Bekijk resultaten enquête: Voor welke partij stem je bij de komende federale verkiezingen?

Aantal stemmers
138. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Open Vld

11 7,97%
  • N-VA

54 39,13%
  • VLAAMS BELANG

31 22,46%
  • CD&V

2 1,45%
  • PVDA

1 0,72%
  • GROEN

19 13,77%
  • sp.a

7 5,07%
  • Andere (Volt, DierAnimal, PV&S, D-SA, Piratenpartij, PRO, Be-One, B.U.B., de coöperatie)

2 1,45%
  • Blanco

7 5,07%
  • Ik ga niet stemmen

4 2,90%
  • Ik mag nog niet stemmen

0 0%
Pagina 5 van 153 Eerste 1234567891555105 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Klopt, maar aangezien ik op dat deel van de post duidelijk niet reageerde (wat m.i. impliceert dat ik er geen commentaar op had) zie ik niet in wat dat ertoe doet?
    het doet er toe dat dit een aanvulling is op jouw post
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    het doet er toe dat dit een aanvulling is op jouw post
    Maar het werd in zijn originele post al gezegd? Ik vulde gewoon aan wat er niet klopte? Da's hetzelfde als ik die op uw post zou zeggen dat ge er wel vergeet bij te vermelden dat ze in Wallonië niet gedecimeerd worden.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zie net op fb een filmpje passeren van de PvdA waar enkel het verschil wordt gemaakt tussen de PvdA en het VB. Hebben ze bij de PvdA een inschatting gemaakt dat ze in Vlaanderen in dezelfde vijver vissen (proteststemmers) en hun pijlen beter enkel op het VB richten ofzo?

https://www.facebook.com/peter.merte...71010/?__xts__
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Toch zot hoeveel mensen zich laten leiden door een stemtest. Stel u nu voor dat de makers van de grote stemtesten een voorkeur hebben die ze doorduwen in zo'n test, dat zal al rap een paar percent schelen in de resultaten!
    PSN: Shaddix-be

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaddix Bekijk bericht
    Toch zot hoeveel mensen zich laten leiden door een stemtest. Stel u nu voor dat de makers van de grote stemtesten een voorkeur hebben die ze doorduwen in zo'n test, dat zal al rap een paar percent schelen in de resultaten!
    En vooral, als je die dan doet en je krijgt zo'n twintigtal stellingen die je met ja of nee moet beantwoorden. Echt wel overdreven simplistisch, aangezien de reden voor die ja of nee vaak interessanter is. Geef mij dan maar die kiesgids of hoe het heet van De Tijd, daar staat tenminste wat meer inhoud in. Maar uiteindelijk, in een ideale wereld zou iedereen elk programma doornemen, maar ik denk dat bijna niemand die er niet professioneel mee bezig is dit doet.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Lothiriel1996's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    MR wordt, althans volgens de peilingen, niet gedecimeerd in Wallonië. Zakken wel naar 22,7% maar da's niet zo dramatisch.

Soit, Wat mijzelf betreft, federaal en Vlaams naar alle waarschijnlijkheid weer N-VA. Europees nog een beetje de kat uit de boom aan het kijken.
    Da's waar, ze doen het beter in de peilingen dan ik voor ogen had (waarschijnlijk heb ik een peiling uit Brussel geëxtrapoleerd naar heel WalloBrux). Dat gezegd zijnde: met de huidige cijfers is de MR irrelevant - helaas. Simpelweg omdat de PS natuurlijk liever samenwerkt met Ecolo of zelfs PTB. Ik geloof dat ze PTB niet eens nodig hebben voor een meerderheid in Wallonië met de huidige peilingen al moet ik dat nog checken. En dan is er ook nog altijd CDH dat ook liever achter de PS aanloopt...

Met andere woorden: zonder voldoende rechts tegengewicht in Vlaanderen zitten we sowieso opgescheept met een erg linkse coalitie, want de SPA, Groen en ja ook CD&V stappen daar natuurlijk zonder problemen in mee. Slecht nieuws voor wie een centrum- of centrumrechtste coalitie gezind is dus.
    _/﹋\_
    (҂`_´)
    <,︻╦╤─ ҉ - -
    _/﹋\_

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Met een Vlaamse minderheid en onze stem is sowieso al minder waard dan die van een waal...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Met een Vlaamse minderheid en onze stem is sowieso al minder waard dan die van een waal...
    Pas op, nu ga je mensen die afkomen met het systeem d'Hondt en waarom het logisch is dat een Waalse zetel 11.000 stemmen minder nodig heeft

Dat is natuurlijk waar, maar dat verandert niets aan het feit dat Vlamingen 63 procent van de zetels verdienen op basis van hoeveelheid stemmers en maar 58 procent van de zetels krijgen. Ik ben sowieso gewonnen voor een grote revamp van het systeem. Als je kijkt naar de scheefgetrokken situatie die we bijvoorbeeld in 2014 hadden; dat zou toch niet voor mogen komen zou ik denken. MR en PS die samen amper meer stemmen krijgen dan N-VA maar wel 10 zetels meer hebben samen, dat lijkt me niet heel eerlijk.

Een eengemaakte kieskring zonder alarmbelprocedures en dergelijke is wat we nodig hebben .
    _/﹋\_
    (҂`_´)
    <,︻╦╤─ ҉ - -
    _/﹋\_

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Ik blijf het herhalen: fake news.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Het is wel een feit dat bij een eerlijke verdeling Vlaanderen meer zetels moet krijgen dan dat het nu krijgt 5 zetels om exact te zijn. Dat is genoeg om van een substantieel verschil te spreken.

E: op basis van aantal stemgerechtigden btw. Helaas worden zetels verdeeld op basis van de bevolking i.p.v. op het aantal mensen dat gaat stemmen, waardoor Brussel dat veel migranten telt extra zetels "inpikt" zonder dat deze stemrecht hebben. Een zelfde effect zie je bijvoorbeeld naar aanleiding van de jongere bevolking in Brussel en Wallonië (al valt daar wel wat voor te zeggen natuurlijk).
    Laatst gewijzigd door Lothiriel1996; 24 mei 2019 om 17:39
    _/﹋\_
    (҂`_´)
    <,︻╦╤─ ҉ - -
    _/﹋\_

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Is geen fake nieuws. De pariteit zorgt er effectief voor dat een vlaamse stem in de federale regering minder waard is dan een Waalse. Een Waalse minderheid aan Belgische inwoners is evenveel zeggenschap bedeeld als een Vlaamse meerderheid.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lothiriel1996 Bekijk bericht
    Het is wel een feit dat bij een eerlijke verdeling Vlaanderen meer zetels moet krijgen dan dat het nu krijgt 5 zetels om exact te zijn. Dat is genoeg om van een substantieel verschil te spreken.
    ook dat klopt niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lothiriel1996
    E: op basis van aantal stemgerechtigden btw. Helaas worden zetels verdeeld op basis van de bevolking i.p.v. op het aantal mensen dat gaat stemmen, waardoor Brussel dat veel migranten telt extra zetels "inpikt" zonder dat deze stemrecht hebben. Een zelfde effect zie je bijvoorbeeld naar aanleiding van de jongere bevolking in Brussel en Wallonië (al valt daar wel wat voor te zeggen natuurlijk).
    OK, laten we even je verschillende opties bekijken:

- op basis van het aantal stemgerechtigden: Voor de verkiezingen voor de kamer zijn er 8167709 stemgerechtigden. Dat levert 90 zetels (+3) op voor Vlaanderen, 48 voor Wallonië (+0) en 12 voor Brussel (-3). Helaas, je weet het aantal stemgerechtigden maar enkele weken voor de verkiezingen. Moeilijk bruikbaar als criterium, aangezien het aantal kandidaten gelijk is aan het aantal verkiesbare zetels en dat dus veel eerder geweten moet worden. Bovendien, zoals je zegt, is er een deftig argument om jongeren ook op te nemen als criterium voor het aantal zetels.

- op basis van het aantal mensen dat gaat stemmen: idem: het aantal zetels is onmogelijk te bepalen op voorhand dan, wat een correcte lijst in de praktijk onmogelijk maakt. Bovendien weet je niet of het aantal mensen dat effectief gaat stemmen niet zou veranderen als je de zetelverdeling op die basis zou doen, dus nu zeggen dat je X aantal zetels meer zou krijgen, kan je niet. Zou je er hier 5 extra moeten krijgen? Mogelijks, maar verre van "exact" te bepalen. Hier geeft de verdeling je idd wel 5 aan, maar gaat uit van een principe die je zelf onlogisch vindt (ivm kinderen) + je weet niet wat het effect zou zijn op het aantal mensen die zouden komen stemmen.

- op basis van het aantal Belgen (inclusief jongeren): Voor de verkiezingen indien alle Belgen tellen zijn er 8167709 mensen met de Belgische nationaliteit (woonachtig in België, ik kan de expats niet uitzuiveren, cijfers 01/01/2018). Dat levert 87 zetels (+0) op voor Vlaanderen, 48 voor Wallonië (+0) en 15 voor Brussel (+0). Hey, net exact hetzelfde.
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Is geen fake nieuws. De pariteit zorgt er effectief voor dat een vlaamse stem in de federale regering minder waard is dan een Waalse. Een Waalse minderheid aan Belgische inwoners is evenveel zeggenschap bedeeld als een Vlaamse meerderheid.
    Klopt niet. Enkel het aantal ministers is gelijk, maar de ministerraad beslist in consensus, niet met stemmen. Er zijn dus geen stemmen in de federale regering. En gezien de regering gevormd wordt op basis van het aantal zetels in het parlement, weegt de Vlaamse stemmen wel degelijk proportioneel door in de regering. Dat zag je ook in de zaken die MR tegenover de andere partijen gerealiseerd kregen. Mocht er in de regering effectief gestemd zijn, dan had je andere beslissingen.

Meer zelfs, in Brussel MOET er een coalitie zijn langs Vlaamse kant vooraleer een regering kan gevormd worden, én is daar (ondanks een véél grotere scheeftrekking in aantal Vlamingen), ook ongeveer een gelijkheid. Daar zit de grootste ongelijkheid qua regeringen
    Rosa Parks

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik ga blanco stemmen. Zou niet weten welke partij mijn stem verdient en eerlijk gezegd kan het mij niet schelen wie er aan de macht komt want een bedrijfswagen of een wijncollectie heb ik toch niet.

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Ik zie net op fb een filmpje passeren van de PvdA waar enkel het verschil wordt gemaakt tussen de PvdA en het VB. Hebben ze bij de PvdA een inschatting gemaakt dat ze in Vlaanderen in dezelfde vijver vissen (proteststemmers) en hun pijlen beter enkel op het VB richten ofzo?

https://www.facebook.com/peter.merte...71010/?__xts__
    Ik denk het, op zich geen slechte redenering natuurlijk.

Pagina 5 van 153 Eerste 1234567891555105 ... Laatste

Regels voor berichten