Bekijk resultaten enquête: Voor welke partij stem je bij de komende federale verkiezingen?

Aantal stemmers
139. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Open Vld

11 7,91%
  • N-VA

54 38,85%
  • VLAAMS BELANG

32 23,02%
  • CD&V

2 1,44%
  • PVDA

1 0,72%
  • GROEN

19 13,67%
  • sp.a

7 5,04%
  • Andere (Volt, DierAnimal, PV&S, D-SA, Piratenpartij, PRO, Be-One, B.U.B., de coöperatie)

2 1,44%
  • Blanco

7 5,04%
  • Ik ga niet stemmen

4 2,88%
  • Ik mag nog niet stemmen

0 0%
Pagina 4 van 121 Eerste 123456781454104 ... Laatste

iTrader
    32 (94%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Voor welke partij stem je voor de federale verkiezingen?
    NVA
    Voor welke partij stem je voor de Vlaamse verkiezingen?
    NVA
    Voor welke partij stem je voor de Europese verkiezingen?
    NVA of CD&V zodat we van clooney af zijn

Wie zie je het liefst federaal premier worden in welke coalitie?
    Huidige coalitie (al mag daar nog een centrumrechtse Waalse partij bij)

Wie zie je het liefst Vlaams minister-president worden in welke coalitie?
    Huidige coalitie

Wat is voor jou het belangrijkste verkiezingsthema?
    Realisme

Waarom maak je deze keuzes?

Stemtest, lezen van programma's en of die realiseerbaar zijn zonder extreem gat in de begroting of op kap van de werkende mensen/middenklasse
    Voor mij zowat idem, vooral dat 'realisme'. Ik ben niet voor extremen, er mag iets veranderen, maar nu ook niet teveel, dus VB valt al af. Na het zien van het programma van Groen en een paar debatten, is me nu duidelijk wat ik al een tijdje dacht, dit is ook een extreme partij. Veel van hun punten worden onderuit gehaald of de ware aard komt boven "we geven voor uw bouwgrond de aankoopwaarde geïndexeerd", lol .. en ze blijven maar roepen (in geval van Calvo brullen) dat hun plan betaalbaar is, ik geloof er geen knijt van, betaalbaar als iedereen een pak afdraagt ja.

Het realisme is in verkiezingstijden ver te zoeken, ze roepen allemaal zaken wat de mensen willen horen, zonder er bij stil te staan hoe we dat allemaal gaan betalen. In algemeen heb ik het gevoel dat NVA dan nog het meest durft te zeggen wat de realiteit is.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    69 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Hmm jammer dat het Europese verhaal & visie van Belgische partijen zo weinig duidelijk is. Ik vind het nogal belangrijk zich zéér kritisch op te stellen tegen dat artificieel in elkaar gestampt misbaksel dat men de EU noemt. En heb geen tijd alle programma's door te nemen... :/
    Niet afschaffen, maar ook niet zomaar alle regeltjes en plichten zomaar aanvaarden. Imo wordt alles gerushed in Europa, zit er geen consistentie in en is er geen lange termijn visie.
    Zoals het nu is, is het absoluut niet goed. Brexit & Nexit is te extreem, maar is geen andere keus als je niet akkoord gaat met de gevoerde politiek

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Op nieuwsblad is er filmpje volgens ene verdient Belg gemiddelde 900-1000 euro per maand maar kan hij daar 500 euro van sparen

Je hebt echt wereldvreemde mensen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Niet afschaffen, maar ook niet zomaar alle regeltjes en plichten zomaar aanvaarden. Imo wordt alles gerushed in Europa, zit er geen consistentie in en is er geen lange termijn visie.
    Zoals het nu is, is het absoluut niet goed. Brexit & Nexit is te extreem, maar is geen andere keus als je niet akkoord gaat met de gevoerde politiek
    Zoals op het nationale vlak dus. Mogelijks nog verergerd door de koehandel van de lidstaten.

iTrader
    32 (94%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Op nieuwsblad is er filmpje volgens ene verdient Belg gemiddelde 900-1000 euro per maand maar kan hij daar 500 euro van sparen

Je hebt echt wereldvreemde mensen
    Ochja, goochelen met cijfers Almaci was deze week aan het roepen (en brullen) dat het gemiddelde pensioen in België op 1.210€ ligt en dat dat niet kan en blablabla .. terwijl je na 10sec Googlen (en bevestiging van een professor) kan lezen dat het wettelijk minimum pensioen, zelfs voor een onvolledige loopbaan, 1.220€ is, MINIMUM eh, terwijl Almaci uitpakt dat het GEMIDDELDE op 1.210€ ligt

.Sinister.'s schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    NVA
    NVA
    Groen

Huidige coalitie
    BDW,
    Belastingen (vooral voor bedrijven/ondernemers)
    Ik heb het gevoel dat de linkse partijen weinig realistisch zijn in hun voorstellen.
    Weinig concrete oplossingen voor problemen maar wel veel beloven.
    Groen - Europees: Misschien wel een naïeve stem, maar het klimaat is iets dat wel belangrijk genoeg is om aandacht te krijgen. Maar dit lijkt mij eerder iets om Europees te regelen om meer impact te hebben + de Europese markt eerlijker te houden.

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    265 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Dat kan best, maar zonder voorbeelden, zegt het niet zo heel veel, toch? Ik ben het met je eens dat Calvo er wat mij betreft niet veel van bakt. Ik hou niet van het model: Als zij roepen, dan wij ook.
    Maar ik vind niet dat de stijl van Almaci erg veel verschilt met andere politici, laat staan dat de inhoud zo veel zou verschillen.
    Het is mijn gevoel, ik zeg niet dat hun effectief zo is. Hun programma en manier van debatteren getuigen voor mij weinig realisme (zoals sommige hierboven ook even aanhalen). Ik vind ze heel populistisch handelen naar hun groene achterban en dat lijkt blijkbaar te werken ook. Hoeveel keer is Calvo al gestruikeld over een hoe vraag? Hoe gaan ze het verlies van loon opvangen bij bedrijfswagen? Hoe ziet hun plan eruit voor hernieuwbare energie? etc. Ze lijken echt wel verkiezingspropoganda te gebruiken die ze absoluut niet gaan kunnen waarmaken. Groen lijkt mij zelfs een partij momenteel om schrik van te hebben dat ze het land nog verder om zeep helpen qua beleid.
    Laatst gewijzigd door Cerv.Be; 24 mei 2019 om 12:54
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    69 (100%)
    Het enige positieve aan Groen is dat ze voor een bewustmaking zorgen. Dat alle andere partijen het groene thema ietwat meer aandacht geven. Voor de rest 0,0 meerwaarde

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Ochja, goochelen met cijfers Almaci was deze week aan het roepen (en brullen) dat het gemiddelde pensioen in België op 1.210€ ligt en dat dat niet kan en blablabla .. terwijl je na 10sec Googlen (en bevestiging van een professor) kan lezen dat het wettelijk minimum pensioen, zelfs voor een onvolledige loopbaan, 1.220€ is, MINIMUM eh, terwijl Almaci uitpakt dat het GEMIDDELDE op 1.210€ ligt
    Niet alleen dat. Mijn pa heeft gisteren naar hun 'zweeflijn' (zie https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190522_04416746) gebeld. Eerste vraag was of zijn vriendin het nettoverlies van haar salariswagen (dat hij berekend had op een 800 per maand na aftrek van VAA) netto gecompenseerd zou worden in loon. Paar overtuigende ja's later heeft hij gevraagd hoe dat, in combinatie met het mobiliteitsbudget voor ELKE werknemer, betaald zou worden. Ze gingen terugbellen want daar kon ze zo direct geen antwoord op geven. Effectief telefoon teruggehad met de melding dat dat ging betaald worden via de vermogensbelasting. Toen hij vroeg wat die vermogensbelasting precies zou belasten, wisten ze het weer niet.

Gans dat verhaaltje hangt met haken en ogen aan elkaar. Het enige wat dat gaat doen is de mensen geld kosten en zij die hun salariswagen verliezen maar hem wel nodig hadden richting vervuilender privémodel duwen.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    MR wordt, althans volgens de peilingen, niet gedecimeerd in Wallonië. Zakken wel naar 22,7% maar da's niet zo dramatisch.
    in Brussel worden ze, althans voorlopig, wel gedecimeerd. Een verlies van 7,6% (23,10 naar 15,5%) is toch wel héél veel. Gelukkig voor hen betekent dit in zetels maar van 4 naar 3 zetels.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

iTrader
    0
    Die 800 euro is waarschijnlijk gebaseerd op de huidige bedrijfswagen. Het systeem zit nu zo in elkaar dat, omdat het fiscaal interessanter is, mensen nu vaak met een duurdere bedrijfswagen rondrijden dan dat ze dat privé zouden doen.
    Mijn vrouw rijdt met een wagen van 50.000 euro rond. Toen ze geen bedrijfswagen had was dat een tweedehands van 8.000 euro. Ik reed vroeger rond met een bak van 4.000 euro, daarna met een bedrijfswagen van 15.000 euro en daarna met een van 35.000 euro. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om privé dezelfde wagen te kopen. Die bak van 4.000 euro zou weer meer dan voldoen.

Bedrijfswagens afschaffen en het budget verdelen over alle werknemers is een waanidee. Denken dat er niets zal veranderen, of dat de overheid ooit hetzelfde netto-bedrag zou geven zodat we allemaal met dezelfde veel te dure auto blijven rondrijden, is al evenzeer een waanidee.

Ik ken er trouwens wel een paar (niet ikzelf) met een bedrijfswagen die bewust op groen/ecolo stemmen.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    VB
    N-VA, maar ik mag niet stemmen in de Vlaamse
    Groen.. mss

don't care
    zie hierboven
    Klimaat ( ergo europees groen), staatshervorming want dat is de oorzaak van veel problemen.
    In beide gevallen het geven van een signaal meer dan effectief hun eigenlijke punten willen zien uitgevoerd worden.
    *** Also sprach Zarathustra ***

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Beter een beetje meer googlen. Voor een onvolledige loopbaan is het minimumpensioen NIET 1220 euro.

Het gemiddeld maandelijks pensioenbedrag in de privé bedraagt in januari 2018 exact 1112,50 euro bruto (voor meer dan 2 miljoen uitkeringstrekkers). Zie: https://www.onprvp.fgov.be/files/148...stiek_2018.pdf pagina 17. Dit houdt alle onvolledige loopbanen en gemengde loopbanen met de publieke sector ook in.

Van de openbare diensten vind ik nu vlug enkel de cijfers van juli 2015, 239.419 ambtenaren kregen een gemiddeld pensioen van 2.661 euro. als je daar nu eens 10% voor bijtelt (index, ...) én dat combineert met de werknemers, dan heb je een gemiddeld pensoen van bruto 1298 euro. netto zal dat dan die 1220 euro zijn, ongeveer. Almaci heeft dus, zoals verwacht, gelijk.

MAAR: dit gaat over ALLE pensioen, zoals jij zegt, ook voor onvolledige loopbanen. En een beetje verder denken, dan zou je ook wel weten dat als je slechts enkele jaren gewerkt hebt in België, je geen minimumpensioen van 1220 euro krijgt in alle situaties.

Het wettelijk pensioen kan perfect slechts 100 euro zijn, daar heb ik situaties van gezien (mensen met een beperkte loopbaan).

Er bestaat wél een IGO voor https://www.onprvp.fgov.be/nl/recht-op-pensioen/igo euro. Da's ongeveer ter vervanging van het leefloon en heeft natuurlijk beperkingen (inkomen partner, verkoop woning, ...).
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    in Brussel worden ze, althans voorlopig, wel gedecimeerd. Een verlies van 7,6% (23,10 naar 15,5%) is toch wel héél veel. Gelukkig voor hen betekent dit in zetels maar van 4 naar 3 zetels.
    Klopt, maar aangezien ik op dat deel van de post duidelijk niet reageerde (wat m.i. impliceert dat ik er geen commentaar op had) zie ik niet in wat dat ertoe doet?
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Gans dat verhaaltje hangt met haken en ogen aan elkaar. Het enige wat dat gaat doen is de mensen geld kosten en zij die hun salariswagen verliezen maar hem wel nodig hadden richting vervuilender privémodel duwen.
    Geen fan van Groen!, maar dit vind ik een beetje vreemd. Ik denk dat globaal je beter nog heel wat kilometers extra doet met jouw EURO X wagen dan een nieuwe aangeboden te krijgen die EURO X+1 is (die moet gemaakt worden met grondstoffen en dan ook voor uitstoot zorgt). Al die wagens de er nu zijn verdwijnen niet plots toch, en ik heb serieus mijn twijfels dat iedereen plots genoodzaakt zal zijn om auto's van 10 jaar oud aan te kopen. Langer met een wagen blijven rijden lijkt mij qua milieu-impact wel beter hoor.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Pagina 4 van 121 Eerste 123456781454104 ... Laatste

Regels voor berichten