelijke landen in Europa zijn om als bedrijf naar toe te trekken. En dan moet ge wel zaken zoals de notionele intrestaftrek uitvinden of subsidies geven om nog ondernemingen te kunnen aantrekken.

Van mij mogen subsidies aangepakt worden en op termijn zelfs grotendeels verdwijnen maar maak dan eerst dat al de voorgaande zaken aangepakt worden en dat we een ondernemersvriendelijk land worden.

Maar ja, dit is het probleem van dit land. Men heeft de meest uitgebreide sociale zekerheid, gratis onderwijs, etc... en dat moet allemaal betaald worden. Gevolg: hoge lasten op alles en nog wat en voornamelijk op arbeid. Om elke belangengroep wat zuurstof te creëren, crëert men dan het ene achter het andere koterijbeleid. Gevolg: men moet iets doen om bedrijven aan te trekken dus geeft men subsidies, maakt bedrijfswagens fiscaal-vriendelijk voor werknemers en probeert dan investeerders te lokken zoals geen vermogensbelasting of geen algemene meerwaardebelasting op aandelen. En dit leidt dan weer tot wrevel en frustatie voor de groepen die niet onder een gunstregime vallen en de volle pot mogen betalen. Links zegt dat die fiscaal-vriendelijke zaken aangepakt moeten worden omdat dit unfair is voor de anderen wat deels juist is maar ze pakken het oorspronkelijk probleem van de hoge lasten niet aan. Rechts wil die fiscaal vriendelijke zaken niet aanpakken omdat België verre van een goed performend en ondernemersvriendelijk land is met nog steeds hoge belastingen en heeft ook gelijk. En zo zit ge in het kip & ei verhaal, blijf je in rondjes draaien en komt er enkel koterij bij.
    Laatst gewijzigd door Fizmo; 25 mei 2019 om 18:24

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R@ndom Bekijk bericht
    Men wil de werkloosheid in de tijd beperken.

Ik schets een denkbeeldige situatie, een voorbeeld , maar realiteit voor veel 50 plussers elke dag.

Man heeft 36 jaar bij een kleine zelfstandige gewerkt als boekhouder. De laatste jaren ging het alsmaar slechter tot de deuren gesloten werden.
    Persoon in kwestie is 57 jaar ondertussen, moet nog minstens 7 jaar werken om aan 43 dienstjaren te geraken om een pensioen te krijgen en nog 9 jaar om een volledig pensioen van 45/45 te hebben op zijn 66 ste wel te verstaan. Vrouw werkte niet en was/is thuis werkende huisvrouw, ook een full time job maar niet betaald. Er is bij die kleine zelfstandige geen gouden handruk of parachute, hopelijk krijgt hij alles betaald waar hij recht op heeft maar dat is ook niet zeker.

Hij heeft honderden sollicitaties gedaan, telkens kwam het antwoord, als er al een kwam, dat hij niet het juiste profiel had.
    https://www.selor.be/nl/vacatures/jo...troleur-m-v-x-
    o/

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R@ndom Bekijk bericht
    Dat krijgen is na 3 jaar stempelen relatief en om en bij de 840 Euro want meer krijg je niet.
    klopt niet. Zijn werkloosheidsuitkeringen na 4 jaar zouden 1.271,14 zijn (als gezinshoofd)
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    61 (98%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is net nog in het nieuws geweest, dat er nog nooit zoveel schoolgaande kinderen in gezinnen zitten waar geen van beide ouders werken.

Met als hoofdreden dat wanneer ze wel gaan werken, en daar dan alle bijhorende kosten erbij rekenen (zoals vervoer, kinderopvang, ...) ze financieel slechter uitkomen dan wanneer ze gewoon werkloos blijven.

Daar zit al een groot gedeelte van de (zeer) langdurig werklozen, ik denk dat bij de 50 plussers het probleem nog relatief beperkt is.

En het probleem bij de 50 plussers zijn niet de boekhouders die hun job verliezen, geloof me, die vinden vrij snel terug werk (uiteraard zullen ze wel loon inleveren wegens verlies anciënniteit etc), maar eerder de 50 jarige bandwerkers genre Caterpillar, mensen met relatief weinig skill sets, die dan dikwijls nog een hoog loon hadden door allerhande shiftpremies en dergelijke, zij zijn degenen die moeilijker terug aan het werk te krijgen zijn.

Dus ja, op een intelligente en doordachte manier werkloosheidsuitkeringen in de tijd beperken is zeker aan de orde, er zijn niet veel landen waar het zoals hier is, en niet toevallig is in de landen waar men beperkt in de tijd ook plots de activeringsgraad veel minder een probleem!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod Bekijk bericht
    Het is net nog in het nieuws geweest, dat er nog nooit zoveel schoolgaande kinderen in gezinnen zitten waar geen van beide ouders werken.

Met als hoofdreden dat wanneer ze wel gaan werken, en daar dan alle bijhorende kosten erbij rekenen (zoals vervoer, kinderopvang, ...) ze financieel slechter uitkomen dan wanneer ze gewoon werkloos blijven.

Daar zit al een groot gedeelte van de (zeer) langdurig werklozen, ik denk dat bij de 50 plussers het probleem nog relatief beperkt is.
    Je statement klopt niet, er zijn niet nog nooit zoveel schoolgaande kinderen in gezinnen waar geen van beide ouders werken. Meer zelfs, sinds 2009 was het percentage in België altijd hoger (had natuurlijk met de crisis te maken), nu is het al even aan het dalen.

Ik denk ook niet dat werkloosheid op zich het grootste probleem is, het zal eerder bij leefloners en langdurig zieken/gehandicapten zitten, vermoed ik. De werklozen zijn natuurlijk het gemakkelijkst te activeren, maar zijn al bij al klein in aantal: in Vlaanderen zijn er maar zo'n 17000 langdurig (>2 jaar) werklozen jonger dan 40 jaar (wat meestal toch de ouders-leeftijd is bij de lagere sociale klasse).

De langdurige werklozen zitten net bij de 50-plussers. Er zijn evenveel langdurig werklozen tussen 18 en 49 als tussen 55 en 65.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berenod
    En het probleem bij de 50 plussers zijn niet de boekhouders die hun job verliezen, geloof me, die vinden vrij snel terug werk (uiteraard zullen ze wel loon inleveren wegens verlies anciënniteit etc), maar eerder de 50 jarige bandwerkers genre Caterpillar, mensen met relatief weinig skill sets, die dan dikwijls nog een hoog loon hadden door allerhande shiftpremies en dergelijke, zij zijn degenen die moeilijker terug aan het werk te krijgen zijn.
    het probleem zit em eerder bij de zieken dan bij de 'gewone' werklozen. Zowel zien in termen van "arbeidsongeschikte" werklozen (60000) als in het aantal invaliden in België (350000?).
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

De langdurige werklozen zitten net bij de 50-plussers. Er zijn evenveel langdurig werklozen tussen 18 en 49 als tussen 55 en 65.
    Lijkt mij ook logisch omdat op 50 uw job verliezen vaak het einde betekend voor uw loopbaan. Weinig werknemers staan te springen u nog aan te nemen. In bepaalde sectoren wel te verstaan.

Maar dat de groep jongere die werkloos zijn kleiner is. Wilt nog niet zeggen dat het vaststaat dat het altijd één te veel is. We zouden moeten trachten mensen jonger dan 40 maximaal aan het werk te krijgen. Zeker het profitariaat moet eruit.

Ook het feit dat uw uitkering niet daalt als je een opleiding volgt is wat louche natuurlijk.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Lijkt mij ook logisch omdat op 50 uw job verliezen vaak het einde betekend voor uw loopbaan. Weinig werknemers staan te springen u nog aan te nemen. In bepaalde sectoren wel te verstaan.
    dan moet je je afvragen als je nog 17 jaar te gaan hebt vooraleer de normale pensioenleeftijd, dit een gedrag van werkgevers is die niet moet aangepakt worden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l
    Maar dat de groep jongere die werkloos zijn kleiner is. Wilt nog niet zeggen dat het vaststaat dat het altijd één te veel is. We zouden moeten trachten mensen jonger dan 40 maximaal aan het werk te krijgen. Zeker het profitariaat moet eruit.
    De vraag is natuurlijk hoe laag je het kan krijgen. Is het realistische dat niemand werkloos is? Nee. Een werkloosheidspercentage van 3% is volgens veel arbeidssociologen en arbeidseconomen een perfect gezonde situatie. Daar zitten we in een groot deel van Vlaanderen aan, hé. Als je dan ziet dat de werkloosheid in steden véél groter is (ook groter dan in vergelijking met het verschil tussen platteland en steden in andere vergelijkbare landen met vergelijkbare bevolkingspopulatie), is DAT wat aangepakt moet worden met specifieke maatregelen voor deze doelgroep. Gewoon algemeen de werkloosheid beperken in tijd is dan geen oplossing, want je zal er veel anderen onterecht mee treffen (zie bvb die 50+'ers). En de werkloosheid beperken in tijd voor enkel -50 jarigen, toont enkel je zwakte aan: dat je 50+'ers maar niet geactiveerd krijgt en ze al "loslaat".
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l

Ook het feit dat uw uitkering niet daalt als je een opleiding volgt is wat louche natuurlijk.
    Werkloosheidsuitkering daalt niet enkel voor enkele specifieke en meestal langdurige knelpuntopleiding. Ik zie echt niet wat er mis is aan deze maatregel, die helpt namelijk enorm voor het activeren van een aantal mensen. Wie dergelijke opleiding volgt, heeft nadien quasi altijd een job, bewijzen de cijfers. Ik zou mijn pijlen dus absoluut daar niet op richten.

Het zou voor véél mensen hier nuttig zijn om eens te kijken wie die langdurig werklozen nu écht zijn. Je zou verbaasd zijn hoeveel mensen daarvan regelmatig aan het werk zijn, maar in precaire jobs.
    Rosa Parks

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Het zou voor véél mensen hier nuttig zijn om eens te kijken wie die langdurig werklozen nu écht zijn. Je zou verbaasd zijn hoeveel mensen daarvan regelmatig aan het werk zijn, maar in precaire jobs.
    Dan ben je toch geen langdurig werkloze

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Toch wel, om één hypothetisch scenario te geven: stel dat je 3 maanden - 1 week gaat werken met een tijdelijk contract en je bent vervolgens 1 week werkzoekend bent, en je doet dit scenario 4 keer, dan blijf je in de ogen van de RVA alvast werkzoekende, met als gevolg dat je uitkering blijft dalen, als je na dat jaar vol onzekerheid de pech hebt om niet meteen binnen 1 week een nieuwe job te vinden, dan zal je dit ondanks dat je het voorgaande jaar op 4 weken na continu gewerkt hebt, dit moeten doen met een minimumuitkering alsof je het voorgaande jaar compleet niet gewerkt had.

Ik heb een vrij vergelijkbaar scenario bijna meegemaakt nadat ik een jaar interimopdrachten in het onderwijs had gedaan op niet minder dan 7 scholen in één schooljaar... ik had verdomd geluk dat ik 1 september van het daaropvolgende jaar alsnog aan de slag kon, want anders had ik dus ondanks bijna een volledig jaar werken, op 5 weken na, zat ik aan dat minimum.

Ik veronderstel dat dit voor mensen die als uitzendarbeider werken niet anders in. Waar ik vroeger vakantiewerk deed, werkten er velen met dagcontracten. Van dergelijke mensen wordt zonder twijfel minstens even veel misbruik gemaakt als van tijdelijke leerkrachten.

Hoe je dan in de statistieken belandt, daar kan ik geen uitspraak over doen. Een werkloosheidsuitkering biedt eigenlijk vooral een goede bescherming tussen 2 degelijke jobs in, niet tussen vele tijdelijke jobs in. Helaas heb je in sommige sectoren weinig alternatieven om te starten, naast het onderwijs denk ik dan bijvoorbeeld aan de logistieke sector, maar er zullen er ongetwijfeld nog andere zijn.

Eerlijk gezegd, als het aan mij lag dan werd heel het systeem van tijdelijke contracten zwaar aan banden gelegd, met op z'n minst een extra compensatie voor de werknemer (die er zo méér aan overhoudt dan een vaste werknemer, zie het als een "flexibiliteitsbonus") en een boete voor de werkgever die er te veel van gebruik maakt. "Bedrijven" zoals Randstad, etc. spreken graag van flexibiliteit en de voordelen die dit biedt, maar die flexibiliteit is uiteindelijk alleen in het voordeel van de werkgever, nooit de werknemer. De overgrote meerderheid van de mensen die met een tijdelijk contract werken zouden liever vast werk hebben, maar krijgen het niet.

EDIT: Kort gesteld: voor de RVA tel je pas opnieuw als werkend persoon, van zodra je opnieuw voor een minimumperiode aan de slag bent (ook de VDAB hanteert een vergelijkbaar systeem, maar ik dacht met een andere tijdslimiet), mensen die vaak in precaire jobs werken met vele korte, tijdelijke contracten tellen zo bijvoorbeeld ook als "werkloos", met de nodige gevolgen vandien.
    Laatst gewijzigd door KnightOfCydonia; 30 mei 2019 om 21:48
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Merci voor de uitleg, maar dan moet imo eerst en vooral RVA manier van werken herzien worden, of uitkering op basis van gewerkte jaren met een minimum tijd ofzo.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Merci voor de uitleg, maar dan moet imo eerst en vooral RVA manier van werken herzien worden, of uitkering op basis van gewerkte jaren met een minimum tijd ofzo.
    In de eerste plaats moet het aangepakt worden dat bedrijven op die manier goedkope werkkrachten vinden, zonder de lasten te moeten dragen en zonder voordeel voor de werknemer. Het is een achterpoortje voor hen om niet te moeten doen wat ze horen te doen. Punt.
    Net zoals JPV zegt over de 50-plussers. Het is nutteloos die 50-plussers te "straffen", als bedrijven ze niet aannemen. In beide gevallen: Als de bedrijven het "properder"doen, en de RVA doet hetzelfde als nu, is het probleem al veel kleiner. Als de bedrijven het hetzelfde doen als nu, en de RVA past de manier van werken aan, wordt het systeem duurder.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dan ben je toch geen langdurig werkloze
    Tuurlijk wel. Je bent geen langdurig werkloze omdat je eens een dag werkt. Als men het over langdurige werklozen heeft, dan eeft men het over mensen die bij de RVA de laagste code krijgen, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ze al lang niet meer aan het werk waren. Wel dat ze regelmatig werkloosheid krijgen.

mensen die echt geen enkele dag gewerkt (= écht 0) hebben en altijd werkloosheidsuitkeringen trekken gedurende meerdere jaren, die zijn zo zeldzaam dat het verre van economisch nuttig is om je daar zelfs maar even mee bezig te houden om daar nieuwe wetgeving voor te schrijven om die te activeren . Het probleem zit bij mensen die héél onregelmatig werken. Pas op, zij die geen enkele dag werken zijn natuurlijk de mediageniekste voorbeelden, maar maken niet het verschil.

en dan zie ik nu dat knightofcydonia het mooi uitlegt
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    er bestaat nu al zo'n systeem, maar da's puur mathematisch en "voelt" dus niet aan of iemand moeite doet om te werken of niet. Zie: https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t67 (bij "Kan ik terugkeren naar de eerste vergoedingsperiode?") . Werkt over het algemeen goed, maar zoals KoC zet, zijn er mensen die door de mazen van het net vallen en dan vaak omdat de werkgever eigenlijk misbruikt maakt van contracten van bepaalde duur (en dus een stuk van zijn loonkost afschuift op de werkloosheid).
    Rosa Parks

Pagina 2 van 4 Eerste 1234 Laatste

Regels voor berichten