Bekijk resultaten enquête: Voor welke partij stem je bij de komende federale verkiezingen?

Aantal stemmers
139. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Open Vld

11 7,91%
  • N-VA

54 38,85%
  • VLAAMS BELANG

32 23,02%
  • CD&V

2 1,44%
  • PVDA

1 0,72%
  • GROEN

19 13,67%
  • sp.a

7 5,04%
  • Andere (Volt, DierAnimal, PV&S, D-SA, Piratenpartij, PRO, Be-One, B.U.B., de coöperatie)

2 1,44%
  • Blanco

7 5,04%
  • Ik ga niet stemmen

4 2,88%
  • Ik mag nog niet stemmen

0 0%
    Archaos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Mensen van 40+ zijn ook jongeren? Want de meeste VB'ers die ik ken zijn allemaal 40 plussers.
    Ik zeg niet dat jongeren en laaggeschoolden er niet op stemmen, maar 75%? Dat klopt volgens mij toch niet.

----------

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190530_04437119
    Hij krabbelt al terug.

Het is algemeen geweten dat Di Rupo graag opnieuw premier wil worden. Ik zie hem op lange termijn NVA aanvaarden in een regering, en in ruil het premierschap en een paar belangrijke postjes opeisen. Dat lijkt me ook de enige echte plausibele oplossing federaal. Zonder NVA gaat het echt niet lukken en komen er straks nieuwe verkiezingen.
    Ja? Die mensen van 40+ kunnen toch ook laaggeschoold zijn?

"75 procent van de stemmers van Vlaams Belang is laaggeschoold én het zijn vooral mannen".

"Van alle mensen die op Vlaams Belang gestemd hebben, is dertig procent jonger dan 34."

Niet verwonderlijk natuurlijk, gezien ze heel veel geld en moeite in hun online campagnes hebben gestoken. Daar zullen andere partijen toch eens flink over gaan nadenken nu. Zeker Groen zou dat moeten doen.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Archaos Bekijk bericht
    Ja? Die mensen van 40+ kunnen toch ook laaggeschoold zijn?

"75 procent van de stemmers van Vlaams Belang is laaggeschoold én het zijn vooral mannen".

"Van alle mensen die op Vlaams Belang gestemd hebben, is dertig procent jonger dan 34."

Niet verwonderlijk natuurlijk, gezien ze heel veel geld en moeite in hun online campagnes hebben gestoken. Daar zullen andere partijen toch eens flink over gaan nadenken nu. Zeker Groen zou dat moeten doen.
    Ik heb mijn zin gecorrigeerd. Die ik ken zijn allemaal hoogopgeleid

Ah dertig procent jonger dan 34. Dat kan wel kloppen ja. Echter dat van laaggeschoold lijkt me dikke zever.

Archaos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Ik heb mijn zin gecorrigeerd. Die ik ken zijn allemaal hoogopgeleid

Ah dertig procent jonger dan 34. Dat kan wel kloppen ja. Echter dat van laaggeschoold lijkt me dikke zever.
    Het blijft een peiling natuurlijk ;-)

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    En los daarvan kunnen hooggeschoolde mensen evengoed idioten zijn natuurlijk (kijk maar naar dit topic bv.), veel zegt dat niet.

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Het is maar hoe je de cijfers brengt natuurlijk.

Bijna iedereen onder de 21-23 is laagopgeleid. Als je veel jongeren hebt is uw percentage hoogopgeleide dus gelimiteerd.

Aan de andere kant is het aantal laagopgeleide in Vlaanderen ~80%. (25-64 jaar)
    Je kan dus zeggen dat op gebied van scholing het VB alle lagen van de bevolking aanspreekt en zelfs weerspiegelt.

Zonder degelijke context zijn de cijfers zinloos.
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    er is wel een verschil ook tussen laagst opgeleiden en laagopgeleiden. Bij mijn weten zijn laagopgeleiden enkel maar de mensen die hun middelbaar diploma niet gehaald hebben. Was toch de terminologie die de vdab hanteerde.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    er is wel een verschil ook tussen laagst opgeleiden en laagopgeleiden. Bij mijn weten zijn laagopgeleiden enkel maar de mensen die hun middelbaar diploma niet gehaald hebben. Was toch de terminologie die de vdab hanteerde.
    In het artikel staat. "alleen maar een middelbaar diploma"
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dee Bekijk bericht
    In het artikel staat. "alleen maar een middelbaar diploma"
    titel hé

Laaggeschoolden zijn personen met hoogstens een diploma lager secundair onderwijs. Middengeschoolden hebben het secundair onderwijs met succes afgewerkt. Hooggeschoolden beschikken over een diploma hoger onderwijs.
    Laatst gewijzigd door SithCloud; 30 mei 2019 om 14:12
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

Racing_Genk's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Het is algemeen geweten dat dit soort partijen vooral laaggeschoolden aantrekken, beetje hetzelfde met de PVV in NL, Trump in de USA,...

Uit verschillende studies:

Whilst a higher than average level of education is itself no bulwark against people being drawn towards populist political movements, plenty of evidence exists to suggest that a better educated wider population means a swing to populist politics is less likely. The link between a voter’s level of education and their likelihood to vote in a particular manner in the UK’s 2016 EU referendum was clearer than any other demographic factor including social class, region, age, gender or ethnicity (Rossenbaum, 2017 Rossenbaum, M.
    . We witnessed a significantly higher chance of voting ‘remain’ amongst graduates, and a similar trend was noted in the 2016 US presidential election where the number of graduates supporting Hillary Clinton was approaching twice that of those voting for Trump.

iTrader
    46 (100%)
    Veel jonge mensen die voor het Vlaams belang gestemd hebben is wel interessant. Dat zou normaal de groep mensen zijn die links stemt.

Opleidingsniveau is moeilijk helemaal in te schatten, het kan ook zijn dat er veel gewoon nog steeds aan hun studies bezig zijn. Het kan ook zijn dat er minder zekerheid is voor laaggeschoolde jobs door immigratie.

iTrader
    46 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Racing_Genk Bekijk bericht
    Het is algemeen geweten dat dit soort partijen vooral laaggeschoolden aantrekken, beetje hetzelfde met de PVV in NL, Trump in de USA,...
    Ik denk dat de boodschap, "immigranten pakken onze jobs af" vooral impact heeft op laaggeschoolden. Ik denk dan aan bv Roemeense truck chauffeurs.

Fizmo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Archaos Bekijk bericht
    Het blijft een peiling natuurlijk ;-)
    Ik herinner me nog goed de peilingen voor de verkiezingen die het VB op 9 à 12% zette. Uiteindelijk haalde VB 18%.

Hoeveel waarde kunnen we nog hechten aan al die 'peilingen' die ze publiceren? En maar zeggen dat de foutenmarge statistisch gezien 3% is. We hebben het gezien bij de voorbije verkiezingen. Ze zaten er 6 tot 9% naast wat statisch gezien en rekening houdend met de foutenmarge quasi onmogelijk zou moeten geweest zijn. Ge zou bijna beginnen denken dat ze hun peiling uitgevoerd hebben op de eigen VRT of HLN redactie!

Lothiriel1996's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TheBud Bekijk bericht
    Veel jonge mensen die voor het Vlaams belang gestemd hebben is wel interessant. Dat zou normaal de groep mensen zijn die links stemt.

Opleidingsniveau is moeilijk helemaal in te schatten, het kan ook zijn dat er veel gewoon nog steeds aan hun studies bezig zijn. Het kan ook zijn dat er minder zekerheid is voor laaggeschoolde jobs door immigratie.
    Jonge mensen zijn idealistisch, dus lijkt het logisch om links te stemmen. Dankzij mijn opleiding en ervaringen ben ik echter allang niet meer links . Ik zou nooit op het VB stemmen maar ik kan het wel begrijpen vanuit het oogpunt van (bepaalde) jongeren. Mensen ter linkerzijde van het politiek spectrum doen maar al te graag alsof alles peis en vree is en alleen die vermaledijde "rijken" het probleem zijn (for the record, ik ben ook van mening dat er problemen zijn met de welvaartsverdeling op sommige vlakken), terwijl er legio problemen zijn met migranten die niet onderkend of gewoonweg ontkend worden.

Het hele verhaaltje dat arme Belgen niks krijgen en allochtonen of vluchtelingen of [insert andere nieuwe bevolkingsgroep] is natuurlijk onzin. Maar als je als jongere de negatieve kanten van de multiculturele samenleving elke dag meemaakt, o.a. in het onderwijs waar het niveau zienderogen achteruitgaat zonder dat deze problemen worden aangepakt, en dat gecombineerd met het feit dat veel van deze jongeren het op economisch vlak ook niet altijd goed hebben en je hebt een goede cocktail om op VB te stemmen. Het idee dat dat sowieso ingegeven is door racisme is natuurlijk ook onzin. Pak problemen aan, zowel sociaal als economisch en veel van deze jongeren zullen niet meer op het VB stemmen.
    _/﹋\_
    (҂`_´)
    <,︻╦╤─ ҉ - -
    _/﹋\_
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fizmo Bekijk bericht
    Ik herinner me nog goed de peilingen voor de verkiezingen die het VB op 9 à 12% zette. Uiteindelijk haalde VB 18%.

Hoeveel waarde kunnen we nog hechten aan al die 'peilingen' die ze publiceren? En maar zeggen dat de foutenmarge statistisch gezien 3% is. We hebben het gezien bij de voorbije verkiezingen. Ze zaten er 6 tot 9% naast wat statisch gezien en rekening houdend met de foutenmarge quasi onmogelijk zou moeten geweest zijn. Ge zou bijna beginnen denken dat ze hun peiling uitgevoerd hebben op de eigen VRT of HLN redactie!
    Het probleem met verkiezingspeilingen is dat die geen rekening houden met de onbesliste kiezer, en dat die last minute volgens mij vaker voor een proteststem zal kiezen.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

MikeHunt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pegasus Bekijk bericht
    Ah, je bent alleen racist als je veroordeeld bent.
    Ok dan
    Racisme is een strafbaar feit, dus ja dat is zo. Dat is nu eenmaal hoe rechtspraak werkt.
    Net zoals je ook geen moordenaar bent zolang dat dit niet is uitgesproken door een rechter, maar tot dan ben je een vermeende moordenaar en/of racist.

Pagina 94 van 136 Eerste ... 4484909192939495969798104 ... Laatste

Regels voor berichten